آموزش فوتسال به بهترین روش + تمرینات پیشرفته

کلاس فوتسال

 

همه ما از پیر و جوان عاشق ورزش فوتبال هستیم. با گذشت زمان ورزشی دیگر در کنار فوتبال به نام فوتسال به وجود آمد که در سر تا سر دنیا همانند فوتبال طرفداران بسیاری را به خود جلب کرد. ورزش فوتسال به بازی فوتبالی که درون سالن می باشد می گویند. بازی فوتسال در زمینی به ابعاد زمین بسکتبال یا در محل های سر پوشیده یا در محل های بازی که دیوار ندارند انجام می شود. ورزش فوتسال تا حد بسیار زیادی شبیه فوتبال می باشد که بازیکنان با یک توپ شروع به بازی می کنند اما این ورزش به دلیل کمبود فضا یا فضای کمتر از فوتبال دارای تحرک بسیار زیادی می باشد. حتی باید گفت که بعضی اوقات بازیکنان ورزش فوتبال از طریق کسب مهارت های زیاد در ورزش فوتسال زمینه مطرح شدن و معروف شدن خود را به عنوان بازیکنان بزرگ فوتبال فراهم می کنند. در ادامه این مقاله وبلاگ آسان اسپرت قصد داریم در آموزش فوتسال شما را با تمام ویژگی ها و انواع تمرینات فوتسال آشنا کنیم.


تاریخچه فوتسال


قبل از پرداختن به موضوع اصلی یعنی آموزش فوتسال می خواهیم کمی در مورد تاریخچه این ورزش هیجانی صحبت کنیم. تاریخچه اصلی ورزش فوتسال به شهر مونته اوروگوئه بر می گردد و در سال 1930 فردی به نام ژوان کارلوس سریانی ورزش فوتسال 5 نفره را برای مسابقات جوانان به وجود آورد. با گذشت زمان ورزش فوتسال با سرعتی بسیار زیاد در امریکای جنوبی مخصوصا شهر برزیل محبوبیت و گسترش پیدا کرد.
در تاریخچه ورزش فوتسال بازیکنان معروف و مشهوری مانند پله، زیکو و به به تو از طریق کسب مهارت های این ورزش سبک خود را در رشته فوتبال نیز گسترش دادند و این ورزش آنها را به بزرگ ترین بازیکنان فوتبال تبدیل کرد. پس از این برزیل به عنوان قطب اصلی ورزش فوتسال در جهان مطرح شد و اکنون نیز با گذشت سال های زیاد مسابقات این ورزش تحت حمایت فیفا در تمام دنیا برگزار می شود.

آمورزش فوتسال


فوتسال چیست؟


آیا می دانید ورزش فوتسال چیست و چه تفاوتی با ورزش فوتبال دارد؟ جواب سوال شما پیش ماست ورزش فوتسال درون یک سالن به اندازه زمین بسکتبال انجام می شود. حتی بسیاری از افراد ورزش فوتسال را در محیط های باز مانند پارک که دیوار ندارد انجام می دهند. این ورزش همانند فوتبال می باشد با این تفاوت که فضای سالن کم می باشد و همانند فوتبال از زمین بزرگ برخوردار نیست در نتیجه بازیکن از تحرک بیشتری برخوردار خواهد شد.
این ورزش همانند فوتبال با توپ می باشد و همان طور که گفته شد محوطه آن از فوتبال بسیار کوچک تر است. این ورزش به دلیل تحرک زیاد بازیکنان گویی بازی فوتبال با سرعت زیاد می باشد که با پیش نیاز های اختصاصی مانند تکنیک های پایه، تاکتیک ها، چرخش ها که زیر مجموعه سیستم بازی فوتسال است انجام می شود. همچنین در این ورزش انواع سیستم های دفاعی همانند ورزش فوتبال وجود دارد که بیش از پیش این ورزش را شبیه فوتبال کرده است.

کلاس فوتسال


آموزش فوتسال و انواع تمرینات فوتسال


در آموزش فوتسال باید گفت که اگر یک بازیکن شروع به بازی کند سرعتش آنقدر زیاد است که می توان گفت بازیکن به جای بازی ورزش فوتسال گویی به بازی فوتبال می پردازد. از طرفی دیگر در انواع تمرینات فوتسال باید گفت که تمرینات قدرتی و تمرینات هوازی وجود دارد که هر بازیکن قبل از شروع بازی باید این تمرینات را حتما انجام دهد.همچنین در آموزش فوتسال باید گفت که این ورزش دارای سیستم های حمله اختصاصی مانند 4-0 – 3-1 – 2-2 – 1-2-1 – 2-1-1 می باشد که هر کدام از سیستم های حمله فوتسال با دفاع اختصاصی آن مقابله می کنند. در بخش آموزش فوتسال باید بدانید که اگر دو تیم در مسابقه شرکت می کنند تعداد بازیکنان آن ها نباید بیش تر از 5 و یا کمتر از 5 بازیکن باشد. همچنین تعدا بازیکنان ذخیره در این ورزش هیجانی 7 نفر باید باشد.

مسابقه فوتسال


اولین رقابت بین المللی فوتسال


پس از بررسی تاریخچه این ورزش هیجانی باید در مورد اولین رقابت بین المللی فوتسال نیز اطلاعات مفید داشته باشد. اولین رقابت بین المللی این ورزش هیجانی از سال 1965 شروع شد یعنی زمانی که پاراگوئه اولین جام فوتسال را به دست آورد. همچنین در رقابت های بعدی در سال 1379 برزیل برنده تمام مسابقات این ورزش بود که در امریکای جنوبی 6 جام دیگر دریافت کرد. در حقیقت برزیل به عنوان قدرت مهم و برتر ورزش فوتسال تا سال 1980 جایگاه خود را در امریکا حفظ کرد.

کلاس فوتسال

برای تمرین فوتبال در خانه این مطلب را بخوانید.


آشنایی با توپ فوتسال


در آموزش فوتسال جنس توپ از مهم ترین مشخصه های این ورزش می باشد زیرا در صورت اصولی نبودن یا استفاده نکردن از جنس های خوب مسابقه پایان خوشی نخواهد داشت از این رو در انتخاب توپ فوتسال باید دقت بسیاری به خرج دهید. جنس توپ فوتسال باید از چرم یا مواد مشابه آن باشد و محیط این توپ باید بین 62 سانتی متر و 64 سانتی متر باشد. همچنین وزن توپ فوتسال نباید کم تر از 390 گرم یا بیشتر از 430 گرم باشد. با رعایت این موارد هنگام انتخاب توپ فوتسال و بهره بردن از تمرینات کار با توپ در فوتسال بی شک برنده مسابقه شما خواهید بود.


آشنایی با زمین ورزش فوتسال


در آموزش فوتسال مشخصه دیگر مهم این ورزش هیجانی اندازه زمین بازی می باشد. طول زمین این ورزش مهیج باید ین 25 متر تا 42 متر باشد و کم تر یا بیش تر از این اندازه اصولی و صحیح نخواهد بود. همچنین عرض زمین این بازی باید بین 15 و 25 متر باشد اما در مسابقات بين المللی اندازه طول زمين این بازی مهیج باید حداقل 38 متر و حداكثر 42 متر و عرض این زمین باید حداقل 18 متر و حداكثر 25 متر باشد. در کنار این موارد پهناي کلی خط های موجود در روی زمین فوتسال باید 8 سانتي متر باشد.
در بخش آموزش فوتسال اندازه دایره ای که در وسط زمین قرار دارد باید 3 متر باشد و همچنین فاصله نقطه پنالتی تا خط دروازه این ورزش مهیج باید 6 متر باشد. در آموزش فوتسال باید بدانید که اندازه ربع دایره هایی که در گوشه زمین قرار دارند باید 25 سانتی متر باشد. از طرفی دیگر در آموزش فوتسال به طور کلی فاصله دو تیرک دروازه از نظر افقی باید 3 متر و تا سطح زمین 2 متر باشد.

بازیکن فوتسال


مدت بازی فوتسال


در آموزش فوتسال مدت زمان این بازی بدین شرح است که دو وقت بیست دقیقه ای برای بازی به بازیکنان داده می شود که در بین دو نیمه بازیکنان می توانند پانزده دقیقه استراحت کنند. همچنین هر تیم در این بازی در هر نیمه می تواند یک تایم درخواست کند. در بازی های بین المللی که حتما نتیجه بازی باید معلوم شود اگر بعد از پایان وقت واقعی نتیجه بازی دو تیم مساوی باشد داور به دو تیم وقت اضافه 5 دقیقه ای می دهد همچنین در زمان این وقت اضافه 5 دقیقه ای هیچ تایم اوتی به دو تیم داده نخواهد شد.

برای ثبت نام در کلاس فوتبال و آکادمی فوتبال، اجاره سالن فوتسال و کلاس آنلاین فوتسال از آسان اسپرت استفاده نمایید.


تمرینات کار با توپ در فوتسال


در تمرینات کار با توپ در فوتسال ابتدا باید توپ را در اختیار خود داشته باشید. برای در اختیار داشتن توپ نیز ابتدا باید آن را کنترل کنید. کنترل کردن توپ در حقیقت از مهم ترین فاکتور هایی می باشد که بدون بلد بودن این فاکتور قادر به انجام دادن تمرینات کار با توپ در فوتسال نخواهید بود به همین دلیل توجه به در اختیار گرفتن و کنترل کردن توپ ما را به هدف یعنی برنده شدن در مسابقه نزدیک تر می کند. کنترل کردن توپ فوتسال برای انجام تمرینات کار با توپ در فوستال به طور کلی به سه بخش تقسیم می شود.
• کنترل توپ هایی که از سطح زمین به طرف بازیکن می آید.
• کنترل توپ هایی که از هوا به سمت بازیکن می آید.
• کنترل توپ هایی که بازیکن پشت به دروازه حریف یا پشت به حریف است.
پس از بررسی بخش های کنترل کردن توپ باید بدانید که کنترل کردن توپ فوتسال انواع گوناگونی مانند کنترل با کف پا، روی پا، بغل پا، ران، سینه و سر دارد. در هنگام کنترل کردن توپ بسکتبال برای انجام تمرینات کار با توپ در بسکتبال حتما باید به نکته هایی مانند اگاهی از محیط، سرعت عمل، تصمیم گیری به جا و به موقع، قرار گرفتن صحیح در مسیر توپ، انتخاب درست سطح تماس توجه داشته باشید. پس از بررسی این موارد تمرینات کار با توپ در فوتسال به چهار نوع تقسیم می شود.
• کنترل با کف پای راست و پاس با پای راست.
• کنترل با کف پای چپ و پاس با پای چپ.
• کنترل با کف پای راست و پاس با پای چپ.
• کنترل با کف پای چپ و پاس با پای راست.


آموزش شوت در فوتسال


همه بازیکنان می دانند که زدن یک شوت درست و حسابی در زمان صحیح می تواند تیم را به قله های بسیار بالایی ببرد. در اصل شوت کردن صحیح یکی از مهم ترین و اساسی ترین ویژگی های یک بازیکن فوتسال یا فوتبال می باشد. در آموزش شوت در فوتسال ابتدا باید با انواع شوت در فوتسال آشنا شوید تا بتوانید با پیروی از آن ها به یک بازیکن شوت زن فوق العاده تبدیل شوید که هر کسی خواهان آن است. انواع شوت در فوتبال عبارت است از :
• شوت روی پا : بیشترین تکرار را در جریان بازی این نوع شوت دارد.
• شوت با بغل پا : از این شوت در فواصل ۱۰ متر و داخل نیم قوس پا استفاده می شود.
• شوت با نوک پا : این شوت مورد استفاده در فضا های فشرده پشت نیم قوس می باشد.
• شوت یک ضرب : توپ هایی که از سمت زمین به سمت بازیکن می رود که او بدون کنترل اقدام به شوت زدن می کند.
• شوت سر ضرب : توپ هایی که از سمت هوا به سمت بازیکن می آید و او بدون کنترل اقدام به شوت زدن می کند.


آموزش دفاع در فوتسال به همراه تمرینات انفرادی فوتسال


در آموزش دفاع در فوتسال و تمرینات انفرادی فوتسال باید بدانید که مهم ترین اصن در این ورزش اصل دفاع می باشد. در آموزش دفاع در فوتسال اگر یک تیم بتوانید خوب دفاع کند به راحتی می تواند پیروز میدان باشد اما برای دفاع کردن باید اصولی را مد نظر داشته باشید.
• تاخیر
• پوشش ( حمایت )
• تعادل
• تمرکز
• کنترل
رعایت کردن تمامی اصول دفاعی که در بالا نام برده شد به همراه تمرینات انفرادی در فوتسال می تواند تیم شما را به قله های بالایی برساند که فکرش را هم نمی کنید زیرا اهمیت دفاع در فوتسال مهم ترین اصل بازی می باشد.

تمرینات فوتسال


آموزش تاکتیک های فوتسال


در آموزش تاکتیک های فوتسال ابتدا باید بدانید منظور از کلمه تاکتیک چیست؟ تاکتیک به معنی انجام حرکت هایی می باشد که تنها مخصوص بازی فوتسال است و در دیگر بازی های ورزشی نمی توانید آن را انجام دهید. همچنین باید گفت که اگر می خواهید سطح بازی یک تیم را بشناسید ابتدا باید به تاکتیک های بازیکنان مراجعه کنید.
انواع تاکتیک های ورزش فوتسال را می توانیم به دو بخش تقسیم کنیم. بخش اول آموزش تاکتیک های فوتسال با توپ مانند دريبل، پاس، كنترل توپ، شوت به دروازه، ضربه با سر و بخش دوم آموزش تاکتیک های فوتسال بدون توپ مانند تنه زدن، سد كردن توپ، پريدن، حركات بدون توپ می باشند.

تکنیک های فوتبال را در وبلاگ آسان اسپرت فرا بگیرید.

اطلاعات مربی فوتبال را در سایت اسان اسپرت مشاهده کنید.


آموزش دریبل فوتسال


جهت آنالیز و بررسی بیشتر آموزش فوتسال قصد داریم آموزش دریبل فوتسال را به شما بدهیم. قبل از پرداختن به آموزش دریبل فوتسال باید بدانید دریبلینگ چیست؟ دریبلینگ یعنی شما با حرکت پاهایتان با توپ در زمین از حریف یا از روی سر مدافع گذر کنید. در آموزش دریبل فوتسال باید گفت که باید شرایطی را رعایت کنید این شرایط عبارتند از :
• نزدیک شدن: باید با سرعت نزدیک شوید و از حرکت عرضی خودداری کنید.
• به هم زدن تعادل حریف: این عمل را مهاجم خارج از محوطه درگیری مدافعین باید انجام دهد.
در آموزش دریبل فوتسال باید گفت که یکی از بهترین هنر های فردی می باشد که بر مبنای خلاقیت فردی است. بازیکنی که دارای مهارت دریبل زدن باشد با ارزش ترین بازیکن تیم خواهد بود زیرا در شرایط بحرانی می تواند تصمیم های صحیح گرفته و برای تیم خود مفید باشد.

تکنیک فوتسال

 

آموزش فوتسال از صفر

جهت آموزش فوتسال از صفر مربیان دوره های آموزش فوتسال مبتدی را برگزار می نمایند که میتوانید اطلاعات انواع دوره های آموزش فوتسال مبتدی را در سایت آسان اسپرت ببینید.اگر فکر میکنید با وجود سابقه بازی اکنون تکنیک های پایه را بلد هستید دوره آموزش فوتسال حرفه ای را به شما پیشنهاد می نماییم.دوره آموزش فوتسال حرفه ای بسیار با آموزش فوتسال از صفر متفاوت بوده و شامل آموزش های تکنیک های این ورزش فوق العاده در سطح مسابقات حرفه ای میشود.


جمع بندی نهایی


در جمع بندی نهایی این مقاله سایت آسان اسپرت به طور کلی آموزش فوتسال را در چند دقیقه همانند یک بازیکن فرا گرفتید و دانستید فوتسال چیست و چه تاریخچه ای دارد. همچنین در پایان این مقاله ورزشی با انواع تمرینات فوتسال، نحوه شوت زنی، دریبلینگ، دفاع، مدت زمان بازی، تعداد بازیکنان، اندازه زمین بازی و نوع جنس توپ فوتسال آشنا شدید و دانستید این ورزش همانند فوتبال است و تنها تفاوت های کوچکی دارد. در آخر امیدوار هستیم مطالب فوق برای شما مفید و مورد استفاده واقع شود و از آن نهایت بهره را برده باشید.

ثبت نام کلاس فوتسال تهران از طریق سایت آسان اسپرت امکان پذیر است.

خرید توپ فوتسال را از فروشگاه ورزشی آسان اسپرت انجام دهید.

رزرو سالن فوتسال
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *