ورزش تیراندازی چیست + اصول و قوانین تیراندازی حرفه ای

کلاس تیراندازی

یکی از رشته های ورزشی پرطرفدار که از زمان های بسیار دور محبوب دل خیلی از افراد بوده است تیراندازی می باشد. تیراندازی یک ورزش رقابتی می باشد که هر فرد با کمی سرعت و دقت و یادگیری مهارت های آن می تواند با استفاده از سلاح های مختلف آن مانند اسلحه گرم و سلاح های بادی به این ورزش بپردازد. یادگیری مهارت های این رشته ورزشی مختص به یک گروه سنی خاص نیست و گروه های مختلف سنی با یادگیری مهارت های این رشته ورزشی و داشتن اطلاعاتی جامع و مفید می توانند مشغول به تیراندازی شوند. اگر شما هم علاقه زیادی به یادگیری مهارت های این رشته ورزشی دارید تا در این ورزش حرفه ای شوید کافیست در ادامه با ما همراه باشید. چون ما در ادامه می خواهیم اطلاعات جامع و مفیدی از این ورزش در اختیارتان بگذاریم پس با ما همراه باشید و از ما غافل نشوید.


نگاهی به تاریخچه تیراندازی


برای اینکه بدانید تیراندازی چیست ابتدا باید نگاهی به تاریخچه این ورزش بکنیم و بدانیم این رشته ورزشی در زمان های قدیم چگونه به وجود آمده است. تیراندازی از همان سال های ابتدایی پدیدار شدن انسان یکی از شیوه ها برای بقا زندگی بوده است. در زمان های بسیار دور وقتی شیوه تامین غذا و حفاظت از خود تغییر کرد تیراندازی هم از شیوه ای برای ادامه زندگی خارج شد و تبدیل به یکی از بهترین رشته های ورزشی در تمام دنیا شد. این رشته ورزشی ابتدا در کشور های انگلیس، آمریکا، ایرلند و آفریقای جنوبی محبوب بسیاری از افراد شد. در آن دوره تیر و کمان هایی برای تیراندازی به وجود امد و افراد به وسیله تیر و کمان تیراندازی می کردند.
اما این وسیله کافی نبود و جنگجویان آن زمان ماده ای به نام پاروت در چین ساختند تا به واسطه این وسیله گلوله های خود را به مسافت های دورتری بفرستند. در ابتدای قرن چهاردهم میلادی هم اولین توپ های جنگی ساخته شد و به مرور این توپ ها به سلاح هایی کوچک تر تبدیل شدند به این وسیله اولین تفنگ ها در این قرن ساخته شد. با گذشت زمان نظامیان از این ابزار برای جنگ های خود استفاده می کردند و برای تفریح هم با یکدیگر مسابقه می دادند از این رو این ورزش به مرور وارد بازی های المپیک شد.

اطلاعات باشگاه تیراندازی تهران و کلاس تیراندازی را در سایت آسان اسپرت مشاهده کنید.مربی تیراندازی 


اصول تیراندازی چیست؟


در هر یک از رشته های ورزشی یک سری اصول و قانون وجود دارد که رشته تیراندازی هم از این قاعده مستثنا نبوده و دارای یک سری اصول است. شما هم می خواهید بدانید اصول تیراندازی چیست؟ می خواهید با دانستن اصول تیراندازی چیست به اطلاعات خود بیفزایید؟ در اصل اگر به دنبال افزایش اطلاعات خود هستید تا به سراغ فعالیت جدی در این رشته ورزشی بروید دانستن اصول تیراندازی چیست قدم اول و خوبی می باشد. اصول تیراندازی را در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر شما مطرح کرده ایم که عبارت هستند از :
• اصل ایمنی
• حالت‌ گیری
• نگهداری سلاح
• تنفس
• نشانه‌ روی
• ماشه‌ کشی
• عملیات تکمیلی
علاوه بر دانستن اصول تیراندازی چیست باید بدانید رعایت این اصول در هر یک از شلیک هایتان از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر اصول فوق را در تیراندازی های خود استفاده کنید می توانید یک شلیک خوب داشته باشید که حتما به مرکز هدف اصابت خواهد کرد. علاوه بر اصول تیراندازی بهره گیری از تکنیک ها و داشتن توان ذهنی بالا هم مهم می باشد و همه این موارد در کنار یکدیگر می توانند شما را حرفه ای کنند.

خرید کوله ورزشی را در فروشگاه آسان اسپرت انجام دهید.اصول تیراندازی چیست


مهارت تیراندازی چیست؟


پس از دانستن اصول تیراندازی چیست نوبت به دانستن مهارت تیراندازی چیست می رسد. با دانستن مهارت تیراندازی چیست می توانید بهتر از قبل در مورد این رشته ورزشی اطلاعات داشته باشید و تصمیم به حرفه ای شدن در این ورزش هیجانی و مهیج کنید. مهارت های تیراندازی در سه حالت ایستاده، زانو زده و دراز کشم بر روی شکم باید انجام شود.
• ایستاده
در مهارت تیراندازی ایستانده باید تفنگ خود را در هر دو دست خود بگیرید و قنداق اسلحه را به شانه خود تکیه دهید. در این حالت می توانید دست چپ خود را روی سینه یا کمرتان تکیه بدهید. پس از شلیک در این حالت باید سریعا تغییر وضعیت بدهید که در مسابقه های 50 متر 10 دقیقه زمان برای تغییر وضعیت خود دارید.
• زانو زده
زانو زده از دیگر مهارت های تیراندازی می باشد که در این حالت باید فرد زانو بزند و شلیک کند. حین زانو زدن باید نوک انگشت دست راست بر روی پای راست یعنی زانوی راست و تمام پای چپ باشد و آن ها را بر روی زمین بگذارد. در این حالت زانوی چپ فرد می تواند حامی آرنج آن باشد اما نباید بیش از 10 سانتی متر جلوتر یا 15 سانتی متر عقب تر از سر زانو قرار بگیرد.
• دراز کشیده
حالت دیگر تیراندازی به صورت دراز کشیده می باشد که یکی از بهترین وضعیت هایی می باشد که فرد می تواند سریعا در آن صورت قرار بگیرد. در این حالت فرد نباید بگذارد تفنگ اش به چیزی تکیه کند و یا با او در تماس باشد. در این وضعیت دست چپ فرد باید زاویه 30 درجه با افق بسازد.تمرین تیراندازی


اهداف تیراندازی چیست؟


اگر بدانید مهارت تیراندازی چیست و اصول این رشته ورزشی را به خوبی یاد بگیرید می توانید در مسابقات این رشته ورزشی شرکت کنید. مسابقات این رشته ورزشی هم در فضاهای باز و هم در فضاهای سر پوشیده امکان پذیر است. در تمامی این مسابقه ها اهداف تیراندازی کم کم باید 6 / 1 * 5 / 2 متر باشد.
این اهداف تیراندازی معمولا باید در فاصله ی 50 متری از خط آتش انجام شوند و با کم شدن فاصله فرد از خط آتش این اهداف هم باید کوچک و کوچک تر شوند. همچنین بهتر است بدانید اندازه ی اهداف تیراندازی در تمامی مسابقات بسته به نوع تفنگ، کالیبر و فاصله ی تیر اندازی متفاوت می باشد.

مطلب مرتبط با آموزش تیراندازی را در وبلاگ ورزشی آسان اسپرت بخوانید.


انواع تفنگ از نظر تعداد لوله


شما می توانید در این رشته ورزشی به سراغ تفنگ های مختلفی بروید که این تفنگ ها از نظر تعداد لوله با یکدیگر متفاوت هستند. بیشتر تفنگ هایی که گلوله ای می باشد و تفنگ هایی که ساچمه ای هستند دارای یک لوله می باشند که به آن ها تفنگ های تک لول می گویند.
اما در این بین بعضی از تفنگ های ساچمه ای هم دارای دو لوله در کنار یکدیگر هستند که به آن ها تفنگ های دو لول می گویند. در بعضی تفنگ ها هم چه ساچمه ای و چه … دو لوله بالای هم قرار دارند و جالب است بدانید در قدیم تفنگ هایی وجود داشت که سه یا چهار لوله داشتند و به آن ها چند لول می گفتند.


انواع تیراندازی با تفنگ بادی در مسابقات


یکی از تفنگ های این رشته ورزشی تفنگ بادی نام دارد و انواع مختلفی از آن وجود دارد. به طور کلی انواع تیراندازی با تفنگ های بادی در سه رقابت برگزار می شود که عبارت هستند از : تیر اندازی با تفنگ های بادی به تنهایی، تیراندازی با تنفگ های بادی آزاد و تیراندازی با تفنگ های بادی سریع انفجار. در ادامه در مورد هر یک از تیراندازی با تفنگ های بادی به صورت مختصر توضیح داده ایم تا اطلاعاتتان از اینکه تیراندازی چیست تکمیل شود.
• تیر اندازی با تفنگ بادی به تنهایی
در این نوع تیراندازی با تفنگ های بادی فرد باید از فاصله 10 متری 60 گلوله شلیک کند. مسابقه های جهانی تفنگ بادی از سال 1879 آغاز شد که در سال 1988 هم در برنامه های المپیک رفت.
• تیر اندازی با تفنگ بادی آزاد
در این نوع تیراندازی فرد باید از فاصله 50 متری 60 گلوله شلیک نماید. مسابقه های جهانی این نوع تیراندازی با تفنگ های بادی از سال 1900 آغاز شد که در سال 1896 هم در برنامه های المپیک رفت.
• تیر اندازی با تفنگ بادی سریع انفجار
تیراندازی با تفنگ های بادی سریع انفجار باید در مسافت های 25 متری باشد و فرد 60 گلوله پلیک کند. در مسابقه های این نوع تفن بادی ارتفاع سقف سالن باید به اندازه ای باشد که گاز باروت پس از شلیک و بیرون افتادن پوکه ی فشنگ هیچ خطری برای داور و تیر انداز ایجاد نکند.
آشنایی با تقسیم بندی رشته های مختلف تیراندازی
تیراندازی دارای رشته های مختلفی می باشد که تمامی آن ها به دو بخش تقسیم می شوند و باید در یکی از این دو بخش انجام شوند که در ادامه به صورت مختصر برایتان مطرح کرده ایم :
تیراندازی در داخل سالن
• 50 متر تفنگ درازكش مردان
• 50 متر تفنگ 3 وضعيت مردان
• 10 متر تفنگ بادی مردان
• 50 متر تپانچه مردان
• 25 متر تپانچه سريع مردان
• 10 متر تپانچه بادی مردان
• 10 متر هدف متحرک مردان
• 50 متر تفنگ بادی زنان
• 10 متر تفنگ بادی زنان
• 25 متر تپانچه زنان
• 10 متر تپانچه بادی زنان
تیراندازی در خارج سالن
• تراپ مردان
• تراپ دوبل مردان
• اسكيت مردان
• تراپ زنان
• تراپ دوبل زنان
• اسكيت زنانتیراندازی تهران


قوانین تیراندازی با تفنگ بادی


هر رشته ورزشی دارای قوانینی می باشد که تیراندازی هم دارای یک سری قوانین است و برای حرفه ای شدن و فعالیت در آن باید در مورد آن ها اطلاعاتی داشته باشید. قوانین تیراندازی با تفنگ بادی که یکی از نوع های تیراندازی می باشد به این صورت است که ابتدا باید داور مسابقه تجهیزات فرد تیرانداز مانند لباس ها، کفش ها و اسلحه او را بررسی کند. شاید این وسایل جزئی به نظر برسند اما نباید هیچ اختلافی با استاندارد های فدراسیون تیراندازی داشته باشد. در وهله ی بعدی برای بررسی قوانین تیراندازی با تفنگ بادی برای شروع تیراندازی باید 10 دقیقه زمان آمادگی به تیراندازان داده شود.
در این زمان تعدادی قلق به تیرانداز ها داده می شود تا تیراندازان قبل از شلیک تیر های اصلی شان این تیر ها را امتحان کنند. در مهم‌ ترین مرحله مسابقه تیرانداز باید تعدادی تیر نمره را روی قلق ‌های نمره شلیک کند که هر تیر 10 نمره دارد. از این رو هر یک از شلیک های تیرانداز دارای 0 تا 10 نمره است و این نمرات به نمره نهایی او افزوده می شود. در نهایت وقتی بازی تمام می شود داوران طبق قوانین تیراندازی با تفنگ بادی نمره های افراد را جمع می زنند تا برنده مسابقه معلوم شود.


فواید تیراندازی چیست؟


پس از دانستن اینکه تیراندازی چیست بد نیست کمی هم در مورد فواید تیراندازی بدانید. چه به سراغ تیراندازی با کمان بروید و چه به سراغ تیراندازی با انواع تفنگ های بادی باید بدانید این بازی چه فوایدی برای بدن تان به دنبال دارد. وقتی شما به سراغ تیراندازی با کمان یا … می روید اولین فایده آن افزایش تمرکزتان می باشد. چون برای شلیک تیر های خود باید حواس پرتی را کنار بگذارید و با تمرکز کردن تیر را به هدف بزنید. از این رو می توان گفت اولین و اصلی ترین فایده این رشته ورزشی افزایش تمرکز و رفع حواس پرتی های شما می باشد.
دومین فایده تیراندازی کاهش استرس می باشد و حتی می توان گفت بهترین فایده ورزش کردن مانند تیراندازی بعد از افزایش تمرکز دور کردن استرس می باشد. حتی بررسی های متخصصین در این حوزه نشان داده تیراندازی با کمان به دلیل رها کردن تیر و دنبال کردن آن تا هدف باعث کاهش استرس در فرد می شود. به طور کلی این رشته ورزشی دارای فواید بی شمار دیگری می باشد که در ادامه مهم ترین و شایع ترین آن ها را برای شما مطرح کرده ایم تا بدانید حین تیراندازی چه اثرات مثبتی در بدن تان به وجود می آید. مهم ترین فواید رشته ورزشی تیراندازی عبارت است از :
• رفع خستگی و پریشانی
• افزایش شادابی و نشاط
• ترکیب منابع فیزیکی و روانی هنگام تمرکز روی هدف
• افزایش حس اعتماد به نفس و موفقیت
• افزایش مهارت و قدرت بدنی
• تقویت عضلات بدن
• افزایش تمرکز
• کاهش افسردگی و اضطراب
• افزایش تعادلقوانین تیراندازی چیست


جمع بندی نهایی


در جمع بندی نهایی این مطلب سعی کردیم اطلاعات مفیدی درباره رشته ورزشی مهیج و هیجانی تیراندازی در اختیارتان قرار دهیم تا بدانید تیراندازی چیست و با انجام آن چه اتفاقات مثبتی در بدن تان رخ می دهد. در پایان این مطلب به شما توصیه می کنیم برای شادابی روح و جسم تان هم که شده به سراغ ورزش کردن بروید و هیچ گاه با هزاران مشغله کاری و شغلی هم از ورزش کردن غافل نشوید. در سخن اخر این مطلب امیدوار هستیم مطالب فوق در خصوص دانستن تیراندازی چیست و چه فوایدی دارد برایتان مفید بوده باشد و با بهره بردن از آن ها اوقات خوشی برای خود رقم بزنید. همچنین فراموش نکنید که آینده ساختنی است و برای داشتن آینده ای خوب و خوش باید در همین سنین جوانی جسم و روح خود را تقویت کنید. فواید تیراندازی چیست

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *