خصوصیات بهترین زمین های اسب سواری در ایران + عکس

آیا معنی اسب سواری را می دانید؟ معنی اسب سواری یعنی نشستن بر روی پشت اسب که مرکب انسان است و کنترل کردن حرکات می باشد. یکی از مهم ترین و بهترین ویژگی های اسب سواری که از قدیم الایام به یکی از ورزش های هیجانی تبدیل شده ایجاد وحدت بین انسان و اسب می باشد. بنابراین اگر یک سوار کار می خواهد موفق و پیروز میدان باشد باید ارتباط موثر با اسب خود داشته باشد. از طرفی اگر فردی می خواهد ورزش سوار کاری را شروع کند یادگیری آن به هیچ دانش و مهارت قبلی نیاز ندارد اما به دلیل قدرت جسمی و ذهنی که برای کنترل کردن اسب نیاز است مناسب آموزش اسب سواری برای کودکان زیر 7 سال نیست. همچنین آشنایی با اسب و سوارکاری یک مقوله پیچیده می باشد زیرا هر اسب خلق و خوی متفاوتی دارد. در ادامه قصد داریم به طور کلی در مورد باشگاه سوار کاری و زمین های اسب سواری بپردازیم کافیست با ما همراه باشید.

سوارکار

تاریخچه اسب سواری


در تاریخ هیچ زمان خاصی برای رام کردن اسب به طرز صحیح و درست شناخته نشده است البته باستان شناسان با توجه به اثاری که از قدیم در مورد رام کردن اسب ها بر جای مانده است دریافتند که اولین اسب اهلی به سه هزار سال قبل از میلاد بر می گردد که انسان ها از آن برای انجام کار های مختلفی استفاده می گردد. این اثار پیدا شده بیانگر این است که انسان ها در زمان های بسیار دور هم تلاش می کردند که اسب ها را رام کرده و از آن استفاده های مختلف کنند.
قبل از اینکه اسب توسط انسان رام شود و در کارهای انسان به آن کمک کند مردم به عنوان ارابه از آن استفاده می کردند به عبارتی دیگر اسب ها را به ارابه می بستند تا همانند گاو و خر در رفت و آمد به آن ها کمک کند. با گذشت زمان و رام کردن اسب ها زندگی مردم اسیا تحت تاثیر و تحولات بسیاری قرار گرفت و بسیاری از افراد رشته ای با عنوان سوارکاری پدید آوردند. همچنین به تدریج وسایلی برای هدایت و تسلط بیشتر بر اسب مانند رکاب و زین اختراع شد و در اختیار سوارکاران قرار گرفت.

کلیات ورزش سوارکاری چیست؟


قبل از پرداختن به موضوع اصلی یعنی زمین های اسب سواری قصد داریم در ابتدا شما را کمی با کلیات ورزش سوار کاری آشنا کنیم. در مسابقات اسب سواری که امروزه در سر تا سر جهان افراد زیادی برای مسابقه دادن و رقابت گرد هم می آیند سوار کار در یک مسیر پر از مانع با اسب خود از روی آن ها می پرد تا در طی آن مهارت و اطلاعاتی اعم از قدرت و مهارت سوارکار سنجیده شود.
حتی یک سوار کار در طی مسابقه دادن به علت خطاهایی که مرتکب می شود ممکن است توسط داوران جریمه شود بنابراین برنده مسابقه بر اساس نوع مسابقه سوارکاری که خطاهای کمی داشته و در زمانی کم بیشترین امتیاز را کسب کرده است انتخاب می شود. در کلیات ورزش سوارکاری همچنین باید گفت که در بازی های المپیک جهانی که سوارکاران در آن شرکت می کنند اسب ها حداقل باید 8 سل سن داشته باشند و در مسابقات بین المللی این سن به 6 سال می رسد.

اسب سواری

توصیه ها ی لازم برای انجام ورزش سوارکاری


در هر ورزشی رعایت چند نکته باعث می شود هر چه سریع تر مسیر برنده شدن را طی کنید و ورزش اسب سواری نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. در حقیقت وقتی یک سوارکار در زمین های اسب سواری شروع به مسابقه دادن می کند باید به چند نکته توجه کند. مهم ترین نکته های اسب سواری در زمین های اسب سواری عبارتند از :
• حتما باید کلاه اسب سواری بگذارید یا اگر بیش تر از پنج سال هست که از کلاه خود استفاده کرده اید باید آن را عوض کنید
• بعد از افتادن از اسب دوباره باید امتحان کنید.
• هنگام لمس اسب و سوارکاری باید آرامش خود را حفظ کنید.
• در حین اسب سواری در زمین های اسب سواری باید پاشنه پای خود را پایین نگه دارید و به سمتی که می روید نگاه کنید .
• در ابتدا از مربی درباره واکنش دادن اسب با یک علامت خاص بپرسید.
• هنگام نزدیک شدن به خط مسابقه با اسب خود حرف بزنید تا بفهمد که به خط مسابقه نزدیک شده اید و باید باایستد.
• هیچوقت افسار متصل به فک اسب را نکشید زیرا کشیدن ناگهانی افسار باعث ترس اسب می شود و او ممکن است بیشتر بدود.
• حتما هنگام بازی یا مسابقه در زمین های اسب سواری باید لباس های مخصوص اسب سواری را بپوشید.
• هیچوقت در کناراسب زانو نزنید و ننشینید .
• در هنگام شروع مسابقه در زمین های اسب سواری باید موقعیت زین قبل از حرکت اسب را بررسی کنید.
• هیچوقت از پشت به اسب نزدیک نشوید .
• برای رفتن به پشت اسب و نشستن بر رور او دست خود را برای کفل اسب بگذارید تا متوجه شما شود.

نحوه مسابقه در زمین های اسب سواری


آیا با زمین های اسب سواری اشنایی دارید یا به عبارتی دیگر ویژگی زمین های اسب سواری و امکانات زمین اسب سواری را می دانید؟ پاسخ سوال های شما در مورد امکانات زمین اسب سواری و زمین سوارکاری اسب پیش ماست. در صورتی که مسابقات شما در زمین های اسب سواری در یک روز برگزار شود نحوه ی قرار گرفتن موانع در زمین های اسب سواری تغییر نمی کند. اما اگر مسابقات شما در زمین های اسب سواری در دو روز برگزار شود می توانید مسیر را تغییر دهید و موانع را در نقاط مختلف زمین سوارکاری اسب بگذارید.
همچنین باید گفت که محوطه یا زمینی که در آن مسابقه برگزار می شود مانژ نام دارد. قبل از شروع مسابقه هر سوارکاری یک بار اجازه دارد وارد زمین سوارکاری اسب یا همان مانژ شود تا مسیر رقابت خود را بررسی کند. اما در مسابقه هایی که در دو روز برگزار می شوند هر یک از راند ها قوانین مخصوصی دارد که سوارکاران قبل از شروع شدن راند دوم می توانند وارد مانژ شوند و موقعیت خود را بررسی کنند.

مساحت زمین اسب سواری


شاید بسیاری از افراد این مورد را ندانند که بالا یا پایین شدن یک صدم ثانیه رکورد یک رشته ورزشی را جا به جا می کند. از طرفی در ایران مشاهده می کنیم که با عوض شدن زمین های اسب سواری حتی چند ثانیه دکورد سوارکاران بالا یا پایین می شود. همگی این موارد باعث شده تا شما را با استاندارد مساحت زمین اسب سواری آشنا کنیم. مساحت زمین اسب سواری که در ادامه به طور کامل آن را برای شما بازگو می کنیم بر مبنای استاندارد های جهانی طراحی شده است که در کشور هایی مانند روسیه و اوکراین در حال ساخت می باشد. مساحت زمین اسب سواری و ویژگی های آن عبارتند از :
• سطح پیست اسب سواری حتما باید با چمن یا شن های پودری به طور کامل پوشیده شده باشد.
• طول خط مستقیم پیست اسب سواری نباید از 400 متر کمتر باشد.
• شعاع چرخش پیست اسب سواری نباید از 100 متر کمتر باشد.
• زاویه شیب زمین پیست اسب سواری در پیچ باید 12 درصد باشد.
• عرض مسیر زمین سوارکاری اسب نباید کمتر از 15 متر باشد.
• طول مسیر زمین های اسب سواری نباید از 1600 متر کمتر باشد.

باشگاه سوارکاری

ورود چاق ها در زمین های اسب سواری ممنوع


یکی از نکته های بسیار مهم در سوارکاری وزن فرد می باشد به طوری که اگر وزن یک فرد بیشتر از حد مجازی که تایین شده است باشد ممکن است به فرد آسیب های جدی وارد شود. به همین علت بیشتر باشگاه سوار کاری ها حداکثر وزن را برای یک سوارکار 75 کیلوگرم تایین کرده اند. زیرا در حین اسب سواری ممکن است اسب رم کرده باشد یا در حین پرش از مانع شما از روی اسب بیافتید در این حین اگر وزن شما بالا باشد دچار آسیب های اسکلتی خواهید شد.

مجموعه سوارکاری


همان طور که تا به اینجا بررسی کردیم متوجه شدید که اسب سواری یکی از ورزش هایی می باشد که از قدیم طرفداران زیادی داشته است و می توان این ورزش را به یکی از کهن ترین ورزش های جهان معرفی کرد. این ورزش هیجانی نه تنها افراد را برای مسابقه و رقابت به خود جذب کرده بلکه بسیاری از افراد برای گذراندن اوقات فراغت خود به سراغ این ورزش آمده اند. هرچند این ورزش در کنار سایر رشته های ورزشی دیگر پر هزینه و به اصطلاح گران می باشد اما باز هم هر ساله افراد زیادی وارد این ورزش مهیج می شوند.
از طرفی دیگر اهمیت و استقبال زیاد افراد به این ورزش هیجانی باعث شده که نیاز به مجموعه سوارکاری بیشتر از قبل شود از این رو خیلی از افراد اقدام به راه اندازی مجموعه سوارکاری در شهر های مختلف کرده اند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که سوارکاری را بسیار دوست دارید ما به شما پیشنهاد می کنیم با هزینه خود یک اسب تهیه کنید و هزینه نگهداری اش را هم به مجموعه سوارکاری ها بپردازید تا هر زمان که دوست داشتید با خیال راحت در زمین های اسب سواری شروع به سوارکاری کنید.

پیست اسب سواری

باشگاه سوار کاری


ورزش سوارکاری یک ورزش هیجانی و لذت بخش می باشد که فرد در حین بازی احساس غرور و متانت می کند. حتی در مطالب فوق خواندیم که در زمان های قدیم ماشینی وجود نداشته و مردم از اسب برای حمل و نقل خود و حتی جنگ ها استفاده می کردند. از طرفی امروزه شاهد ماشین های رنگ و با رنگ هستیم که با این امر اسب سواری به کل کنار رفته است. اما اگر نگاهی به چند سال گذشته و حال بیاندازیم متوجه می شویم که جوانان زیادی پا به این عرصه گذاشته اند و اسب سواری باز هم با قدرت وارد میدان شده است.
حتی اگر ساکن تهران باشید و نگاهی به گوشه و کنار این شهر بیاندازید متوجه باشگاه سوار کاری های زیادی می شوید. باشگاه سوار کاری هایی که شروع به ساخت زمین های اسب سواری کرده اند و افرادی که عاشق این ورزش هستند با آموزش دیدن در این باشگاه ها می توانند در مسابقات جهانی اسب سواری شرکت کنند و چی از این بهتر؟

در سوارکاری چه رشته‌هایی وجود دارد؟


اکنون در ذهن بسیاری از افراد شکل می گیرد که ایا ورزش سوارکاری زیر شاخه هم دارد؟ در پاسخ به این افراد باید گفت بله ورزش سوارکاری نیز مانند سایر رشته های ورزشی زیر شاخه های مختلفی دارد. در اصل سوارکاری رشته های متنوع و مهیجی مانند پرش از مانع، درساژ، کورس، کمان‌گیری روی اسب چوگان، ارابه ‌رانی و مسابقات صحرایی دارد. که کورس همان مسابقه ‌اسب‌ سواری در زمین های اسب سواری برای مسابقه است که خود ‌به دو شاخه ‌کورس با مانع و بدون مانع تقسیم ‌می‌شود.

مساحت زمین اسب سواری

فواید اسب سواری


ورزش کردن فواید بسیار زیادی هم برای سلامت جسم و هم برای سلامت روح افراد دارد. اما در ابتدا باید بدانیم که شما چه ورزشی را دوست دارید فوتبال یا اسب سواری؟ اگر شما هم به دنبال یک ورزش هیجانی و مفرح هستید ما سوارکاری را به شما پیشنهاد می کنیم. سوارکاری در ابتدا به شما اعتماد به نفس و احساسات خوب منتقل می کند سپس در بهبود سلامت عضلاتتان نقش های مهمی ایفا می کند. همچنین این ورزش از لحاظ فکری فرد را درگیر خود می کند و اگر سوار اسب باشید غیر ممکن است فکرتان جایی غیر از سوار کاری باشد. در ادامه چند مورد از مهم ترین فواید اسب سواری را برای شما مطرح کرده ایم تا بیش از پیش با این ورزش مهیج و فواید آن آشنا شوید. مهم ترین فواید اسب سواری عبارت است از :
• باز شدن رگ ها
• افتادن سنگ کلیه
• باز شدن گرفتگی رگ های مغزی
• کالری سوزی و کاهش وزن
• درمان افسردگی
• بهبود و سلامت قلب و عروق
• افزایش انرژی
• بهبود سلامت ذهن
• افزایش شادابی و نشاط در فرد
• بهبود توانایی هماهنگی
• بهبود سلامت عضلات در بدن

جمع بندی نهایی


در جمع بندی نهایی این مقاله وبلاگ ورزشی باید بگوییم که ورزش سوار کاری یکی از بهترین ورزش های سالم می باشد که در اوقات فراغت خود می توانید در کنار دوستانتان از آن نهایت لذت را ببرید. همچنین دانستید که این ورزش هیجانی سلامتی و هماهنگی عضلات را بهبود می بخشد. به علاوه افرادی که بیماری های روحی و ضعف اعصاب دارند سوار کاری برای آن ها بهترین گزینه است زیرا این ورزش بر هورمون های شادی بدن تاثیر می گذارد و سطح آن را افزایش می دهد.
در آخر انتخاب با خودتان است و اگر به دنبال یک ورزش هیجانی هستید که روزهای تعطیل خود را خارج از شهر صرف آن کنید می توانید به سراغ اسب سواری بروید. همچنین در پایان با ویژگی های زمین های اسب سواری و امکانات زمین اسب سواری و … به طور کلی آشنا شدید امیدوار هستیم مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد و نهایت لذت را از آن برده باشید.

سایت آسان اسپرت

فروشگاه ورزشی آسان اسپرت

سوارکاری و اسب سواری

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *