هندبال چیست ؟ آشنایی کامل با رشته ورزشی هندبال

هندبال یکی از رشته های ورزشی گروهی همانند فوتبال و فوتسال می باشد که در آن دو تیم هفت نفره با یکدیگر به رقابت می پردازند. البته هر یک از این هفت نفر داخل زمین بازی نمی کنند بلکه یکی از آن ها باید در دروازه ها به عنوان دروازه بان بایستد. در این رشته ورزشی برای اینکه برنده میدان باشید باید به وسیله دست هایتان توپ را به هم تیمی های خود پاس بدهید و حق شوت کردن توپ ندارید در اخر هم هر تیمی که گل های بیشتری زده باشد برنده میدان است. اگر شما هم عاشق این رشته ورزشی هستید و می خواهید مهارت های لازم را به دست آورید کافیست در ادامه با ما همراه باشید. چون ما در ادامه می خواهیم اطلاعات مفیدی در خصوص این رشته ورزشی مانند خطاهای هندبال، پاس هندبال، مینی هندبال و … به شما بدهیم پس از ما غافل نشوید.

تاریخچه ورزش هندبال


وقتی می خواهید اطلاعات مفیدی از این رشته ورزشی کسب کنید باید در خصوص تاریخچه آن بدانید. ورزش هندبال در زمان های قدیم اورانیا نام داشت و افراد این ورزش را با این نام می شناختند. از طرفی حرکت های این رشته ورزشی در 600 سال قبل از میلاد بر روی دیوار هایی در شهر آتن یونان حکاکی شده است که نشان دهنده ی قدمت این رشته ورزشی در سال 1926 است. به مروز زمان نیز این رشته ورزشی به سراسر دنیا راه پیدا کرد و به شکل گیری رسمی در جوامع رسید.
به عبارتی ساده تر شکل گیری این رشته ورزشی و حرکات آن مانند پاس هندبال به سال 1890 بر می گردد. همچنین کشور هایی مانند آلمان، چکسلواکی و دانمارک نقش مهمی در به ثمر رساندن این ورزش در جوامع بین المللی داشتند و در سال 1928 فدراسیون بین المللی هندبال با یازده کشور عضو در آمستردام هلند تشکیل شد و برای اولین بار در سال 1931 کمیته بین الملل المپیک اجازه ی ورود هندبال به جمع بازی های المپیکی را صادر کرد.

هندبال چیست

ورزش هندبال چیست؟


پس از نگاهی به تاریخچه هندبال نوبت به دانستن اینکه ورزش هندبال چیست می رسد. با دانستن اینکه ورزش هندبال چیست به طور کلی اطلاعات مفیدی در خصوص مینی هندبال، پاس هندبال و … خواهید داشت. همان طور که اشاره کردیم هندبال یک ورزش گروهی می باشد که دو تیم هفت نفره برای کسب گل های بیشتر با یکدیگر رقابت می کنند.
هر یک از این بازیکنان که یک نفر آن ها دروازه بان است باید سعی کند توپ خود را با دست و بدون دخالت پا وارد دروازه حریف کند. به این منظور هر چقدر تعداد توپ هایی که وارد دروازه حریف کرده است بیشتر باشد برنده میدان خواهد بود. همان طور که مشاهده می کنید دانستن اینکه ورزش هندبال چیست سخت نبود و جالب تر آنکه یادگیری مهارت های این رشته ورزشی نیز راحت و آسان است.

کلاس هندبال

بررسی انواع هندبال


وقتی به دنبال فعالیت در این رشته ورزشی و حرفه ای شدن هستید تنها دانستن اینکه ورزش هندبال چیست کفایت نمی کند و باید اطلاعات دیگری در خصوص این رشته ورزشی مانند پاس هندبال، مینی هندبال، انواع هندبال و … داشته باشید. به همین دلیل ما در ادامه به شرح انواع هندبال پرداخته ایم تا بهتر بدانید ورزش هندبال چیست و در کدام یک از انواع هندبال می توانید فعالیت خود را آغاز کنید. انواع هندبال عبارت است از :
• هندبال سالنی
• هندبال داخل چمن
• هندبال ساحلی
• هندبال چکی
• هندبال آمریکایی
• هندبال گالیک
• هندبال 7 نفره
• هندبال کوچک
• هندبال نشسته
• هندبال با ویلچر

ورزش هندبال چیست

تعداد بازیکنان در بازی هندبال چیست؟


هر تیم هندبال می تواند 12 بازیکن برای خود معرفی کند که 7 نفر از آن ها برای بازیکن اصلی انتخاب شده و وارد میدان خواهند شد. البته در سایر نوع های هندبال مانند هندبال کوچک این تعداد تغییر می کند و به 5 نفر نیز می رسد. هر یک از بازیکن های هندبال می تواند به وسیله پاس هندبال یا دریبل حریف توپ را به زمین آن ها انتقال دهد تا وارد دروازه شود.
از طرفی بهتر است بدانید هر یک از بازیکن ها در این رشته ورزشی حق استفاده از دو یا سه گام برای رساندن توپ به دروازه دارند. به طوری که یک سه گام قبل از دریب کردن حریف و سه گام دوم پس از دریبل است که پس از آن بازیکن باید سریعا توپ را پاس داده یا اینکه به طرف دروازه حریف شوت کند.

برای ثبت نام در کلاس هندبال و کلاس آنلاین هندبال به سایت آسان اسپرت مراجعه نمایید.

دروازه بان هندبال


هر یک از دروازه بان های این رشته ورزشی اجازه دارند در منطقه 6 متری تعیین شده حرکت کنند تا بتوانند توپ را بگیرند. از طرفی باید بدانید که اگر یک دروازه بان در این رشته ورزشی از منطقه 6 متری بیرون آید دیگر دروازه بان نیست و یک بازیکن به حساب می آید. به همین دلیل این فرد دیگر اجازه ای ندارد که وقتی توپ در دست هایش است به محوطه 6 متری برگردد.

مدت زمان بازی در هندبال چیست؟


برای اینکه بدانید مدت زمان بازی در هندبال چیست باید بدانید که زمان بازی در این رشته ورزشی به رده سنی افرادی که در میدان حضور دارند بستگی دارد و متفاوت است. برای مثال مدت زمان بازی در هندبال برای افرادی که بالای 16 سال هستند دو نیمه 30 دقیقه ای می باشد که یک زمان استراحت 10 دقیقه ای بین دو نیمه برای بازیکنان وجود دارد.
همچنین مدت زمان بازی در هندبال برای افرادی که بین 12 تا 16 سال سن دارند دو نیمه 25 دقیقه ای می باشد که یک زمان استراحت 10 دقیقه ای بین این دو نیه دارند. از طرفی دیگر مدت زمان بازی در هندبال برای افرادی که سن شان بین 8 تا 12 است دو نیمه 20 دقیقه ای می باشد که یک زمان استراحت 10 دقیقه ای بین این دو نیمه وجود دارد.قوانین هندبال چیست

اندازه توپ هندبال


توپ هندبال نیز مانند مدت زمان بازی هندبال براساس گروه های سنی مختلف است. بنابراین هر فردی پس از دانستن هندبال چیست باید بداند سایز استاندارد توپ مطابق با سن اش چه می باشد. به همین دلیل ما در ادامه به بررسی اندازه توپ هندبال بر اساس گروه های سنی پرداخته ایم تا اطلاعات افراد در خصوص اینکه هندبال چیست کامل تر شود. اندازه استاندارد توپ هندبال بر اساس گروه های سنی عبارت است از :
• سایز III برای بازی مردان بزرگ تر از 16 سال : محیط توپ هندبال 58 تا 60 سانتی متر و وزن آن 425 تا 475 گرم است.
• سایز II برای بازی زنان و پسران نوجوان بین 12 تا 16 سال و دختران بزرگ تر از 14 سال : محیط توپ هندبال 54 تا 56 سانتی متر و وزن آن 325 تا 375 گرم است.
• سایز I برای خردسالان بزرگ تر از 8 سال : محیط توپ 290 تا 330 سانتی متر و وزن توپ 50 تا 52 گرم است.

مطالب آموزش والیبال را در وبلاگ ورزشی آسان اسپرت بخوایند

زمین بازی هندبال


زمین بازی هندبال همانند زمین بازی به شکل مستطیل می باشد. اندازه استاندارد این زمین 40 متر در 30 متر می باشد. منطقه ایمنی اطراف زمین این رشته ورزشی جذاب و هیجانی دست کم 1 متر از خط های طولی زمین فاصله دارد و در قسمت خط گل نیز 2 متر دورتر از خط گل می باشد. همچنین باید بدانید پهنای خط کشی زمین بازی در هندبال 5 سانتی متر می باشد اما خط کشی میان دو تیر یک دروازه 8 سانتی متر است.

زمین هندبال چیست

خطاهای هندبال چیست؟


از هر چیز که بگذریم از خطاهای هندبال نمی توان گذشت و تنها با دانستن اینکه خطاهای هندبال چیست می توان اطلاعات خود را در خصوص این رشته ورزشی کامل کرد. به همین دلیل ما در ادامه به شرح مختصر خطاهای هندبال پرداخته ایم تا بدانید خطاهای هندبال چیست و کدام کار را نباید حین بازی انجام دهید. خطاهای هندبال عبارت است از :
• خطاهای هندبال – اکسکلود : توهین کردن به داور می باشد که باعث اخراج بازیکن از زمین و محل ذخیره می شود.
• خطاهای هندبال – دیسکافیله : هر بازیکنی که 3 بار 3 دقیقه ای اخراج شود کارت قرمز می گیرد و حق ورود دوباره ندارد.
• خطاهای هندبال – تعویضی : اگر یک بازیکن زودتر از بازیکن تعویضی وارد زمین شود مجازات دو دقیقه ای خواهد شد.
• خطاهای هندبال – پنالتی : اگر یک بازیکن بعد از سوت داور پنالتی بزند خطا است و حق پنالتی از آن تیم گرفته می شود.

قوانین هندبال چیست؟


• هر یک از بازیکنان به جز دروازه بان تنها می تواند از دست خود برای لمس توپ استفاده کند و خلاف آن خلاف قوانین هندبال می باشد.
• تنها دروازه بان هر تیم می تواند در محوطه دروازه باشد و هر بازیکن مهاجمی که با پاس هندبال وارد محوطه شود به شرطی که قبل از محوطه پرش خود را آغاز کند مرتکب خطایی نشده و قوانین هندبال را زیر پا نگذاشته است.
• هر بازیکنی می تواند با توظپ در زمین برای دریبل کردن حرکت کند و خلاف انجام این عمل خلاف قوانین هندبال می باشد.
• زمین زدن توپ ا چرخاندن دست از حالت رو به پشت خطا محسوب می شود و فردی که این خطا را انجام دهد قوانین هندبال را زیر پا گذاشته و باید توپ را بر روی زمین بگذارد تا تیم حریف بازی را از همان نقطه شروع کند.
• هر بازیکن برای زیر پا نزاشتن قوانین هندبال تنها مجاز است که با اعضای بالاتر از زانوی خود توپ را لمس کرده، پرتاب کرده، ضربه زده یا اینکه متوقف کنند.
• بازیکنان فقط می‌ توانند ۳ ثانیه به صورت ثابت ایستاده و توپ را در دست داشته باشند چون در صورت نگهداری توپ بیش از حد مجاز داور به نفع تیم مقابل خطا اعلام خواهد کرد و قوانین هندبال زیر پا گذاشته می شود.

فواید هندبال چیست

هندبال چه فوایدی برای بدن دارد؟


رشته های ورزشی گروهی مانند هندبال به دلیل اینکه نیاز به دویدن و چابکی بالا دارند فواید زیادی برای فرد به ارمغان می آورند. به عبارتی ساده تر تنها در یک رشته ورزشی گروهی مانند هندبال می توانید این همه فواید برای بدن را مشاهده کنید. به همین دلیل اگر فکر سلامتی جسم و روح خود هستید به شما پیشنهاد می کنیم هرچه زودتر به سراغ این رشته ورزشی مانند مینی هندبال بروید و مهارت هایی مانند پاس هندبال و … را یاد بگیرید. به همین دلیل ما در ادامه به شرح مختصر مهم ترین فواید این رشته ورزشی برای بدن پرداخته ایم که عبارت هستند از :
• افزایش سرعت
• افزایش قدرت
• افزایش استقامت
• افزایش چابکی
• افزایش انعطاف پذیری
• افزایش خلاقیت
• افزایش قوه ادراک و تصمیم گیری
• افزایش شادابی و نشاط
• افزایش سوخت و ساز بدن
• افزایش سرعت عمل
• افزایش اعتماد به نفس و تمرکز

گروه های عضلانی درگیر در هندبال


با دانستن اینکه چه گروه های عضلانی در این رشته ورزشی درگیر می شوند اطلاعاتتان در خصوص دانستن ورزش هندبال چیست تکمیل تکمیل خواهد شد. در حقیقت تمامی عضلات بدن تان در این رشته ورزشی درگیر می شود و چی از این بهتر که در یک رشته ورزشی می توان تمامی عضلات بدن را درگیر کرد و در نهایت هم از سلامت آن ها اطمینان خاطر داشت؟ به شما توصیه می کنیم اگر به دنبال ورزشی هستید که تمامی عضلات بدن تان در آن درگیر شود هندبال بهترین گزینه است.
چون با دویدن، پرش کردن، مکث کردن و … تمامی عضله های بدن تا درگیر می شوند تا به بهترین نحو ممکن بازی کنند. پس می توان نتیجه گرفت با فعالیت مستمر در این رشته ورزشی برای یک عمر عضله هایی سالم و قوی خواهید داشت. به همین دلیل در ادامه گروه های عضلانی درگیر در هندبال را به صورت مختصر برایتان مطرح کرده ایم که این گروه های عضلانی عبارت هستند از :
• عضلات کمر مانند عضلات پشت، راست و مایل به شکم.
• عضلات شانه مانند سینه ای بزرگ، دلتوئید.
• عضلات آرنج مانند راست کننده ها و خم کننده ها.
• عضلات مچ و دست مانند ساعد، راست، خم کننده ها و انگشت ها.
• عضلات تکیه گاه مانند بزرگ؛ متوسط باسن و کمر.

• عضلات ران مانند عضلات باسن.

کلاس هندبال

جمع بندی نهایی


در جمع بندی نهایی این مطلب سعی کردیم اطلاعات مفیدی در خصوص هندبال چیست به شما بدهیم تا به طور کلی بدانید هندبال چیست، خطاهای هندبال چه می باشد، قوانین هندبال چه چیز هایی هستند. همچنین در ادامه نگاهی مختصر به اندازه زمین هندبال، اندازه توپ هندبال، تعداد بازیکنان و … کردیم تا هرچه که در خصوص این رشته ورزشی می خواهید را در مطالب ما کسب نمایید. در سخن اخر این مطلب نیز امیدوار هستیم مطالب فوق در این خصوص برایتان مفید بوده باشد و با بهره بردن از آن اوقات خوشی برای خود و حتی دوستانتان رقم بزنید. همچنین به شما توصیه می کنیم به هیچ وجه از ورزش کردن غافل نشوید و اگر به دنبال هیجان در کنار ورزش کردن هستید هندبال گزینه خوب نه بلکه بهترین گزینه است.

برای خرید کفش اسپرت به فروشگاه ورزشی آسان اسپرت مراجعه نمایید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *