درآمد فوتبال و باشگاه های فوتبال | چرا درامد فوتبالیست ها بالاست؟

کلاس فوتبال

در هر صنعتی، درآمد یکی از مهمترین ارکان آن تلقی می گردد. صنعت فوتبال با افزایش امکانات ارتباطی مانند ماهواره ، اینترنت، موبایل و رادیو ، ورود حامیان مالی ، تخصصی شدن فعالیت های ورزشی و جذابیت های فراوان آن برای مردم، فضای مناسبی را جهت فعالیت های اقتصادی فراهم نموده است . صنعت فوتبال طی دهه های اخیر در ایران تغییرات فراوانی کرده است و باشگاه های آن مانند یک بنگاه اقتصادی قدرتمند به دنبال منابع و روش های مختلف جهت کسب درآمد می باشند. و درآمد فوتبالیست ها در ایران نیز رشد چشمگیری داشته است.

علاقه و حضور بی شمار مردم در مسابقات فوتبال باعث ورود بازاریاب های صنایع و بنگاه های اقتصادی دیگر برای تبلیغ و فروش بیشتر محصولات خود شده است. در این میان هزینه های اداره یک باشگاه فوتبال به دلیل دستمزدهای سنگین بازیکنان و مربیان، هزینه اسکان ، رفت و برگشت تیم از مسابقات باعث شده تا مدیران باشگاه ها تلاش فراوانی برای جبران هزینه ها و رسیدن به نقطه سر به سری انجام می دهند . باشگاه های فوتبال برای ادامه حیات خود و حضور در مسابقات ، نیازمند کسب درآمد می باشند . باشگاه های موفق همواره دارای منابع درآمدی و تراز مالی بهتری هستند. در ادامه به بررسی درآمد فوتبالیست ها در ایران و درآمد باشگاه ها می پردازیم.

درآمد فوتبال

عوامل اقتصادی صنعتی شدن فوتبال

در ادامه پاسخ به سوال درآمد فوتبال از کجاست می توان گفت که امروزه با افزایش ارتباطات و حضور تکنولوژی های جدید جهانی و رقابتی شدن تجارت هرروزه شامل تغییرات وسیعی در دنیا هستیم. فوتبال هم مانند دیگر فعالیت ها از این قاعده مستثنی نبوده است و تغییرات فراوانی را در جهت پیشرفت و حرفه ای شدن پشت سر نهاده است تا به صنعتی شدن برسد. استفان مورو (1999) در کتاب خود به نام تجارت جدید فوتبال موارد زیادی را به عنوان تغییرات وسیعی که فوتبال در دهه گذشته کرده است را نام برده که این تغییرات باعث صنعتی و تجاری شدن فوتبال شده است که عبارتند از:

  • حضور باشگاه ها در بازار بورس سهام

  • حضور تلویزیون های ماهواره ای برای ضبط و پخش فوتبال

  • وجود سرمایه های بسیار کلان در بازار بورس سهام

  • ظهور نوع جدید باشگاه داری در رشته فوتبال

  • افزایش درآمدهای حاصل از فروش محصولات باشگاه های حرفه ای

  • جهانی شدن بازار نقل و انتقالات بازیکنان فوتبال

  • پیدایش آژانس های فروش بلیط برای پیش فروش بلیط مسابقات فوتبال

  • افزایش قیمت بلیط های ورودی استادیوم های فوتبال

  • پاداش کلان اعطا شده به بازیکنان

  • رفت و آمد در دادگاه ها برای حفظ حقوق بازیکن و باشگاه

کلاس فوتبال

درآمد باشگاه فوتبال

شاید بپرسید که درآمد فوتبال از کجاست؟ درآمد باشگاه فوتبال در سراسر جهان از سه طریق حاصل می شود که عبارتند از:

  • درآمد روز مسابقه

  • حق پخش رسانه

  • تجارت

درآمد فوتبال

تعريف درآمد روز مسابقه:

این بخش از درآمد همانطور که از نامش مشخص است درآمدی می باشد که در روز مسابقه باشگاه کسب می نماید که شامل فروش بلیط، فروش لوازم با آرم باشگاه از قبیل کلاه، پیراهن، محصولات فرهنگی باشگاه مثل فیلم ها و کتب ورزشی همچنین حق پارکینگ، بوفه ها و هر آنچه در روز مسابقه توسط باشگاه فروخته می شود می باشد.

عوامل موثر بر درآمد روز مسابقه :

الف . تعداد میزبانی ها

ب . ظرفیت ورزشگاه

ج . تعداد تماشاگران

این سه عامل به طور مستقیم بر افزایش درآمد روز مسابقه تاثیر دارند. افزایش تعداد میزبانی ها باعث افزایش فروش بلیط و کلیه محصولات باشگاه در روز مسابقه می شود . هرچه ورزشگاه دارای ظرفیت بیشتری باشد بنابراین می تواند تماشاگران بیشتری را در خود جای داده و درآمد را در این بخش افزایش دهد. همچنین هر عاملی که باعث حضور بیشتر تماشاگران و افزایش انگیزه های آنها جهت حضورشان در روز مسابقه شود باعث فروش بلیط و محصولاتی بیشتری با آرم باشگاه شده که در نهایت منجر به افزایش درآمد روز مسابقه می شود.

درآمد مسابقه

درآمد فوتبال از حق پخش رسانه

درآمد حاصل از فروش حق پخش رسانه ای مانند تلویزیون ، ماهواره ، اینترنت و تمامی ابزارهای ارتباطی در تمامی مسابقات داخلی و خارجی ، درآمد حق پخش رسانه می باشد.

عوامل تاثیرگذار بر حق پخش رسانه :

بیننده های تلویزیونی مسابقات فوتبال به طور روزافزون زیاد می شوند و این موضوع باعث شده است تا رقابتی فشرده بین شبکه های معتبر تلویزیونی و ماهواره ای برسر خرید حق انحصاری پخش مسابقات فوتبال ایجاد شود و با اطمینان می توان اذعان نمود که در چنین رقابتی صنعت فوتبال بیشترین سود را عائد خود ساخته است. منافع فراوانی که شرکت های پخش کننده مسابقات فوتبال از پخش مسابقات دریافت می نمایند باعث می شود تا میان آنها جهت اخذ امتیاز پخش، رقابتی فشرده پدید آید که در نهایت باعث بالارفتن قیمت پخش مسابقات می گردد و این عامل باعث افزایش درآمد فوتبال لیگ ها و باشگاه های آن می شود در کنار رقابتی که رسانه ها برای دریافت حق پخش دارند که باعث بالارفتن قیمت حق پخش مسابقات می شود، هر مسابقه ای که بینندگان بیشتری داشته باشد اصحاب رسانه مبلغ بیشتری را بابت حق پخش مسابقات می پردازند. پس عواملی که منجر به حضور بیننده بیشتری می گردد برحق پخش مسابقات تاثیرگذار است. در مجموع تمامی عواملی که برای حضور تماشاگران در استادیوم ها و تقاضای مشاهده مسابقات فوتبال مطرح می باشد در تقاضای مشاهده پخش رسانه ای مسابقات هم تاثیرگذار است مانند کیفیت و عدم قطعیت بازی . همچنین درآمد تیم هایی که مسابقات آنها جذابیت های بیشتری برای هواداران دارد از حق پخش بیشتری برخوردار می باشد. در واقع جذابیت مسابقه یکی دیگر از عوامل جذب تماشاگران می باشد. با توجه به مطالب بیان شده، رقابت شبکه های مختلف جهت گرفتن حق پخش رسانه ای لیگ ها و مسابقاتی که بینندگان بیشتری دارد از مهمترین عوامل اثرگذار برقیمت حق پخش رسانه ای هستند.

 

درآمد فوتبال از بخش تجارت :

یکی از مهمترین عوامل در تجارت و حضور قدرتمند در این زمینه ، نام تجاری آن می باشد. نام باشگاه های فوتبال در واقع همان نام تجاری آنها می باشد که با آن نام یا مارك در حال فعالیت های ورزشی، تجاری و اقتصادی هستند. هرچه این نام تجاری از اثرگذاری بیشتری نزد مردم برخوردار بوده و دارای اعتبار بیشتری باشد آن باشگاه می تواند امتیازات بیشتری کسب نماید. باشگاه ها دارای مارك بین المللی می باشند و برخی به دنبال گسترش آن در خارج از مرزهای جغرافیایی خود هستند. منابع مختلفی در بخش درآمد فوتبال از طریق تجارت وجود دارد که عبارتند از:

الف-ورزشگاه :

ورزشگاه ها علاوه بر درآمد روز مسابقه می توانند محل دیگری برای کسب درآمد باشگاه ها باشند. این مطلب بیانگر آن است که در روزهایی غیر از روز مسابقه می توان در صورت وجود امکانات مختلف در ورزشگاه از آنها کسب درآمد کرد مانند سالن های متفاوت ورزشگاه جهت برگزاری همایش ها، کنفرانس ها، کنسرت ها در زمین چمن ، نمایشگاه ها و رستوران که مردم جامعه به خاطر اعتبار و نام باشگاه در آن محل حضور می یابند.

ب- اعطای امتیاز نام و مارك باشگاه برای فعالیت های اقتصادی :

باشگاه های فوتبال با توجه به جذابیت مارك تجاری خود امتیاز استفاده از آن را به بخش های مختلف اقتصادی می دهند و از آن درآمد کسب می نمایند. روش های مختلفی در این زمینه وجود دارد مانند اینکه باشگاه با یک شرکت قرار داد می بندد که آن شرکت جهت فعالیت های تجاری خود از نام آن باشگاه استفاده کند و مشتریان بیشتری را با توجه به اعتبار نام آن باشگاه برای خود جذب نماید. باشگاه ها در این حالت قراردادها یا به صورت دریافت یک مبلغ ثابت می بندند یا علاوه بر دریافت مبلغ ثابتی ، درصدی از سود را با آن شرکت شریک می شوند.

ج-فروشگاه ها :

باشگاه های ورزشی با استفاده از نام و مارك تجاری خود فروشگاه های زنجیره ای مختلفی را راه اندازی می کنند که در آن فروشگاه ها، محصولات مختلفی از جمله محصولات وررزشی را به فروش می رسانند و از این راه درآمد کسب می نمایند .

درآمد فوتبال
د-خرید و فروش بازیکن :

چرا درآمد فوتبالیست ها بالاست؟باشگاه ها از راه های متفاوتی با سرمایه گذاری بر روی بازیکنان کسب درآمد می نمایند. یکی از این رو ش ها سرمایه گذاری بر روی تیم های پایه می باشد که باشگاه ها به دنبال استعداد های جوانان برای پرورش آنها گشته و پس از جذب و پرورش استعدادهای آنها، هم از آنها در بازی های خود استفاده کرده و هم با فروش آنها به قیمت های بالا برای خود کسب درآمد می نمایند. همچنین برخی باشگاه ها با سرمایه گذاری و خرید بازیکنان تراز اول و گران قیمت هم از مهارت آنها در کسب نتایج مناسب استفاده می کند و هم از تاثیرگذاری این بازیکنان بر مردم در تبلیغات استفاده می نمایند. در نتیجه میانگین درآمد فوتبالیست ها بالاست.

ج-حامیان مالی:

پاسخ دیگر برای آنکه چرا درآمد فوتبالیستها بالاست، حمایت مالی است. حمایت مالی، فرآیندی است که حامی مالی و حمایت شونده از ارتباط با همدیگر سود دریافت می کنند. در تعریف حمایت مالی بیان شده است حمایت از یک ورزش، رویداد ورزشی، سازمان ورزشی یا رقابت توسط یک شخص یا شرکت برایرکسب منافع و یا سود دو جانبه برای هر دو طرف قرارداد می باشد .ازین سو میانگین درآمد فوتبالیست ها بالا می باشد.

-ارتباط حمایت مالی و رسانه ها :

پخش مسابقات ورزشی و در صدر آنها فوتبال، مهمترین عامل حضور حامیان مالی می باشد. بینندگان فراوان، رسانه های مختلف و همچنین علاقه آنها به ورزش باعث می شود که آرم حامی ، تاثیر فراوانی بر بینندگان گذاشته و حامیان مالی این نوع از تبلیغ و سرمایه گذاری را به حالت های دیگر در جهت فروش بیشتر ترجیح می دهند. بین کمیت و کیفیت پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی در سطح ملی و بین المللی و میزان جذب حامیان مالی رابطه کاملا مستقیمی وجود دارد و چنین رابطه ای هنگامی شدت بیشتری می یابد که حامیان مالی، همزمان بازارهای هدف داخلی و خارجی را مد نظر داشته باشند. درمیان اهداف شرکت ها از حمایت مالی ورزشی ، پخش مستقیم تلویزیونی مهمترین هدف حامیان مالی می باشد. پخش رسانه ای اهمیت فراوانی برای جذب حمایت های مالی شرکت ها که هدف آنها بازارهای داخلی و خارجی است ، دارد.

پخش مسابقات فوتبال منبع مهمی برای درآمد فوتبال بحساب می آید ، بدیهی است هر چه پوشش رسانه ای مسابقات فوتبال بیشتر شود تمایل حامیان مالی برای صنعت فوتبال افزایش می یابد زیرا با پوشش رسانه ای مسابقات برای افراد بیشتر ، آرم و مارک شرکت حمایت کننده نیز بیشتر در معرض دید عموم قرار می گیرد.

فوتبال

علل وجود حامیان مالی فراوان در فوتبال :

فوتبال به گواه شواهد موجود پر طرفدارترین ورزش جهان می باشد و حضور این طرفداران بی شمار باعث حضور حامیان مالی فراوان در فوتبال است. حامیان مالی به دنبال عرصه هایی برای تبلیغات هستند که جمعیت بیشتری آرم و نشان آنها را ببیند به همین دلیل فوتبال یکی از بهترین عرصه ها می باشد.

برای ثبت نام کلاس فوتبال کلیک کنید.

ارتباط میان فوتبال و پول، تقاضا و درآمد فوتبال

طبق تئوری های اقتصادی افزایش تقاضا باعث افزایش درآمد می شود.در بررسی رابطه ی فوتبال و پول اصلی ترین عنصر تقاضا در فوتبال، تماشاگران می باشند. پس می توان اینطور بیان کرد که با افزایش تقاضا یا تماشاگران می توان درآمد در فوتبال را افزایش داد تماشاگران و طرفداران فوتبال ، مهمترین عامل کسب درآمد در فوتبال هستند به همین دلیل شناخت عوامل موثر بر حضور تماشاگران و تقویت آن و از بین بردن ضعف ها در جذب تماشاگران باعث افزایش تقاضا در فوتبال می شود که این افزایش در تقاضا منجر به افزایش درآمد فوتبال می شود. در انگلستان سرمایه گذاری گسترده ای در زمینه هواداران صورت گرفته است. همچنین می توان برای چگونگی ارتباط میان تقاضا و درآمد در فوتبال، ارتباط تماشاگران و درآمد را بررسی کرد . تاثیرات تماشاگران بر درآمد فوتبال به صورت مستقیم و غیر مستقیم می باشد که این تاثیرات در حالت هایی چون خرید بلیط، کمک های مالی بلاعوض به باشگاه ، پرداخت حق عضویت در باشگاه ، خرید سهام باشگاه در بازار بورس و خرید کالا و خدمات با آرم باشگاه می باشد و همچنین تماشاگران به طور غیر مستقیم در افزایش درآمد فوتبال و افزایش درآمدهای حامیان مالی و حق پخش رسانه ای سهم عمده ای دارند .

اگر مایل به دانشتن اطلاعات بیشتر درباره دنیای فوتبال هستید همراه مجله ورزشی آسان اسپرت باشید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *