ایروبیک چیست؟ و چه کمکی به بدن ما می کند

کلاس ایروبیک

همه ی ما ورزش کردن را دوست داریم اما به دلیل مشغله های زیاد و کمبود زمان توان فعالیت نداریم از این رو همیشه به دنبال ورزشی بودیم که حتی در خانه هم بتوانیم آن را انجام دهیم. از طرفی دیگر ورزش کردن باعث شادابی و نشاط شده و طول عمر را افزایش می دهد و چی از این بهتر؟
در این مقاله وبلاگ ورزشی  شما را با یک ورزش هیجانی و جذاب آشنا می کنیم تا در هر مکانی که دوست داشتید همراه دوستان و آشنایان خود به انجام آن بپردازید. حتما تا کنون اسم ورزش ایروبیک به گوشتان خورده است اما اطلاعات کافی در مورد فواید این ورزش یا نوع این ورزش ندارید. ایروبیک در اصل یک ورزش برای جلوگیری از بی حوصلگی، بی تابی و افسردگی می باشد. این ورزش با تولید هورمون اندروفین در بدن باعث ایجاد شادابی و نشاط، افزایش تمرکز و خلاقیت ذهنی در فرد انجام دهنده می شود. اگر شما هم به دنبال یک ورزش جذاب هستید ما ایروبیک را به شما پیشنهاد می کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به طور کامل بدانید ایروبیک چیست با آن آشنا شوید.

نگاهی کوتاه به تاریخچه ایروبیک در ایران


قبل از پرداختن به موضوع اصلی یعنی ایروبیک چیست نگاهی کوتاه به تاریخچه این ورزش هیجانی می کنیم. فعالیت کردن نوجوانان و جوانان در این ورزش در ابتدای سال 70 در ایران شروع شد. در ابتدا آموزش ایروبیک در باشگاه ها با فیلم های تصویری انجام می شد که با گذشت زمان مربیان شروع به فعالیت بیشتر در این ورزش کرده و آموزش ایروبیک توسط مربیان به نوجوانان و جوانان داده می شد.
با گذشت زمان در برخی از دانشگاه های کشور در کارگاه های آموزشی برای جوانان دختر و پسر زیر نظر فدراسیون ورزش های همگانی کلاس هایی برگزار شد که در آن مدرک مربی گری با عنوان آمادگی جسمانی و گرایش ریتمیک و ایروبیک به کسانی که شرکت کرده بودند داده شد بدین ترتیب مربی ها با داشتن مدرک معتبر شروع به فعالیت در باشگاه های ورزشی کرده و به مرور جوانان زیادی جذب این ورزش هیجانی شدند.

برای رزرو سالن ایروبیک کلیک کنید.

مربی ایروبیک


آیا می دانید ورزش ایروبیک چیست؟


آیا می دانید که ماهیت ورزش ایروبیک چیست و در آن مربیان چه حرکاتی را به جوانان آموزش می دهند؟ در پاسخ به سوال ایروبیک چیست باید گفت که ایروبیک به یک فعالیت هوازی گفته می شود که در ایروبیک شدت تمرین بالا و مدت تمرین پایین می باشد تا فرد انجام دهنده احساس خستگی نکند. این ورزش در ابتدای شروع بین 10 تا 12 دقیقه با حالت ریتمیک انجام می شود. شما این ورزش را حتی در خانه خود نیز می توانید انجام دهید و برای کسانی که شاغل هستند این موضوع یک پوئن مثبت به حساب می آید.
در پاسخ به سوال ایروبیک چیست نیز می توان گفت که این ورزش در اصل عضلات بزرگ بدن فرد را درگیر خود کرده که برای چربی سوزی نیز مفید می باشد. امروزه این ورزش به دلیل سبک و راحت بودن آن در سر تا سر دنیا طرفداران بسیار زیادی دارد. ایروبیک به معنی انجام حرکات و تمریناتی است که به طور مستقیم روی سیستم مصرف اکسیژن برای تولید انرژی بیشتر کمک می کند. از دیگر تمرینات و ورزش های هوازی مانند ایروبیک می توان به شنا، دویدن و دوچرخه سواری اشاره کرد.

برای مطالعه آموزش ایروبیک کلیک نمایید.

ایروبیک دنس

انواع مختلف ورزش ایروبیک


پس از بررسی ماهیت ایروبیک چیست نوبت به انواع این ورزش پر طرفدار و جذاب می رسد. ورزش ایروبیک به طور کلی به دو نوع تقسیم می شود که هر کس با توجه به علاقه و وضعیت جسمی خود می تواند یکی را انتخاب کند.
• نوع اول ورزش هایی با شدت و اثر خفیف مانند پیاده روی، شنا، کلاس های استپ و اسکی می باشد که هر کس با توجه به وضعیت سلامت جسمی و علاقه خود می تواند در یکی از این شاخه ها شروع به فعالیت کند.
• نوع دوم ورزش هایی با شدت اثر بالا مانند دویدن، تنیس، ورزش هایی با حرکات موزون و اسکواش می باشند. نکته این نوع ورزش این می باشد که باید به صورت یک روز در میان انجام شوند و افرادی که دارای اضافه وزن دارند یا سالمند هستند باید با تعداد دفعات کمتری انجام دهند و پیش از انجام تمرینات حتما با یک پزشک مشورت کنند.

خرید دمبل بدنسازی را می توانید از فروشگاه ورزشی آسان اسپرت انجام دهید.

ایروبیک پیشرفته چیست؟


در ابتدای صحبت ها به موضوع ایروبیک چیست به طور کامل پرداختیم اما بعضی افراد سوال می پرسند که ایروبیک پیشرفته چیست؟ در پاسخ به ایروبیک پیشرفته چیست به این افراد ابتدا باید اشاره کرد که این نوع از ایروبیک همانند ایروبیک معمولی بوده با این تفاوت که برای انجام یک نوع آن مانند شنا به جای شنا در استخر خانه حتما باید به یک استخر عمومی مراجعه کنید و تحت نظر مربی باشید.
یا در پاسخ دیگر به ایروبیک پیشرفته چیست به این افراد باید گفت که ایروبیک یک فعالیت فیزیکی می باشد که هر فرد برای بهبود عملکرد قلب و سلامت و تندرستی بدن خود به سراغ آن می رود اما بعضی از افراد به دلایل مختلف مانند دانشجو بودن یا شاغل بودن این ورزش را در منزل انجام دهند. برای پیروی از یک ایروبیک پیشرفته این افراد باید به باشگاه های ورزشی مراجعه کرده و علاوه بر تمرینات هوازی با دستگاه هم کار کنند.

 

فاکتور های سنی برای ایروبیک


در بخش فاکتور های سنی برای ایروبیک باید گفت که هر سنی برای ایروبیک و بدن سازی مناسب می باشد به شرطی که فرد تمامی حرکات را به درستی و صحیح انجام دهد. این ورزش در حقیقت برای تمام افراد حتی کودکانی که ناتوانی جسمانی دارند مفید می باشد و دلیل مفید بودن این ورزش وجود حرکات ریتمیک است که در یادگیری حرکت به این کودکان کمک زیادی می کند.
همان طور که در ابتدا گفته شد هر سنی می تواند به ورزش بدن سازی و ایروبیک مشغول شود اما بهترین سن برای انجام تمرین های بدنسازی ۱۵ سالگی به بعد می باشد زیرا نوجوانان قبل از سن بلوغ خود نباید اقدام به انجام حرکات پر قدرت و سنگین کنند و بهترین ورزش برای آن ها قبل از این سن ایروبیک می باشد. همچنین فاکتور سنی برای زنان بالای ۴۰ سال تمرین با وزنه های مخصوص می باشد اما این افراد به دلیل بالا بودن سن خود ابتدا باید در انجام حرکات با یک پزشک مشورت کنند.

آموزش ایروبیک

ایروبیک دنس چیست؟


پس از بررسی های لازم و پاسخ به سوال ایروبیک چیست باز هم افرادی هستند که در ذهن خود می پرسند ایروبیک دنس چیست؟ اگر می خواهید مانند ایروبیک چیست بدانید ایروبیک دنس چیست باید در ادامه نیز با ما همراه باشید. این ورزش هیجانی حرکات رقص را نیز در خود آمیخته است تا افرادی که به فکر کالری سوزاندن هستند بتوانند نتیجه خوبی دریافت کنند.
یادگیری و تسلط کامل بر روی حرکات رقص ایروبیک یکی از راه های رسیدن به موفقیت در رقص ایروبیک می باشد. در ابتدا برای انجام رقص ایروبیک باید از سلامت جسمانی خود آگاهی های لازم را داشته باشید. در ادامه مقاله به توضیح کوتاهی از حرکات رقص ایروبیک برای شما پرداخته ایم تا پیش از پیش با این ورزش هیجانی آشنا شوید.
• درجا قدم زدن
• فشردن یک طرفه زانو
• خم شدن و تلمبه زدن با دست ها
• بلند شدن روی پنجه
• چرخش باسن
• کیک بک
• حرکت دوچرخه ایستاده
• لگد زدن از پشت
• چرخش بدن
• چرخش بالا تنه
• کشیدن دست به بالای سر
• بالا آوردن پا
موارد نام برده شده در بالا پایه و اساس رقص ایروبیک می باشند. اگر یک فرد تازه کار هستید ابتدا باید ایروبیک خود را با این حرکات که مانند رقص هستند شروع کنید و با گذشت زمان و حرفه ای شدن به سراغ ایروبیک پیشرفته بروید.

کلاس ایروبیک

حرکات پیشرفته ایروبیک فیتنس چیست؟


ایروبیک فیتنس چیست؟ آیا ایروبیک فیتنس مانند ایروبیک معمولی می باشد؟ ایروبیک فیتنس در اصل ترکیب حرکات ایروبیک با وزنه های مختلف در باشگاه ها می باشد. ایروبیک فیتنس نیز مانند ایروبیک معمولی یک ورزش هوازی بوده و تنها تفاوت آن استفاده از وزنه های کوچک و کم وزن می باشد که این مورد هم با بدن سازی تفاوت بسیاری دارد زیرا در بدن سازی فرد با وزنه ها و دستگاه های پیچیده و سنگین کار می کند. ترکیب ایروبیک با فیتنس که ایروبیک فیتنس را پدید می آورد بدین صورت است که فرد با وزنه های سبک شروع به کار می کند.
ایروبیک فیتنس با هوازی بودن خود باعث ساختن اندامی خوش فرم و نیرومند می شود که امروزه این نوع از ایروبیک به یکی از اثر بخش ترین و معروف ترین نوع ورزش های هوازی تبدیل شده است و افراد زیادی از طریق همین ورزش شروع به کالری سوزی کرده اند. ورزش ایروبیک فیتنس برای افرادی می باشد که از استایل بدن خود راضی نبوده، اضافه وزن دارند، چاق هستند، کمبود وزن دارند و همواره می خواهند از بدنی خوش فرم، زیبا و دارای استقامت بالا برخوردار شوند می باشد.

فواید ایروبیک

فواید ایروبیک چیست؟


اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که علاوه بر دانستن ایروبیک چیست می خواهید بدانید فواید ایروبیک چیست کافیست با ما همراه باشید. در پاسخ به فواید ایروبیک چیست باید گفت که ایروبیک باعث کاهش چربی خون و حتی پيش‌گيري از سرما خوردگی می شود و اگر یک فرد به صورت مداو و روزانه این ورزش را انجام دهد باعث ازاد شدن ماده ای به نام اندروفین در بدن خود می شود.
اندروفین یک مسکن طبیعی می باشد که به فرد احساس آرامش و آسایش هدیه می کند. علاوه بر این خیلی از افرادی که از بیماری افسردگی رنج می برند گفته اند با انجام ورزش هایی مانند ایروبیک حس شادابی و سر زندگی را در وجود خود احساس کرده اند. این ورزش هیجانی دارای فواید بسیاری می شود که در ادامه به مهم ترین آن ها پرداخته ایم. فواید ایروبیک شامل موارد زیر می باشد :
• بهبود عملکرد در سیستم ایمنی
• مستحکم کردن ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ
• افزایش انرژی و حس شادابی در بدن
• بهبود جریان خون و اکسیژن رسانی بهتر
• کمک به کاهش ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی
• کمک به کاهش ابتلا به بیماری دیابت
• بهبود در کیفیت خواب
• تأثیر تحرک ناشی از ایروبیک در رفع افسردگی و افزایش شادابی موثر بوده
• افزایش سلامت فكر، روح و جسم
• کاهش خطر مبتلا شدن به برخی سرطان ها ( مانند سرطان پستان و روده بزرگ )

بررسی مضرات ایروبیک به طور خلاصه


هیچ ورزشی در دنیا وجود ندارد که برای سلامت جسم و روح ما مضر باشد بلکه ما خود انسان ها هستیم که در صورت نا وارد بودن یا انجام حرکات به صورت اشتباه باعث آسیب رساندن به اندام های بدن خود هستیم. همیشه و در همه جا گفته شده است که قبل از شروع فعالیت در یک رشته ورزشی از یک پزشک در مورد سلامت اندام های جسمی خود مشورت بگیرید.
در حقیقت انجام ورزش هایی مانند ایروبیک در افرادی که دچار آرتروز مفاصل اندام تحتانی، شلی غضروف کشکک یا شلی بی اندازه لیگامان ها هستند به شدت خطرناک می باشد و در صورت عدم مشورت با دکتر حتما به اندام های خود آسیب خواهند رساند. در ادامه به برخی از مضرات ایروبیک و نکات این ورزش به صورت خلاصه اشاره کرده ایم. مضرات ایروبیک عبارتند از :
• اگر یک فرد بیماری قند دارد حتما باید قند خون خود را هم قبل از ورزش و هم بعد از ورزش بررسی و چک کند زیرا این ورزش قند خون را پایین می آورد.
• اگر یک فرد دارای بیماری آسم می باشد باید به دنبال ورزش هایی که از تحرکات کمی برخوردار هستند مانند تنیس یا بیس بال بروند.
• در صورت انجام حرکات زیاد و تند فرد باعث نفس تنگی خواهد شد که انجام حرکات در این ورزش باید روی اصول خود باشد.
• سرگیجه، بی هوش شدن ، از کنترل خارج شدن اعضای بدن به صورت موقتی، تپش قلب و سوفل قلب

مضرات ایروبیک
جمع بندی


در جمع بندی آخر به طور کامل متوجه شدیم که ایروبیک چیست و چه انواعی دارد همچنین با مضرات ایروبیک و فواید ایروبیک نیز آشنا شدیم. در حقیقت شما این ورزش هیجانی و مفرح را بصورت ایروبیک در خانه نیز می توانید انجام دهید اما اگر به دنبال چربی سوزی و لاغری خود یا داشتن اندامی خوش فرم هستید حتما باید به باشگاه مراجعه کرده و در رشته ایروبیک فیتنس به جای ایروبیک معمولی شروع به فعالیت کنید. همچنین دریافتیم که برای انجام حتی کوچک ترین حرکات این ورزش حتما به یک مربی مراجعه کرده و پس از آموزش و تسلط کامل می توانید به تنهایی شروع به انجام حرکات کنید.

سایت آسان اسپرت

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *