بررسی نحوه قیمت گذاری بازیکنان فوتبال

کلاس فوتبال

طی چند سال اخیر باشگاه های ورزشی دولتی کشور که بیش از 70 درصد فعالیت های آنها را فوتبال تشکیل می دهد، بنا به حکم قانونی در تبصره 7 بودجه سال 1382 مبنی بر اجازه هزینه یک درصد اعتبارات دستگاه ها و شرکت ها در جهت ورزش رونق فراوانی یافته اند که به تبع آن بسیاری از شرکت های دولتی مانند سایپا، ایران خودرو، مس کرمان، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان، برق شیراز و …..باشگاه هایی را از محل این یک درصد بنا نهاده اند.با توجه به اینکه بیشتر باشگاه های ورزشی کشور به نوعی توسط سازمان ها و ارگان های دولتی و بعضا بخش خصوصی تامین مالی می شوند و درآمد زایی اندکی دارند، هزینه های غیرواقعی برای خرید بازیکنان در ایران برای عده ای قابل تامل است، ضمن اینکه در حیطه ی قیمت گذاری بازیکنان فوتبال،قراردادهای بازیکنان حرفه ای و نقل و انتقالات بازیکنان فوتبال نیز اختلاف چشمگیری بین لیگ فوتبال ایران و سایر کشورها وجود دارد. در حاضر در لیگ حرفه ای ایران، بازیکن حرفه ای و قرارداد حرفه ای به روشنی تعریف نشده است.

 

 

سپاهان

اختلاف نظر و چانه زنی برای تعیین دستمزد یا ارزش گذاری بازیکنان فوتبال حرفه ای از موضوعات بحث برانگیز است و طی سال های اخیر و با جهت گیری به سمت حرفه ای شدن ورزشکاران، بروز و ظهور بیشتری نسبت به سال های قبل یافته است. در حالی که مبالغ زیادی برای خرید بازیکنان در فوتبال هزینه می شود، سازمان لیگ فوتبال کشور ضعف های بسیاری در زمینه کمبود بودجه و مشکلات مالی دارد. مدیران دولتی که دغدغه زیادی در زمینه سود و زیان بنگاه تحت مدیریت خود ندارند، تمایل ندارند در برابر این فشارها مقاومت چندانی نشان دهند و سقفی برای این قراردادها رعایت کنند، اما مشکل ناشی از آن است که این دستمزدها از منابع عمومی در اختیار دولت یا شرکت های دولتی پرداخت می شود و در صورت فاصله گرفتن آن با دستمزد اقشار دیگر، حساسیت و توجه عامه مردم بر آنها متمرکز شده و سوال برانگیز می شود.

 

قرارداد بازیکنان فوتبال لیگ برتر

تانارو (2005) در بررسی تعیین چارچوب نحوه قیمت گذاری بازیکنان فوتبال و ارزش گذاری بازیکنان فوتبال حرفه ای اظهار کرد ارزش یک بازیکن برای هر باشگاه فوتبال نسبت به ارزش وی در باشگاه های دیگر متفاوت است و به درآمد باشگاه و امتیازهای خلق شده توسط تیم بستگی دارد.

برای ثبت نام کلاس فوتبال کلیک کنید.

در تحقیق جالبی که باتر و همکاران در سال 2009 با عنوان محاسبه دستمزد بازیکنان در لیگ برتر فوتبال آلمان انجام دادند: متغیرهایی را برای محاسبه دستمزد بازیکنان فوتبال معرفی و عنوان کردند که نه تنها عملکرد گذشته و اخیر بازیکنان، بلکه محل تولد و توانایی های رهبری آنها بر مبلغ دستمزد و قیمت تمام بازیکنان جهان تاثیرگذار است.

کلاس فوتبال

فاکتورها و نحوه قیمت گذاری بازیکنان فوتبال در ایران

در زمینه  قیمت گذاری بازیکنان فوتبال در ایران ایزدیار و همکاران در سال 1395 فاکتورهای موثر بر قیمت بازیکنان فوتبال در لیگ برتر ایران را مشخص کردند که شامل: آمادگی جسمانی و تکنیکی و تاکتیکی، مقبولیت بازیکن، توجه رسانه ها و برند باشگاه است. اما سوالی که با توجه به سایت ارزش گذاری بازیکنان  فوتبال مطرح است این است که در سال های اخیر چرا مدیران به آمادگی جسمانی و مهارتی بازیکنان توجه نمی کنند و بیشتر به مقبولیت و جریان های رسانه ای یک بازیکن در فصل نقل و انتقالات توجه دارند. به عبارت دیگر نتایج نشان می دهد که این شاخص در خرید و تعیین قیمت بازیکنان فوتبال تاثیر معناداری ندارد، در حالی که امروزه و در فوتبال حرفه ای جهان،در مقایسه با قیمت تمام بازیکنان جهان، یکی از مهمترین شاخص هایاثرگذار بر قیمت بازیکنان فوتبال میزان آمادگی آنان به لحاظ جسمانی است.

 

قرارداد بازیکن فوتبال

متاسفانه مدیرانی که هیچ شناختی از ورزش ندارند در راس کار قرار گرفته و به جای توجه به عوامل مهم در خرید بازیکن درگیر حواشی رسانه ها می گردند و با فشار رسانه ها مبالغ سنگینی صرف خرید بازیکنانی می کنند که خیلی از آنها حتی در یک بازی مورد استفاده قرار نمی گیرند. امید است با تحقیقات بیشتر در این زمینه و در نظر گرفتن سایت ارزش گذاری بازیکنان فوتبال اطلاعات بهتری را بتوان برای مدیران باشگاه ها و عوامل و دست اندرکاران باشگاه های فوتبال فراهم آوریم تا از صرف مبالغ هنگفت برای بازیکنان ناکارآمد جلوگیری به عمل آید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *