اتاق فرار چیست؟ | تاریخچه + فیلم اتاق فرار

ن ای هااتاق فرار که بعضا با نام بازی فرار شناخته می شود، بازی است که در آن تیمی از بازیکنان با هم همکاری می کنند تا سرنخ هایی را کشف کنند، معماهایی را حل کنند و همه ی این کارها را در یک یا چند اتاق به منظور پیشرفت و تحقق یک هدف خاص که اغلب فرار یا رهایی از اتاق بازی است در مدت زمان محدود انجام می دهند.

تاریخچه اتاق فرار چیست

برای بررسی تاریخچه اتاق فرار باید بدانیم که اولین مفهوم شبیه به اتاق فرار مربوط به بازی True Dungeon (زندان واقعی) بود که در ژوئیه 2003 در شهر ایندیاناپولیس آمریکا انجام شد. این بازی توسط جف مارتین که با عنوان “زندان واقعی ماجراجویی واقعی” برگزار شد بسیاری از عناصر اتاق های فرار امروزی را در خود داشت. بازی که جف مارتین ساخت ضمن ارائه مجموعه های مهیج و برنامه های تعاملی تاکید زیادی بر حل مساله، کار تیمی و تاکتیک متمرکز بود.

چهار سال بعد بازی ویدئوی به بازار آمد به نام بازی فرار. بازیکنان این بازی برای فرار از اتاق و عبور از یک مرحله به مرحله بالاتر مجبور بودند معماها را با کمک شخصیت ها، نشانه ها و علائم موجود حل کنند. اولین بازی که مقدمه بازی فرار به نام اتاق قرمز شناخته می شود که توسط تاکاگی ساخته شد.

به طور حرفه ای و با برنامه اولین شرکتی که اقدام به تاسیس اتاق فرار نمود، شرکت ژاپنی SCRAP بود که در سال 2007 این بازی را بنیان گذاری و رواج داد. بنیانگذار آن تاکائو کاتو با هدف غرق شدن بازیکنان در محیط بازی این بازی رو طراحی کرد. بازیکنان در اتاقی محبوس می شد و باید در زمانی مشخص معماها و اسراری را حل می کرد تا بتواند از اتاق فرار کند (خارج شود). پیش از ورود بازی اتاق فرار به اروپا در کشورهای آسیایی مانند چین رواج پیدا کرد. در سال 2011 اتاق فرار در سنگاپور و استرالیا رواج یافت.

در سال 2012 دوست و همراه کاتو این بازی را به سان فرانسیسکو برد. و  در شهر نیت مارتین اولین اتاق فرار مستقر در آمریکا شکل گرفت. بوداپست مجارستان شهری پیشگام برای بازی اتاق فرار بود و اولین استقبال کننده در اروپا این شهر است. شرکت Parpark  در سال 2011 ایجاد شد و بنیانگذار آن بدون اطلاع از توسعه ی این بازی درآسیا طرح آن را در سر داشت و تا در سال 2012 شروع به اجرایی کردن و تاسیس اتاق های فرار نمود. کشورهای دیگر اروپا انگلستان و فرانسه بودند که در سال 2013 شروع به تاسیس اتاق فرار نمودند. و به همین ترتیب اتاق فرار در اروپا و آمریکا تاسیس و پرطرفدار شد.

جالب است بدانید که پایه و اساس بازی اتاق فرار اولیه تشکیل شده از معماهای منطقی، توالی ریاضی، رمزگذاری های درست، رنگ های روانشناختی بود (اینها ناشی از فرهنگ، تاریخ و سنت های ژاپنی است) که امروزه شاهد تغییرات و اضافه کردن ایتم های هیجانی و احساسی به اتاق فرار هستیم. تفاوت عمده بازی اتاق فرار در آسیا و اروپا در نحوه رقابت در این بازی است. بازیکنان در آسیا برای موفقیت تلاش می کنند و در اروپا تمایل به کسب و اشتراک تجارب تیمی وجود دارد. منابع بازی اتاق فرار فیلم ها، رمان ها، داستان های کوتاه، اتفاق های واقعی، حوادث و هر موضوع و داستان سرگرم کننده ای می تواند باشد.

شکل کلی بازی اتاق فرار، اتاق فرار چه شکلی است

شرکت کنندگان یا بازیکنان معمولا به عنوان تیمی متشکل از 2 تا 10 بازیکن بازی می کنند. اما شاید بپرسید اتاق فرار چه شکلی است؟ طرح اتاق بازی ممکن است مانند سلول زندان، ایستگاه های فضایی، سیاه چاله، جزیره گنج و …باشد. اهداف و چالش های بازیکنان در هر اتاق فرار چیست؟ چالش هایی که بازیکنان با آن روبرو می شوند بر اساس موضوع بازی اتاق فرار اتاق است. بازی اتاق فرار با توضیح مختصری در مورد قوانین بازی، نحوه ی برنده شدن و راهنمایی های کلی برای شروع و ادامه بازی آغاز می شود. که این راهنمایی ها می تواند توسط شخص، یا ویدئو یا صوت برای بازیکنان پخش شود.

بعد از مقدمات و توضیحات مقدماتی در مورد اتاق فرار؛ بازی شروع می شود و بازیکنان 45 تا 60 دقیقه زمان دارند که بازی را تمام کنند. در این مدت بازیکنان باید به دنبال سرنخ ها باشند تا معماها را حل کنند تا بتوانند برای ادامه بازی پیشرفت کنند. چالش های اتاق فرار بیشتر جنبه ذهنی دارد و نیاز به بدن ورزیده و آمادگی بدنی بالا نیست.

چند نکته در مورد اتاق فرار

  • اگر تیمی در حل معماهای اتاق فرار گیر کند و به بن بست برسد مکانیسمی وجود دارد که بازیکنان می توانند نکاتی را بپرسند و این نکات می تواند توسط کاغذ، فیلم یا صوت به بازیکنان تحویل داده شود.

  • در برخی از اتاق های فرار قوانین خاصی برای کمک به بازیکنان وجود دارد: مثلا پاسخ معماهای اتاق فرار که تیم قادر به حل آن نیست داده می شود ولی در ازای آن بخشی از زمان بازی کسر می شود، این هزینه ای بابت دریافت کمک است.

  • اگر بازیکنان زودتر از زمان بازی را تمام کنند رکورد آنها ثبت و به عنوان تیم رهبر این اتاق فرار شناخته می شوند تا زمانی که تیم دیگری رکورد آنها را بهبود بخشد.

مزایا و فواید بازی اتاق فرار

اتاق فرار یک تجربه همه جانبه از حل مشکلات، کار تیمی، حل مساله برای یک هدف خاص است که تجارب شناختی و یادگیری بسیاری را برای بازیکنان و تیم ها فراهم می کند. از مهمترین فواید اتاق فرار به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • افزایش ظرفیت و توانایی حافظه

چالش ها و معماها می توانند روشی مناسب برای تقویت حافظه و یادآوری اطلاعات باشند. برخی از اتاق های فرار نیاز به حفظ اطلاعات و یادآوری کدها و رمزهای خاص برای ادامه بازی می باشد که این نیاز منجر به تقویت حافظه و افزایش ظرفیت آن می شود.

  • بهبود توانایی در روابط اجتماعی

بشر به تعامل اجتماعی احتیاج دارد. هنگامی که در شرایط  پر استرس و فشار زیاد هستید، توصیه می شود برای غلبه بر چالش ها و استرسورها با افراد اطراف خود ارتباط برقرار کنید. اتاق فرار تیم ها را در شرایطی قرار می دهد که در آن ارتباط از اهمیت اساسی برخوردار است. همانطور که می دانید امروزه در جهان مدرن در دنیای دیجیتال غوطه ور هستیم، که این منجر به کاهش ارتباطات فیزیکی و صحبت کردن شده است. بازی های فرار تلاشی ارزشمند راجع به راه حل ها و غلبه بر چالش ها به عنوان یک تیم است، که ارتباطات و دوستی را دوباره زنده می کند.

  • تحریک و تقویت احساسات

در اتاق فرار شما در مرکز عمل قرار می گیرید. در اتاق فرار صداها، بوها، نور و هر گونه محرک اطراف می تواند عنصری برای نجات باشند. در زندگی روزمره امروزی که کمتر از حواس استفاده می شود اتاق فرار محلی برای زنده و تقویت کردن احساسات و غریزه بقای انسان است.

  • افزایش سطح رضایت مندی و شادی

آدرنالین در اتاق فرار افزایش می یابد، چالش به اوج می رسد و زمانی که شما بتوانید از اتاق فرار رها شوید حس پیروزی و رهایی و باعث افزایش رضایت مندی و خشنودی شما خواهد شد. پیغام مغز این است: شما بسیار کارآمد هستید. و این پیام شادی و رضایت خاطر را برای شما به ارمغان می آورد.

  • خاطرات منحصر به فرد

رضایت روانی و پاداش شما از تکمیل بازی خاطراتی فراموش نشدنی را به شما هدیه می دهد. افرادی فراموش نشدنی در زمانی فراموش نشدنی این نتیجه کار تیمی با افرادی است که با هم نجات پیدا کرده اید و این خاطرات در ذهن شما ماندگار می شوند.

چرا اتاق های فرار برای تیم سازی مناسب هستند؟

از آنجا که اتاق فرار مستلزم همکاری بازیکنان با هم می باشد، شرکت های بزرگ و پیشرو دنیا برای کمک به حل مساله و تیم سازی، اتاق های فرار را برای کارکنان خود اجاره کرده و از این طریق روحیه همکاری و تیم سازی را در کارکنانشان افزایش می دهند.

 

چرا مردم عاشق اتاق فرار هستند؟

در دنیایی مدرن امروز فاصله انسان ها از همدیگر بیشتر و بیشتر شده است. اتاق فرار راهی برای شکستن این فضای ایجاد شده است. این روابط برای حل مساله باعث دوستی و ارتباط و در نتیجه علاقه مردم به اتاق فرار می شود.

برای اجاره اتاق فرار باید چند نفر باشیم؟

ایده اصلی اتاق فرار بر مبنای کار تیمی شکل گرفت و حداقل باید دو نفر باشند. البته شکل رایج بازی از 6 نفر تا 12 نفر است. گرچه بنا به ظرفیت اتاق و تمایل دوستان می توانند تعداد اعضای آن را مشخص کرد. ولی برای شروع کار با تیم های 5 یا 6 نفره شروع کنید و اگر دوستان بیشتری دارید پیشنهاد می کنیم بیشتر از 12 نفر نیز اتاق فرار را اجاره نکنید.

آیا اتاق های فرار سرگرم کننده هستند؟

به طور کلی مفهوم اتاق فرار واقعا جالب است زیرا افراد برای استراحت و سرگرمی اتاق فرار اجاره می کنند تا مشکلات روزمره را فراموش کنند و با رفقا و دوستان خود بازی هیجان انگیزی را تجربه کنند. البته در انتخاب اتاق های فرار دقت کنید چون اگر طراح و صاحب اتاق فرار آدم ضد حالی باشد با طراحی اتاق فرار درست انجام نشده باشد جنبه سرگرمی جای خود را به اعصاب خرد کنی می دهد.در ادامه این مقاله ورزشی چند فیلم اتاق فرار را ببینید.

  اتاق فرار تهران جذاب و باحال را از سایت آسان اسپرت رزرو کنید.

فیلم اتاق فرار:

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *