مشخصات توپ والیبال استاندارد چیست؟

کلاس والیبال

ورزش والیبال یکی از ورزش های تیمی و از محبوب ترین و گسترده ترین ورزش ها در برخی از کشور های دنیا است. ورزش والیبال برای اولین بار در سال 1895 و در آمریکا بازی شد و بعد ها در کشور ها و مناطق دیگر گسترده شد. این بازی اولین بار در سال 1960 در بازی های المپیک تابستانه قرار گرفت. امروزه والیبال در تمامی کشور های دنیا بازی می شود و طرفداران خیلی زیادی دارد. یکی از دلایل محبوبیت این بازی این است که تمامی گروه های سنی می توانند آن را انجام دهند.

توپ والیبال

تیم های ورزش والیبال از 2 تیم 6 نفره تشکیل شده است و بازیکنان در دو سوی تور بازی قرار می گیرند و بازی را انجام می دهند. ورزش والیبال قهرمانی جهان، بازی های المپیک، جام جهانی، لیگ جهانی و جام بزرگ قهرمانان جهان از معتبر ترین مسابقه های ورزشی والیبال در دنیا هستند. لیگ های مختلفی نیز در برخی از کشور ها برای والیبال به وجود آمده است که جزو بازی های داخلی کشور ها محسوب می شوند.
برای انجام بازی والیبال به توپ مخصوص والیبال و زمین والیبال نیاز است که در ادامه ویژگی های مهم توپ ورزش والیبال را بررسی خواهیم کرد.

اجاره سالن والیبال و مشاهده اطلاعات کلاس آنلاین والیبال در سایت آسان اسپرت امکان پذیر است.

تاریخچه ای از توپ والیبال

در هنگام تحقیق درباره توپ والیبال و مشخصات توپ والیبال باید بدانید که زمانی که بازی والیبال ابداع شد هیچ توپی مخصوص این بازی طراحی نشده بود. در ابتدا برای انجام بازی از لایه ی داخلی توپ بازی بسکتبال استفاده می کردند. از این جهت از لایه ی داخلی توپ بسکتبال برای بازی والیبال استفاده می شده است که نسبت به توپ کامل بسکتبال وزن کم تری داشته است. اما باید توپ خاص ورزش والیبال طراحی می شد که ویژگی های خاص خود را دارا باشد. از این جهت تصمیم گرفتند جنس توپ والیبال را به گونه ای طراحی کنند که در تمام مدت بازی، بدون زمین خوردن، بازی بتواند ادامه یابد. رنگ توپ نیز اهمیت بالایی داشت، چرا که وقتی به هوا پرتاب می شود باید در برابر نور قابلیت دید داشته باشد.علاوه بر جنس توپ والیبال ، وزن توپ نیز باید به گونه ای باشد که هم وزن سبکی داشته باشد و هم در مقابل وزش باد مقاوم باشد. از این رو تحقیق درباره توپ والیبال و مشخصات توپ والیبال صورت گرفت و  طراحی با مشخصات منحصر به فرد آماده شد و توپ مخصوص این بازی نیز  تولید شد.

اطلاعات مربی والیبال را در اینجا ببینید و در بهترین کلاس والیبال تهران ثبت نام نمایید.

توپ والیبال

استاندارد سایز توپ والیبال

یکی از پاسخ هایی که به سوال مشخصات توپ والیبال چیست داده می شود اینست که توپ ورزش والیبال در واقع توپی است که در بازی های والیبال سالنی و والیبال ساحلی از آن استفاده می شود. سایز توپ مخصوص والیبال ساحلی از سایز توپ مخصوص والیبال سالنی قدری بزرگ تر است و وزن توپ والیبال ساحلی نیز کمی بیشتر از وزن توپ والیبال سالنی است. علاوه بر این سایز توپ والیبال در بازی های بزرگسالان و نوجوانان نیز متفاوت می باشد. در ادامه سایز توپ والیبال بزرگسالان، نوجوانان، والیبال ساحلی و استاندارد سایز توپ مخصوص والیبال داخل سالنی را بررسی می کنیم:
سایز توپ والیبال بزرگسالان: سایز توپ بازی والیبال مخصوص بزرگسالان دارای قطر 65 تا 67 سانتی متر می باشد.
سایز توپ والیبال نوجوانان: سایز توپ بازی والیبال مخصوص نوجوانان دارای قطر 63 تا 65 سانتی متر می باشد.
سایز توپ والیبال ساحلی: سایز توپ بازی مخصوص والیبال ساحلی دارای قطر 66 تا 68 سانتی متر می باشد.
استاندارد سایز و اندازه توپ والیبال داخل سالن: سایز استاندارد توپ های والیبال مخصوص بازی سالنی دارای قطر 65 تا 67 سانتی متر می باشد.

 

توپ والیبال

ویژگی های توپ والیبال

ویژگی های توپ والیبال بسته به مکانی که برای بازی در نظر گرفته اید متفاوت است. برای مثال ویژگی های توپ والیبال ساحلی کاملا متفاوت از ویژگی های توپ والیبال سالنی میباشد.فشار داخل توپ،جنس آن ،وزن و حتی رنگ توپ والیبال همه و همه به زمین بازی و شرایط مسابقه شما بستگی دارد.در این مقاله به تفکیک تمامی مشخصات توپ والیبال ذکر شده است.

وزن توپ والیبال چند گرم است؟

علاوه بر اندازه توپ والیبال، وزن توپ والیبال نیز استاندارد هایی دارد و برای بازی های بزرگسالان، نوجوانان و بازی های ساحلی متفاوت است. در این بخش قصد داریم وزن توپ والیبال بزرگسالان، توجوانان، بازی های ساحلی و استاندارد وزن توپ والیبال بازی های داخل سالن را بررسی کنیم:
وزن توپ والیبال بزرگسالان: وزن توپ بازی والیبال مخصوص بزرگسالان، 260 تا 280 گرم است.
وزن توپ والیبال نوجوانان: وزن توپ بازی والیبال مخصوص نوجوانان، 240 تا 260 گرم می باشد.
وزن توپ والیبال ساحلی: وزن توپ بازی والیبال مخصوص والیبال ساحلی، 260 تا 280 گرم است.
استاندارد وزن توپ والیبال داخل سالن: توپ استاندارد ورزش والیبال باید وزنی حدود 260 تا 280 گرم دارا باشد.
طبق بررسی انجام شده نتیجه می گیریم وزن توپ ورزش والیبال برای تمامی بازی ها و تمامی سنین باید وزنی حدود 260 گرم دارا باشد. این وزن ها بر اساس قوانین فدراسیون بین المللی ورزش والیبال می باشد. علاوه بر وزن و سایز توپ بازی والیبال میزان فشار باد داخل توپ نیز از سمت فدراسیون بین المللی این بازی تعیین شده است و مقادیر مشخصی دارد که برای هر کدام متفاوت می باشد و اهمیت بالایی نیز در روند بازی دارد.

خرید توپ والیبال را در فروشگاه ورزشی آسان اسپرت انجام دهید.

توپ های والیبال از چند بخش تشکیل شده است؟

برای شناخت و دانستن اینکه مشخصات توپ والیبال چیست باید بدانیم که این توپ ها معمولا از 3 بخش مختلف تشکیل شده اند. این سه بخش شامل وارد زیر می باشد:
1. پوشش بیرونی
2. هسته توپ
3. پنل ها
پوشش بیرونی: سطح صاف توپ بازی نقش بسیار مهم و کلیدی را دارا می باشد. اگر سطح توپ صافی و نرمی کافی را نداشته باشد، ممکن است اختلالاتی را در روند بازی ایجاد کند. توپ های والیبال از تعداد پنل های مختلفی ساخته می شوند و همه ی این پنل ها به لایه های داخلی چسبیده می شوند.
هسته توپ: هسته ی توپ معمولا کیسه ی هوا نامیده می شود و از جنس لاستیک ساخته می شود. دلیل این که از جنس لاستیک برای هسته توپ استفاده می شود اهمیت وزن کم و سبک بودن توپ می باشد. سبک بودن توپ کمک می کند که توپ راحت تر و قابل انعطاف تر در هوا حرکت کند.
پنل ها: امروزه در بازی های المپیک و تقریبا تمامی بازی ها از توپ هایی با تعداد 8 پنل استفاده می شود. در گذشته از توپ هایی با تعداد 18 پنل برای بازی ها استفاده می شده است. توپ های جدید قابلیت های بهتری برای به دست گرفتن و حرکت بهتر در هوا را دارا هستند.

توپ والیبال

فواید ورزش والیبال چیست؟

ورزش والیبال نیز مانند سایر رشته های ورزشی دارای فوایدی برای بدن می باشد. از فواید این ورزش می توان موارد زیر را نام برد:

  • سوزاندن کالری بیشتر و کاهش وزن
  •  سلامت قلب و عروق
  •  تقویت سیستم عضلانی
  •  کاهش اضطراب و استرس
  • تقویت عزت نفس
  •  افزایش جذب اکسیژن در بدن
  •  کاهش فشار خون
  • کاهش تنگی نفس
  • افزایش قدرت بدنی و …

مطالب مرتبط با آموزش والیبال و ورزش در خانه را در وبلاگ ورزشی  مطالعه بفرمایید.

رزرو سالن والیبال
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *