آموزش کشتی از صفر تا صد + تمامی فنون و تکنیک ها

یکی از قدیمی ترین و فراگیر ترین رشته های ورزشی دنیا کشتی می باش که زمان به وجود آمدن آن به دوران ما قبل تاریخ بر می گردد زمانی که انسان ها برای دفاع یا حفاظت خود از این ورزش استفاده می کردند. از طرفی این ورزش یکی از رشته های ورزشی می باشد که هر فردی با کمترین امکانات تنها با دانستن اطلاعات مختصری در خصوص کشتی می تواند به آموزش کشتی بپردازد و برنامه آموزش کشتی از مربیان خبره دریافت کند. اگر شما هم جزو علاقه مندان این رشته ورزشی رزمی هستید و نمی دانید آموزش های لازم مبتدی را کجا ببینید ما پیشنهاد می کنیم از ما غافل نشوید. چون ما در ادامه می خواهیم به شرح مختصر برنامه آموزش کشتی بپردازیم تا به راحتی از راه دور اطلاعات لازم در خصوص این رشته ورزشی را به دست آورد.

آموزش کشتی ایرانی – کشتی کردی


قدیمی ترین کشتی ایرانی که می خواهیم به شرح مختصر آموزش کشتی ایرانی بپردازیم کشتی کردی می باشد که هنوز هم معمول و متداول است. کشتی کردی با لباس های رسمی در شهر های خراسان؛ گرگان، کرمان و … انجام می شود و علاقه مندان مخصوص به خود را دارد.
در این کشتی هر فرد باید بتواند دو مرتبه حریف خود را شکست بدهد و اگر بازی یک به یک مساوی شود باید برای بار سوم با یکدیگر باز هم کشتی بگیرند. کشتی کردی بر روی زمین است و هیچ حد و حدودی ندارد. تنها باید فرد کشتی گیر آستین های چوخه خود را بالا بزند و یک شال بر کمر ببندد.

تمرین کشتی

آموزش کشتی ایرانی – کشتی ترکمنی


این نوع کشتی که می خواهیم به شرح مختصر آموزش کشتی ایرانی بپردازیم در ترکمن صحرا و قسمتی از خراسان و سیستان و بلوچستان متداول است. در این نوع کشتی شرکت کننده فقط حق گرفتن کمر را دارد و نمی تواند قسمتی دیگر از اعضای بدن حریف خود را بگیرد.
به این منظور کشتی گیر باید 2 طرف کمر حریف خود را بگیرد تا هر دو سعی کنند یکدیگر را بر زمین بزنند. در این کشتی ابتدا باید بدانید نیروی بسیاری لازم است و با نیروی کم نمی توان کشتی ترکمنی گرفت. از طرفی هر گونه زدن فن یا پا انداختن در پای حریف در این نوع کشتی امکان پذیر نیست.

آموزش کشتی ایرانی – کشتی گیلکی


نوع دیگری از کشتی ایرانی کشتی گیلکی یا مازندرانی است که در نقاط شمال ایرانی متداول است. در این کشتی گلاویز شدن ابتدا از دور شروع می شود و فرد باید با ترتیب خاصی نزدیک حریف خود ‌شود و پس از قاطی شدن با یکدیگر کشتی را با برنامه معمول انجام می‌ دهند.
در این نوع کشتی ایرانی هیچ یک از کشتی گیران حق ضربه زدن با دست ندارند. این کشتی همانند سایر کشتی های ایرانی بسیار جالب است و کشتی ‌گیران آن باید بسیار چابک، قوی، موقعیت شناس و مطیع مقررات باشند تا بتوانند به بهترین نحو ممکن در زمین بازی کنند.

فنون آموزش کشتی

آموزش کشتی ایرانی – کشتی ایلیاتی


یکی دیگر از نوع های کشتی ایرانی کشتی ایلیاتی می باشد که کشتی گیران در این نوع کشتی حتما باید شلوار های خود را بالا بزنند و شالی هم برای جای دست حریف به کمر خود ببندند. این نوع کشتی همانند کشتی باستانی می باشد و کشتی گیران می توانند از فنون باستانی هم بهره بگیرند. این کشتی در سر تا سر ایلات مغرب و جنوب ایران و مرکز مرسوم است و علاقه مندان زیادی به خود دارد.

برای مطالعه مطلب کشتی چیست در وبلاگ ورزشی آسان اسپرت کلیک کنید.

آموزش کشتی ایرانی – کشتی باستانی


این کشتی از انواع دیگر کشتی ایرانی مهم ‌تر می ‌باشد و در زورخانه ‌ها و میدان های رسمی انجام می ‌شود. کشتی باستانی اهمیت به سزایی دارد و پهلوانان در این رشته کشتی است که انتخاب می‌ شوند و می توانند به مراتب بالا تر بروند. به عبارتی ساده تر هر فردی برای حرفه ای شدن و راه یافتن به مسابقات باید آموزش های کشتی باستانی و برنامه آموزش کشتی باستانی را ببیند و به خوبی از آن عبور کند.

آموزش کشتی پهلوانی و انواع آن


کشتی پهلوانی یکی از انواع کشتی می باشد که هر یک از کشتی گیران در این نوع کشتی باید جوری تلاش کنند تا با زور خود و فن های آموزش دیده در آموزش کشتی پهلوانی حریف را به زمین بزنند. کشتی پهلوانی که یکی از کشتی های معروف می باشد خود اش دارای انواع مختلفی می باشد که برای آموزش کشتی پهلوانی باید اطلاعات مختصر و مفیدی در خصوص آن ها داشته باشید. به همین دلیل ما در ادامه انواع کشتی پهلوانی را برای آموزش کشتی پهلوانی به علاقه مندان عزیز بیان کرده ایم که عبارت هستند از :
• کشتی دوستانه
این نوع کشتی بیشتر به خاطر تمرین و مرور فن صورت می ‌گیرد و با اجازه میداندار فرد حاضر اجرا می ‌شود.
• کشتی خصمانه
این نوع کشتی به تقاضای قبلی یکی از 2 حریف و موافقت پیشکسوت انجام می شود.
• کشتی دوره ‌ای
این نوع کشتی به صورت چندین نفره است و چند نفر باید بر روی تشک بیایند و با یکدیگر کشتی بگیرند.
• کشتی میدانی
کشتی میدانی در خارج از گود زورخانه انجام می شود که برای تعیین پهلوان کشور نیز برگزار می شود.

آموزش کشتی آزاد

آموزش کشتی آزاد


کشتی آزاد یکی از روش های کشتی و مهم ترین آن می باشد که برای راه یافتن به مسابقه های جهانی باید اطلاعات لازم و آموزش کشتی آزاد دیده باشید. به عبارتی ساده تر کشتی آزاد یکی از روش های کشتی کرفتن می باشد که امروزه در سر تا سر دنیا نوجوانان و جوانان مشغول به آن هستند که هر فرد یا باید از طریق کشتی آزاد و یا باید از طریق کشتی فرنگی وارد بازی های المپیک شود.
در کشتی آزاد همانند کشتی فرنگی هدف اصلی چسباندن شانه حریف بر تشک است که به پیروزی فوری منجر می‌ شود و برخلاف کشتی فرنگی کشتی‌ گیران اجازه گرفتن پای حریف ندارند و تنها می توانند از پای خود برای زدن بر زمین حریف استفاده کنند. مسابقات کشتی آزاد از المپیک ۱۹۰۴ وارد المپیک شد و از المپیک ۲۰۰۴ رقابت ‌های این رشته در بخش زنان نیز برگزار می‌ شود.

برای خرید ساک ورزشی به فروشگاه ورزشی آسان اسپرت مراجعه کنید.

وزن ها در کشتی آزاد


تنها آموزش کشتی و برنامه آموزش کشتی نمی تواند شما را به مسابقه های جهانی وارد کند بلکه باید اطلاعات مفیدی مانند وزن مردان و زنان در کشتی آزاد یا حتی فرنگی داشته باشید. گروه های وزنی کشتی از زمان های دور تا به امروز دستخوش تغییرات زیادی شده است. اما ما در ادامه وزن هایی که در کشتی آزاد و کشتی فرنگی برای مردان و زنان تایید شده است را بیان کرده ایم تا اطلاعاتتان در خصوص این زمینه تکمیل شود و تنها به برنامه آموزش کشتی اکتفا نکنید.
وزن مناسب در کشتی آزاد برای مردان عبارت است از :
• ۵۷ کیلو
• ۶۱ کیلو
• ۶۵ کیلو
• ۷۰ کیلو
• 74 کیلو
• ۷۹ کیلو
• ۸۶ کیلو
• ۹۲ کیلو
• ۹۷ کیلو
• ۱۲۵ کیلو
وزن مناسب در کشتی آزاد برای مردان عبارت است از :
• ۴۸ کیلو
• ۵۳ کیلو
• ۵۵ کیلو
• ۵۸ کیلو
• ۶۰ کیلو
• ۶۳ کیلو
• ۶۹ کیلو
• ۷۵ کیلو

آموزش کشتی فرنگی

آموزش کشتی فرنگی


یکی دیگر از سبک های این رشته ورزشی کشتی فرنگی می باشد که در کشور فرانسه پدید آمد. این نوع از کشتی که در سده نوزدهم میلادی پدید آمده همانند کشتی ازاد بر روی تشک انجام می شود. از این رو ورزشکاران علاقه مند به این کشتی باید پس از آموزش کشتی فرنگی حرکاتی که در آموزش کشتی فرنگی را یاد گرفته اند بر روی حریف خود پیاده کنند. این حرکات باید بر روی قسمت بالا تنه افراد پیاده شود و خلاف این امر نباید اجرا شود. تنها کافیست علاقه مندان کشتی گیر به سراغ آموزش کشتی فرنگی بروند تا پس از یادگیری حرکات لازم آن ها بر روی حریف خود پیاده کرده و پیروز میدان شوند.

تجهيزات لازم برای کشتی فرنگی


• دوبنده
دوبنده نام لباسی می باشد که یک کشتی گیر باید آن را بر تن کند تا بتواند وارد میدان شود و حریف خود را شکست بدهد. این لباس یک جنس محکم و سبک دارد که با انعطاف پذیری بالای خود راحتی را برای ورزشکار به ارمغان می آورد.
• کفش
همان طور که میدانید این رشته ورزشی چون بر روی تشک انجام می شود فرد باید کفش ویژه ای استفاده کند. این کفش باید به گونه ای باشد که سطح اسفنجی داشته باشد تا انعطاف، اعتدال و تکان خوردن مناسبی برای ورزشکار به وجود آورد.
• خون بند
خون بند وسیله ای می باشد که یک کشتی گیر برای رشته رزمی خود داخل دوبنده خود قرار دهد تا جریان خون در اثر ضربه خوردن بند آید و فرد خونریزی نکند.
• کلاه ایمنی
کلاه ایمنی یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز یک کشتی گیر می باشد که هر کشتی گیر برای ایمنی خود باید بر روی سر بگذارند تا از ضربه ها و آسییب ها جلوگیری کنند.

آموزش کشتی باستانی

مقررات مهم ورزش کشتی


در کنار آموزش کشتی پایه یک فرد علاقه مند به این رشته ورزشی رزمی باید نگاهی هم به مقررات کشتی فرنگی بیندازد تا اطلاعات خود در این زمینه را تکمیل کند. به همین دلیل ما در ادامه برخی از مهم ترین مقررات کشتی فرنگی را برای علاقه مندان این رشته ورزشی بیان کرده ایم تا در کنار آموزش کشتی پایه به آن بپردازند. مقررات شایع کشتی عبارت است از :
• هر گونه ضربه زدن و پرتاب کردن به صورت عمد ممنوع است.
• هر گونه لگد، مشت، کله زدن و گرفتن دوبنده ممنوع است.
• شمارش امتیازها در بازی به صورت مجموع هر دو زمان خواهد بود.
• خارج شدن رقیب از تشک اخطار می باشد و تنها یک امتیاز دارد.
• وقتی امتیاز فنی یک کشتی گیر در هر زمان یا در مجموع به اختلاف ۸ برسد بازی قطع و برنده اعلام خواهد شد.
• برخورد شانه ها با تشک در این بازی ضربه فنی به حساب می آید.

معایب کشتی برای کشتی گیران چیست؟


• کشیدگی عضلات و تاندون ها
یکی از معایب کشتی برای کشتی گیران که ممکن است حین آموزش کشتی پایه یا آموزش کشتی فرنگی برای فرد رخ دهد کشیدگی عضلات و تاندون ها می باشد. چون در این ورزش رزمی احتمال کشیدگی عضلات پشت ران و کشاله ران چه حین آموزش کشتی پایه و چه حین بازی ممکن است. همچنین در مواقعی رگ به رگ شدن و پیچ خوردن مچ پا که منجر به کشیدگی تاندون ها مي شود هم در کشتی گیران دیده می شود.
• خون مردگی نواحی گوناگون بدن
از ديگر مشکلاتی که براي کشتی گیرها رخ مي دهد و می توان گفت از معایب کشتی است پیدایش خون مردگی در نواحی مختلف بدن است. با توجه به اینکه کشتی گیرها دائم با هم درگیر هستند و یکدیگر را روی تشک کشتی می کوبند این وضعیت در بدن آن ها به وجود می آید.
• بیماری پوستی و قارچ
بیماری پوستی یکی دیگر از معایب این ورزش می باشد که در صورت تمیز نبودن و نو نبودن لباس کشتی گیر ممکن است به وجود آید. حتی می توان گفت اگر یکی از کشتی گیرها به بیماری های پوستی یا قارچ مبتلا باشد احتمال انتقال بیماری پوستی و قارچ به علت تماس مکرر بین کشتی گیرها افزایش پیدا می کند.
• آسیب به سر و صورت
یکی از جدی ترین عضو هایی که در کشتی گیران درگیر است سر و صورت می باشد. از این رو باید گفت ضربه های شدیدی که در حین این بازی به سر وارد می شود ممکن است باعث آسیب های جدی برای فرد شود و حتی فرد دچار سرگیجه یا حالت تهوع شود.
• بروز آسیب های زانو
یکی دیگر از عضو های آسیب پذیر در بدن کشتی گیران زانو می باشد. چون به دلیل حرکات پیچشی و خم شدن بی اندازه زانوها اسیب منیسک در این ورزش از همه رشته های ديگر شایع تر است.

برای ثبت نام در کلاس کشتی و رزرو سالن کشتی به سایت آسان اسپرت مراجعه نمایید.

آموزش کشتی حرفه ای

ورزش کشتی در المپیک

همانطور که میدانید ورزش کشتی از ورزش های بسیار مدال آور و افتخارآفرین برای کشورمان در عرصه المپیک است.قهرمانان ملی ورزش کشتی در المپیک ما در این مسابقات همیشه بهترین عملکرد خود را ارائه کرده و مدال هایی به رنگ طلا،نقره و برنز را برای کشورمان به ارمغان می آورند.ازین رو آموزش کشتی در کشور ما بخصوص در استان های شمالی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.توصیه میکنیم فرزندان خود را از دوران کودکی در این رشته ورزشی پرورش دهد تا شاهد افتخارآفرینی آنان در عرصه های ملی و جهانی ببینید.

سایت آسان اسپرت این امکان را فراهم کرده است تا فرزندان شما به راحتی با شرکت در کلاس آنلاین کشتی از آموزش کشتی در خانه بهره مند شوند.آموزش کشتی در خانه هزینه کمتری را در بر میگیرد در حالی که خروجی آن دقیقا مطابق کلاس های حضوری خواهد بود،چرا که تمرینات زیر نظر مجرب ترین مربی کشتی انجام میشوند.

جمع بندی نهایی


در جمع بندی نهایی این مطلب سعی کردیم اطلاعات مفیدی در خصوص این رشته ورزشی در اختیارتان بگذاریم تا متوجه شوید آموزش کشتی پایه، آموزش کشتی فرنگی، آموزش کشتی ایرانی، برنامه آموزش کشتی، آموزش کشتی پهلوانی، آموزش کشتی آزاد به همراه معایب این رشته ورزشی برایتان مفید بوده باشد. البته باید به یاد داشته باشید معایب این رشته ورزشی تنها در خصوص نداستن عیب یک حرکت یا عدم اجرای درست یک حرکت برایتان رخ می دهد و ربطی به خود ورزش کشتی ندارد.
در سخن اخر این مطلب امیدوار هستیم مطالب فوق در این خصوص برایتان مفید بوده باشد و با بهره بردن از آن ها اوقات خوشی برای خود رقم بزنید. چرا که داشتن جسم و روحی سالم در گرو ورزش کردن است و تنها با ورزش کردن می توانید جسم و روحی سالم برای یک عمر حتی دوران کهن سالی و میان سالی خود داشته باشید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *