آشنایی با بهترین ترفند ها و تکنیک های شطرنج + تصویر

کلاس شطرنج


امروزه همه افرادی که عاشق بازی هیجانی شطرنج هستند دوست دارند خود را به درجه بالایی در این بازی برسانند تا کسی توانایی شکست آن ها را نداشته باشد. موضوع مهم در این امر فرا گرفتن مهارت ها و تکنیک های لازم به طور کلی می باشد که با آموزش آن ها به راحتی می توانید پیروز میدان باشید. این بازی هیجانی و مهیج یک بازی کاملا فکری می باشد که در حین بازی باید از تمرکز بالایی برخوردار باشید از طرفی بازی شطرنج یکی از پر طرفدار ترین بازی های فکری و ذهنی در جهان می باشد. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به این بازی علاقه زیادی دارید با یاد گرفتن تکنیک های شطرنج به راحتی می توانید شروع به بازی کردن با دوستان خود کنید. از طرفی باید بدانید که هیچوقت برای یاد گرفتن دیر نیست و اگر در دوره میانسالی هم باشید باز هم می توانید شروع به یاد گرفتن بازی شطرتج کنید. برای یاد گرفتن تکنیک شطرنج کافیست در ادامه با ما همراه باشید تا به طور کلی با نام تکنیک های شطرنج و فواید آن به طور کلی آشنا شوید.

 

معرفی صفحه شطرنج


در ابتدای آموزش تکنیک شطرنج ابتدا کمی در مورد صفحه شطرنج می خواهیم صحبت کنیم تا کمی با تعداد خانه های موجود در این بازی و نحوه چینش ان ها اشنا شوید. صفحه این بازی هیجانی همانند یک مربع هشت در هشت می باشد که خانه های آن 64 عدد بوده و به صورت یکی در میان به رنگ سفید و مشکی می باشد. در این بازی هیجانی 32 خانه سیاه و 32 خانه سفید می باشد که همه افراد با استفاده از 32 خانه شروع به بازی کردن می کنند.
ستون های عمودی این بازی با حروف الفبا یعنی از A تا H و ردیف های افقی این بازی با اعداد 1 تا 8 مشخص شده است. همچنین وقتی دو نفر شروع به بازی شطرنج می کنند اولین خانه سمت راست هر دو نفر باید به رنگ مشکی باشد. 16 مهره سفید این بازی در دو ردیف یک و دو و 16 مهره سیاه هم در دو ردیف 7 و 8 قرار می گیرند. پس از فرا گیری صفحه شطرنج نوبت به آشنایی با تکنیک شطنج می رسد.

ترفند شطرنج


تکنیک شطرنج چیست؟


وقتی یک شطرنج باز می خواهد شروع به بازی کردن کند ابتدا باید با انواع تکنیک شطرنج آشنا باشد تا از بروز هر گونه اشتباه و خطا جلوگیری کند. از این رو در ادامه نگاهی کوتاه به انواع تکنیک شطرنج کرده ایم تا با فراگیری آنان برنده میدان باشید. تکنیک شطنج عبارت است از :
• اِن پرایز :در این تکنیک شطرنج یکی مهره بی دفاع از حریف می گیریم.
• چنگال :در بعضی از شرایط مهره هایی مانند اسب می تواند به دو مهره حریف حمله کند. برای مثال اگر اسب در موقعیت حمله به شاه و وزیر قرارگیرد شاه مجبور است به سمت یک خانه امن حرکت کند و اسب می تواند وزیر را بزند.
• آچمز :از این تکنیک شطرنج برای محدود کردن جنبش و جا به جایی مهره های حریف استفاده می کنیم.
• سیخ : در این تکنیک شطرنج با حمله کردن یک مهره خودی به مهره ارزشمند حریف مهره حریف مجبور به جا به جایی می شود و در این بین مهره خودی می تواند مهره پشتی حریف را بزند.

کلاس شطرنج تهران

خرید شطرنج را از طریق فروشگاه ورزشی آسان اسپرت انجام دهید.


حرکات ویژه در بازی شطرنج چیست؟


برای شطرنچ چه مبتدی باشید و چه حرفه ای در کنار تکنیک شطرنج باید نحوه چند حرکت ویژه را بلد با شید تا با اعمال آن روی مهره های خود یک بازی جالب و هیجان انگیز داشته باشید. این حرکات ویژه عبارتند از :
• قلعه : با حرکت دادن قلعه می توانید سرعت بازی خود را بالا ببرید و به دفاع خود کمک کنید.
• اِن پاسان : در این حرکت مهره سرباز تحت یک سری قوانین ویژه می تواند سرباز حریف را بزند. برای مثال اگر یک سرباز در حرکت اول خود دو خانه به سمت جلو برود با انجام این حرکت دقیقا در مربع کناری مهره سرباز حریف خالی است و مهره حریف می تواند او را از بازی بیرون بیاندازد.
• پیشرفت : در این حرکت اگر سرباز دائم به سمت جلو حرکت کند و به بازپسین ردیف شطرنج که شاه حریف در آن قرار دارد برسد می تواند به مهره دیگری تبدیل شود.

اطلاعات مربی شطرنج را در سایت آسان اسپرت مشاهده کنید.

رموز شطرنج
بررسی انواع استراتژی های شطرنج


هر بازی استراتژی های خاص خود را دارد و شطرنج نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. استراتژی های شطرنج به طول کلی چهار چیز می باشد که همانند تکنیک شطرنج اگر به آن توجه کنید و به درستی در صفحه شطرنج روی حریف خود اعمال کنید پیروز مسابقه خواهید بود و چی از این بهتر ؟ در ادامه همانند تکنیک شطرنج نگاهی کوتاه به انواع استراتژی های شطرنج انداخته ایم. مهم ترین استراتژی های شطرنج عبارتند از :
• مراقب شاه بودن
مهم ترین مهره در بازی شطرنج شاه می باشد از این رو همواره در هنگام بازی مهره شاه را باید به جاهای امن ببرید. همچنین اصلا مهم نیست که چقدر نزدیک کیش و مات شدن حریفتان است در هر صورت باید از شاه خود مراقبت کنید تا خودتان کیش و مات نشوید.
• مهره ها را بیرون نیاندازید
نباید با بی دقتی مهره هایتان به بیرون انداخته شود زیرا هر مهره ارزشی در بازی دارد که در کیش و مات شدنتان نقش مهمی را دارا می باشد.
• مرکز شطرنج را کنترل کنید
در بازی شطرنج باید تمام فکر و ذکرتان روی مرکز بازی و مهره باشد زیرا با مراقبت کردن از مرکز بازی اجازه حرکت بیشتر و فرصت حمله بالاتری دارید.
• از تمام مهره ها استفاده کنید
همواره بهتر است مهره های خود را طبق اصول وارد بازی کنید و مهره های زیادی بیرون نباشند زیرا با این کار شانس حرکتی خود را افزایش و حریفتان را کاهش داده اید. همچنین با این کار زمان و فرصت بیشتری برای حمله کردن به وزیر حریف دارید.

شطرنج
حیله های شطرنج


تا به اینجا با چکیده ای از تکنیک شطرنج و نام تکنیک های شطرنج به طور کلی اشنا شدید اما اکنون نوبت به یاد گرفتن حیله های شطرنج می رسد. با دانستن حیله های شطرنج شما به یک شطرنج باز قهاری تبدیل خواهید شد چرا که با اعمال حیله های شطرنج در هنگام بازی بی شک شما برنده خواهید بود. برخی از حیله های شطرنج را در ادامه برای شما مطرح کرده ایم :
• مهره های خود را هر چه سریعتر گسترش دهید : اصل مهم در ابتدای بازی شطرنج گسترش دادن مهره ها به بهترین محل در صفحه و قلعه گرفتن شاه می باشد. در حقیقت اگر شما گشایش مهره های خود را زودتر به پایان برسانید از ابتکار عمل ویژه ای برخوردار خواهید بود.
• اسب را قبل از فیل جلو ببرید : مهره فیل در وضعیت اول خود می تواند چند خانه را کنترل کند در صورتی که اسب تنها خانه های هم جوار را کنترل کرده باشد و مسیر طولانی تری تا رسیدن به مرکز میدان دارد از پویایی کمتری برخوردار خواهد بود.
• از حرکت دادن مجدد مهره ها در شروع بازی و گشایش اجتناب نمایید : یک شطرنج باز قهار باید مهره هایش را با یک حرکت در بهترین مربع صفحه قرار دهد زیرا حرکت دوباره ی یک مهره باعث از دست دادن فرصت خواهد شد.
• از کیش دادن غیر ضروری شاه حریف پرهیز کنید : کیش دادن شاه در بازی شطرنج تنها وقتی که حرکت مربوط به گشایش انتخابی باشد مانعی نخواهد داشت.

برای ثبت نام در کلاس شطرنج و کلاس شطرنج و رزرو سالن شطرنج و سالن بیلیارد به سایت آسان اسپرت مراجعه نمایید.

آموزش شطرنج
رموز شطرنج چیست؟


آیا از رموز شطرنج واقعی همانند تکنیک شطرنج خبر دارید؟ یا به عبارتی دیگر می دانید رمزو شطرنج چیست؟ رموز شطرتج یعنی همانند تکنیک شطرنج نکته هایی را بدانید که در برنده شدن شما نقش مهمی داشته باشند. در ادامه برخی از مهم ترین رموز شطرنچ را به صورت خلاصه برای شما مطرح کرده ایم :
• همیشه با حرکت خود یک تهدید ایجاد کنید : ایجاد کردن یک تهدید یا هر حرکت که منجر به برنده شدن شما شود یکی ز مهم ترین اصول حمله و رموز شطرنج می باشد.
• استفاده از ضعف حریف : ابتدا باید ضعف حریف خود را پیدا کنید و در صورت پیدا کردن ضعف حریف تان باید مهره های خود را دوباره گروه بندی کرده و با ابتکار به او حمله کنید.
• قبل از حمله به قطعات خود تمرکز کنید : قبل از حمله کردن به حریف تان ابتدا باید تمامی اماده سازی های لازم را به درستی انجام دهید.
• مبادله مدافعان کلیدی : با تغییر دادن مدافع کلیدی در موقعیت حریف حمله خود را بسیار قوی تر خواهید کرد و باید بدانید که مدافع کلیدی در بازی شطرنج همیشه قوی ترین مهره نیست.

اصول شطرنج
آموزش شطرنج به کودکان


حتما شما هم می دانید که بازی شطرنج هم از نظر روحی و هم از نظر شخصیتی برای هر فردی حتی کودکان مفید می باشد. در اصل شطرنج یک بازی فکری و ذهنی می باشد که باید استراتژی های شطرنج و تکنیک شطرنج را بلد باشید تا بتوانید به یک شطرنج باز خوب تبدیل شوید. از طرفی دیگر همه ی شما می دانید که بازی شطرنج سن و سال مخصوصی ندارد و در هر سنی که باشید می توانید شطرنج بازی کنید.
اما برای کودکان اگر می خواهید که یک فرزند مسئولیت پذیر و باهوش داشته باشید که بتواند قدرت پذیرش اشتباهاتش را داشته باشد بهتر است شطرنج بازی کردن را با او شروع کنید. در ابتدا باید حرکات ساده شطرنج را به او اموزش دهید و با گذشت زمان و مسلط شدن فرزنتان می توانید تکنیک شطرنج را به او اموزش دهید. از طرفی مناسب ترین سن برای آموزش شطرنج به کودکان از 5 سال به بالا می باشد.


تکنیک های شطرنج مبتدی


امروزه بیشتری افرادی که در مسابقات شطرنج شرکت می کنند به علت نداشتن تجربه شکست می خورند. اما اگر یک فرد تکنیک های شطرنج مبتدی را بلد باشد به مرور زمان حرفه ای خواهد شد زیرا با پیروی از اصول و تکنیک های شطرنج مبتدی به مرور تجربه کسب خواهید کرد و برنده میدان خواهید شد. در ادامه چکیده ای از تکنیک های شطرنج حرفه ای را برای شما مطرح کرده ایم :
• نحوه حرکت شاه : این مهره قوی می تواند تنها در یک خانه اما به هر جهت حرکت کند و وقتی این مهره دفاع نداشته باشد کیش می شود.
• نحوه حرکت وزیر : این مهره قدرتمند می تواند به سمت هر جهت مستقیم حرکت کند اما نمی تواند از مهره مقابل خود عبور کند.
• نحوه حرکت رخ : این مهره هر چند خانه را می تواند حرکت کند با این نکته که حرکت های او باید رو به جلو، عقب و چپ و راست باشد.
• نحوه حرکت فیل : این مهره هر چند خانه را با حرکت اریب می تواند طی کند اما این مهره فقط باید روی خانه همرنگ خودش باشد.
• نحوه حرکت اسب : این مهره می تواند دو خانه را در یک جهت به صورت L طی کند.
• نحوه حرکت سرباز : این مهره فقط می تواند به سمت جلو حرکت کند و فقط اریبی به آن ها حمله شود.


تکنیک های شطرنج حرفه ای


اگر شما هم جزو افرادی هستید که به بازی شطرنج علاقه دارید ابتدا باید تکنیک های شطرنج مبتدی و سپس تکنیک های شطرنج حرفه ای را فرا بگیرید. در اصل با اعمال تکنیک های شطرنج حرفه ای در بازی شطرنج می توانی قوی تر ظاهر شوید و در مدت زمان کمی حریف خود را از بازی بیرون بیاندازید. در ادامه نگاهی کوتاه به تکنیک های شطرنج حرفه ای انداخته ایم :
• اول اسب، بعد فیل
یکی از تکنیک های شطرنج حرفه ای دانستن اولویت حرکت با اسب است یعنی شما باید بدانید که اول اسب و سپس فیل می تواند حرکت کند.
• وزیر پشت سربازها
در تکنیک های شطرنج مبتدی دانستید که مهره وزیر بسیار آسیب پذیر است و به راحتی می تواند از زمین خارج شود از این رو این مهره را باید پشت سرباز های خود پنهان کنید.
• مهره های سوار را در مرکز میدان نگه دارید
وقتی یک شطرنج باز قهار مهره های سوار خود را در مرکز صفحه نگه دارد فرصت عمل بیشتری خواهد داشت زیرا این فرد می تواند روی خانه های بیشتری تسلط پیدا کند.


اثرات مثبت بازی شطرنج برای سلامت ذهن و روح


پس از بررسی های لازم در مورد تکنیک شطرنج نوبت به برسی اثرات یا به عبارت دیگر فواید این بازی هیجانی می رسد. این بازی که به عنوان یکی از استعداد های ذهنی شناخته شده است بهترین ورزش برای مغز می باشد. در ادامه برخی از مهم ترین اثرات مثبت بازی شطرنج برای سلامت ذهن و روح انسان را بیان کرده ایم :
• ارتقای رشد مغز
• تمرین هر دو طرف مغز
• افزایش ضریب هوشی
• کمک به جلوگیری از آلزایمر
• رشد خلاقیت
• بهبود مهارت های خواندن
• بهبود مهارت های حل مسئله
• آموزش برنامه ریزی و دوراندیشی
• بهبود یافتن سکته یا ناتوانی
• بهبود حافظه
• کمک به درمان اسکیزوفرنی
• تقویت و ایجاد اعتماد به نفس هم در کودکان هم در بزرگسالان
• کمک به توانب خشی و درمان

ترفندهای شطرنج

دانستن ترفندهای شطرنج شمارا تبدیل به بازیکنی شکست ناپذیر می نماید.در بالا به چندین حیله و استراتژی این بازی اشاره کردیم اما در اینجا نیز 3 تا از ترفدهای شطرنج را که میتواند در بازی به شما کمک کند تا به پیروزی برسید را بگوییم:

  • تا آنجا که ممکن است مهره های اسب را نزدیک به مرکز قرار دهید.
  • از دوبل شدن پیاده های خود اجتناب نمایید.
  • از تشکیل روزنه ی نفوذ و مربع های ضعیف اجتناب کنید.

با بهره گیری از این ترفندها و حیله ها شما تبدیل به بازیکنی حرفه ای میشوید که توانایی شکست حریفان خود را خواهید داشت.

جمع بندی نهایی


در جمع بندی نهایی به طور کلی با انواع تکنیک شطرنج چه برای افراد مبتدی و چه برای افراد حرفه ای به طور کلی آشنا شدید. همچنین دریافتید که انواع استراتژی های شطرنج چیست و چگونه می توانید از مهره ها به نحو احسنت در بازی استفاده کنید. در پایان امیدوار هستیم مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد و نهایت بهره را از آن برده باشید.

وبلاگ ورزشی

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *