آموزش تنیس مقدماتی تا پیشرفته به صورت گام به گام

کلاس تنیس

یکی از رشته های ورزشی و جذاب در تمام دنیا که محبوب خیلی هاست تنیس می باشد. چون تنیس را هم به صورت تک نفره و هم به صورت دو نفره می توان بازی کرد و نهایت لذت را برد. هدف این بازی هیجانی و مفرح پرتاب کردن توپ به سمت مقابل تا جایی که فرد مقابل نتواند توپ را کنترل کند و توپ بر روی زمین بیوفتد. این بازی هیجانی دارای سه ست است و هر فردی که بتواند با پرتاب توپ به سمت حریف خود دو ست از آن را ببرد برنده بازی خواهد بود. اگر شما هم دوست دارید اوقاتی خوش همراه دوستان و اشنایان خود داشته باشید تنیس را به شما پیشنهاد می کنیم. البته برای تنیس بازی کردن باید یک سری اطلاعات مفید در این زمینه داشته باشید که ما در ادامه به شرح مختصر و جامع آن ها پرداخته ایم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا متوجه شوید آموزش تنیس انقدر ها هم که فکر می کنید سخت نیست.

نگاهی به تاریخچه تنیس


تنیس امروزه جزو یکی از ورزش های مدرن در تمام دنیا شده که خاستگاه پدید آمدن آن انگلستان می باشد. در حقیقت انگلیس اولین کشوری بود که طرفداران تنیس زیادی را به خود جذب کرد و این اتفاق در سال 1877 در لندن افتاد. به این منظور رشته ورزشی دنیا در تمام دنیا آرام آرام رواج پیدا کرد و وارد مسابقات المپیک شد.
البته طی یک زمان این بازی از مسابقه های المپیک به دلیل عدم تنظیم قوانین درست برای برد و باخت حذف شد. اما در سال 1924 فدراسیون بین المللی تنیس این مشکل را حل کرد و با قوانین جدید و دقیقی که تنظیم کرد این بازی باز هم وارد مسابقه های المپیک جهان شد تا علاقه مندان آن مهارت های خود را به نمایش بگذارند.آموزش تنیس

آموزش تنیس خاکی

در تنیس خاکی بدلیل نرم بودن زمین از سرعت توپ تنیس کمی کاسته می شود ،بنابراین تنیسور وقت بیشتری برای حرکت در زمین و ضربه زدن به توپ دارد،در واقع این اصلی ترین تفاوت تنیس خاکی با سایر رشته های تنیس است.در آموزش تنیس خاکی نیز 4 حرکت اصلی وجود دارد که در ادامه مطلب به صورت گام به گام به هرکدام از آنها پرداخته ایم.آموزش تنیس خاکی فرق چندانی با آموزش تنیس در سایر شاخه ها ندارد فقط باید بتوانید در شرایط زمین بازی عملکرد خوبی داشته باشید.

آموزش حرکات تنیس خاکی، سرویس

پس از نگاهی به تاریخچه تنیس نوبت به آموزش تنیس روی میز و آموزش حرکات تنیس خاکی می رسد. با آموزش تنیس روی میز و آموزش حرکات تنیس خاکی متوجه خواهید شد که آموزش تنیس زیاد سخت نیست و با یادگیری یک سری ضربه های آن می توانید هم تنیس خاکی و هم تنیس روی میز بازی کنید. سرویس یکی از مهم ترین ضربه ها در این رشته ورزشی می باشد که می خواهیم در بخش آموزش حرکات تنیس خاکی به شرح مختصر آن بپردازیم. جالب است بدانید که هر امتیاز در این رشته ورزشی با سرویس شروع می شود پس باید به آموزش تنیس در خصوص سرویس توجه ویژه ای کنید.
وقتی می خواهید اقدام به انجام این ضربه کنید باید به نکات مهمی مانند میزان روانی ضربه، چرخش توپ و استفاده کردن از تمام بدن تان برای ضربه به توپ توجه کنید. ضربه سرویس در این بازی هیجانی از خط موجود در انتهای زمین همراه با در دست داشتن راکت در دست غالب و همچنین توپ در دست دیگر آغاز می شود. طرز گرفتن راکت در دست برای زدن ضربه سرویس از نوع قاره ای می باشد و حالت بدن در این نوع ضربه نیز به صورت یک پا به جلو و زاویه 45 درجه به سمت تور تنیس می باشد.

برای خرید راکت تنیس به فروشگاه ورزشی اسان اسپرت مراجعه نمایید.

آموزش تخصصی تنیس، فورهند

یکی دیگر از ضربه هایی که باید در آموزش تخصصی تنیس آن را بلد باشید فورهند می باشد. در آموزش حرکات تنیس خاکی به ضربه سرویس پرداختیم و اکنون در آموزش تخصصی تنیس باید به قوی ترین ضربه اصلی تنیس یعنی ضربه فورهند بپردازیم. حین آموزش تخصصی تنیس باید بدانید برای اینکه بتوانید به خوبی یک ضربه موثر و کاربردی بزنید باید به عملکرد پاها، نحوه در دست گرفتن راکت و تعادل تان توجه ویژه ای کنید. طرز گرفتن راکت در ضربه فورهند از نوع نیمه غربی می باشد و شما باید بدین صورت به اجرای این ضربه بپردازید.
در آموزش تخصصی تنیس برای اینکه بتوانید ضربه فورهند بزنید باید به موقعیت توپ برسید و زانو های خود را خم کنید. در آموزش تنیس سپس باید مانند ضربه سرویسی که در آموزش تنیس روی خاکی یاد گرفتید سرویس به پهلو وایسید و با ثبات زانو و باسن خود روی زمین از نهایت قدرت دست خود برای زدن این نوع ضربه استفاده نمایید. همچنین باید در نظر داشته باشید که در زدن این ضربه تاب اولیه راکت به سمت عقب به مدت زمانی که فرد زمان دارد تا به توپ ضربه بزند بستگی دارد.تنیس حرفه ای

آموزش ضربات تنیس روی میز، بک هند

بک هند یا ضربه با پشت راکت یکی دیگر از ضربه هایی می باشد که در آموزش ضربات تنیس روی میز باید به آن بپردازیم تا به خوبی بتوانید به یک تنیس باز قهار تبدیل شوید. این ضربه نیز یکی دیگر از ضربه های اصلی تنیس می باشد و باید حین آموزش ضربات تنیس روی میز به آن توجه ویژه ای کنید تا به خوبی آموزش تنیس در خصوص این ضربه مهم را یاد بگیرید. برای اینکه در حین بازی بتوانید این ضربه را به خوبی اجرا کنید می توانید از یک دست یا هر دو دست تان برای افزایش قدرت ضربه استفاده کنید.
چون استفاده از دو دست در این نوع ضربه باعث کنترل بیشتر راکت و توپ شده و اشتباه بازیکنان را به حداقل می رساند. البته به صورت تک دست هم می توانید این ضربه را بزنید به شرطی که مهارت های لازم را در آموزش ضربات تنیس روی میز به خوبی یاد گرفته باشید و بدانید در بازی هایتان از کدام روش برای زدن این نوع ضربه استفاده کنید تا بهترین کارایی را برایتان داشته باشد.

آموزش ضربات تنیس خاکی، والی

والی یکی دیگر از مهم ترین ضربه ها در این بازی هیجان انگیز می باشد که می خواهید در آموزش ضربات تنیس خاکی همانند سایر آموزش تنیس ها به آن بپردازیم. ابتدا باید بدانید والی چیست تا بهتر بتوانید آموزش ضربات تنیس خاکی، والی را به خوبی یاد بگیرید. در بازی تنیس بازیکنانی که در نزدیکی تور قرار دارند اغلب قبل از برخورد توپ با زمین به آن ضربه می زنند تا به خوبی بتوانند دفاع کنند به این نوع از ضربات اصلی تنیس والی می گویند.
در آموزش تنیس باید بدانید که طرز گرفتن راکت در این نوع ضربه از نوع قاره ای می باشد. برای زدن ضربه والی در آموزش ضربات تنیس خاکی باید بدانید که حرک اولیه راکت به سمت عقب و به صورت کاملا جمع و جور و فشرده باید باشد تا از این طریق بتوان در زدن ضربه به توپ در جلوی بدن سرعت عمل داشت. به همین دلیل بیشتر بازیکنان تنیس چون موقعیت مکانی و بدنی مناسب در زمین ندارند نمی توانند به خوبی ضربه والی را بزنند. اما با آموزش تنیس و آموزش ضربات تنیس خاکی به خوبی می توانید به بهترین وجه ممکن ضربه والی در زمین تنیس بزنید و پیروز میدان باشید.

تنیس مبتدی

آموزش تنیس روی میز، آبشار

یکی دیگر از ضربات مهم و اساسی که باید در این بازی بلد باشید آبشار می باشد به همین دلیل ما در ادامه به شرح مختصر آموزش تنیس روی میز در خصوص حرکت آبشار پرداخته ایم. در آموزش تنیس روی میز برای آبشار باید بدانید که ضربه آبشار یکی از ضربات اصلی تنیس و از مهم ترین آن ها می باشد که قدرت پا و استفاده از آن در این نوع ضربه بسیار مهم است. برای اینکه به خوبی ضربه آبشار را روی زمین تنیس پیاده کنید باید یک موقعیت خود برای خود پیدا کنید تا بتوانید به بهترین نحو ممکن ضربه آبشار را بزنید.
بدین منظور به محل مورد نظر که توپ به آنجا پرتاب شده بروید سپس کمی مکث کنید و وضعیت بدن خود را تنظیم کنید. در این حالت باید دقت داشته باشید دستی که راکت دارد همراه با هر دو بازو به سمت بالا و آماده ضربه زدن باشد. سپس به پهلو های خود بچرخید و با قدرت به توپ بالای سر خود ضربه بزنید.

اطلاعات مربی تنیس و انواع کلاس ورزش را در سایت آسان اسپرت ببینید.

گریپ چیست؟

بعد از آموزش تنیس روی میز باید بدانید گریپ چیست تا به آموزش گریپ تنیس بپردازیم. در این بازی هیجانی به شیوه در دست گرفتن راکت گریپ گفته می شود که دارای انواع مختلفی است. هر فردی که می خواهد در این رشته ورزشی حرفه ای شود باید با انواع گریپ آشنا باشد چون گریپ تعیین ‌کننده زاویه صفحه راکت به هنگام تماس با توپ است.
از این رو گریپی که با آن ضربه می ‌زنید تاثیر مستقیمی بر میزان چرخش و سرعت توپ شما دارد. پس بعد از آموزش تنیس در خصوص حرکات آن مهم ترین چیزی که باید یاد بگیرید آشنایی با انواع گریپ و نحوه زدن آن می باشد که در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر و حرفه ای شدن شما به آن پرداخته ایم.

مطالب آموزش بدمینتون را در وبلاگ ورزشی آسان اسپرت بخوانید.

پیدا کردن انواع گریپ

امیدوار هستیم متوجه شده باشید که گریپ چیست چون اکنون می خواهیم به طرز گرفتن هر گریپ و انواع آن بپردازیم تا به خوبی بتوانید به سراغ آموزش گریپ تنیس بروید. به همین دلیل در ادامه به شرح مختصر هر یک پرداخته ایم تا اطلاعاتتان در خصوص این بازی تکمیل شود.
• گریپ کنتیننتال : در زمان های قدیم از گریپ کنتیننتال برای زدن تمام ضربات در این رشته ورزشی استفاده میشد. به طور کلی از این نوع گریپ می توانید برای زدن سرویس، والی، اسمش، اسلایس و ضربات دفاعی استفاده کنید.
• گریپ فورهند ایسترن : یکی دیگر از انواع گریپ فورهند ایسترن می باشد که برای زدن آن باید دست خود را روی زه قرار داده و آن را به طرف دسته راکت بکشید. سپس راکت را روی یک سطح افقی قرار دهید و چشمان خود رو ببندید و آن را بردارید.
• گریپ فورهند سمی وسترن : اگر استخوان مبنای انگشت اشاره خود را در یک مرحله و در جهت عقربه های ساعت جا به جا کنید می توانید گریپ فورهند سمی وسترن بزنید.
• گریپ بک هند ایسترن : از گریپ کنتیننتال در خلاف جهت عقربه های ساعت و استخوان مبنای خود استفاده کنید تا بتوانید این نوع گریپ را حین بازی بزنید.

آموزش تنیس مقدماتی

آموزش گریپ تنیس گرفتن در دست

تا به اینجا متوجه شدید که تمامی ضربه های تنیس دارای فاکتور های زیادی هستند و همه آن ها با نوع گرفتن راکت در دست های شما شروع می شوند و نوع راکت در دست گرفتنتان برنده یا بازنده شدن تان را تعیین خواهد کرد. در حقیقت می توان گفت مهم ترین قسمت راکت شما گریپ آن است و باید بدانید که آن را چگونه در دست خود بگیرید. شما باید در آموزش گریپ تنیس بدانید جایی که شما دست خود را روی دسته هشت طرفه آن قرار می دهید تاثیر زیادی روی هر توپی که می زنید دارد.
همچنین باید بدانید که گریپ شما رد زاویه صفحه راکتتان تاثیر می گذارد. از طرفی سختی گریپ گرفتن در انتخاب کردن گریپ مناسب برای هر ضربه است و شما باید تصمیم بگیرید با توجه به نوع بازی تان از کدام گریپ استفاده کنید که در بخش آشنایی با انواع گریپ به آن ها پرداختیم و با توجه به آن ها می توانید یک بازی خوب داشته باشید که برنده آن شما هستید.

برای ثبت نام در کلاس تنیس و رزرو زمین تنیس به سایت آسان اسپرت مراجعه نمایید.

فواید تنیس برای بدن

هدف کلی ورزش کردن نگه داشتن سالم جسم و روح و ذخیره آن ها برای دوران میان سالی و کهن سالی می باشد. از این رو اگر می خواهید جوانی و پیری شاداب و سرزنده ای داشته باشید از همین حالا در هر سنی که هستید باید ورزش کنید اما چه ورزشی؟ یکی از رشته های ورزشی جذاب که در این مطلب به آن پرداختیم تنیس می باشد. شما با تنیس می توانید سلامت جسم و روح خود را برای یک عمر تضمین کنید و از بیماری و درد های مفصلی ترسی نداشته باشید.
تنها کافیست به آموزش تنیس بپردازید و مهارت های لازم این رشته ورزشی را کسب کنید تا بتوانید همراه دوستان و آشنایان خود ورزش کنید. به همین دلیل در مطلب فوق توضیح مختصری در خصوص هر یک از ضربات تنیس و انواع گریپ به شما دادیم تا متوجه شوید این رشته ورزشی آنقدر ها هم که فکر می کنید سخت نیست. همچنین در ادامه نگاهی به مهم ترین فواید تنیس برای بدن کردیم تا بدانید حین تمرین ها و بازی تمرین چه اتفاقاتی در بدن تان رخ می دهد. مهم ترین فواید تنیس برای بدن عبارت است از :
• تاثیر بازی تنیس بر سلامت قلب و عروق
• فواید ورزش تنیس بر رشد عضلات
• توسعه تفکر تاکتیکی با ورزش تنیس
• افزایش تعادل و هماهنگی بدن با ورزش تنیس
• تاثیر ورزش تنیس بر افزایش اعتماد به ‌نفس‌

آموزش تنیس حرفه ای

جمع بندی نهایی

در جمع بندی نهایی این مطلب صحبت هایی در خصوص آموزش تنیس روی میز، آموزش تخصصی تنیس، آموزش حرکات تنیس خاکی، آموزش ضربات تنیس روی میز، آموزش ضربات تنیس خاکی، آموزش گریپ تنیس کردیم تا هرچه زودتر به سراغ این رشته ورزشی هیجانی و مفرح بروید. در سخن اخر این مطلب نیز نگاهی به مهم ترین فواید این رشته ورزشی کردیم و امیدوار هستیم مطالب فوق در این خصوص برایتان مفید بوده باشد و با بهره بردن از آن ها اوقات خوشی برای خود رقم بزنید.

 

رزرو زمیین نتیس
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *