جودو چیست؟ تاریخه ورزش جودو + قوانین و تکنیک ها

کلاس جودو

رشته ورزشی رزمی جودو یکی از بهترین رشته های ورزشی ژاپنی می باشد که با فعالیت کردن در آن می توانید سلامت جسمانی خود را برای یک عمر تضمین کنید و همواره در تمرکز کردن اول باشید. بدین صورت ما این رشته ورزشی را برای شمایی که هنوز در انتخاب آن دو به شک هستید پیشنهاد می کنیم. وقتی در رشته ورزشی جودو فعالیت کنید و بدانید جودو چیست نه تنها بر روی تشک با حریف خود گلاویز می شوید بلکه یاد می گیرید چگونه در برابر مشکلات زندگی تحمل خود را بالا ببرید و مقاومت کنید. چون این رشته ورزشی رزمی به شما یاد می دهد وقتی به زمین خوردید چگونه از جای خود بلند شوید. از این رو اگر به دنبال این هستید که بدانید جودو چیست به جای تحقیق درباره ورزش جودو در سایت های دیگر کافی است در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با این رشته ورزشی هیجانی آشنا کنیم.

نگاهی به تاریخچه جودو


برای اینکه به طور کامل بدانید جودو چیست و چگونه است ابتدا باید نگاهی به تاریخچه جودو بیندازیم و با تاریخچه جودو آشنا شوید. تاریخچه جودو به کشور ژاپن بر می گردد و فردی به نام جیگارو کانو آن را ابداع کرده است. معنی کلمه خود جودو نیز به معنای ملایمت و اصل و روش می باشد. اگر بخواهیم کمی دقیق تر به شما در مورد تاریخچه جودو بگوییم باید گفت که منشا این رشته ورزشی رزمی هیجانی جوجیتسو است که در سال 1932 همان طور که گفته شد توسط فردی به نام جیگارو کانو پایه گذاری شد.
این فرد به طور کلی دارای 22 سال سن بود که تصمیم گرفت سبک های جدیدی بسازد تا نسل جوان بتواند بدنی سالم و روحی سر زنده داشته باشد. به همین دلیل این فرد پس از ابداع رشته ورزشی جودو شروع به تفکیک تکنیک های جودو کرد و آن هایی که به نظرش برای جوانان بهتر بود را جدا کرد و آن هایی که برای بدن جوانان مناسب نبود را از فهرست خود حذف کرد. بدین منظور در تاریخچه جودو تغییر ایجاد شد تا این رشته ورزشی اینی شد که امروزه در تمام دنیا جوانان زیادی در آن فعالیت می کنند.

تاریخچه جودو چیست

رشته ورزشی جودو چیست؟


برای اینکه بدانید جودو چیست ابتدا باید به تاریخچه جودو رجوع کنید که در ابتدا برای شما به صورت چکیده در مورد تاریخچه جودو اطلاعات دادیم. این رشته ورزشی رزمی جزو هنر های رزمی مانند کاراته، تکواندو و کونگ فو می باشد اما باید بدانید که کاملا متفاوت است چون در این رشته ورزشی مشت زدن و لگد زدن در مسابقه ها کاملا ممنوع می باشد. برای اینکه بدانید جودو چیست باید بگوییم که هدف اصلی این رشته ورزشی زمین زدن، گیر انداختن، مهار کردن و کار انداختن بازو های حریف می باشد به گونه ای که در اخر تسلیم شود.
تاکید اصلی این رشته ورزشی رزمی بر روی توانایی هایی است که بتوان حریف را به کار برد تا او در اخر به جایی برسد که دیگر توانایی برای مقابله نداشته باشد و تسلیم شود. این رشته رزمی تنها یک مبارزه فیزیکی نمی باشد بلکه در این رشته ورزشی می توانید مبارزه فکری هم انجام دهید. چون یک جودوکار حرفه ای که به صورت تخصصی در این رشته ورزشی رزمی فعالیت می کند باید بتواند حرکتی که حریفش می خواهد بر روی او پیاده کند را سریعا پیش بینی کند و با عکس العملی مناسب یک پاسخ مناسب به آن دهد تا پیروز میدان شود.

آشنایی با سبک های جودو


جودو دارای سبک های مختلف و متنوعی می باشد و برای اینکه کاملا متوجه شوید جودو چیست می خواهیم شما را با انواع سبک های جودو آشنا کنیم. با دانستن سبک های جودو بیشتر و راحت تر می توانید متوجه شوید که جودو چیست و مردم دنیا چگونه در آن فعالیت می کنند. سبک های این رشته ورزشی رزمی عبارت هستند از :
• جودوی المپیکی : این سبک از جودو که یکی از معروف ترین سبک های این رشته ورزشی می باشد برای کودکان مناسب است.
• جودوی آمریکایی : این سبک از جودو ترکیبی از کشتی، بوکس، جوجیتسو و ساواته می باشد که در تمام دنیا افراد زیادی به سراغ این سبک می روند.
• جوجیتسوی برزیلی : نام دیگر این سبک جوچیتسوی کانو می باشد که یک راه متفاوت از جودو را دنبال می کند و کاملا متمایز از این رشتی ورزشی می باشد.
• جودودو : یکی دیگر از سبک های جودو که بر اساس تکنیک های پرتاب می باشد جودودو نام دارد و تنها هدف ابداع این سبک توسعه تکنیک های جودو می باشد.

سبک های جودو چیست

لباس جودو یا جودوگی


در کنار دانستن جودو چیست باید بدانید لباس جودو چه می باشد. یکی از وسایلی که باید برای بازی در این رشته ورزشی تهیه کنید لباس جودو می باشد که به آن لباس جودوگی هم می گویند. لباس این رشته ورزشی دارای انواع مختلفی می باشد و می توانید با توجه به سطح و مهارت های خود هریک که برایتان مناسب است را انتخاب کنید. لباس جودو که شامل یک شلوار و یک ژاکت می باشد باید آنقدر محکم و ضخیم باشد تا در حین کشیدن پاره نشود. پوشیدن لباس جودو برای فعالیت در این رشته ورزشی در ابتدای قرن بیستم تصویب شد و همه برای فعالیت در این رشته ورزشی دیگر باید لباس جودو مخصوص می پوشیدند.
لباس جودو باید از جنس کتان یا ماده هایی مشابه آن باشد تا در شرایط مختلف بدون پارگی و پوسیدگی شما را به قله های ترقی برساند. اما باید دقت کنید که لباس این رشته ورزشی نباید آنقدر محکم و کلفت باشد که مانع در دست گرفتن حریف شود. لباس این رشته ورزشی در مسابقات به رنگ سفید و آبی می باشد. بدنه ژاكت جودوگی باید به قدری گشاد باشد كه قفسه سینه را دور زده و حداقل به میزان ۲۰ سانتی متر روی هم افتاده باشد.

کمربند جودو

ترتیب کمربند جودو


کمربند جودو که یکی از وسایل مهم این رشته ورزشی می باشد دارای رنگ های مختلفی است. امروزه با گذشت زمان و افزایش مهارت های جودوکار رنگ های کمربند جودو نیز تغییر کرده و به درجات بالاتری ارتقا پیدا کرده است. ترتیب رنگ کمربند جودو عبارت است از : سفید، زرد، رنگ سبز، بنفش، قهوه ای و سیاه.
برای اینکه بیشتر بدانید جودو چیست باید گفت که اصطلاحی وجود دارد به نام دان که برای سطح های کمربند مشکی می باشد و اصطلاح کیو برای درجه بندی کمربند های این رشته ورزشی استفاده می شود. همچنین کمربند مشکی این رشته ورزشی پرطرفدار دارای ده دان می باشد. به همین دلیل در ادامه برای اینکه بدانید رنگ های کمربند جودو چیست و هریک برای چه کلاسی است کافیست نگاهی به مطالبی که عنوان کرده ایم بیندازید.
• رنگ سفید – کلاس ششم کیو – روکیو
• رنگ سفید – کلاس پنجم کیو – گوکیو
• رنگ سفید – کلاس چهارم کیو – یون کیو
• رنگ قهوه ای – کلاس سوم کیو – سان کیو
• رنگ قهوه ای – کلاس دوم کیو – نی کیو
• رنگ قهوه ای – کلاس اول کیو – آی کیو
• رنگ مشکی – کلاس اول دان – شودان
• رنگ مشکی – کلاس دوم دان – نی دان
• رنگ مشکی – کلاس سوم دان – سان دان
• رنگ مشکی – کلاس چهارم دان – یودان
• رنگ مشکی – کلاس پنجم دان – گودان

کلاس جودو تهران

مطالب آموزش تکواندو و آموزش جودو را در وبلاگ ورزشی آسان اسپرت مطالعه بفرمایید.

نگاهی به امتیازات در مسابقه های جودو


تا به اینجا متوجه شده اید جودو چیست؟ جودو بانوان یا آقایان دارای چهار نوع امتیاز می باشد و برای اینکه اطلاعاتتان درباره جودو چیست کامل تر شود در ادامه به ترتیب امتیاز های این رشته ورزشی رزمی هیجانی را برایتان مطرح کرده ایم. امتیازات مسابقه های جودو عبارت است از :
• یوکو : امتیاز متوسط معادل ۱ امتیاز را در جودو یوکو می گویند.
• وازاری : امتیاز بزرگ در مسابقه جودو را وازاری می گویند که معادل ۱۰ امتیاز است.
• ایپون: این امتیاز در مسابقات جودو امتیاز کامل یا ضربه فنی محسوب می شود که معادل ۱۰۰ امتیاز است.

کلاس جودو

نگاهی به فون و تکنیک جودو


بری اینکه در جودو بانوان یا اقایان فعالیت کنید بجای اینکه به دنبال تحقیق درباره ورزش جودو در سایت های اینترنتی باشید ما برای شما فنون و تکنیک جودو را فراهم کرده ایم. با آشنایی در مورد فن های این رشته ورزشی و تکنیک جودو به راحتی می توانید به سراغ یک مربی خوب بروید و شروع به فعالیت در این رشته ورزشی هیجانی کنید. چون شما دانسته اید جودو چیست و تکنیک جودو چه می باشد. در ادامه تکنیک جودو را که در دو بخش پرتابی و کانست وازا می باشد را برایتان به صورت جامع و مفید بیان کرده ایم :
• فن ناگه ‌وازا ار فنون پرتابی جودو می باشد که در سه بخش ته وازا (فنون دست)، کوشی وازا (فنون کمر) و آشی وازا (فنون پا) انجام می ‌شود.
• فن خاک یا کاتامه وازا نوع دیگری از تکنیک جودو است که دارای سه زیر مجموعه اوسائه کومی وازا ( فنون مهار و کنترل حریف)، شیمه وازا (فنون خفه یا بیهوش کردن) و کانسِتسو وازا (فنون قفل کردن و شکستن مفاصل) می باشد.

آشنایی با منطقه ی جودو برای مسابقات


قوانین جودو کاملا سطحی می باشند و اگر در مورد آن ها اطلاعات داشته باشید می توانید به راحتی و بدون تخلف در قوانین جودو بازی خود را به بهترین نحو ممکن به پایان برسانید. محوطه ای که در آن مسابقه های جودو برگذار می شود باید حداقل ابعادی مانند 14×14 و حداكثر ابعادی مانند 16×16 متر از جنس تاتامی داشته باشد. محوطه ميانی برای مسابقه جودو نیز باید حداقل ابعادی مانند 8×8 و حداكثر ابعادی مانند 10×10 متر داشته باشد.
در این رشته ورزشی رزمی هیجانی ‌2 تکه نوار چسب که رنگ یکی از آن ها آبی و رنگ دیگری سفید است در فاصله 4 متر از يكديگر در مركز محوطه مسابقه نصب می شود تا مكان استقرار دو جودوكار در آغاز و پايان هر مسابقه را مشخص نمايد. دو عدد صندلی که وزن آن ها سبک می باشد در محوطه ایمنی یعنی پشت منطقه خطر در دو زاویه مورب جلوی یکدیگر قرار داده می شود که جای داوران است تا در ديد هيئت داوران مسابقه جودو و متصديان تابلوی امتيازات ممانعتی ايجاد نشود.قوانین جودو چیست

بررسی چند تا از خطاها و قوانین جودو


تمامی رشته های ورزشی دارای یک سری قوانین می باشند که در صورت انجام آن ها دچار خطا می شوید و داوران با شما برخورد می کنند. از این رو باید بدانید رشته ورزشی جودو نیز از این قاعده مستثنا نبوده و دارای یک سری قوانین می باشد که در صورت آنجام آن ها قوانین جودو را رعایت نکرده اید و مرتکب تخلف شده اید. در ادامه برخی از قوانین جودو که باید رعایت شود و اگر رعایت نشود مرتکب خطا خواهید شد را برای اینکه بیشتر بدانید جودو چیست مطرح کرده ایم. قوانین جودو به صورت چکیده عبارت است از :
• اگر جودوکار عمدا کارهایی مانند به هم زدن لباس، بالا زدن آستین بیش از حد آرنج، باز كردن كمربند یا دوباره بستن كمربند و شلوار را بدون اجازه داور انجام دهد مرتکب خطا شده و قوانین را زیر پا گذاشته است.
• گرفتن سر آستین حریف بین شصت و انگشتان خلاف قوانین جودو می باشد و در صورت انجام آن مرتکب خطا شده اید و داوران با شما برخورد می کنند.
• گرفتن حریف در حالت ایستاده بطور مستمر بدون حمله خلاف قوانین این رشته ورزشی رزمی می باشد که در صورت انجام آن مرتکب تخلف خواهید شد.
• خم كردن انگشت یا انگشتان حریف رو به بالا به منظور خلاصی از گارد گرفته شده ممنوع است و خلاف قوانین این رشته ورزشی رزمی می باشد.

برای ثبت نام در کلاس جودو ، کلاس رزمی و کلاس کشتی به سایت آسان اسپرت مراجعه بفرمایید.

مزایای ورزش جودو چیست؟


از بارز ترین و ابتدایی ترین مزایای ورزش جودو این است که شما یاد می گیرید با حداقل کار حداکثر نتیجه را دریافت کنید. از دیگر مزایای ورزش جودو بالا رفتن سطح تمرکز می باشد بدین صورت شما می توانید از طریق این رشته ورزشی تمرکز حواس خود را بالا ببرید.
وقتی در این رشته ورزشی با قدرت و اراده قوی تمرینات خود را انجام دهید قدرت و قابلیت انعطاف پذیری تان بالا می رود. با استفاده از این رشته ورزشی می توانید قلب و عروق خود را تقویت کنید در نتیجه عملکرد جسمانی تان کاملا بهبود پیدا می کند. همچنین می توانید با انجام تمرینات جودو به صورت مستمر به اعصاب خود مسلط شوید و آرامش خاطر داشته باشید.مزایای جودو چیست

جمع بندی نهایی


در جمع بندی نهایی این مطلب سعی کردیم به شما بگوییم جودو چیست و چگونه انجام می شود همچنین سعی کردیم تا بدانید این رشته ورزشی آنقدر ها هم که فکر می کنید سخت نیست و تنها با تحقیق درباره ورزش جودو بانوان یا اقایان می توانید از تکنیک ها و فنون این رشته ورزشی اطلاعات مفیدی کسب کنید.
در پایان به شما توصیه می کنیم برای آموزش های لازم این رشته ورزشی به سراغ بهترین ها بروید تا دچار آسیب هایی مانند شکستگی و کشیدگی های رباطی در شانه و … نشوید. در سخن اخر این مطلب امیدوار هستیم مطالب فوق در خصوص دانستن جودو چیست برایتان مفید بوده باشد و نهایت بهره را کسب کرده باشید.

برای خرید دوچرخه ثابت و انواع لوازم بدنسازی به فروشگاه ورزشی آسان اسپرت مراجعه بفرمایید.

رزرو سالن رزمی
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *