ورزش کاراته چیست | همه چیز در مورد کاراته + قوانین

کلاس کاراته

 ناورزش کاراته یکی از ورزش های رزمی ژاپنی می باشد که متعلق به جزایر ریوکو است. این رشته ورزشی برای کسانی مناسب می باشد که خواهان مبارزه با یکدیگر با کمترین آسیب جسمانی هستند. چون آسیب دیدن از نظر جسمی در این رشته ورزشی رزمی نسبت به سایر رشته های ورزشی رزمی کمتر است در نتیجه می توانید با خیال راحت اقدام به مهارت ها و تکنیک های لازم آن کنید تا به یک کاراته باز حرفه ای تبدیل شوید. اگر به دنبال یادگیری مهارت ها و تکنیک های کاراته هستید باید اطلاعات مفیدی در این خصوص مانند کاراته چیست، قوانین کاراته، سبک ها کاراته، کمربند کاراته و … اطلاعات مفیدی داشته باشید تا بهتر بتوانید موارد لازم را یاد بگیرید. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم در ادامه با ما همراه باشید چون ما در ادامه می خواهیم اطلاعات مفیدی در خصوص اینکه کاراته چیست به شما بدهیم.

کاراته چیست؟


برای اینکه بدانید کاراته چیست باید بگوییم کاراته یکی از محبوب ترین و پرطرفدار ترین ورزش های رزمی در تمام دنیا می باشد که افراد زیادی به خصوص نوجوانان و جوانان خواهان یادگیری مهارت های آن هستند. هر فردی که به سراغ این رشته ورزشی رزمی می رود در وهله ی اول هماهنگی بین اعضای بدن اش رخ می دهد و به راحتی می تواند تمرکز ذهنی کند.
بسیاری از جوامع بر این باورند که کاراته یک ورزش دفاع از خود که بدون اسلحه و خون ریزی است می باشد و باید گفت این باور کاملا درست است. چون این ورزش رزمی ژاپنی شامل روش‌ های دفاعی و تهاجمی پویایی می باشد که از تمامی اعضای بدن برای برتری فرد در مواجهه با افراد دیگر استفاده می ‌کند.

فنون کاراته چیست

آشنایی با ورزش کاراته


برای آشنایی با ورزش کاراته به صورت تخصصی تر باید بگوییم کاراته یکی از دینامیک ترین شکل های ورزش رزمی در دنیا می باشد. چون یک کاراته کار پس از آشنایی با ورزش کاراته با آموزش هایی که در خصوص خود می بیند می تواند بین ذهن و بدن خود توازن برقرار کنی چیزی که در کمتر ورزشی می توان آن را انجام داد.
در نتیجه پس از آشنایی با ورزش کاراته با ایجاد توازن بین ذهن و بدن فرد می تواند به میل خود نیروی فیزیکی قابل توجهی در موقعیت های مورد نیاز استفاده کند. از این رو در آشنایی با ورزش کاراته می توان گفت قدرت بدنی زیاد یک کاراته باز قدرتمند به وجود نمی آورد بلکه توانایی فرد در هماهنگ سازی جسم و بدن او را به یک کاراته کار قدرتمند تبدیل می ‌کند.

برای خرید الپتیکال و انواع پوشاک ورزشی مانند کفش اسپرت به فروشگاه ورزشی آسان اسپرت مراجعه نمایید.

معنی کاراته چیست؟


پس از آشنایی با ورزش کاراته و دانستن اینکه کاراته چیست نوبت به دانستن معنی کاراته می رسد چون یک کاراته باز در وهله ی اول باید بداند معنی کاراته چیست تا به ماهیت رشته رزمی انتخابی اش پی ببرد. ابتدا قبل از دانستن اینکه معنی کاراته چیست باید یک فرد کاراته باز بداند کاراته یک هنر رزمی می باشد که در قرن هفدم در ژاپن به وجود آمده است. همچنین یک کاراته باز قهار قبل از دانستن معنی کاراته چیست باید بداند این رشته ورزشی همانند سایر رشته های ورزشی رزمی بر سیستم رتبه بندی کمربند، توانایی ذهنی، هماهنگی بدن و احترام تمرکز می کند.
به طور کلی برای دانستن معنی کاراته چیست باید بگوییم کلمه ی کاراته ترکیبی از دو کلمه ژاپنی کارا به معنی خالی و ته به معنای دست است که در مجموع به معنی دست خالی می باشد. به عبارتی صریح تر کاراته به معنی دست‌ های خالی است و در نقطه مقابل استفاده از سلاح‌ های ساخته دست بشر قرار می ‌گیرد. وقتی یک فرد به سراغ این رشته ورزشی رزمی می رود باید یاد بگیرد که اسلحه اصلی خود بدن اش می باشد از این رو تنها باید با ضربه های دست و پا حرکات دفاعی آموزش دیده خود را بر روی حریف پیاده کند.

سبک های کاراته چیست

تمرینات کاراته چیست؟


یک کاراته باز برای اینکه بداند کاراته چیست باید اطلاعاتی در خصوص تمرین های کاراته داشته باشد. به همین منظور ما در ادامه به بررسی اینکه تمرین های کاراته چیست و به چند دسته تقسیم می شود پرداخته ایم. تمرینات کاراته به طور کلی به سه دسته اصلی تقسیم می ‌شوند که عبارت هستند از :
• کیهون : به تمرینات سخت ایستادن، مواجهه با ضربات، مشت زدن، نحوه حمله، ضربات پا و ضربات دست گفته می ‌شود.
• کاتا : به شکلی ‌های پیش تعیین شده از شبیه سازی موقعیت‌ های رزمی گفته می ‌شود.
• کومیته : به نوعی نزاع مسابقه ای گفته می‌ شود.
در هر یک از این دسته ها دستور هایی پایه به علاقه مندان کاراته آموزش داده می شود تا این تکنیک ها به صورت خودکار به بخشی از حرکت های بدنی شان تبدیل شوند. از این رو هرچقدر بدن فرد پیشرفت کند وضعیت بدنی اش هم پیشرفت می کند چون تمرین های این رشته ورزشی رزمی نیازمند استقامت بیشتری می شوند.

کلاس کاراته تهران

کاراته چند سبک دارد؟


در کنار دانستن اینکه کاراته چیست باید به یکی دیگر از مباحث این رشته ورزشی رزمی بپردازیم و این مبحث دانستن اینکه کاراته چند سبک دارد می باشد. به طور کلی برای پیدا کردن پاسخ این سوال که کاراته چند سبک دارد تعاریف مشخصی در ذهن خود داریم. اگر علاقه تان به این رشته ورزشی رزمی زیاد باشد حتما نام شوتوکان، گوجوریو و شورین ریو را پیش از این شنیده اید. ابتدا قبل از دانستن اینکه کاراته چند سبک دارد باید بدانید سبک کاراته به روش جهان بینی ورزشکار گفته می شود و راهی است که فرد باید برای بیان حرکات خود از آن استفاده کند.
به طور کلی چهار سبک اصلی کاراته سبک‌ های گوجو ریو، شوتوکان ریو، وادو ریو و شیتو ریو هستند. هر کدام از این روش‌ ها تکنیک‌ های خود را دارند که به میزان زیادی بر اصول اصلی کاراته تکیه دارند. این سبک ها جزو سبک های اصلی کاراته بودند اما برای دریافت پاسخ کامل تر به این سوال که کاراته چند سبک دارد باید بگوییم غیر از این سبک ها سبک های دیگری هم به نام های شورینجی ریو، کیوکوشین ریو، شورین ریو، اوئچی ریو و ایشین ریو وجود دارند.

کمربند کاراته چیست

بهترین سبک کاراته چیست؟


دوست دارید بدانید از بین سبک های بیان شده کاراته چه سبک های اصلی و چه سبک های فرعی کدام یک بهترین هستند؟ سوتوکان محبوب ترین و بهترین سبک از سبک های کاراته می باشد که هشتاد درصد از علاقه مندان این رشته ورزشی از این سبک پیروی می کنند. همچنین باید بدانید در سطح بین المللی فدراسیون جهانی کاراته چهار سبک اصلی کاراته مانند گوجو ریو، یتو ریو، شوتوکان و وادو ریو را به رسمیت می شناسد.
در حقیقت درست است که غیر از این سبک ها همان طور که بیان شد سبک های دیگری هم وجود دارند اما این سبک ها مهم ترین و بهترین هستند. هر یک از این سبک ها چه سبک های اصلی و چه سبک های فرعی تکنیک‌ ها، موقعیت‌ ها، تمرینات، سلاح‌ ها، قفل ‌ها، پرتاب ‌ها، انرژی‌ های درونی و مسائل مربوط به خود را دارند.

آموزش جودو و آموزش کاراته را در وبلاگ ورزشی آسان اسپرت بخوانید.

کاراته بانوان چگونه است؟


تا به اینجا متوجه شدید کاراته چیست و به منظور دفاع شخصی در برابر فرد دیگری می باشد که از شما قوی تر است. خیلی از افراد فکر می کنند کاراته بانوان برای خانم ها مناسب نیست و این رشته ورزشی رزمی تنها برای آقایان می باشد. از طرفی بیشتر مردان به توانایی فیزیکی خود برای غلبه بر حریف تکیه می کنند که در نگاه اول شاید خانم ها این مورد را نداشته باشند و به همین دلیل به سراغ کاراته بانوان نروند. در حالی که یک ضربه خوب در زمان خوب در این رشته ورزشی رزمی زن و مرد نمی شناسد. به عبارتی ساده تر هر زنی با یادگیری اصولی مهارت ها و تکنیک های این رشته ورزشی رزمی می تواند به سراغ کاراته بانوان برود.
جالب است بدانید که عضلات یک زن از عضلات یک مرد کوتاه تر است بنابراین سریع تر منقبض و منبسط می شوند بنابراین می توان نتیجه گرفت زن دارای مزیتی به نام سرعت طبیعی می باشد. همچنین ساختار مکانیکی بدن یک زن حرکات باسن انعطاف پذیر تری را امکان پذیر می کند و این در حالی است که اکثر انرژی در تکنیک های کاراته از باسن می آید پس یک زن به راحتی می تواند سراغ کاراته بانوان برود بدون اینکه محدودیتی داشته باشد.

قوانین کاراته چیست

کمربند کاراته چیست؟


رشته های رزمی مانند کاراته، تکواندو، جودو و … فرد را بر اساس نوع درجه کمربند و رنگ آن که به دور کمر خود بسته است می توان تشخیص دارد. از این رو باید بدانید کمربند کاراته چیست و دارای چه رنگ ها و درجاتی می باشد تا به این وسیله بتوانید تشخیص دهید هر فرد کاراته باز دارای چه رده و درجه ای می باشد. به همین دلیل ما در ادامه مطالبی در این خصوص مطرح کرده ایم تا بدانید کمربند کاراته چیست تا پس از دانستن اینکه کمربند کاراته چیست اطلاعات دریافتی تان در خصوص این رشته ورزشی رزمی تکمیل شود. رنگ کمربند ها فلسفه خاصی دارد که در ادامه به شرح مختصر آن ها پرداخته ایم :
• سفید : به معنی پاکی هنرجو کاراته در ابتدای راه می باشد.
• نارنجی : به معنی آغاز طلوع خورشید در کاراته می باشد.
• آبی : به معنی آسمان آبی در کاراته و رسیدن به آرامش می باشد.
• زرد : به معنی تابش خورشید کاراته به جسم و روح هنرجو می باشد.
• سبز : به معنی رویش جوانه و بذری که در کاراته کاشته شده می باشد.
• قهوه ای : به معنی پخته شدن جسم و روح در کاراته و خالی شدن از غرور و تکبر می باشد.
• مشکی : به معنی آغاز تاریکی و ابتدای راه اصلی کاراته و هنرجو با تمرینات سخت و طاقت فرسا می باشد.

تمرینات کاراته چیست


دان کاراته چیست؟


کنجکاو هستید بدانید دان کاراته چیست؟ چون دائم در سایت های اینترنتی و گوشه کنار شنیده اید که یک کاراته باز دارای دان دو و … می باشد؟ با دانستن دان کاراته چیست اطلاعاتی که تا به اینجا دریافت کرده ایم کامل می شود جوری که در کمتر مطلب و سایت های اینترنتی این موارد می توانستید دریافت کنید. برای دانستن اینکه دان کاراته چیست باید ابتدا با رنگ کمربند ها آشنا باشید که در مطالب فوق به آن ها پرداختیم. وقتی یک کاراته باز کمربند مشکی دریافت می کند یعنی به اخر راه رسیده و یک کاراته باز قهار شده است. بنابراین این فرد باید به سراغ درجه های این کمربند برود که به آن ها کمربند مشکی دان یک، دان دو و … می گویند. به طور کلی در ادامه به شرح مختصر درجات کمربند مشکی برای دانستن اینکه دان کاراته چیست پرداخته ایم :
• کمربند مشکی دان یک : شودان
• کمربند مشکی دان دو : نی دان
• کمربند مشکی دان سه : سان دان
• کمربند مشکی دان چهار : یون دان
• کمربند مشکی دان پنج : گودان
• کمربند مشکی دان شش : روکو دان
• کمربند مشکی دان هفت : شی چی دان
• کمربند مشکی دان هشت : هاچی دان
• کمربند مشکی دان نه : کو دان
• کمربند مشکی دان ده : یو دان

دان کاراته چیست

قوانین کاراته چیست؟


حتما شما هم این ضرب المثل را شنیده اید که از هر چه بگذریم سخن دوست خوش تر است حال این ضرب المثل برای دانستن قوانین کاراته صدق می کند. چون از هر چیزی که در این رشته ورزشی رزمی بگذریم نمی توان از قوانین کاراته گذشت. به همین دلیل در ادامه برخی از مهم ترین قوانین کاراته را برای کسب اطلاعات بیشتر شما مطرح کرده ایم. قوانین کاراته به صورت کلی عبارت هستند از :
• مسابقه کاراته کومیته بر روی کف پوش‌ های مربعی شکل 8 در 8 متری برگزار می ‌شود.
• زمانی که داور و قاضی‌ ها در جای خود مستقر می ‌شوند رقبا باید به هم تعظیم کنند.
• مبارزه با فریاد شوبو‌ هاجیمه توسط داور شروع می ‌شود.
• هر دو مبارز باید تکنیک ‌های امتیازی را حین مبارزه پیاده کنند.
• اگر یکی از رقبا هشت امتیاز در رقابت پیش بیافتد داور کشمکش را قطع می‌ کند و برنده اعلام می شود.
• اگر هیچ رقیبی در زمان رقابت به میزان هشت امتیاز نگیرد مبارزی که امتیاز بیشتر دارد برنده اعلام می‌ شود.
• زمانی که امتیازات برابر است داور و قاضی ‌ها در مورد برنده رقابت تصمیم می‌ گیرند.

فواید کاراته چیست

جمع بندی نهایی


در جمع بندی نهایی این مطلب سعی کردیم اطلاعات مفیدی در خصوص این رشته ورزشی رزمی در اختیارتان بگذاریم. در سخن اخر امیدوار هستیم مطالب فوق در خصوص قوانین کاراته، معنی کاراته، سبک های کاراته و … برایتان مفید بوده باشد و با کسب اطلاعات در خصوص آن ها دانسته باشید که کاراته چیست.

برای ثبت نام در کلاس رزمی مانند کلاس کاراته و رزرو سالن رزمی در سایت آسان اسپرت کلیک نمایید.

رزرو سالن رزمی
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *