آموزش جودو از مبتدی تا پیشرفته + فیلم آموزشی

کلاس جودو

جودو یک رشته ورزشی رزمی هنری می باشد که در کنار رساندن شما به سلامت جسمانی سلامتی روحی را هم برای شما به ارمغان می آورد. این رشتی ورزشی به دلیل بالا بودن هیجانش در سر تا سر دنیا طرفداران زیادی به خصوص جوانان و نوجوانان دارد. اگر می خواهید شماهم به دنبال فعالیت در این رشته ورزشی بروید باید ابتدا به دنبال تحقیق درباره ورزش جودو بروید تا بدانید اصول و تکنیک های این رشته ورزشی رزمی چیست. اما ما در این مطلب می خواهیم به صورت جامع و خلاصه درباره آموزش جودو صحبت کنیم تا دیگر به سراغ سایت های اینترنتی زیاد برای تحقیق درباره ورزش جودو نروید. رشته ورزشی جودو را اگر به خوبی آموزش ببینید حتی می تواند یک روش خوب برای دفاع شخصی باشد پس جودو بانوان گزینه خوبی برای بانوان ورزشکار می باشد. کافیست در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با این رشته ورزشی رزمی هیجانی آشنا کنیم.

درباره تاریخچه جودو


برای اینکه در هر یک از رشته های ورزشی فعالیت کنید باید اطلاعاتی در مورد تاریخچه آن داشته باشید چون شما قدم در راهی می خواهید بگذارید که ته آن موفقیت است نه سرگمی و تفریح. یکی از رشته های ورزشی پرطرفدار در دنیا جودو می باشد و برای شمایی که به دنبال حرفه ای شدن در این رشته ورزشی هستید می خواهیم تاریخچه جودو را برایتان مطرح کنیم. این رشته ورزشی رزمی هیجانی در قرن 16 میلادی در کشور ژاپن به وجود آمد که توسط فردی به نام جیگارو کانو پایه گذاری شده بود.
این رشته ورزشی در ابتدای پدید آمدنش همانند دفاع شخصی بود که به مرور زمان تغییر کرد و در المپیک 1964 راه یافت. در تاریخچه جودو بهتر است بدانید که در سال 1882 این فرد دست به ساخت باشگاهی زد تا آموزش جودو به علاقه مندان آن به صورت تخصصی داده شود. سپس در تاریخچه جودو افراد زیادی به سراغ یادگیری رفتند و این فرد همراه دوستان خود اقدام به آموزش جودو به صورت اختصاصی کرد که نتیجه آن المپیکی شدن این رشته ورزشی می باشد.

تکنیک جودو

درباره رشته ورزشی جودو


این رشته ورزشی رزمی اصیل ترین هنر ورزشی کشور ژاپن می باشد و از آن به عنوان یکی از تکنیکی ترین و سخت ترین ورزش های رزمی در سر تا سر دنیا نام برده شده است. معنای کلمه جودو به طور کلی انعطاف و ملایمت می باشد نه خشونت آمیز رفتار کردن. در آموزش جودو به شما یاد داده می شود با استفاده از چه تکنیک ها و روش های حریف خود را به زمین بیندازید جوری که برنده میدان شما باشید. در حقیقت در آموزش جودو شما باید یاد بگیرید با استفاده از چه تکنیک هایی و رعایت قوانین جودو حریف خود را بدون هیچ خطایی تسلیم کنید.
وقتی به سراغ تحقیق درباره ورزش جودو بروید متوجه می شوید که هیچ مشت زدن و لگد زدنی در این رشته ورزشی وجود ندارد به همین دلیل امروزه این رشته رزمی نسبت به سایر رشته های رزمی طرفداران بیشتری دارد. شما در آموزش جودو به عنوان دفاع شخصی چگونگی دفع مشت ها، لگد ها و سلاح ها را با پرتاب کردن، خفه کردن و قفل های مفاصل یاد می گیرید. همچنین بهتر است بدانید اگر این رشته ورزشی به درستی به شما یاد داده شود و آموزش جودو را به خوبی یاد بگیرید انگار که به سراغ یادگیری بهترین تکنیک های دفاع شخصی رفته اید.ورزش جودو

احترام و ادب اولین آموزش جودو


وقتی به سراغ آموزش جودو بروید اولین و اصلی ترین موردی که باید یاد بگیرید احترام گذاشتن به پیشکسوت و رعایت ادب و رفتار اجتماعی می باشد. فردی که این رشته ورزشی رزمی را ابداع کرده است همواره در همان ابتدا در تلاش بوده که از لحاظ اخلاقی و روحی ورزشکاران را به بهترین نحو ممکن تربیت کند.
این فرد حتی وقتی هم که پا به میانسالی گذاشت همیشه در تلاش بود تا به شاگردان خود مسئله اخلاق و منش اسلامی را یاد بدهد. همچنین این فرد به آن ها یاد داد که نه تنها احترام و ادب به پیشکسوت خود را سر لوحه کارهای خود قرار دهند بلکه در آینده نیز به افراد دیگر این موضوع را انتقال دهند.

جودو بانوان
آموزش مهم ترین تکنیک جودو


به دنبال یادگیری تکنیک جودو بانوان یا آقایان هستید؟ خیلی از خانم ها فکر می کنند جودو بانوان برای خانم ها مناسب نیست و اقایان تنها می توانند در آن فعالیت کنند درحالی که اینطور نیست. این رشته ورزشی درست است که در نگاه اول خشن و سخت به نظر می آید اما اگر آموزش جودو و تکنیک جودو را ببینید خودتان متوجه می شوید که جودو برای بانوان هم امکان پذیر می باشد. تکنیک جودو به طور کلی در دو بخش فنون پرتابی یعنی ناگه وازا و فنون خاک یعنی کاتامه وازا یا نه وازا قرار می گیرد که در ادامه برای شما این دو تکنیک جودو را مطرح کرده ایم :
• فنون پرتابی مانند ناگی وازا : اولین نوع تکنیک جودو تکنیک پرتابی می باشد که به آن ناگی وازا هم می گویند. این فنون شامل دو گروه فنون پرتابی سرپا مانند تاچی وازا و فنون قربانی مانند سوتمی وازا می‌ باشد.
• فن خاک یا کاتامه وازا : نوع دیگری از تکنیک جودو تکنیک خاک می باشد که دارای سه زیر مجموعه اوسائه کومی وازا ( فنون مهار و کنترل حریف)، شیمه وازا (فنون خفه یا بیهوش کردن) و کانسِتسو وازا (فنون قفل کردن و شکستن مفاصل) می باشد.

مربی جودو

خرید کوله ورزشی را از طریق فروشگاه ورزشی آسان اسپرت انجام دهید.


بررسی لباس جودو


در آموزش جودو باید بدانید که به لباس جودو جودوگی هم می گویند. لباس این رشته ورزشی رزمی به طور کلی شامل یک شلوار و یک ژاکت محکم می باشد که بهتر است جنس آن پنبه یا کتان باشد. کمربند جودو نیز با توجه به رنگش که براساس کلاس و سطح ورزشکار می باشد بر روی ژاکت و دور کمر لباس جودو فرد بسته می شود. بهترین جنس لباس جودو کتان می باشد که اگر نتوانستید این جنس را تهیه کنید می توانید به سراغ مواد مشابه ای که مانند کتان هستند بروید.
البته در انتخاب لباس جودو باید دقت داشته باشید که لباس انتخابی تان در حین محکم بودن نباید خیلی کلفت یا زبر و لیز باشد چون مانع در دست گرفتن حریف می شود. حتما در خرید لباس جودو توجه داشته باشید که لباس انتخابی تان بدون پارگی و پوسیدگی باشد. لباس این رشته ورزشی به رنگ سفید و آبی می باشد که باید ژاکت آن کمی بزرگ باشد به طوری که قفسه سینه شم را کامل در بر بگیرد و کم کم بیست سانتی متر بر روز هم بیوفتند.

كلاس جودو تهران

برای ثبت نام در کلاس رزمی و مشاهده اطلاعات کلاس کشتی به سایت آسان اسپرت مراجعه نمایید.

سیستم رنگ بندی کمربند جودو


این رشته ورزشی جزو یکی از اولین رشته های ورزشی می باشد که درجه بندی رنگی کمربند جودو سطح جودوکار را مشخص می کند. البته در آموزش جودو و کمربند جودو باید بدانید که این رنگ بندی در بعضی از کشور های مختلف کمی متفاوت می باشد. برای مثال در کشور هایی مانند ژاپن ، ایرلند ، استرالیا ، آمریکا ، بعضی کشورهای اروپایی و برزیل از درجه بندی مختلفی برای رنگ کمربند جودو و سطح جودوکار بهره می برند.
وقتی در ابتدای راه آموزش جودو بانوان یا آقایان باشید یک رنگ کمربند به شما داده می شود که با افزایش مهارت های جودو تان رنگ کمربند به مرور تغییر می کند و به درجات بالاتری می رود. به طور کلی رنگ کمربند جودو در بیشتر کشورها به ترتیب سفید ، زرد ، سبز ، بنفش ، قهوه ای و سیاه می باشد که از کلمه ی دان برای سطح کمربند جودو و از کلمه کیو برای درجه بندی کمربند های رنگی جودو استفاده می شود.

کلاس جودو

اصطلاحات مهم در جودو

برای اینکه آموزش جودو بانوان یا آقایان تان کامل تر شود می خواهیم به شما اطلاعاتی در مورد اصطلاحات مهم در جودو بدهیم. با دانستن اصطلاحات جودو قدمی نزدیک تر به این رشته ورزشی می شوید و متوجه خواهید شد که دیگر نیازی به تحقیق درباره ورزش جودو ندارید. اصطلاحات مهم در جودو عبارت است از :
• اوکمی : تکنیک افت بی خطر
• کوزوشی : کشش و بر هم زدن تعادل
• مای ‌ماواری : غلت به جلو
• دوجو : محل تمرین جودو
• میگی : راست
• هیداری : چپ
• ریتسو : بلند شو
• سزا : بشین
• هاجیمه : دستور شروع مسابقه جودو
• جونای : داخل
• جوگای : خارج
• تاتامی : تشک جودو
• آنزا : چهار زانو نشستن
• آیومی آشی : راه رفتن معمولی
• گوشین جوتسو : هنر دفاع از خود
• کی کو : تمرین
• کی گا : صدمه
• کی آی : فریاد روحیه بخشکلاس جودو

قوانین جودو چیست؟


در آموزش جودو بد نیست نگاهی هم به قوانین جودو بیندازیم تا اطلاعاتتان کامل شود. مسابقه های این رشته ورزشی به طور کلی بر روی یک تشک که به اصطلاح به آن تاتامی می گویند برگزار می شود که فضای آن 14 در 14 است. ورزشکاران باید قبل از اینکه بر روی تشک پا بگذارند به یکدیگر تعظیم نمایند. همچنین در قوانین جودو باید جودوکاران لباس هایشان مناسب باشد به گونه ای که آستین هایشان بیشتر از 5 سانتی متر از مچ با و غوزک زانو فاصله نداشته باشد.
دیگر قوانین جودو استفاده نکردن از روش هایی مانند حمله به مفصل های حریف، مشت زدن یا لگد زدن به حریف، لمس کردن چهره حریف و … می باشد که در صورت عدم رعایت آن ها توسط داوران تنبیه می شوید. در مسابقات جودو همچنین باید جودوکار در یکی از هفت وزن هایی که تعیین شده است باشد و بیشتر از آن مجاز نیست. برای مثال وزن مجاز در جودو مردان ۶۰، ۶۶، ۷۳، ۸۱، ۹۰، ۱۰۰و ۱۰۰ و در جودو بانوان ۴۸، ۵۲، ۵۷، ۶۳، ۷۰، ۷۸ و ۷۸ می باشد. به طور کلی قوانین جودو در مسابقات بر اساس سه ماده می باشد که عبارت هستند از :
• قوانین مربوط به محیط مسابقه
• قوانین مربوط به لوازم و تجهيزات برگذاری مسابقه
• قوانین مربوط به لباس جودوکاران

برای ثبت نام در کلاس جودو کلیک کنید.

وسایل برگزاری در مسابقات جودو


• صندلی
صندلی یکی از وسایلی می باشد که در مسابقه های جودو باید حتما باشد. از این رو دو عدد صندلی سبک وزن در محوطه ایمنی پشت منطقه خطر در دو زاویه مورب مقابل یکدیگر برای نشستن دو داور کنار باید قرار داده شود.
• پرچم های داوران
یکی دیگر از وسایلی که در مسابقات جودو باید حتما باشد پرچم های داوران می باشد. از این رو یک عدد پرچم آبی و یک عدد پرچم سفید باید در داخل جلدی که به هر صندلی وصل شده است قرار داده شود.
• تابلوی امتیازات
تابلوی امتیازات نیز یکی از واجبارت مسابقه های جودو می باشد از این رو دو تابلوی امتیاز جهت نشان دادن امتیازات بصورت افقی برای هر مسابقه جودو در خارج از محوطه مسابقه قرار داده شده است.
• ساعت های اندازه گیری زمان
ساعت های اندازه گیری زمان یکی از مهم ترین ابزار ها لازم در مسابقات جودو می باشد که باید حتما قابل دسترس برای افراد متخصص این حوزه باشد تا زمان مساباقت جودو به بهترین نحو ممکن کنترل و مدیریت شود.جودو

رشته ورزشی جودو چه مزایایی دارد؟


در آموزش جودو باید به این نکته اشاره کنیم که همه ی رشته های ورزشی دارای یک سری مزایا می باشند که رشته ورزشی جودو هم از این قاعده مستثنا نبوده است. ابتدایی ترین مزیت این رشته ورزشی افزایش تمرکز می باشد یعنی شما با فعالیت کردن در این رشته ورزشی روز به روز تمرکز خود را به صورت ناخود آگاه افزایش خواهید داد. همچنین در رشته ورزشی رزمی جودو رزمی کار با انجام تمرینات مداوم می تواند قدرت و قابلیت انعطاف پذیری خود را بالا ببرد در نتیجه به مرور زمان در حین تمرین مهارت های این رشته رزمی بدن شما قوی تر می شود.
از دیگر مزیت های این رشته ورزشی رزمی تقویت قلب و عروق می باشد که نتیجه آن داشتن بدنی سالم به دور از هیچ درد و بیماری است. شما همچنین وقتی بتوانید به خوبی تمرکز کنید دست به تقویت ذهن خود زده اید که همین امر باعث می شود بتوانید در زندگی روزمره خود با سختی ها راحت تر کنار بیاید و بهترین تصمیم را در سخت ترین شرایط زندگی تان بگیرید. در اخر هم با کاهش استرس و فشار های زندگی تان از طریق این رشته ورزشی می توانید زندگی راحت و آرامی داشته باشید.

مطالب آموزش کیک بوکسینگ را در وبلاگ ورزشی آسان اسپرت بخوانید.

جمع بندی نهایی


در پایان این مطلب سعی کردیم به شما آموزش جودو را به صورت جامع و خلاصه بدهیم تا متوجه راحتی و بهترین بودن این رشته ورزشی باشید. در سخن اخر این مطلب امیدوار هستیم مطالب فوق در خصوص آموزش جودو برایتان مفید بوده باشد و نهایت بهره را کسب کرده باشید. همچنین امیدوار هستیم متوجه شده باشید که جودو از تمام نقطه نظرها بر روی زندگی اثر می گذارد که یکی از آن ها افزایش طول عمر می باشد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *