ضروری ترین تجهیزات ورزش تنیس + بررسی ویژگی ها

کلاس تنیس

ورزش تنیس یکی از محبوب ترین ورزش های راکتی به شمار می رود. ورزش تنیس معمولا بین 2 نفر و یا بین دو تیم 2 نفره بازی می شود. برای اولین بار این بازی در بین اشراف زادگان بریتانیا رواج پیدا کرد. پیدایش ورزش تنیس در ایران به بعد از جنگ جهانی دوم باز می گردد. این ورزش به دلیل حضور انگلیس ها در آبادان رونق بسیار زیادی داشت و اولین مسابقه Tennis ایران بین تیم های آبادان و تهران انجام شده است. برای انجام این بازی به لوازم تمرین تنیس مانند راکت تنیس ، زمین تنیس و توپ تنیس نیاز می باشد که در ادامه ویژگی های هر یک را به صورت مفصل بررسی می کنیم.

در واقع قصد داریم در این مقاله ی ورزشی تجهیزات ورزش تنیس و تجهیزات زمین تنیس را به صورت مفصل و ریزبینانه مورد بحث و بررسی قرار دهیم تا شما به هنگام خرید تجهیزات ورزش تنیس و لوازم تمرین تنیس و تجهیزات زمین تنیس و یا رزرو آن ها بهترین تصمیم گیری را داشته باشید.

تنیس

ویژگی های یک راکت تنیس خوب

راکت تنیس اصلی ترین تجهیزات ورزش تنیس است. نوع راکت Tennis در انجام بازی بسیار تأثیر گذار و مهم می باشد. زمانی که انتخاب راکت Tennis را انجام می دهید باید به ویژگی های بدنی ورزشکار مانند قد، وزن و جثه توجه کافی را داشته باشید زیرا این موارد بسیار مهم می باشند. نکاتی که باید در هنگام خرید راکت Tennis بررسی کنید شامل موارد زیر می باشد:
• وزن راکت
• نقطه ی تعادل راکت
• عرض راکت
• زه راکت (نمره ی سیم و نوع بافت)
• اندازه ی سر راکت
• جنس بدنه ی راکت
• گریپ راکت (دسته)
• طول راکت ( از ابتدا تا انتها)

وزن راکت در ورزش تنیس:

وزن راکت ورزش تنیس برای افراد آماتور، نیمه حرفه ای، حرفه ای خانم ها و آقایان با یکدیگر متفاوت می باشد. وزن راکت مناسب برای افراد آماتور 250 تا 290 گرم می باشد. به طور کلی معمولا برای آقایان راکت هایی با وزن 290 گرم و برای خانم ها راکت هایی با وزن 250 تا 270 گرم مناسب می باشد. هر چه سطح افراد بالاتر باشد و به صورت حرفه ای تر این بازی را انجام دهند راکت های سنگین تری می توانند تهیه کنند. معمولا وزن راکت مناسب افراد حرفه ای بیش از 315 گرم می باشد.

نقطه ی تعادل راکت تنیس:

منظور از نقطه ی تعادل روی بدنه ی راکت، نقطه ای است که اگر راکت را در محل آن روی نقطه ای صاف قرار دهیم به طوری که از طرفین هیچ تکیه گاهی نداشته باشد، در وضعیتی متعادل قرار گیرد.

عرض راکت تنیس:

 منظور از عرض راکت در واقع همان ضخامت بدنه ی راکت می باشد. در صورتی که ضخامت کم و زیاد شود، استحکام بدنه ی راکت نیز تغییر می کند. هر چقدر که عرض راکت پهن تر باشد، استحکام راکت نیز بیشتر می باشد.

تنیس

زه راکت تنیس: زه راکت معمولا دارای شماره های مختلفی می باشد. زه راکت در سه شماره ی 15، 16 و 17 ساخته می شود. زه شماره ی 15 ضخیم ترین و زه شماره ی 17 نازک ترین نوع آن می باشد.
سر راکت تنیس: اندازه ی سر راکت Tennis برای زدن ضربه های قدرتی بسیار مهم است. سر راکتی که سنگین و بزرگ باشد از نقاط اثر بیشتری برخوردار می باشد. منظور از نقاط اثر بیشتر این است که فضای بیشتری روی راکت برای ضربه به توپ وجود دارد. معمولا راکت های با هد بزرگ برای افراد آماتور و نیمه حرفه ای مناسب می باشد.
جنس راکت تنیس: جنس راکت نیز مانند وزن برای افراد مبتدی و حرفه ای متفاوت می باشد. معمولا جنس بدنه ی راکت برای افراد مبتدی از آلومینیوم و یا گرافیت انتخاب می شود. دلیل این موضوع این است که آلومینیوم و گرافیت، قدرت و راحتی بیشتری را در هنگام ضربه زدن به توپ ایجاد می کند. راکت های آلومینیومی معمولا ارزان قیمت و محکم هستند از این رو برای افراد مبتدی گزینه ی مناسبی به شمار می روند. راکت هایی که از جنس گرافیت هستند معمولا برای افراد حرفه ای تر و کسانی که به صورت مداوم تمرین می کنند مناسب تر می باشند. این نوع راکت ها معمولا در مقایسه با راکت های آلومینیومی قیمت بالاتر و گران تری دارند.
گریپ راکت تنیس: گریپ یا دسته ی راکت هر چقدر که کوچک تر باشد باعث می شود بازیکن به راحتی بتواند بازی را انجام دهد، اما در این حالت باید نیروی بیشتری را برای نگه داشتن راکت در دست خود مصرف کند. دسته های کوچک باعث می شوند که فشار زیادی به دست وارد شود، زیرا در این حالت عضلات دست تحرک بیشتری دارند. راکت با گریپ بزرگ تر برای دست بهتر است، به این دلیل که دامنه ی حرکتی را کمتر می کند.
طول راکت تنیس: طول راکت معمولا استانداردی بین 27 تا 28 دارد. راکتی با طول بیشتر باعث قدرت بیشتر در هنگام ضربه زدن به توپ می شود.

راکت تنیس

دسته بندی راکت Tennis بر اساس نوع مهارت افراد در ورزش تنیس انجام می شود. در واقع افراد آماتور، نیمه حرفه ای و حرفه ای باید از راکت Tennis مناسب سطح خود در بازی استفاده کنند.
راکت مناسب افراد آماتور: راکتی که برای افراد آماتور مورد استفاده قرار می گیرد و مناسب می باشد باید دارای وزن سبک و صفحه یا سر بزرگی باشد. از آن جایی که افراد آماتور تسلط کافی روی انواع تکنیک ها و ضربه های توپ را ندارند، صفحه ی بزرگ راکت به آن ها کمک می کند تا بتوانند با هر قسمتی از راکت به توپ ضربه بزنند. با این عمل افرادی که به تازگی می خواهند این ورزش را یاد بگیرند، کم کم توانایی ضربه زدن به توپ با وسط راکت را به دست خواهند آورد.
راکت مناسب افراد نیمه حرفه ای: راکت مناسب افراد نیمه حرفه ای، راکتی است که وزن متوسطی دارد و دارای صفحه ی بزرگ می باشد. افراد نیمه حرفه ای کسانی هستند که برای مدتی به تمرین و یادگیری ورزش Tennis مشغول بوده اند اما نسبت به افراد حرفه ای ضربات قدرتی کمتری به توپ می زنند. به همین دلیل برای ایجاد ضربات قدرتی به راکت Tennis با وزنی بیشتر نسبت به راکت افراد آماتور نیاز دارند.
راکت مناسب افراد حرفه ای: افراد حرفه ای در واقع کسانی هستند که تسلط کافی و کنترل کامل روی تکنیک ها و توپ دارند. از این جهت راکت های سنگین تر با صفحه ای کوچکتر مناسب افراد حرفه ای می باشد.

تنیس

مشخصات توپ ورزش تنیس:

از دیگر تجهیزات ورزش تنیس برای این بازی توپ Tennis می باشد به طوری که بودن توپ، بازی صورت نخواهد گرفت. توپ این بازی نیز انواع مختلفی دارد که در این بخش اسم وسایل تنیس و انواع مختلف آن را بررسی و معرفی خواهیم کرد. انواع توپ ورزش تنیس شامل موارد زیر می باشد:
• توپ تنیس حرفه ای
• توپ تنیس قهرمانی
• توپ تنیس تمرینی
توپ تنیس حرفه ای: این توپ ها در مسابقات حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند که از لحاظ کیفیت در بالاترین سطح استاندارد قرار دارند.
توپ تنیس قهرمانی: این توپ ها در درجه ای پایین تر از توپ های حرفه ای قرار دارند و برای استفاده در مسابقات لیگ های Tennis مناسب هستند.
توپ تنیس تمرینی: این توپ ها برای تمرین بسیار مناسب هستند و در مسابقاتی که از سطح کیفی پایینی برخوردار هستند نیز مورد استفاده قرار می گیرند.
یک توپ Tennis استاندارد باید قطری بین 6.35 تا 6.75 سانتی متر داشته باشد. وزن استاندارد توپ ورزش تنیس نیز باید 56.7 تا 58.5 گرم باشد. لایه ی سطحی توپ Tennis به رنگ زرد می باشد و این رنگ از سمت فدراسیون جهانی این ورزش تعیین شده است. بر روی توپ Tennis نشان تأییدیه ی فدراسیون جهانی این ورزش نیز وجود دارد. اگر به سطح توپ Tennis دقت کنید پرزهایی را روی سطح ان خواهید دید. این پرزها تأثیر زیادی روی نحوه ی حرکت توپ دارند. در واقع این توپ ها باعث می شود که پس از ورود ضربه، توپ به درستی به حرکت در آید و سرعتی تنظیم شده داشته باشد.

توپ تنیس

جزئیات و ابعاد زمین ورزش تنیس:

در بالا اسم وسایل تنیس و ویژگی های وسایل بازی تنیس را گفتیم حال به محوطه ای که در آن ورزش تنیس با استفاده از وسایل بازی تنیس انجام می شود،یعنی زمین تنیس خواهیم پرداخت. زمین تنیس به شکل مستطیل است و سطحی سفت و معمولا از جنس چمن، خاک رس و یا بتن دارد. مستطیل زمین ورزش تنیس دارای ابعادی به طول 23.77 متر و عرض 8.23 متر برای مسابقات انفرادی و عرض 10.23 متر برای مسابقات دو نفره می باشد. علاوه بر ابعاد زمین تنیس، فضایی نیز برای اطراف زمین در نظر گرفته می شود. فضای مناسب برای کناره های زمین 3 تا 4 متر و برای پشت زمین 6 تا 8 متر کافی می باشد. در وسط زمین تنیس تور مخصوص بازی نیز نصب می شود که دقیقا زمین بازی را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند.

 

رزرو زمیین نتیس
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *