یوگا چیست؟ مضرات و فواید یوگا (yoga) + تاریخچه

کلاس یوگا

در دنیای مدرن امروزی که تکنولوژی حرف اول را می زند همگی به دنبال دریافت کمی آرامش هستیم و نمی دانیم از چه طریقی به این آرامش دست پیدا کنیم. یکی از ورزش های بسیار پر طرفدار امروزی که افراد زیادی در سراسر جهان استقبال کرده اند یوگا می باشد. این ورزش پر طرفدار تاثیرات بسیار مثبتی بر جسم و روح انسان می گذارد و به او احساس آرامش می دهد که دلیل اصلی محبوبیت این ورزش نیز کسب کمی ارامش روحی و جسمانی می باشد. افراد زیادی فقط به دنبال ارامش هستند و وقتی به سراغ ورزش یوگا می روند از دیگر خصوصیات و ویژگی های این ورزش اطلاعی ندارند در اصل این افراد نمی دانند که با انجام هر حرکت این ورزش چه تاثیراتی بر روی بدن خود اعمال می کنند. به همین دلیل در این مقاله آسان اسپرت با ما همراه باشید تا یوگا و خصوصیات آن را بیشتر برسی کنیم تا شگفت زده شوید.

 

تاریخچه یوگا در یک نگاه


همان طور که می دانیم این ورزش همانند سایر ورزش ها با وزنه های سنگین یا دستگاه های مختلف در ارتباط نبوده و یک ورزش جسمی و روانی می باشد. تاریخچه این ورزش ارامش دهنده به شبه قاره هند که هندوها این ورزش را به وجود آورده اند بر می گردد. از آنجایی که این ورزش بسیار قدیمی می باشد نمی توانیم اسم فردی که ان را به وجود آورده است را نام ببریم و از فرد سازنده این ورزش هیچ اطلاعاتی وجود ندارد.
اما اولین حرکات ضبط شده یوگا و یکی از قدیمی ترین متن هایی که در قدیم از این ورزش به جا مانده است توسط یک خانم به نام مریم یوجی که در 2000 الی 2500 سال پیش در هند زندگی می کرده با عنوان پاتانجالی نوشته شده است. کلمه پاتانجالی به معنی اصول، فلسفه و شیوه آموزش این ورزش هستند که توسط مریم یوجی این گونه نام گذاری شده است. با گذشت زمان افراد و کشور های زیادی این رشته ورزشی را به دانش آموزان و کودکان خود آموزش دادند و این ورزش علاوه بر عموم در مدارس بسیاری نیز گسترش پیدا کرد.

یوگا

یوگا چیست؟


در هر کجای دنیا که باشیم وقتی اسم این ورزش می آید ذهن همه ی ما به سمت حس آرامشی که از این ورزش دریافت می کنیم کشیده می شود و می توان اینگونه ام گفت که در ذهن افراد زیادی این ورزش به عنوان راهی برای رسیدن به ارامش ثبت شده است. این ورزش شگفت انگیز این توانایی را دارد بین تن و روح انسان ها و حتی نیرو های مثبت و منفی اتحادی که در ذهن ما انسان ها نمی گنجد را ایجاد کند.
حتی می توان گفت که ریشه این ورزش از کلمه سانسکریت گرفته شده است که معنی این کلمه اتحاد می باشد. در بخش یوگا چیست می توان گفت که انجام حرکات این ورزش مهیج هر دو عامل جنبش، کنترل تنفس و تمرکز را پوشش می دهد. تمرینات اصلی این ورزش که به ان آسانا نیز می گویند تمرین های کششی بی خطری هستند که علاوه بر بالا رفتن انعطاف بدنمان و تمرکز فکری، خستگی را نیز از بدن ما بیرون می کند.

 

چرا انجام تمرینات یوگا برای بدن مفید هستند؟


پس از بررسی یوگا چیست؟ متوجه شدیم که با انجام تمرینات این ورزش می توانیم به تناسب اندام دلخواهمان برسیم زیرا دو کلمه یوگا و لاغری با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند. در حقیقت با انجام حرکات این ورزش عضلات بدن در واکنش به حرکات کششی که در این ورزش انجام می دهیم بزرگ تر می شوند در نتیجه قابلیت استخراج و استفاده از اکسیژن بیش تر و سریع تر می شود.
با انجام حرکات این ورزش علاوه بر اکسیژن رسانی بیشتر با انعطاف پذیری قفسه سینه شانه و کمر ها می توانند ظرفیت ریه ها را بالا ببرند. در نتیجه این کار ریه هایمان بیشتر باز می شوند همچنین با تنظیم کردن دریچه دیافراگم و اکسیژن رسانی بیشتر به خون باعث می شود که ظرفیت های ریه هایمان افزایش پیدا کند. در اصل شما در یوگا و لاغری می توانید شاهد بهبود عملکرد سیستم بدنی خود باشید.

یوگا چیست

انجام بهترین حرکات ورزشی یوگا در خانه


در دنیای پر مشغله امروزی بسیاری از افراد به دلایل مختلف از جمله شاغل بودن زمان کافی برای انجام بسیاری از حرکات ورزشی را ندارند در اینجا قصد داریم یوگا در خانه را به شما آموزش دهیم و با یوگا چیست pdf به طور کلی می توانید این حرکات را مطالعه کنید. بسیاری از مربی های این ورزش معتقد هستند که اگر یوگا در خانه را به صورت مداوم و یک فعالیت روزانه انجام دهید در آن موفق خواهید شد. با انجام این ورزش ما نه تنها هزینه ای نمی کنیم بلکه به ارامش روحی و روانی خواهیم رسید.
در ابتدای شروع یوگا در خانه باید به چند نکته توجه کنیم اولین نکته پیدا کردن محل مناسب می باشد شما در ابتدا باید یک محیط ارام مانند یک اتاق را برای ورزش خود اختصاص داده و پنجره ها را باز کنید. دومین نکته گذاشتن یک اهنگ ارامش بخش یا چند شمع روشن در کنار خود می باشد برای بررسی حرکات و دیگر نکات این ورزش کافیست به یوگا چیست pdf مراجعه کنید.

کلاس یوگا تهران

 

مدیتیشن چیست؟


مدیتیشن همانند یوگا یک راه برای پیدا کردن و کسب ارامش می باشد اما ممکن است برخی از افراد راه صحیح انجام مدیتیشن را نداند که در ادامه به ان خواهیم پرداخت. با تمرین و تکرار مدیتیشن ما می توانیم ذهن خود را پرورش دهیم تا با انجام آن به ارامش جسمی، تمرکز درونی و ذهنی، نگرشی مثبت به وقایع و مسائل پیدا کنیم. معنای کلمه مدیتیشن در اصل التیام می باشد با مدیتیشن یا مراقبه می توانیم به محرک های بیرونی که سبب از بین رفتن ارامش درونی ما می شوند پیروز شویم.
با انجام مدیتیشن فرد به ارامی توجه را به درون بدن خود می برد تا در نهایت به ارامش ذهنی و جسمی دست پیدا کند. از مهم ترین ویژگی های مدیتیشن می توان تمرکز، ارامش، کاهش درد و افزایش بهبود سلامت انسان را نام برد. در حقیقت شما در مدیتیشن به یک فرد جدید و متفاوت تبدیل می شوید که سعی نمی کنید در مواجه با مشکلات و زندگی احساسات خود را خاموش یا خفه کنید بلکه با مدیتیشن به راحتی از ان ها عبور می کنید و ان ها را درک خواهید کرد.

یوگا و مدیتیشن

انواع یوگا و مدیتیشن


در یوگا و مدیتیشن سه نوع تکنیک کلی وجود دارد که هدف این سه مورد رسیدن به ارامش درونی ما می باشد. نکته اصلی در انجام این سه تکنیک این می باشد که همه را باهم باید انجام دهید یعنی هر سه تکنیک در کنار هم و با هم به نتیجه فوق یعنی ارامش درونی شما را می رسانند.
• مدیتیشن تمرکزی: در این نوع مدیتیشن شخص باید سعی کند به همراه یکسری عکس های واقعی یا تخیلی در زمان حال تمرکز کند. افکاری که در این حین پدیدار می شوند سبب تمرکز بر ذهن و روشن شدن ذهن خواهد شد.
• مدیتیشن تفکری: در این نوع مدیتیشن شخص صوتی را با خود تکرار می کند زیرا با این کار سعی در متمرکز ساختن افکار می کنیم. این نوع مدیتیشن را در هر جایی که دوست دارید حتی محل کار می توانید انجام دهید.
• مدیتیشن تنفسی: در این نوع مدیتیشن شخص باید تمرکز خود را از طریق دم و باز دم اکسیژن خود پیدا کند. در این نوع مدیتیشن باید دم و باز دم عمیقی داشته باشید تا سریع تر ذهن خود را متمرکز کنید.

برای رزرو مجموعه ورزشی به سایت آسان اسپرت مراجعه نمایید.

 

مزایای مدیتیشن چیست؟


شما با انجام دادن یوگا و مدیتیشن به مرور زمان به فردی جدید با افکار جدید تبدیل خواهید شد. یوگا و مدیتیشن در واقع تنها روشی می باشد که می تونیم به درون خود بپردازیم و به کمک ان تربیت و کنترل ذهن خود را در دست بگیریم. مدیتیشن مزایای بسیار زیادی دارد که در این بخش به تعدادی از مهم ترین ان ها می پردازیم تا مصمم تر از قبل به سراغ مدیتیشن بروید.
• کاهش اضطراب و استرس
• کمک به رفع دیدگاه های منفی
• روی آوردن به مثبت نگریستن
• کسب ارامش درونی
• کمک به رشد فردی و خوداگاهی
• بهبود افسردگی
• تنظیم فشار خون و تضمینی برای سلامت قلب

فواید یوگا
مضرات یوگا برای سلامتی


انجام تمرین های این ورزش تا زمانی که وقت و انرژی زیادی صرف آن کنیم و تسلط کافی روی تمرینات این ورزش داشته باشیم راحت و ساده می باشد و تاثیرات بسیار مثبتی بر روی سلامت جسمی و ذهنی تان می گذارد اما با انتخاب یک اشتباه ممکن است جنبه ها و تمایلات مثبت به منفی تغییر پیدا کند و در نهایت این ورزش تاثیرات منفی بر روی سلامت جسمی و ذهنی شما ایجاد کند. در ادامه به مهم ترین مضرات یوگا اشاره کردیم:
• کشیدگی عضلات از مضرات یوگا
• کمر درد و ایجاد دیسک کمر
• سرگیجه از عوارض جانبی این ورزش
• پارگی رباط
• سفت شدن گردن و ایجاد درد
• درد در مچ دست
در حقیقت اگر انجام هر یک از تمرینات این ورزش به درستی انجام نشود تاثیرات منفی بر روی بدن انسان خواهد گذاشت. با مطالعه یوگا چیست pdf به راحتی می توانید تمرینات را به روش صحیح و اصولی انجام داده و نگرانی از بابت مضرات این ورزش نداشته باشید.

یوگا در خانه و آموزش یوگا را در وبلاگ آسان اسپرت مطالعه نمایید.

فواید یوگا و مدیتیشن

فواید یوگا چیست؟


این ورزش مهیج به عنوان یک تمرین از مزایای زیادی برخوردار می باشد که به طور فیزیکی و ذهنی و مثبت ما را تحت تاثیر خود قرار می دهد. امروزه حتی افراد معروف یا پزشکان این ورزش پر طرفدار را به مردم پیشنهاد می دهند از فواید یوگا
• بهبود گردش خون: از فواید یوگا می توان گفت که با این ورزش گردش اکسیژن در بدن بهتر شده و مواد مغذی سریع تر به سر تا سر بدن می رسد که با جریان خون در بدن پوست درخشان و بدنی سالم خواهیم داشت.
• کاهش فشار خون: اگر یک فرد روزانه یا در ساعت های مشخصی این ورزش را انجام دهد با تمرکز کردن گردش خون در بدن افزایش پیدا کرده و با جذب بیشتر اکسیژن در بدن فشار خون بالا کاهش پیدا خواهد کرد.
• کمک به تنفس درست و سالم: در این ورزش حین تمرکز تنفس شما مرتب خواهد شد چون کل حجم ریه های شما را پر می کند و باعث کارایی بهتر ان می شود.
• افزایش سیستم ایمنی بدن: این ورزش با سلامتی در یک جهت قرار گرفته اند و از طرفی وقتی این ورزش باعث دم و باز دم بدن به صورت مرتب می شود بدن ما به طور خودکار ایمن خواهد شد.

مضرات یوگا

آیا یوگا باعث لاغری می شود؟


خیلی از افراد فکر می کنند که این ورزش تنها برای کسب ارامش و افزایش تمرکز است اما باید گفت که سخت در اشتباه هستید. این ورزش علاوه بر بالا بردن سلامت جسمی و روحی شما به کاهش وزنتان نیز کمک خواهد کرد. در حقیقت این ورزش اگر به صورت مداوم انجام شود باعث کاهش وزن می شود ولی نه به اندازه ای که پیاده روی می کنیم یا روی تردمیل می رویم.
در اصل کاهش وزن زمانی برای یک شخص اتفاق می افتاد که کالری دریافتی اش در روز از کالری مصرفی اش کمتر باشد به همین دلیل بسیاری از حرکت ها و تمرین های این ورزش کالری کمتری در مقایسه با دویدن سوزانده می شود. یک فرد با دوری کردن از غذاهای سنگین و فست فودی و در نهایت خوردن غذاهای مغذی به راحتی می تواند کاهش وزن داشته باشد.

خرید توپ بدنسازی را می توانید از فروشگاه ورزشی آسان اسپرت انجام دهید.


جمع بندی


در پایان این وبلاگ ورزشی باید به این موضوع اشاره کرد که در حین انجام تمرینات این ورزش سعی کنید تا حرکات را دقیق و کاملا بدون غلط انجام دهید چون در صورت بروز یک اشتباه کوچک نتیجه مخالف به شما می دهد و به جای برخورداری از فواید یوگا از مضرات این ورزش برخوردار می شوید. به شما پیشنهاد می کنیم از این ورزش غافل نشوید و در هر جا حتی خانه به انجام حرکات این ورزش بپردازید.
برای شروع این ورزش در مراحل ابتدایی از متخصصین و مربی های حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید حتی قبل از شروع تمرینات این ورزش شرایط پزشکی خود را به مربی یا متخصص این ورزش در میان بگذارید تا متناسب با شرایط تان تمرین برایتان اختصاص داده شود. از این طریق شما حرکات را به درستی انجام داده با مرور زمان شاهد تغییرات در خود خواهید بود که به یک فرد جدید تبدیل شده اید.

 

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *