صفر تا صد یادگیری تکنیک های بسکتبال (تصویری)

کلاس بسکتبال

یکی از رشته های ورزشی پر طرفدار در سراسر دنیا بسکتبال می باشد که محبوبیت فراوانی در بین عموم مردم به خصوص جوانان پیدا کرده است. این بازی که باید به صورت تیمی انجام شود جزو ورزش های با توپ است که در آن دو تیم پنج نفره شروع به بازی می کنند. در این بازی هیجان انگیز بازیکنان سعی می کنند در چهار زمان ده دقیقه ای توپ خود را داخل سبدی که در انتهای زمین قرار گرفته است بیندازند و از قوانین این بازی نیز سرپیچی نکنند. در حقیقت هر تیمی که خواهان کسب امتیاز است باید توپ خود را با مهارت های بسکتبالی که یاد گرفته درون حلقه بیندازد که در صورت افتادن در حلقه تیم مورد نظر دو امتیاز دریافت می کند. از طرفی مهارت هایی مانند شوت کردن، دریبل زدن، ریباند توپ، انجام کارهای تیمی مانند حمله و دفاع از شرط های مهم و ضروری برای بازی در این رشته ورزشی هیجان انگیز است. از این رو اگر می خواهید با این رشته ورزشی تیمی هیجان انگیز بیشتر آشنا شوید باید در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با گسترده ترین و محبوب ترین ورزش های سراسر دنیا آشنا کنیم.

تاریخچه ورزش بسکتبال


وقتی به سراغ این رشته ورزشی می روید اولین چیزی که باید در مورد آن بدانید تاریخچه این ورزش هیجانی می باشد. زادگاه اصلی این رشته ورزشی تیمی کشور آمریکا می باشد که در سال 1891 توسط فردی به نام جیمز نای اسمیت ابداع و رونمایی شده است. در اصل باید بگوییم تا قبل از این تاریخ بازی هایی در اکثر و نقاط این کشور بوده که همانند بازی بسکتبال بوده و به آن شباهت داشته است. از این رو می خواهیم شما را با این بازی ها نیز آشنا کنیم تا بتوانیم با خیال راحت به سراغ مهارت های بسکتبال برویم.
در سال های خیلی پیش که هنوز بسکتبال ابداع نشده بود یک نوع بازی سنتی وجود داشته که نام آن پولو بوده است. در این بازی دو تیم بر روی اسب هایی سوار می شدند سپس تلاش می کردند توپی که در دست داشتند را با پاس دادن و پرتاپ کردن به آن طرف میدان برسانند. سپس تلاش می کردند توپی را که به سمت دیگر میدان برده اند از حلقه و تور سبدی که در انتهای میدان بر روی یک ستون چوبی نصب شده بود را عبور دهند. این بازی تا حد زیادی به ورزش بسکتبال شباهت دارد که به مرور اقای جیمز نای اسمیت با الهام از آن بسکتبال را ابداع کرد.آموزش تکنیک های بسکتبال


آموزش تکنیک های بسکتبال مانند انواع پرتاب


آیا به دنبال آموزش تکینک های بسکتبال هستید؟ آیا از زیر و رو کردن سایت های اینترنتی برای آموزش تکنیک های بسکتبال خسته شده اید و می خواهید انواع پرتاپ در این رشته ورزشی را بدانید؟ دیگر نگران نباشید زیرا ما به آموزش تکنیک های بسکتبال مانند انواع پرتاب در ادامه پرداخته ایم. ابتدا برای یادگیری انواع پرتاب باید بدانید برای پرتاب باید به شکل تی انگلیسی یا وی انگلیسی اقدام کنید. در آموزش تکنیک های بسکتبال یعنی دست چپ در کنار توپ و دست راست روی توپ قرار گرفته شود.
• پرتاب سه گام
در آموزش این نوع از مهارت های بسکتبال وقتی به حلقه حریف می رسید در همان حالت دویدنتان باید سه گام بردارید سپس توپ را به داخل حلقه پرتاب کنید. به عبارتی دیگر در این نوع از تکنیک های بسکتبال باید دو گام بروید و گام سوم را بپرید تا بتوانید توپ را به داخل حلقه بیندازید.
• پرتاب به وسیله تخته
در این نوع از مهارت های بسکتبال می توانید وقتی رو به روی حلقه هستید با استفاده از مربع های روی تخته توپ را به درون حلقه بیندازید به طور کردی پرتابتان دقیقا وسط مربع باشد. اگرهم در سمت چپ یا سمت راست حلقه بودید می توانید توپ را به ضلع بالایی مربع پرتاب کنید. یا اگر زیر حلقه ایستاده بودید می توانید از گوشه های مربع برای انداختن توپ درون حلقه بهره ببرید.شوت در بسکتبال


شوت در بسکتبال چگونه است؟


یکی از شناخته شده ترین و بهترین تکنیک های بسکتبال شوت می باشد. از طرفی تمامی بازیکنانی که به سراغ ورزش های توپی می روند می خواهند مهارت های بسکتبال خود را آنقدر زیاد کنند که بتوانند گل بزنند. همچنین باید بدانید شوت که یکی از تکنیک های بسکتبال است به صورت انفرادی قابل انجام است و به تنهایی می توانید آن را تمرین کنید. امروزه بسیاری از مربیان بر این باورند که تمامی بازیکنان می توانند مهارت شوت در بسکتبال را به صورت حرفه ای یاد بگیرند.
زیرا شوت در بسکتبال ابتدا نیازمند اراده قوی و سپس وقت گذاشتن و تمرین به صورت انفرادی است. همچنین می توانیم بگوییم که یکی از 2 هدف اصلی بسکتبال انجام یک شوت خوب برای کسب امتیاز است. یکی از انواع شوت در بسکتبال که باید ابتدای راه اقدام به یادگیری آن کنید شوت های منطقه ای است. این نوع شوت در بسکتبال به بازیکن یاد می دهد که آرام آرام چگونه یک گل زن حرفه ای شود. در اصل هر کسی می تواند شوت در بسکتبال کند اما باید در کنار آن برخی از مهارت ها و تکنیک های بسکتبال را بلد باشید.

توپ بسکتبال را از فروشگاه ورزشی آسان اسپرت خریداری نمایید.


آیا می دانید رانینگ در بسکتبال چیست؟


آیا می دانید رانینگ در بسکتبال چیست؟ کمی صبور باشید تا به شما بگوییم رانینگ در بسکتبال چیست. وقتی یک فرد در زمین بازی توپ را در اختیار دارد می تواند یکی از پاهای خود را به هر سمتی که دوست دارد چندین مرتبه حرکت دهد. این کار را وقتی می تواند انجام دهد که پای دیگرش که به آن پیوت هم می گویند ثابت باشد. در اصل رانینگ در بسکتبال حرکتی است که بازیکن صاحب توپ در داخل زمین یک یا دو پای خود را بدون توجه به محدودیت هایی که دارد حرکت می دهد. از این رو پس از فهمیدن رانینگ در بسکتبال می خواهیم شما را با برخی از مهم ترین خطاهای حرکت رانینگ در بسکتبال آشنا کنیم.
خطاهای حرکت رانینگ عبارت هستند از :
• دویدن با توپ بدون دریبل بیش از یک گام.
• برداشتن گام اضافه در سه گام، لی آپ و پاور موو.
• برداشتن گام ریز در سه گام به طوری که قابل تشخیص نباشد.
• کشیده شدن پا روی زمین برای فاصله بیش از 5 سانتی متر در هر حرکت.
• پرش با توپ و برگشت به زمین بدون رها کردن آن به عنوان مثال بازیکنی که به قصد شوت پرش جفت می کند چنانچه به زمین برسد و هنوز توپ را رها نکرده باشد مرتکب خطای رانینگ شده است.
• چنانچه بازیکن در اوت، زمان پرتاب اوت با توپ حرکت کند.

رانینگ در بسکتبال


آشنایی با انواع پاس در بسکتبال


• پاس زمینی
این نوع پاس در بسکتبال که جزو یکی از تکنیک های بسکتبال است توپ را در مقابل يار به زمين زده و توپ را در اختيار او باید قرار دهید. همچنین این نوع پاس در بسکتبال مى تواند منجر به امتياز شود چون گرفتن آن براى مدافع سخت است.
• پاس سينه به سينه
یکی دیگر از انوع پاس در بسکتبال پاس سینه به سینه می باشد که باید در اين پاس یک پاى خود را جلو بگذاريد و با دو دست تان توپ را به سمت سينه يار پرتاپ كنيد.
• پاس بالاى سر
در این نوع از پاس در بسکتبال باید توپ را مانند فوتبال با هر دو دست از بالاى سر پرتاب كنيد. از طرفی این نوع از تکنیک های بسکتبال معمولا در ضد حمله بسيار موثر است و مى تواند با دريافت سريع حتى بدون دريبل زدن منجر به امتياز شود.
• پاس ضربه اى
در این نوع پاس باید به محض اینکه توپ لو رفت یکی از بازیکنن با زدن یک ضربه به توپ آن را به سمت یکی از یاران خود هدایت کند. همچنین می توان گفت که پاس ضربه ای یکی از سریع ترین پاس های این رشته ورزشی است.
• پاس بيسبالى
اين پاس براى فرستادن توپ به فاصله ى دور مثلا از يک سمت به سمت ديگر زمين استفاده مى شود. برای مثال از این پاس می توانید برای پرتاب بيسبال استفاده کنید. همچنین باید گفت که این پاش با یک دست است از این رو برای ضد حمله مناسب می باشد.
• پاس كور
معنی پاس کور یعنی بدون نگاه کردن پاس را بفرستید. از این رو در اين پاس ارسال كننده باید به یک جهت نگاه كند و آن جهت باید جهتى باشد که می خواهد پاس دهد تا مدافع را فريب بدهد. همچنین باید گفت که ریسک لو رفتن اين پاس کمی بالا می باشد.

 بسکتبال


دریبل در بسکتبال چه زمانی آغاز می شود؟


دریبل کردن که یکی از تکنیک های بسکتبال می باشد می دانید چه زمان آغاز می شود؟ دریبل در بسکتبال زمانی آغاز می شود که شما بتوانید کنترل توپ را در دستان خود داشته باشید. به عبارتی دیگر شما باید توپ را در اختیار بگیرید تا با پرتاب کردن و زدن آن در تماس با زمین بتوانید آن را قبل از اینکه فرد دیگری برخورد کند لمس کنید. همچنین زمانی دریبل در بسکتبال تمام می شود که شما آن را با دست بگیرید و اجازه دهید توپ در دستانتان استراحت کند.
در اصل برای دریبل در بسکتبال وقتی که توپ با دست شما در تماس نیست تعداد گام هایی که می خواهید بردارید محدود نیست. همچنین برای دریبل در بسکتبال باید بدانید که شما مجاز نیستند بعد از پایان دریبل اول اقدام به دریبل زدن برای بار دوم کنید. از این رو اگر این کار را انجام دهید مرتکب خطای دبل می شوید که مربیان با شما برخورد خواهند کرد.

برای فراگیری آموزش بسکتبال مقالات وبلاگ ورزشی آسان اسپرت را بخوانید.


بررسی مهم ترین اصطلاحات بسکتبال


وقتی شما به دنبال یادگیری تکنیک های بسکتبال  و مهارت های اصلی بسکتبال هستید باید سری هم به اصطلاحات بسکتبال بزنید تا با آگاهی کامل در این رشته ورزشی ورود کنید. در اصل آگاهی از اصطلاحات بسکتبال به شما کمک می کند بیشتر سر از این رشته ورزشی هیجانی در بیاورید و به حرکات بسکتبال بهتر مسلط شوید و چی از این بهتر؟ از این رو در ادامه برخی از مهم ترین اصطلاحات بسکتبال را برای شما مطرح کرده ایم. مهم ترین اصطلاحات بسکتبال عبارت هستند از :
• خط پایانی زمین یاend line به فاصله ی بین دو کرنر گفته می شود.
• خط کناری زمین یاside lined به خط طولی زمین گفته می شود.
• خط پرتاب آزاد یاfree throw line محلی است که از پشت آن پرتاب آزاد انجام می شود.
• گوشه یاcorner تقاطع خطوط طولی و عرضی زمین می باشد.
• خط نیمه یاhalf court line به خط وسط زمین گفته می شود.
• خط سه امتیازی یا three point line پرتاب از پشت آن 3 امتیاز محسوب می شود.
• منطقه رنگی یا paint به داخل مستطیل منطقه رنگی گفته می شود.

برای ثبتنام کلاس بسکتبال و مشاهده اطلاعات مربی بسکتبال کلیک نمایید.

تکنیک بسکتبال


فایده های ورزش بسکتبال


از آنجایی که هر رشته ورزشی دارای فوایدی می باشد رشته ورزشی بسکتبال هم از این قائده مستثنا نیست و دارای فوایدی می باشد. در اصل هیچ رشته ورزشی نیست که برای بدن مضر باشد زیرا ما به سراغ ورزش می رویم که از سلامت جسمی بالایی برخوردار باشیم از این رو در ادامه برخی از مهم ترین فایده های ورزش بسکتبال را برایتان مطرح کرده ایم.
• كسب تعادل روانی
• ایجاد انگیزش مناسب
• ایجاد شخصیت متعادل و روحیه تعاون و همكاری
• تقویت عوامل روانی مانند اعتماد به نفس، تمركز و توجه و خود شكوفایی
• كسب نشاط و شادی و طراوت
• پرورش و تقویت توان رهبری اشخاص
• افزایش قدرت تصمیم گیری اشخاص به گونه درست و منطقی
• پرورش شخص از نظر هوشی و افزایش ظرفیت های ذهنی


انواع خطاها در بسکتبال


در کنار تکنیک های بسکتبال باید انواع خطاهای این رشته ورزشی را هم بدانید تا اطلاعاتی که کسب کرده اید تمام شود. در این رشته ورزشی هیچ فردی اجازه ندارد حریف خود را هل دهد، حمله کند یا بدود. از این رو هر فردی که این موارد را انجام دهد مرتکب خطا شده و داور توپ را به تیم حریف می دهد و بازی از همان نقطه خطا یا بیرون زمین پیگیری می‌ شود. در این رشته ورزشی همچنین اگر توپ دست یکی از تیم‌ ها باشد و در هنگام حرکت آن را از بالای سر حریف رد کند به شکلی که دستش در زیر توپ قرار گیرد خطا است و داور توپ را به تیم مقابل داده و بازی را از نزدیک‌ ترین نقطه به اوت شروع می ‌کند.

ورزش بسکتبال


انواع حرکات بسکتبال

برای عبور از مدافع ،پاس به هم تیمی و تبدیل توپ به امتیاز اجرای انواع حرکات بسکتبال لازم است.از جمله حرکت های معروف این رشته ورزشی عبارتند از:

  • دریبل
  • سه گام
  • جامپ استاپ
  • فریب شوت
  • بدن گذاشتن

سخت ترین حرکات بسکتبال اسلم دانک نام دارند .در اجرای این حرکت بسکتبالیست کمی بالاتر از سبد میپرد.به همین دلیل باید قدرت بدنی و ارتفاع پرش مناسبی داشته باشد تا حرکت اسلم را دانک را اجرا نماید.در مسابقات بسکتبال حرفه ای ممکن است این حرکت را بارها و بارها دیده باشید که توسط بیکتبالیست های مختلف اجرا می شود.

جمع بندی نهایی


در جمع بندی نهایی این مطلب سعی کردیم شما را با ویژگی های مهم این رشته ورزشی و مهارت های اصلی بسکتبال آشنا کنیم تا اطلاعات کافی و مفید در این زمینه داشته باشید. همچنین توصیه می کنیم اگر می خواهید از سلامت جسمی و روحی بالایی برخوردار باشید به هیچ وجه ورزش را از برنامه های روزانه خود حذف نکنید. در سخن اخر این مطلب امیدوار هستیم مطالب فوق در خصوص این رشته ورزشی برایتان مفید بوده باشد و نهایت بهره را از آن کسب کرده باشید.

انواع سالن بسکتبال را از طریق سایت آسان اسپرت رزرو نمایید .

رزرو سالن بسکتبال
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *