آموزش تخته نرد به زبان ساده + نحوه چیدن تخته نرد

به دنبال یک بازی فکری پرطرفدار و خوب هستید؟ می خواهید ذهن خود را تقویت کنید و نمی دانید به سراغ کدام یک از بازی های فکری بروید؟ ما به شما بازی تخته نرد را پیشنهاد می کنیم تا با فعالیت در آن ذهن خود را تقویت کنید و از شر استرس و نگرانی های روزمره خلاص شوید. تخته نرد یکی از کهن ترین و قدیمی ترین بازی های فکر در دنیا می باشد که امروزه طرفداران زیادی در گروه های سنی مختلف پیدا کرده است. این بازی فکری برای دو نفر است و دو نفر باید با کسب مهارت ها و تکنیک های لازم بتوانند مهره های دیگری را از تخته بیرون کند. به همین دلیل ما در ادامه سعی کرده ایم مهم ترین نکات و اطلاعات لازم برای این بازی را به شما شرح دهیم تا در این مطلب بتوانید آموزش تخته نرد مبتدی یا آموزش تخته نرد به زبان ساده را فرا بگیرید و بدانید در این بازی چه اتفاقی بر سر مهره ها می افتد.


نحوه چیدن تخته نرد


موضوع اصلی که در آموزش تخته نرد باید به آن بپردازیم نحوه چیدن تخته نرد می باشد. برای شروع این بازی هر بازیکن باید یک تاس پرتاب کند و هر یک از این دو نفر که عدد بیشتری همراه با تاس خود بیاورد می تواند بازی را آغاز کند. اگر هم هر دوی افراد تاس مساوی بیاورند باید دوباره تاس را پرتاب کنند.
سپس بدین صورت بازی تخته نرد شروع می شود و باید به سراغ نحوه چیدن تخته نرد برویم. برای نحوه چیدن تخته نرد ابتدا باید به عدد روی تاس نگاه کنید چون عدد روی تاس نشان می دهد که مهره ها در چه تعداد خانه باید حرکت داده شوند. در اخر هم مهره ها به صورت رو به جلو و همراه با یک سری قانون حرکت داده می شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. بازی تخته نرد


نحوه حرکت دادن مهره ها


پس از نحوه چیدن تخته نرد نوبت به نحوه حرکت دادن مهره ها می رسد که مهره ها با توجه به عدد روی تاس به خانه باز می توانند جا به جا شوند. خانه باز هم خانه ای است که دو مهره یا تعداد بیشتری از مهره های حریف پر نشده باشد که در آموزش تخته نرد به آن خواهیم پرداخت. عدد های موجود بر روی تاس تشکیل حرکت های جداگانه می دهد.
برای مثال اگر یک فرد عدد تاس اش 5 و 3 باشد می توانید یکی از مهره های خود را پنج خانه و دیگری را سه خانه جلوتر ببرد و قرار دهد. از طرفی می تواند یک مهره را هم هشت خانه به جلو ببرد و در یک خانه باز یا خانه بسته که اشاره کردیم قرار دهد. خانه بسته هم خانه ای هست که دو مهره یا مهره های بیشتری از حریف آن خانه را پر کرده باشد.

اگر مایل به مطالعه مقاله ورزشی تخته نرد چیست در وبلاگ ورزشی اسان اسپرت هستید کلیک نمایید.


آموزش تخته نرد مبتدی برای قانون حرکت مهره ها رو به جلو


همان طور که کمی قبل تر اشاره کردیم و در آموزش تخته نرد مبتدی می خواهیم بیشتر به آن بپردازیم قانون حرکت مهره ها رو به جلو می باشد. در آموزش تخته نرد مبتدی زمانی که تاس بیندازید شش عدد برای شما نمایان می شود که شما در تخته نرد حق دو بار تاس انداختن دارید. اگر عدد تاسی که انداخته اید سه یا شش باشد می توانید یکی از مهره های خود را سه خانه و مهره دیگری تان را شش خانه به سمت جلوی خود قرار دهید.
اگر تاس هایی که انداخته اید دو عدد برابر مانند شش باشد اصطلاحا در تخته نرد شما جفت آورده اید و معادل آوردن چهار تا از آن عدد است. در آموزش تخته نرد مبتدی اگر دو بار تاس تان شش در آید دارای چهار تا شش تا هستید و می توانید از هر ترکیبی برای حرکت مهره هایتان استفاده کنید. همچنین در آموزش تخته نرد مبتدی باید بدانید بازیکن باید تا زمانی که حرکت قانونی با عدد روی تاس ها دارد حرکت کند و نمی ‌تواند از عددی که آورده صرف نظر کند. برای مثال اگر شما با تاس های خود جفت سه بیاورید فقط سه تا از آن ها می تواند بازی کند.

قیمت تخته نرد


آموزش تخته نرد از ابتدا – زدن و خوردن


در آموزش تخته نرد از ابتدا به خانه اشغال شده توسط یک مهره تک می گویند. باید توجه داشته باشید که حریف تان بر روی مهره تک نیاید چون اگر حریف تان بر روی مهره تک بیاید آن مهره را می زند و جای آن قرار خواهد گرفت که مهره خورده شده در آموزش تخته نرد از ابتدا روی بار قرار می گیرد. تا وقتی هم که یک یا چند مهره بر روی بار دارید باید اول آن ها را وارد بازی کنید تا زمانی که نوبت او شد با توجه به عدد روی تاس خود مهره بیرون را در خانه بازی از ناحیه خودی حریف قرار دهد.
در آموزش تخته نرد از ابتدا می خواهیم یک مثال بزنیم تا این مطلب برایتان قشنگ جا بیوفتد. برای مثال اگر شما یک مهره در بار دارید و تاس تان 4 و 6 دارد می توانید مهره هایتان را بر روی هر دو خانه چهار یا شش خودی حریف تان قرار دهید البته به شرطی که آن خانه ها باز باشند. چون در آموزش تخته نرد از ابتدا اگر هیچ خانه ای باز نباشد نوبت تان را از دست خواهید داد ولی تا انجایی که می توانید باید مهره هایتان را وارد کنید. در اخر هم پس از آنکه آخرین مهره خورده شده وارد بازی خواهید شد و می توانید به بازی عادی خود ادامه دهید.

برای ثبت نام در کلاس آنلاین تخته نرد و رزرو سالن بیلیارد از سایت آسان اسپرت کلیک نمایید.


آموزش تخته نرد به زبان ساده – خارج کردن


خارج کردن در بازی تخته نرد از دیگر نکات مهم است که می خواهیم در آموزش تخته نرد به زبان ساده به آن بپردازیم. در آموزش تخته نرد به زبان ساده زمانی که تمامی مهره هایتان در ناحیه خودی جمع می شود نوبت این می رسد که مهره های خود را از بازی خارج کنید و برای خارج کردن مهره ها از بازی تخته نرد شما باید تاس بیندازید. در آموزش تخته نرد به زبان ساده شما به ازای هر تاسی که می اندازید می توانید یک مهره از بازی تان خارج کنید چون شما با توجه به اعداد تاس خود می توانید شروع به بیرون انداختن مهره ها کنید. در مثال آموزش تخته نرد به زبان ساده اگر شما در تاس هایتان پنج و دو بیاورید باید یک مهره از خانه شماره پنج و یک مهره از خانه شماره دو خارج کنید.
اگر هم در این دو خانه هیچ مهره ای وجود نداشت باید با مهره های دیگر خود تاس های پنج و دو را حرکت دهید. مثلا می توانید برای تاس پنج یک مهره از خانه شش به خانه یک ببرید و برای تاس دو یک مهره از خانه های دیگر مانند سه به چهار ببرید. در آموزش تخته نرد به زبان ساده اگر هم تاس جفت بیاورید شما می توانید چهار مهره از خانه عدد تاس خارج کنید. برای مثال اگر جفت سه بیاورید در صورتی که چهار تا از مهره هایتان در خانه سه باشد می توانید هر چهار مهره را خارج کنید. اگر هم کمتر از چهار مهره در خانه سه تان باشد می توانید تعداد تاس سه باقی مانده تان را از خانه دو بردارید البته نگران نباشید با آموزش تخته نرد به زبان ساده و کمی تمرین متوجه مثال های زده در خصوص این بازی فکری هیجانی خواهید شد.

خرید تخته نرد


آموزش تخته نرد حرفه ای – داو دادن


برای آموزش تخته نرد حرفه ای می خواهیم به موضوع داو دادن بپردازیم چون موضوع داو دادن موضوعی نیست که بتوانید در همان ابتدای آموزش تخته نرد مبتدی به آن بپردازیم. داو دادن در تخته نرد کاملا اختیاری است و شما با آموزش تخته نرد حرفه ای در این خصوص هر زمان که خواستید می توانید داو دهید. به عبارتی دیگر هر وقت که فکر کردید برنده میدان هستید می توانید از حریف تان بخواهید که باخت را بپذیرد قبل از آنکه حریف تان مجبور شود تا آخر بازی کنند و ممکن است در این بین شانس دخالت زیادی در بازی داشته باشد.
اما نگران نباشید چون با داو دادنی که در آموزش تخته نرد حرفه ای فرا خواهید گرفت این شانس از بین می رود و حریفی تان تسلیم خواهد شد. در آموزش تخته نرد حرفه ای برای داو دادن باید با اصطلاح کیوب اشنا باشید کیوب یا تاس داو به تاسی می گویند که برای عمل داو دادن به کار می‌ رود و یک مقدار از تاس های بازی بزرگتر است و بر روی آن شماره ‌های ۲، ۴، ۸، ۱۶، ۳۲ و ۶۴ درج شده ‌است. در طول بازی هر بازیکن که فکر می ‌کند شایسته پیروزی است می ‌تواند داو دهد و تنها می‌ تواند یک بار و قبل از تاس ریختن این چالش را برای حریفش به وجود بیاورد.

جهت خرید شطرنج کلیک کنید.


آموزش بازی تخته نرد برای جداول


از همه چیز که بگذریم از آموزش بازی تخته نرد برای جداول نمی توانید بگذریم چون این بازی فکری یک بازی می باشد که شانس و احتمالات در آن حرف اول می زند. بنابراین هرچه بیشتر راجب احتمالات و جداول بدانید سطح بازی شما بالاتر خواهد رفت. خیلی از افرادی که حتی با آموزش تخته نرد حرفه ای این بازی را یاد گرفته اند در اخر با شکست مواجه می شوند و فکر می کنند این شکست تنها به دلیل نداشتن شانس می باشد. اما در این بازی مشکل همیشه شانس نیست و یک تاس برای هر دو بازیکن کاملا سالم و قرینه است.
این دانش شما در آموزش بازی تخته نرد است که شانس برنده شدن را نصیب تان می کند. به عبارتی ساده تر خوش شانسی شما ناشی از آشنایی بیشتر شما با احتمال ظاهر شدن تاس‌ های مختلف است که در آموزش بازی تخته نرد برای جداول به آن پرداخته شده است. پس نگران نباشید چون برای درک احتمالات در تخته نرد نیاز نیست که پیش زمینه ریاضیات فوق العاده ‌ای داشته باشید بلکه تنها مهارت ریاضی که به آن نیاز دارید این است که بتوانید تا ۳۶ بشمارید.

آموزش تخته نرد اصطلاحات


اصلاحات شایع تخته نرد


هر رشته ورزشی و بازی فکری دارای یک سری اصطلاحات می باشد که با دانستن آن ها از آنچه که هستید حرفه ای تر خواهید شد. به همین منظور جدا از آموزش بازی تخته نرد به بررسی شایع ترین اصطلاحات تخته نرد پرداخته ایم تا با دانستن آن ها و یادگیری شان به حریف تان نشان دهید تا چه اندازه حرفه ای هستید و برای برد به میدان آمده اید نه باخت. مهم ترین اصطلاحات شایع تخته نرد عبارت است از :
• خانه مرشد : خانه شماره 3 زمین خودی
• ته خانه : خانه های اخر زمین خودی
• مایه : مهره ای که به صورت یدکی بر روی دو مهره خود یا تک باشد
• دش : مخفف دو شش
• مارس : هنگامی که شما تمام مهره های خود را از بازی خارج کردید و حریف هنوز هیچ مهره ای برنداشته
• سگ مارس : هنگامی که شما همه مهره ها را خارج کردید و حریف هنوز در زمین شما مهره دارد
• زدن : کشته شدن مهره تک که باید برگردد و از زمین حریف بازی رو اغاز کند
• گشایش : حرکت اول بازی
• خانه آزاد : خانه هایی که مهره ای در انها قرار نگرفته
• داو : دو برابر کردن نتیجه بازی
• دو برگرد : برگرداندن داوحریف به خودش
• بازی به دو : بازی که داو یا دبل ردو بدل شده و امتیاز برد آن بازی 2 شده است
• نشستن : قرار گرفتن مهره کشته شده از روی پیشخوان به روی زمین
• کعبتین : تاس
• تاس گرفتن : حیله و نیرنگ به منظور نشستن تاس روی عدد خاص
• تاس موافق : تاس مورد علاقه و خواسته شده
• تاس مخالف : تاسی که مورد نیاز بازیکن نیست
• تاس ریختن: پرتاب تاس از درون تاس ریز به روی زمین
• تاس بالا : تاس های که عدد بزرگتری دارند مثل چهار و پنج شش
• تاس پایین : تاس های که اعداد کمتری دارند مثل یک و دو وسه
• حکم تاس : بازی که به اجبار و برای بازی کردن هر دو تاس باشد
• خوردن مهره : برداشتن مهره ها در انتهای بازی از زمین و خارج کردن ان ها از بازی

سفارش و آموزش تخته نرد


جمع بندی نهایی


در جمع بندی نهایی این مطلب همان طور که با ما همراه بودید و مشاهده کردید دانستید که آموزش تخته نرد مبتدی و حرفه ای چگونه است و چطور باید مهره هایتان را در این بازی حرکت دهید. در سخن اخر این مطلب امیدوار هستیم مطالب فوق در این خصوص برایتان مفید بوده باشد و با بهره بردن از آن ها اوقات خوشی هم برای خود و هم برای اطرافیانتان رقم بزنید چون تخته نرد بازی کردن انفرادی نیست و با دیگر افراد باید انجام شود.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *