ژیمناستیک چیست؟ | 18 نکته مهم در مورد ورزش ژیمناستیک

امروزه با مدرن شدن دنیا و گسترش اینترنت امیدوار هستیم متوجه شده باشید که تنها با ورزش کردن می توان آینده ای برای خود تضمین کرد که درد و بیماری در آن جایی ندارد. ژیمناستیک یکی از رشته های ورزشی جذاب و پرطرفدار می باشد که در دسته بندی رشته های آمادگی جسمانی قرار گرفته است. هر فردی که به سراغ این رشته ورزشی می رود هماهنگی بین اعضای مختلف بدن، انعطاف پذیری، چابکی و فرز بودن، تعادل و قدرت را با یکدیگر تجربه می کند. این رشته ورزشی که امروزه علاوه بر کودکان بزرگسالان هم در آن فعالیت می کنند از یونان باستان به وجود آمده و امروزه در سر تا سر دنیا محبوبیت بسیاری دارد. اگر شما هم خواهان یادگیری مهارت های این رشته ورزشی هستید قبل از ثبت نام در کلاس های ژیمناستیک باید اطلاعات مفیدی داشته باشید. به همین دلیل ما در ادامه سعی کرده ایم اطلاعات مفیدی در خصوص اینکه ژیمناستیک چیست، انواع ژیمناستیک، فواید ژیمناستیک، تاریخچه ژیمناستیک و … در اختیارتان قرار دهیم پس در ادامه از ما غافل نشوید تا اطلاعات جامعی دریافت کنید.

تاریخچه ژیمناستیک چیست؟


قبل از اینکه بپردازیم ژیمناستیک چیست باید به تاریخچه ژیمناستیک بپردازیم. وقتی به عقب بر می گردیم تا بررسی کنیم تاریخچه ژیمناستیک چیست به مصر و چین برخورد می کنیم درحالی که تاریخچه ژیمناستیک به یونان باستان بر می گردد و خاستگاه آن یونان می باشد. در گذشته ورزش های دیگری مانند پرش، دو، پرتاب دیسک، کشتی و بوکس همانند ژیمناستیک وجود داشته است که تنها در زمان های جنگ از آن ها استفاده می شده اما امروزه از این ورزش ها برای افزایش قدرت و انعطاف پذیری استفاده می شود.
در تاریخچه ژیمناستیک بیان شده که در یک دوره در یونان آموزش های نظامی برای همه واجب شد و هر فرد یونانی باید آموزش های نظامی می دید تا در شرایط بحرانی بتواند از خود مراقبت کند. از این رو ژیمناستیک اهمیت ویژه ای پیدا کرد چون به واسطه آن ورزش افراد می توانستند ذهن و بدن خود را با یکدیگر مرتبط سازند. به همین منظور ژیمناستیک حتی وارد مدرسه های آنان شد و دانش آموزان باید در مدارس خود ژیمناستیک را یاد می گرفتند. بنابراین باید گفت در تاریخچه ژیمناستیک دانش آموزان روز به روز بیشتر به این رشته ورزشی علاقه مند شدند و به دنبال اینکه ژیمناستیک چیست رفتند.

ژیمناستیک مبتدی

ژیمناستیک چیست؟


ژیمناستیک یکی از رشته های ورزشی می باشد که در دسته رشته های آمادگی جسمانی قرار گرفته و همان طور که بیان شد بدن فرد را منعطف، چابک، پر قدرت و متعادل می کند. این رشته ورزشی که در مدارس یونان به کودکان و نوجوانان آموزش داده می شده امروزه در دنیا هم رواج پیدا کرده است به طوری که بزرگسالان هم می توانند در آن فعالیت کنند و حتی به مسابقات این رشته ورزشی راه پیدا کنند.
معروف ترین بخش این رشته ورزشی ژیمناستیک هنری می باشد. البته برای اینکه ژیمناستیک چیست باید بگوییم ژیمناستیک موزون، ایروبیک، آکروباتیک و ترامپولین بخش‌ های دیگر این رشته ورزشی را تشکیل می ‌دهند. بنابراین هر فرد با توجه به جسم و علاقه خود می تواند در یکی از بخش های این رشته ورزشی جذاب و مفرح فعالیت کند.

تحقیق درباره ورزش ژیمناستیک

تحقیق در مورد ژیمناستیک نشان میدهد که امروزه این ورزش از پرطرفدارترین ورزش ها در بین والدین است و پدران و مادران زیادی اقدام به ثبت نام فرزندان خود در کلاس های ورزشی گوناگون می نمایند.تحقیق درباره ورزش ژیمناستیک قبل از اقدام به ثبت نام در کلاس ژیمناستیک ضروری است چرا که هر ورزشی فواید و مضرات خود را دارد و برای افراد خاصی مناسب نمیباشد.پس اگر قصد ثبت نام فرزند خود را دارید تحقیق در مورد ژیمناستیک را فراموش نکنید.در ادامه با پرداختن به انواع ژیمناستیک و … سعی کرده ایم اطلاعات جامعی درباره این ورزش را در اختیار شما قرار دهیم.

انواع ژیمناستیک – ژیمناستیک هنری


یکی از انواع ژیمناستیک که هر فردی می تواند در آن فعالیت کند ژیمناستیک هنری می باشد. این نوع از ژیمناستیک به عنوان یک ورزش محبوب و مدال آور در المپیک حضور پیدا کرده است و شامل حرکاتی در قالب نمایش نیرو، چابکی، انعطاف پذیری، کنترل و هماهنگی و البته تعادل بین اعضای بدن و جسم می باشد. از این نوع ژیمناستیک می توان به عنوان محبوب ترین سبک ژیمناستیک نام برد چون زیر نظر فدراسیون بین المللی ژیمناستیک می باشد.

ژیمناستیک چیست

انواع ژیمناستیک – ژیمناستیک ریتمیک


یکی دیگر از انواع ژیمناستیک برای فعالیت کردن ژیمناستیک ریتمیک می باشد که یکی از زیبا ترین و پر ریزه کاری ترین سبک های این رشته ورزشی می باشد. چون این نوع از ژیمناستیک یک ترکیب کامل از علوم ورزش و زیبایی شناسی می باشد که توانسته در میان ورزش های المپیکی قرار بگیرد. این نوع ژیمناستیک ترکیبی از تحرک و انعطاف پذیری می باشد و می توان گفت رقصی مدرن می باشد که با حرکات موزون و گویا انجام می شود.

برای ثبت نام در کلاس ژیمناستیک کلیک کنید.

انواع ژیمناستیک – ترامپولین


ترامپولین یکی دیگر از انواع ژیمناستیک می باشد که در لغت به معنی بلند و محکم پریدن است. این نوع از ژیمناستیک نیازمند یک تشک می باشد و فرد باید با پرش از روی آن بپرد. این تشک برای تقویت انعطاف و چالاکی می باشد در نتیجه علاقه مندان ژیمناستیک که می خواهند در کنار ورزش کردن شاداب هم شوند بهتر است به سراغ این نوع از ژیمناستیک یعنی ترامپولین بروند تا ورزش و هیجان را با هم تجربه کنند.

کلاس ژیمناستیک

برای خرید لباس ورزشی به فروشگاه آسان اسپرت مراجعه کنید.

انواع حرکات ژیمناستیک


برای اینکه بهتر بدانید ژیمناستیک چیست در کنار انواع ژیمناستیک باید در مورد انواع حرکات ژیمناستیک هم اطلاعاتی داشته باشید. هر یک از ژیمناستیک کار ها حین اجرای حرکاتی که یاد گرفته اند نیازمند تمرکز، دقت، قدرت، انعطاف بدنی بالا، چابکی و تعادل هستند تا هماهنگی اعضای بدن خود را افزایش دهند. به این منظور می توان گفت این رشته ورزشی از حرکت های زیادی تشکیل شده است که در ادامه به شرح مختصر آن ها پرداخته ایم تا با انواع حرکات ژیمناستیک آشنا شوید. انواع حرکات ژیمناستیک عبارت هستند از :
• انواع حرکات ژیمناستیک : نیم پشتک (زمینی)، نیم پشتک پیچ، چرخ و فلک (زمینی)، بالانس، بالانس پل رو به جلو، بالانس پل برگردان، بالانس هوایی (بدون دست)، نیم وارو، وارو (زمینی)، وارو به جلو (زمینی)، چرخ و فلک هوایی (بدون دست)، نیم وارو (روی هوا)، یورچنکو، سوکوهارا، چرخش شکم جلو روی پارالل و اسکلبکا.

انواع ژیمناستیک چیست

پارالل ژیمناستیک چیست؟


حین صحبت در خصوص انواع حرکات ژیمناستیک اشاره ای به یکی از حرکات این رشته ورزشی یعنی پارالل شد و فکر می کنیم سوالی با این عنوان که پارالل ژیمناستیک چیست در ذهن تان شکل گرفته است. به همین دلیل تصمیم گرفته ایم که به این سوالتان یعنی پارالل ژیمناستیک چیست پاسخ بدهیم تا حین ثبت نام در کلاس های ژیمناستیک به طور کامل بدانید ژیمناستیک چیست. یکی از ابزرا های ورزش ژیمناستیک هنری میله های پارالل می باشد که هم مردان و هم زنان می توانند حین کار کردن ژیمناستیک از آن بهره ببرند.
میله ‌های پارالل روی چهار چوبی تکیه دارند که از جنس فلز یا فولاد ساخته می ‌شود بنابراین می توان گفت پارلل نوعی میله و وسیله ورزشی می باشد که یک ژیمناستیک کار می تواند از آن بهره ببرد. اما ما باز هم در ادامه برای کسانی که هنوز کامل پاسخ سوال خود یعنی پارالل ژیمناستیک چیست را نگرفته اند نکاتی بیان کرده ایم که فرد باید حین انجام حرکت های خود با پارالل آن ها را رعایت کند. نکات مهم در انجام حرکت پارالل و دریافت کلی پاسخ سوال پارالل ژیمناستیک چیست عبارت است از :
• سعی کنید در طول انجام حرکت با این میله بالا تنه خود را در یک خط مستقیم نگه دارید.
• همچنین سعی کنید هر دو آرنج هایتان به سمت عقب باشند.
• سعی کنید وقتی حرکت را شروع می کنید نفس خود را حبس کرده و یا داخل بدهید.
• سپس بعد از پایین آمدن نفس خود را بیرون دهید.
• در هنگامی که آرنج شما حین انجام حرکات صاف شد کمی مکث کنید تا عضلات شما منقبض و سفت شود.

اصول ژیمناستیک چیست

چهار اسباب ژیمناستیک مردان


• حرکات زمینی : حرکات زمینی یک زمین و فضا برای انجام حرکاتی می باشد که باید بر روی زمین انجام گیرد مانند سالتوس های مختلف، حرکات چرخشی؛ پیچشی و فرود های متعدد.
• خرک حلقه : خوک حلقه یکی از دشوار ترین بخش ها برای حرکات دست به همراه حرکات پیچیده بدن بر روی خوک می باشد. خوک حلقه این امکان را به اقایان می دهد که به طور جذابی یک پرتاب و چرخش داشته باشند.
• دار حلقه : دار حلقه یکی دیگر از اسباب ها برای ژیمناستیک مردان می باشد که باید به طور کامل ثابت و تحت کنترل باشند. به عبارتی ساده از فرد ژیمناستیک کار باید به ‌طور کامل و ثابت موفقیت بدن خود را برای نمایش حرکات زیبا در این حلقه‌ ها حفظ کند.
• پرش از خرک : فرد ژیمناستیک ککار باید با حرکاتی آماتوری در هوا برود و یک فرو ثابت و تعادلی داشته باشد که این امر باید از روی خرک انجام شود.
• پارالل : تاب خوردن و پرواز کردن از قسمت های مهم ژیمناستیک می باشد که اقایان می توانند با تهیه این میله در هوا تاب بخورند و پرواز کنند.
• بارفیکس : یکی دیگر از میله هایی که می توان در این رشته ورزشی از آن بهره بردن بارفیکس می باشد. از این رو علاقه مندان عزیز می توانند با پریدن و اجرای حرکات بر روی این میله ورزشی هیجان انگیز داشته باشند.

لوازم ژیمناستیک چیست

چهار اسباب ژیمناستیک بانوان

• پرش از خرک : پرش از خرک یکی از اسباب ژیمناستیک بانوان می باشد که فرد ژیمناستیک کار برای انجام آن باید خم شود، بدود و یا به بدن خود کشش دهد. در اخر هم بیشترین امتیاز به فردی که میزان پیچیدگی و سختی حرکات اش زیاد است داده می شود. به عبارتی ساده تر یک خانم ژیمناستیک‌ کار براساس میزان پرواز اش از تخته پرش، نحوه فرود اش و عدم برداشتن قدم اضافه بعد از فرود بر روی زمین امتیاز می‌ گیرد.
• پارالل نا هم ‌سطح : یکی دیگر از اسباب ژیمناستیک بانوان پارالل نا هم سطح می باشد که مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. در این نوع ژیمناستیک حرکات و قدرت قسمت بالای بدن ژیمناستیک بانوان نمایش داده می شود. از طرفی یک خانم زیمناستیک کار باید دقت داشته باشد میزان زمان بندی و شدت نزدیک شدن در این نوع ژیمناستیک بسیار مهم است.
• چوب موازنه : یکی دیگر از اسباب ژیمناستیک بانوان چوب موازنه می باشد. چوب موازنه یک میله می باشد که یک خانم ژیمناستیک کار باید قدرت تعادل و استقامت خود را بر روی میله ‌ای که تنها ۴ اینچ و حدود ۱۰ سانتی ‌متر پهنا دارد نمایش دهد.
• حرکات زمینی : یکی دیگر از چهار اسباب ژیمناستیک بانوان حرکت های زمینی می باشد به این منظور که خانم ژیمناستیک کار باید حرکات خود را تنها بر روی زمین انجام شد. از ویژگی‌ های حرکات زمینی می ‌توان به استفاده بهینه و مختلف از حداکثر فضای زمین و سطح پیچیدگی حرکات انجام ‌شده بر روی زمین اشاره کرد.

برای مشاهده مربی ژیمناستیک اطلاعات انواع کلاس های ورزشی به سایت آسان اسپرت سر بزنید.

 

فواید ژیمناستیک چیست؟


کمی قبل از همه فکر می کردند ژیمناستیک تنها برای کودکان می باشد و بزرگسالان نمی توانند در آن شرکت کنند. حتی بعضی از خانواده ها وقتی متوجه علاقه نوجوانان خود یا حتی خود به ژیمناستیک می شدند بیان می کردند که سن مان گذشته و دیگر نمی توانیم در این رشته ورزشی فعالیت کنیم. اما اینطور نیست و این افراد از همان ابتدا هم متوجه ماهیت این رشته ورزشی نشده اند و به درستی ندانسته اند که ژیمناستیک چیست. همچنین این رشته ورزشی دارای فواید زیادی برای بدن است که در یک مطلب نمی توان همه فواید ژیمناستیک را مطرح کرد.
از ابتدایی ترین فواید ژیمناستیک می توانیم به هماهنگی عضله و استخوان ها اشاره کنیم از این رو اگر می خواهید بدنی سالم و قوی داشته باشید از همین حالا به سراغ ژیمناستیک بروید. به همین منظور ما در ادامه مهم ترین و شایع ترین فواید ژیمناستیک را مطرح کرده ایم تا بیشتر از قبل بدانید ژیمناستیک چیست و چه ماهیتی دارد. مهم ترین فواید ژیمناستیک برای تمامی چه بزرگ و چه کوچک عبارت است از :
• کاهش فشار خون
• آزاد شدن آنزیم های آنتی اکسیدان
• بهبود خواب
• افزایش سوخت و ساز بدن
• رهایی از استرس و افسردگی
• تقویت و هماهنگی عضلات
• افزایش اعتماد به نفس
• افزایش هماهنگی
• افزایش مهارت های پیچیده بدن
• افزایش انعطاف پذیری
• توسعه قدرت

فواید ژیمناستیک چیست

جمع بندی نهایی


در جمع بندی نهایی این مطلب سعی کردیم اطلاعات مفیدی در خصوص این رشته ورزشی در اختیارتان قرار دهیم تا با دیدی باز پس از دانستن اینکه ژیمناستیک چیست به سراغ یادگیری مهارت ها و تکنیک های لازم این رشته ورزشی بروید. همچنین امیدوار هستیم متوجه شده باشید که ژیمناستیک سن و سال نمی شناسد و از سن 5 سال به بالا هر فردی می تواند در سبک های مختلف این رشته جذاب و هیجانی شرکت کند.
در سخن اخر این مطلب نیز امیدوار هستیم مطالب فوق در خصوص تاریخچه ژیمناستیک، سبک های ژیمناستیک، انواع ژیمناستیک، انواع حرکات ژیمناستیک، فواید ژیمناستیک و … برایتان مفید بوده باشد و با بهره بردن از آن ها اوقات خوشی هم برای خود و هم برای کودکان تان رقم بزنید. همچنین به شما توصیه می کنیم برای داشتن جسم و روحی سالم که هیچ استرس و بیماری ندارد در هر سنی که هستید ورزش کردن را شروع کنید و پیشنهاد ما به شما ژیمناستیک است.

 آموزش ژیمناستیک را در وبلاگ ورزشی آسان اسپرت فرا بگیرید.

انواع سالن ژیمناستیک را از سایت آسان اسپرت رزرو کنید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *