ماساژ ورزشی و فواید آن

ورزمان و یا همان Massage در واقع دستکاری بافت هایی از بدن مانند عضلات، بافت های همبند، ربات ها، تاندون ها، مفصل ها می باشد که به بافت های نرم مشهور هستند. هدف از دستکاری بافت های نرم بدن عادی سازی این بافت ها می باشد. این کار حتما باید توسط اشخاص حرفه ای و به اصلاح ماساژور انجام شود در غیر این صورت ممکن است پس از انجام کار بدن آسیب ببیند. ورزمان روش درمانی قدیمی است و از تمدن های باستانی همچون چین، هند، ژاپن، کره، مصر، یونان، رم و بین النهرین به جاده مانده است. این عمل در گذشته در تمامی تمدن های نام برده شده انجام می شده است.

در گذشته و حدودا 2700 سال قبل از میلاد، مردمان چین از وزرمان برای درمان مریضی و بیماری های مختلف استفاده می کردند. یکی از بیشترین کاربردهایی که این روش برای درمان داشته است، کاهش درد زایمان در بانوان بوده است. در کشورهایی مانند هند این عمل را با استفاده از انواع روغن های معطر و ادویه جات با توجه به خواص درمانی آن ها انجام می داده اند.

امروزه از Massage therapy در اکثر درمان های سنتی کشورهایی مانند چین، هند، یونان، رم، مصر و … استفاده میشود. همچنین این روش درمان مکمل درمان های مدرنی مانند فیزیوتراپی نیز می باشد.

هدف از انجام ماساژ ورزشی چیست؟

یکی از انواع مهم Massage، نوع ورزشی یا اسپرت است و بسیار شناخته شده و پر طرفدار می باشد. در حال حاضرSports massage را تعداد زیادی از ورزشکاران دنیا برای افزایش آمادگی بدنی و در جهت افزایش موفقیت انجام می دهند. ماساژ ورزشی تکنیک های متفاوتی را شامل می شود و ورزشکاران از انجام این عمل هدف هایی دارند. این اهداف شامل آماده سازی بدن، بهبود عملکرد ورزشکار، درمان درد ها و همچنین درمان آسیب های ورزشی می باشد. شخص تراپیست که در انجام Sports massage حرفه ای است تمامی تکنیک های ورزمان، آناتومی بدن، آسیب ها و نیاز های ورزشکار را می شناسد و بهترین Sports massage را برای او انجام می دهد.

ماساژ درمانی

انواع تکنیک های ماساژ ورزشی:

Sports massage تکنیک های مختلفی با نام های Effleurage، Pétrissage، Friction، Tapotement، Tender Point وSwedish massage دارد.

تکنیک Effleurage که به معنای جریان انرژی می باشد برای آماده سازی و گرم کردن بدن ورزشکار صورت می گیرد. در این تکنیک از کف دست ها و انگشت ها برای اعمال فشار توسط تراپیست استفاده می شود. با انجام این تکنیک جریان خون ورزشکار افزایش پیدا می کند و همچنین برای گرم کردن و آرامش عضلات بسیار موثر می باشد.

تکنیک Pétrissage تکنیکی مالشی می باشد که برای گرم کردن و کاهش تنش های عضلانی انجام می شود. انجام این تکنیک تقریبا 5 دقیقه زمان می برد و در مقایسه با روش قبل فشار بیشتری برای انجام این کار اعمال می شود.

تکنیک Friction به معنای اصطکاک یک تکنیک عمقی به شمار می آید که در باز شدن گرفتگی های عضلانی نقش بسزایی دارد. لازم به ذکر می باشد که این روش با حرکات دایره ای شکل توسط انگشت شصت دست انجام می شود.

در تکنیک Tapotement شخص تراپیست با هر دو دست خود و با انجام حرکات ضربه ای و لرزشی Sports massage را انجام می دهد.

تکنیک بعدی Tender Point است که در این روش از انگشت های دست برای از بین بردن گرفتگی های عضلانی و درد های شدید استفاده می شود.

Swedish massage تکنیک آخر است که گاها با توجه به آسیب های فیزیکی ورزشکار از این تکنیک سوئدی برایSports massage انجام می شود.

چه زمانی نباید ماساژ ورزشی را انجام داد؟

همانطور که بررسی کردیم  Sports massage مزیت های زیادی دارد اما همیشه و در همه حال انجام آن توصیه نمی شود. زمانی که فردی دچار بیماری های عفونی پوستی هست یا اگر فردی تب دارد انجام این کار برای او ضرر دارد و توصیه نمی شود. همچنین اگر فردی تومور یا هرگونه تورم پوستی، کم خونی، بیماری دیابت زخم یا سوختگی شدید دارد قبل از انجام این کار باید با پزشک خود مشورت نماید. به جز موارد نام برده شده اگر بیماری خاصی در فرد مشاهده میشود نیز برای انجام این کار باید پزشک خود در مورد انجام این عمل مشورت نماید.

فواید ماساژ ورزشی برای بدن چیست؟

فواید ماساژ ورزشی بسیار زیاد است و از مهم ترین آن ها می توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • کاهش گرفتگی های عضلانی ورزشکار

  • کاهش درد ورزشکار

  • افزایش قدرت بدنی ورزشکار

  • سم زدایی بدن ورزشکار

  • ریکاوری سریع بدن ورزشکار

  • کاهش استرس و اضطراب ورزشکار

  • بهبود گردش خون ورزشکار

  • افزایش انعطاف پذیری بدن ورزشکار

موارد نام برده شده از مهمترین فواید ماساژ ورزشی می باشد و بیشتر به این دلایل است که ورزشکاران ورزمان را انجام می دهند.

ماساژ درمانی

فواید ماساژ درمانی چیست و چه عوارضی دارد؟

Massage therapyیکی از انواع روش های درمان در طب سنتی است و برای درمان درد سیاتیک، برای لاغری، افزایش آرامش و خیلی موارد دیگر انجام می شود. اهداف اصلی در انجام ماساژ درمانی افزایش جریان خون، آرام کردن اعصاب و کاهش تنش می باشد. فواید ماساژ درمانی بسیار زیادی است که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم:

  • کاهش استرس

  • سم زدایی بدن

  • درمان افسردگی

  • تسکین انواع دردها

  • افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن

  • توانبخشی پس از عمل جراحی

  • کاهش فشار خون

  • کاهش ناراحتی های دوران بارداری

  • افزایش هوشیاری

  • افزایش حس خوب و …

فواید ماساژ درمانی بسیار زیاد است و در اینجا به مهمترین آن ها اشاره کردیم. حال نوبت به آن رسیده است تا برخی از مهمترین عوارض ناشی از ماساژ درمانی را نیز بررسی کنیم. البته ماساژ درمانی عوارض زیادی ندارد اما مهم ترین عوارض جانبی آن را نام می بریم که شامل موارد زیر است:

  • درد های موقتی

  • کبودی

  • ورم

  • حساسیت های پوستی

  • احساس ناراحتی و کوفتگی

  • آلرژی به روغن های ماساژ

برای انجام ماساژ درمانی چه مواردی را باید مد نظر داشته باشید؟

زمانی که تصمیم به Massage therapy میگیرید باید مواردی را مد نظر داشته باشید. مثلا اگر بیماری خاصی دارید تنها به این دلیل که ماساژ درمانی انجام می دهید نباید از رفتن به مطب پزشک خودداری کنید و حتما باید مشکل خود را با پزشک در میان بگذارید. مورد بعدی اینکه اگر بیماری خاصی دارید و تصمیم به Massage therapy گرفته اید حتما باید با پزشک خود در مورد انجام این کار مشورت نمایید. همچنین اگر به شما پیشنهاد شد علاوه بر ماساژ درمانی از داروهای گیاهی نیز استفاده کنید، باید نظر پزشک خود را در این خصوص جویا شوید.

هشدار های جدی برای  Massage:

این عمل حتی اگر توسط فرد حرفه ای انجام شود برای گروهی از افراد بسیار مضر می باشد و ممکن است عوارض جبران ناپذیری همراه با صدمات شدید برای آن ها داشته باشد. مثلا اگر فردی مبتلا به اختلالات خونریزی است و تعداد پلاکت خون پایینی دارد باید از انجام این عمل اجتناب کند. همچنین اگر قسمتی از بدن دچار شکستکی است و یا دارای زخم های باز و عفونت های پوستی می باشد نباید عمل ورزمان را انجام دهد. این عمل برای افرادی که دچار سرطان هستند به شدت منع شده می باشد و اصلا توصیه نمی شود مگر اینکه با مشورت پزشک صورت گیرد. همچنین زنان باردار نیز باید برای انجام این کار حتما با پزشک خود مشورت نمایند در غیر این صورت انجام این عمل شاید به شدت برایشان مضر باشد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *