بدنسازی (Bodybuilding) چیست؟ + 17مضرات و فواید ورزش بدنسازی

کلاس فیتنس

وقتی اسم ورزش بدنسازی را می شنوید چه چیزی در وهله اول به ذهنتان می آید؟ بیشتر مردم وقتی اسم بدنسازی را می شنوند در ذهن هایشان عضلاتی حجیم و هیکلی گنده را تصور می کنند که با شورت های ورزشی روی استیج برای نشان دادن هیکلشان راه می روند. بله این افراد بدنساز هستند که برای رقابت تا به آنجا رسیده اند اما ورزش بدنسازی چیز هایی بالا تر از اینی هست که مشاهده می کنید. زیرا بدنسازی فقط برای رقابت و راه رفتن روی استیج نیست بلکه این ورزش برای کسانی که می خواهند خودشان بدنشان را بسازند بهترین گزینه می باشد. یکی از بهترین ویژگی های این ورزش امکان انجام دادن آن هم در خانه و هم در باشگاه می باشد به عبارتی دیگر چه یک فرد شاغل یا فرد دانشجو باشید در خانه هم به وسیله طناب تی ار ایکس، دمبل، توپ و … می توانید بدن خود را بسازید. کافیست در ادامه این مقاله ورزشی با ما همراه باشید تا به طور کلی بدانید بدنسازی چیست.

تعریف بدنسازی چیست؟


در سوال بدنسازی چیست ابتدا باید بدانید این ورزش هیجانی که هم در خانه و هم در باشگاه انجام ان امکان پذیر است انواع مختلفی دارد که لزوما منجر به افزایش حجم سینه و عضله سازی نمی شوند. حتی جالب است بدانید که بسیاری از افراد مشغول در رشته های ورزشی مانند فوتبال، ژیمیناستیک، بکس، دومیدانی و … همگی از ورزش بدنسازی بهره می گیرند اما چرا عضله های حجیم ندارند؟ در سوال تعریف بدنسازی چیست بسیاری از افراد باید گفت که این ورزش نه تنها برای ساخت عضله بلکه راهی برای رسیدن به تناسب اندام می باشد.
در تعریف بدنسازی چیست همچنین باید بدانید که تمرین های این ورزش با افزایش قدرت، استقامت و کارایی بدن به فرد کمک های شایانی در رسیدن به تناسب اندام می کند. در حقیقت با آگاهی از تعریف بدنسازی چیست به راحتی متوجه می شوید که با رشد ماهیچه ها، افزایش استقامت و مستحکم کردن ان ها در میانسالی لطف بزرگی در حق خود خواهید کرد زیرا بدنسازی اگر طبق اصول و درست انجام شود در حفظ سلامت استخوان های شما کمک می کند.

بدنسازی در خانه

فواید بدنسازی


بدنسازی عمومی چیست؟


بسیاری از افراد به یک باره تصمیم می گیرند برای عروسی خود، تولد یا سایر جشن ها بدنشان را بسازند و چی از بدن سازی بهتر؟ اما این افراد در ابتدا سوالی با عنوان بدنسازی چیست ذهنشان را درگیر می کند. در پاسخ سوال بدنسازی چیست باید به این افراد گفت که این ورزش بهترین راه برای بهبود سلامت بدن و بهبود اعتماد به نفس می باشد. از طرفی دیگر این ورزش فرد را مجبور می کند که تغییراتی را در برنامه غذایی اش ایجاد کند تا زودتر به اندام ایده آل خود برسد.
اما در کنار سوال بدنسازی چیست خیلی از افراد سوالی با عنوان بدنسازی عمومی چیست دارند در پاسخ به سوال بدنسازی عمومی چیست باید گفت از آنجایی که این ورزش هم در خانه و هم در باشگاه امکان پذیر است به بدنسازی در خانه بدنسازی عمومی نیز می گویند. در بدنسازی عمومی فرد با انجام حرکات هوازی، دمبل، بند تی ار ایکس و … شروع به چربی سوزی می کند. اگر یک فرد یک روتین منظم و مرتب را برای این ورزش و تغذیه خود در نظر بگیر بلا استثنا اندامی ایده آل در زمانی کوتاه خواهد داشت.


بدنسازی برای چیست؟


آیا می دانید بدنسازی برای چیست و چه کاری با بدن شما انجام می دهد؟ بدن سازی یعنی رسیدن به تناسب اندام و ساخت بدن به دست خود که این ورزش امروزه به یکی از بهترین رشته های ورزشی در جهان تبدیل شده است. از طرفی بسیاری از جوانان به خصوص خانم های جوان سعی بر این دارند که با انجام تمرینات ورزشی بدنسازی صاحب اندامی بدون چربی و عضله دار باشند.
تمرینات این ورزش مستقیما روی تمامی اندام های شما کار می کند و پس از سوزاندن چربی های اضافه تان شروع به ساخت عضله برایتان می کند. البته پس از چربی سوزی برای ساخت عضله در این ورزش باید همواره به تغذیه خود اهمیت دهید و توسط مربی تان حتما از چند مکمل استفاده کنید اکنون دانستید بدنسازی برای چیست؟مضرات بدنسازی


اطلاعات بدنسازی


در ادامه می خواهیم کمی بیشتر درمورد اطلاعات بدنسازی صحبت کنیم زیرا بدن سازی تنها وزنه بلند کردن نیست. در اصل هدف ورزش بدنسازی ساختن بدن و تغییر شکل دادن به اندام های بدن می باشد. در اطلاعات بدن سازی باید بدانید که بدن ساز ها همانند وزنه بردار ها نیستند که برای بلند کردن وزنه های سنگین آموزش دیده باشند. بسیاری از افراد به علت نداشتن اطلاعات بدنسازی و ندانستن بدنسازی چیست در همان روز های اول به سراغ وزنه ها و دستگاه های سنگین می روند که باعث بروز مشکلات زیادی در فرد می شود.
با اگاهی در مورد بدنسازی چیست شما متوجه می شوید که در بدنسازی تنها تعداد محدود و مشخصی از عضلات بدن خودتان را با استفاده از بلند کردن وزنه، هالتر، دمبل و دیگر وسایل باشگاهی درگیر می ‌کنید و به مرور زمان شاهد رشد و تبدیل شدن چربی‌ ها به توده ‌های عضلانی هستید یا بهتر است بگوییم که شما در بدنسازی مقاومت بدن خودتان را در برابر وزنه‌ های گوناگون افزایش می ‌دهید.

باشگاه بدنسازی تهران


تمرین با وزنه در بدنسازی


اولین روش برای ساخت عضله و رهایی از چربی های اضافی تمرین با وزنه در بدنسازی می باشد که به تمرین های قدرتی نیز معروف است. در بدنسازی چیست باید بدانید که به وسیله وزنه های سنگین پارگی های خیلی خیلی ریزی در عضلات شما ایجاد می شود که بدنسازها از آنها به نام مکرو تروما یاد می کنند در اصل فرایند ترمیم و بازسازی همین پارگی‌ های ریز است که سرآغاز رشد عضلانی را در بدن فرد فراهم می‌ سازد. از طرفی دیگر در دانستن سوال بدنسازی چیست باید بدانید که هر چند تحمل عضلات شما در برابر این پارگی ها بیشتر شود سایز عضلاتتان نیز بزرگ تر می شود.
پارگی عضلات وقتی که یک تمرین را در چند ست چند بار تکرار می کنید شروع می شود زیرا عضلات شما به اجبار وزنی بیشتر از آنچه همیشه تحمل می‌کرده‌ اند را تحمل می کنند. حال بسیاری از افراد برای اینکه عضلات بیشتری بسازند وزن وزنه های خود را هر روز در حین تمرین افزایش می دهند. در سوال بدنسازی چیست یک بدنساز باید بداند که اگر به مدت دو الی سه جلسه‌ ی تمرینی دیگر آن سوزش معروف عضلات را حس نکرده است وقتش رسیده که وزن وزنه ‌ها یا تعداد تکرار ها را زیاد کند.

آموزش بدنسازی

بدنسازی در خانه


مضرات بدنسازی برای نوجوانان


ورزش بدن سازی به طور معمول برای بدن مضر نمی باشد اما اگر نوجوانان بدون نظارت مربی و داشتن برنامه غلط شروع به بدنسازی کنند مشکلات زیادی در دوران رشد و بلوغ شان رخ می دهد. از طرفی دیگر علاوه بر ورزش بدنسازی مصرف مکمل ‌های غذایی و دارو های تقویت کننده نیز مشکل دیگری است که خیلی از نوجوانان از آن ها برای داشتن عضلاتی حجیم استفاده می کنند. از طرفی باید بدانید که نوجوانان تا سن 16 الی 18 سالگی در حال رشد هستند و تراکم استخوانی آن ها روز به روز در حال افزایش است.
از این رو مضرات بدنسازی در اینجا نمایان می شود در اصل وقتی فشار های سنگین روی این استخوان ها وارد می شود اختلال های زیادی در روند رشد آن ها ایجاد می شود به همین علت اگر نوجوان هستید برای پیشگیری از مضرات بدنسازی باید کمتر به سراغ این ورزش بروید. همچنین مصرف خود سرانه مکمل های این ورزش یکی دیگر از مضرات بدنسازی برای نوجوانان زیر 16 سال می باشد.


فواید بدنسازی برای بدن


هیچ ورزشی برای بدن فرد مفید نمی باشد بلکه ما خودمان با انجام حرکات اشتباه یا استفاده از مکمل های ورزشی به سلامت خود اسیب می رسانیم. از این رو حتما در هنگام شروع یک ورزش مانند بدنسازی در مورد انواع بیماری های خود باید با یک مربی مشورت کنید تا بجای برخوردار شدن از مضرات بدنسازی از فواید بدنسازی برخوردار شوید. در ادامه برخی از مهم ترین فواید بدنسازی را برای شما مطرح کرده ایم. فواید بدنسازی برای بدن عبارت است از :
• افزایش دادن قدرت عضلات
• بالا بردن دوام ماهیچه ها
• متناسب کردن اندامتان
• افزایش قدرت استخوان ها و ماهیچه ها
• به بدن سلامتی و زیبایی می بخشد
• اجرای حرکات ورزشی را توسعه می دهد
• انعطاف پذیری بدن را زیاد می کند
• افزایش قدرت و سرعت بدن
• فشار های عصبی ناشی از کار های روزانه را می کاهد
• سوخت و ساز بدن را بالا برده و قلب را قوی می کند
• فشار خون را تنظیم می کند
• عمر را طولانی کرده و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد
• یک فرم عالی برای عضلات و مفاصل افراد معلول یا ضعیف به حساب می آید
• ثابت کردن کلسترول خون و ازدیاد هموگلوبین و سلولهای قرمز خون

بدنسازی
تغذیه در بدنسازی


اولین اصل در بدنسازی پس از دانستن بدنسازی چیست پیروی از یک برنامه اصولی و صحیح بود اما دومین اصل بدن سازی پیروی از برنامه تغذیه ای مناسب می باشد. در حقیقت هر فود برای رشد عضلانی صحیح باید رژیم غذایی مخصوص خود را داشته باشد. در تعریفی واضح تر بیاد بدانید که شما در مقایسه با اشخاص دیگر،به کالری بیشتری نیاز دارید تا پروتئین و انرژی بیشتری در دسترس بدنتان برای ساخته شدن عضلات جدید قرار بگیرد. کربوهیدرات ‌ها هم از آنجایی که می‌توانند انرژی تمرینات سنگین و پشت سر هم را فراهم سازند برای بدنساز ها اهمیت زیادی دارند.
در اصل به تمامی بدن ساز ها توصیه می ‌شود که ۲۵ الی ۳۰٪ از مجموع کالری مصرفی‌شان را از منابع پروتئینی تامین کنند تا نیاز بدنشان به پروتئین برآورده شود. مرغ، گوشت، بوقلمون، ماهی، تخم مرغ، همچنین انواع دانه‌ ها مانند آجیل و لوبیا در هر وعده ‌ی شما باید جای داشته باشد و مصرف شود. البته بسیاری از افرا هم گیاه‌ خوار یا وگان هستند که باید پروتئین مورد نیازشان را از پودر های پروتئینی یا آجیل‌ ها فراهم کنند. تغذیه بدنسازها به این صورت است که هر روزه ۵ تا ۷ وعده باید غذا بخورند تا سیستم سوخت و سازشان تنظیم شود.

بهترین مربی های بدنسازی

مکمل بدنسازی
انواع مکمل بدنسازی


اگر به طور کامل متوجه شدید بدنسازی چیست باید به سراغ مکمل ها بروید. استفاده از مکمل ها برای افراد مبتدی به هیچ وجه توصیه نمی شود اما اگر چندین ماه یا سال است که در رشته بدن سازی فعالیت می کنید و کاملا دانسته اید که بدنسازی چیست باید به سراغ مکمل های بدنسازی بروید تا عضلات خود را تقویت کنید. اما مکمل های زیادی برای بدنسازی وجود دارند که هنگام انتخاب قطعا سردرگم خواهید شد به همین علت ما چند تا از بهترین مکمل بدنسازی ها را برای شما مطرح کرده ایم :
• پروتئین وی
این پروتئین پر از آمینو اسیدها به ‌ویژه آمینو اسیدهای شاخه‌ دار است به ‌ویژه لوسین که در فرآیند سنتز پروتئین که برای ساخت بافت عضلانی جدید لازم است حیاتی هستند. پروتئین وی که به‌ عنوان پروتئین اصلی تغذیه‌ ی قبل و بعد از تمرین است یک پروتئین سریع العمل بوده که به خاطر فیلتراسیون بالا و ساختار مولکولی کوچک به ‌سرعت جذب می‌ شود.

بدنسازی چیست؟


• کراتین
کراتین که به‌ عنوان یک ماد ه‌ی طبیعی در غذاهایی مانند ماهی و استیک یافت می‌ شود با کمک به پر کردن مجدد ذخایر آدنوزین تری فسفات در حین دوره‌ های تمرینی شدید عمل می ‌کند. کراتین این کار را با سوپر هیدراتاسیون سلول‌ های عضلانی انجام می ‌دهد تا فرآیند های دیگر هم بتوانند مثل سنتز پروتئین انجام شوند.
• روغن ماهی
روغن ماهی که سرشار از اسید های چرب امگا ۳، ایکوزاپنتانوئیک اسید و دوکوساهگزائنوئیک اسید است لزوما یک مکمل به‌ شدت مؤثر نیست اما فواید اصلی آن در کاهش التهاب در بدن مشاهده شده است. در حقیقت مشخص شده است که التهاب مسبب ده‌ ها هزار مشکل سلامت از جمله بیماری های قلبی است. برای ورزش های تمرینی، التهاب می ‌تواند مانع از این شود که بدن به ‌طور صحیح از درشت مغذی ‌ها و ریزمغذی ‌ها استفاده کند و جلوی عملکرد و ریکاوری از تمرین را می‌ گیرد.تمرین بدنسازی


جمع بندی نهایی


در جمع بندی نهایی این مقاله سایت آسان اسپرت شاید اکنون فکر کنید ورزش بدنسازی شاید مناسب هر کسی نباشد اما عضله سازی و رهایی از چربی های اضافی به همه توصیه می شود. اینکه حواستان به آنچه می‌خورید باشد یا اینکه زمان مناسبی را در باشگاه و به ورزش کردن اختصاص دهید در اصل عمر شما را طولانی می ‌کند و بدن شما را از نظر فیزیکی و حتی ذهنی، قدرتمند می کند. پس در آخر بعد از دانستن بدنسازی چیست امیدوار هستیم حتما به سراغ این ورزش هیجانی بروید.

خرید لوازم بدنسازی و تناسب اندام را می توانید از فروشگاه ورزشی آسان اسپرت انجام دهید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *