تاریخچه ورزش والیبال | قوانین و نکات والیبال چیست؟

کلاس والیبال

والیبال یکی از محبوب ترین و پرطرفدار ترین رشته های ورزشی تیمی در جهان می باشد که از آن به عنوان ششمین ورزش گسترده در دنیا هم یاد می کنند. این رشته ورزشی محبوب و پرطرفدار تشکیل شده از دو تیم شش نفره می باشد که باید در دو طرف تور موجود در زمین قرار بگیرند و طبق مهارت هایی که آموزش دیده اند و قوانین والیبال توپ را از روی تور رد کنند. این بازی هیجانی دارای 5 ست می باشد که اگر هر یک از تیم ها 3 ست از این 5 ست را ببرد پیروز میدان است. زمین بازی این رشته ورزشی به طول 18 متر و عرض 9 متر می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه والیبال چیست کافیست در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنید.

نگاهی به تاریخچه والیبال


رشته ورزشی محبوب والیبال که امروزه در تمام کشور های جهان از پیر و جوان طرفدار دارد در سال 1895 در کشور آمریکا توسط فردی به نام ویلیام مورگان ابداع شد. در تاریخچه والیبال این فرد در سال 1891 به همراه دوست خود در یک کالج ورزش های دیگری همانند بسکتبال و تنیس را هم با یکدیگر درآمیخت که در این بازی یک توپ همانند توپ بسکتبال از روی توری مانند تور تنیس باید رد می شد. در حقیقت این فرد در تاریخچه والیبال با استفاده از تور تنیس بر روی چمن که به دو طرف دیوار سالن ورزشی بسته می شود و توپ بسکتبال به دلیل اینکه بسیار سبک و راحت بود باعث ابداع این رشته ورزشی شد.
در تاریخچه والیبال به مرور زمان این ورزش در بین کالج ها و شهر های دیگر هم رواج پیدا کرد و افراد زیادی خواهان یادگیری آن شدند. پس از مدتی در تاریخچه والیبال در این بین کمیته بین المللی ورزش ها از این فرد دعوت کرد تا قوانین رشته ورزشی که ابداع کرده است را به سایر افراد مانند اساتید کالج آموزش دهد. این فرد هم در سالن همین مجموعه مهارت های لازم و قوانین رشته ورزشی والیبال را برای افراد شرح داد. جالب است بدانید نام اول این رشته ورزشی مینتونت بود و در این کالج نام این بازی به والیبال تغییر پیدا کرد که امروزه شاهد فراگیری آن در همه کشور های جهان هستیم.فواید والیبال چیست

والیبال چیست؟


‌برای اینکه بدانید تکنیک های والیبال چیست باید ابتدا بدانید والیبال چیست که امروزه بین مردم این همه محبوب شده است. این بازی رده سنی مشخصی و ندارد و هر گروه سنی می تواند در خارج از خانه یا داخل سالن های ورزشی مشغول به بازی در آن شود. اگر قصد فعالیت در این رشته ورزشی را داشته باشید با در چابکی، سرعت، واکنش نشان دادن و تنظیم حرکات در وقت تعیین شده حرفه ای باشید. این ورزش که در بسیاری از کشور های جهان به عنوان یک ورزش تفریحی و رقابتی یاد می شود تا حدود زیادی شبیه به تنیس است اما دارای تفاوت های زیادی می باشد که در ادامه این تفاوت را برای اینکه بهتر بدانید والیبال چیست بیان کرده ایم :
• در والیبال نمی توانید انفرادی بازی کنید و به تنها توپ را خودتان از روی تور رد کنید.
• در والیبال برای اینکه توپ از روی تور رد شود می توانید به آن سه بار ضربه بزنید.
• هر تیم در والیبال دارای شش بازیکن می باشد و 3 نفر از آن ها باید در خط پشتی و 3 نفر دیگر از آن ها باید در خط جلویی باایستند.

هدف از بازی والیبال چیست؟


هدف از بازی والیبال چیست؟ یا بهتر است اینگونه سوال بپرسیم هدف این دو تیم شش نفره در بازی والیبال چیست؟ هدف بازی والیبال تلاش کردن برای فرود آوردن توپ در زمین حریف می شود و اگر یکی از بازیکنان بتواند با مهارت های خاص و قوانین والیبال این کار را به خوبی انجام دهد می تواند برای تیم خود امتیاز کسب کند و به همین منوال پیروز شود. تیمی که در این بازی بتوانید با رعایت قوانین و اصول والیبال 25 امتیاز کسب کند یا بعد از 25 امتیاز 2 امتیاز با حریف خود اختلاف داشته باشد در ست پنجم اگر 15 امتیاز کسب نماید می تواند برنده میدان شود.
برای اینکه بهتر بدانید هدف از بازی والیبال چیست باید بگوییم که هدف بازی والیبال در کنار فرود آوردن توپ در زمین حریف گرفتن مسئولیت زدن سرویس نیز می باشد. از این رو بازیکنان در حین بازی به زدن سرویس تا زمانی ادامه می دهند که توپ در زمین تیم خودشان فرود آید. در دانستن هدف از بازی والیبال چیست باید بدانید اگر حین زدن سرویس توپ تان به تور برخورد کند و در زمین خودی فرود آید سرویس زدن به دست تیم مقابل می افتد و دیگر اختیاری در این بابت ندارید.

برای مطالعه مطالب آموزش والیبال در وبلاگ ورزشی آسان اسپرت روی عبارات مشحص شده کلیک کنید.

نکات والیبال چیست

نحوه شروع بازی والیبال


پس از دانستن اینکه هدف از بازی والیبال چیست باید بدانید نحوه شروع بازی والیبال چگونه است. این رشته ورزشی با زدن سرویس به وسیله یکی از تیم ها شروع می شود. هر تیم باید برای اینکه توپ را از روی تور عبور دهد سه ضربه متوالی به توپ بزنید تا به این ترتیب توپ در زمین حریف برود.
جالب است بدانید هیچ یک از بازیکنان این بازی نمی توانند این سه ضربه را خودشان به تنهایی بزنند بلکه باید هر یک از آن ها می تواند دوبار به توپ ضربه بزنید و ضربه سوم را یکی دیگر از هم تیمی هایش بزند. این سه ضربه می تواند با استفاده از دانستن تکنیک های والیبال چیست مانند سرویس، آبشار و ساعد باشد.

کلاس والیبال

سرویس والیبال چیست؟


یکی از تکنیک های جالب و معروف در این بازی هیجانی و مهیج تیمی سرویس می باشد. برای اینکه بدانید سرویس والیبال چیست باید بدانید که یک بازیکن برای انجام این تکنیک باید به پشت زمین تیم خود برود. این بازیکن با دانستن اینکه سرویس والیبال چیست باید به بهترین نحو ممکن توپ را به هوا بیندازد و در حالی که دست هایش کشیده و به موازات شانه اش است با کف دست به آن ضربه بزند.
اگر یک بازیکن به خوبی بداند سرویس والیبال چیست می تواند سرویس خود را به صورت ساده بزند که به سرویس های ساده در این بازی سرویس تنیسی می گویند. یکی دیگر از سرویس ها در این بازی که باید در مورد آن اطلاعات داشته باشید و بدانید سرویس والیبال چیست سرویس پرشی می باشد. این نوع سرویس یکی از معروف ترین سرویس ها در والیبال است که باید بازیکن توپ را جلوی خود و جلو تر از محلی که ایستاده بیندازد.

خرید توپ والیبال و توپ بسکتبال را در فروشگاه ورزشی آسان اسپرت انجام دهید.

تمرینات والیبال چیست

آبشار در والیبال چیست؟


در دانستن تکنیک های والیبال چیست باید بگوییم یکی دیگر از تکنیک ها در این رشته ورزشی محبوب آبشار می باشد. آبشار به ضربه ای گفته می شود که فرد در جریان بازی به وسیله کمک چهار انگشت به هم چسیبیده یک دست خود به توپ می زند و آن را با قدرت به سمت زمین حریف منتقل می کند.
برای اینکه بدانید این تکنیک چگونه است باید بگوییم کافیست به هوا بپرید و یک دست خود را به صورت کشیده به سمت توپ ببرید تا به آن یک ضربه محکم بزنید. در این حالت حتما باید دستتان به صورت عمودی باشد و انگشتانتان هم در بالاترین حالت ممکن قرار گرفته باشد.

ساعد در والیبال چیست؟


ساعد در والیبال یکی دیگر از تکنیک ها می باشد که برای دانستن از اینکه تکنیک های والیبال چیست ما اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار خواهیم داد. برای زدن ساعد در این بازی فرد باید به حالت نیمه نشسته یا نیمه ایستاده قرار بگیرد و دوست خود را در کنار هم به صورت مشت شده قرار دهد.
این قرار دادن باید به گونه ای باشد که دو انگشت شصت بدون خم شدن در کنار یکدیگر قرار بگیرند سپس فرد با مچ دست خود به توپ ضربه بزند. از این تکنیک بیشتر برای این که با یک ضربه محکم توپ از روی تور عبور داده شود استفاده می شود که حین زدن آن نباید توپ دو بار به دستتان برخورد کند.

درباره زمین بازی والیبال


زمین بازی والیبال یکی از مهم ترین مسائلی می باشد که باید برای دانستن اینکه والیبال چیست در مورد آن اطلاعات مفیدی کسب کنید. طول زمین این رشته ورزشی باید 18 متر و عرض آن باید 9 متر باشد و هیچ برجستگی یا فرو رفتگی هم بر روی آن وجود نداشته باشد. زمین این رشته ورزشی به وسیله خط هایی به عرض 5 سانتی متر علامت گذاری می شود تا هر یک از بازیکنان بداند کدام قسمت از زمین مربوط به چه چیزی است.
در حقیقت تنها دانستن تاریخچه والیبال چیست یا تکنیک های والیبال چیست اطلاعات مفیدی نمی باشد و شما باید در مورد زمین این بازی هم اطلاعات جامعی داشته باشید. خطی به عرض ۵ سانتی متر میان خطوط کناری در زیر تور کشیده شده که زمین را به دو قسمت مساوی تقسیم می ‌کند و به آن خط مرکزی می گویند. در کنار این خط، خط های دیگری هم به طول 9 متر و عرض 3 متر به طور موازی کشیده شده است که به آن خط پایان می گویند.سالن والیبال

درباره تور بازی والیبال


تور بازی والیبال یکی دیگر از مسائل مهمی می باشد که شما باید در خصوص آن اطلاعات مختصر و مفیدی داشته باشید. طول تور والیبال در زمین باید 9.5 متر و عرض آن باید 1 متر باشد که به وسیله سوراخ های مربع شکل به ضلع 10 سانتی متر تشکیل شده باشد. در تور های موجود زمین این رشته ورزشی پارچه ای از جنس کتان به ضخامت 5 سانتی متر به لبه بالایی تور دوخته می شود.
ارتفاع تور در زمین این بازی از مرکز زمین 2.43 متر می باشد. طبق استاندارد هایی که تعیین شده است هر دو انتهای این تور از زمین باید به یک فاصله باشند و نباید حتی 2 سانتی متر بالاتر از اندازه تعیین شده باشند. همچنین پارچه ای از جنس کتان که عرض آن ۵ سانتی متر و به رنگ سفید می‌ باشد در کناره‌ های تور و عمود بر لبه‌ های آن کشیده می‌ شود.

جهت رزرو سالن والیبال و مشاهده اطلاعات به سایت آسان اسپرت مراجعه بفرمایید.

بررسی مناطق زمین والیبال


پس از کسب اطلاعات در مورد ابعاد استانداد زمین بازی والیبال و خطوط موجود در آن و همچنین ابعاد استاندارد تور موجود در زمین این بازی نوبت به کسب اطلاعات در مورد مناطق مختلف زمین والیبال می باشد. در ادامه نام هر یک از منطقه های موجود در زمین این بازی را برایتان مطرح کرده ایم تا اطلاعاتتان در خصوص دانستن والیبال چیست تکمیل نکمیل شود این مناطق در زمین بازی والیبال عبارت هستند از :
• منطقه 2: قسمت زیر تور طرف راست زمین.
• منطقه 1: پشت منطقه 2 قسمت عقب زمین.
• منطقه 3: قسمت زیر تور وسط زمین.
• منطقه 6: پشت منطقه 3 زمین.
• منطقه 4: قسمت زیر تور طرف چپ.
• منطقه 5: پشت منطقه 4 در قسمت عقب زمین.

خطاهای رایج بازی والیبال


هر رشته ورزشی به خصوص رشته های ورزشی تیمی دارای یک سری قوانین و مقررات هستند که در صورت انجام آن ها خطا به حساب می آید و توسط داوران برخورد هایی با شما خواهد شد. در ادامه برخی از رایج ترین خطاهای بازی والیبال را برایتان مطرح کرده ایم که عبارت هستند از :
• توپ وقتی از روی تور عبور می کند نبار تور را به هیچ دلیلی لمس کند و در صورت لمس خطا است.
• اگر حین زدن تکنیک سرویس پای فرد روی خط عرضی قرار بگیرد خطا است.
• هیچ یک از تیم ها نباید بیشتر از سه بار با توپ تماس داشته باشند و خطا است.
• نگه داشتن توپ یا با فشار هل دادن توپ در این بازی خطا است.
• توپ اگر خارج از ناحیه انتن عبور کند خطا است.
• توپ باید دو بار با بازیکنان یک ردیف تماس داشته باشد و در غیر این صورت خطا است.خطای والیبال چیست

قوانین والیبال چیست؟


قوانین والیبال به این صورت است که اگر در چینش یا جزئیات بازی اختلالی ایجاد شود و خلاف این موارد باشد فرد قوانین والیبال را در نظر نگرفته است و داوران با او برخورد خواهند کرد. تعداد کل بازیکن ها در این رشته ورزشی باید 12 نفر باشد که هر تیم 6 بازیکن باید برای خود داشته باشد و کمتر یا بیشتر از این مقدار خلاف قوانین والیبال است.
تعداد داوران نیز باید به طور کلی 10 نفر باشد و بیشتر یا کمتر از این مقدار باز هم خلاف قوانین والیبال است. اندازه زمین این بازی هم باید به طول ۱۸ متر و عرض ۹ متر باشد. مقدار باد توپ در این بازی هم با فشر انگشتان شصت بر روی آن باید مشخص شود. وزن و رنگ توپ هم باید 260 گرم و مخلوطی از رنگ های زرد، آبی و سفید باشد و خلاف این موارد خلاف قوانین والیبال است.

برای ثبت نام در کلاس والیبال از طریق سایت آسان اسپرت اقدام نمایید.

فواید ورزش والیبال برای انسان


پس از دانستن اینکه والیبال چیست نوبت به دانستن در مورد فواید این رشته ورزشی می باشد. بدنسازی والیبال یکی از مواردی می باشد که در کنار والیبال بازی کردن می توانید برای خود به ارمغان بیاورید. به عبارتی ساده تر در کنار والیبال می توانید مشغول فعالیت در رشته بدنسازی هم شوید و اندامی ورزیده برای خود بسازید که با قدرت می تواند تکنیک های این بازی را در زمین انجام دهد. پس در کنار والیبال می توانید به سراغ بدنسازی والیبال هم بروید و شاهد فواید بدنسازی والیبال در خود باشید. شایع ترین و مهم ترین فواید این رشته ورزشی عبارت است از :
• افزایش حداکثر جذب اکسیژن در بدن
• افزایش کارایی قلب از طریق حجم خون پمپ شده در یک ضربان
• کاهش تعداد ضربان قلب
• کاهش فشار خون
• کاهش عوارض و احتمال مرگ و میر
• کاهش مقاومت عروقی برای عبور دادن جریان خون
• افزایش جریان خون
• افزایش و بهبود تحمل بدن در هنگام تمرین
• کاهش و یا از بین بردن چاقی
• افزایش قدرت عضلانیمزایای والیبال چیست

جمع بندی نهایی


در جمع بندی نهایی این مطلب امیدوار هستیم به طور کلی متوجه اینکه والیبال چیست شده باشید و از مطالب فوق نهایت بهره را برده باشید. در سخن اخر این مطلب امیدوار هستیم مطالب فوق برایتان مفید بوده باشد و اوقات خوشی برای خود رقم بزنید.

رزرو سالن والیبال
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *