هاکی چیست؟معرفی کامل ورزش هاکی

یکی از مهیج ترین و جذاب ترین رشته های ورزشی در دنیا که یک بازی لذت بخش هم می باشد هاکی است که هم بر روی چمن و هم بر روی یخ و سالن های ورزشی قادر به اجرا است. در حقیقت شما با بررسی هر یک از انواع اسکیت مانند اسکیت هاکی و پس از دانستن اسکیت هاکی چیست می توانید در آن مشغول به فعالیت شوید و با اراده و انگیزه خود به مسابقات این رشته ورزشی راه یابید. رشته ورزشی هاکی به طور کلی یکی از رشته های پر تحرک و پر ریسک می باشد که اگر تحرک بالا ندارید و نمی توانید ریسک کنید نباید به سراغ تحقیق در مورد ورزش هاکی بروید تا در یکی از رشته های آن مشغول شوید. اما تجربه لذت و هیجان در کنار هم هر فردی را ترغیب به تحقیق در مورد ورزش هاکی می کند تا در یکی از رشته های هاکی مشغول شود. اما نباید به سراغ هر تحقیق در مورد ورزش هاکی بروید چون اطلاعات کاملی ممکن است در اختیارتان قرار نگیرد بنابراین در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم در خصوص این رشته ورزشی که در کمتر مطالب تحقیقاتی به صورت جامع است را در اختیارتان قرار بدهیم.


نگاهی به تاریخچه هاکی


با نگاهی به تاریخچه هاکی آن طور که باید مطالب موجود در بخش های دیگر را فرا خواهید گرفت چون شما یک پیش زمینه خوب از رشته ورزشی محبوب تان در ذهن خود دارید. قدمت این رشته ورزشی به مصر بر می گردد چون طبق بررسی های متخصصین کنده کاری هایی بر روی دیوار ها وجود دارد که 4000 سال قدمت دارند.
این کنده کاری ها یک تصویر را نشان می دهد که افرادی با چوب دستی در 1272 سال قبل از میلاد بازی می کردند که شبیه شاخ بوده اند. همچنین در مغولستان نیز بررسی شده که به مدت 1000 سال مردم با چوب هایی اقدام به هاکی بازی کردن بر روی چمن ها کرده بودند تا اوقات خوشی را برای خود به وسیله این رشته ورزشی رقم بزنند.

ورزش هاکی چیست


بازی هاکی چیست؟


پس از نگاهی به تاریخچه هاکی نوبت به اصلی ترین سوالی که در ذهن یک فرد علاقه مند به هاکی یعنی بازی هاکی چیست به وجود می آید می رسد. در اصل هر فردی با دانستن اینکه بازی هاکی چیست می تواند تکلیف خود را مشخص کند که آیا پس از دانستن اینکه بازی هاکی چیست باز هم علاقه ای به این رشته ورزشی دارد یا دل سرد شده است؟ هاکی به طور کلی جزو یکی از ورزش هایی است که در معنای واقعی اماتور می باشد و هر فردی در سطح های پایین نمی تواند از پس آن بربیاید. از طرفی چون این رشته ورزشی دارای تحرک زیادی می باشد طبیعتا صدماتی هم که ممکن است برای یک فرد به وجود آید زیاد است.
برای دانستن بهتر اینکه بازی هاکی چیست باید بگوییم بازی های هاکی هم بر روی چمن، سالن و هم بر روی یخ ها انجام می شوند و علاقه مندان به این رشته ورزشی می توانند با توجه به علاقه خود مشغول به فعالیت در یکی از زیر شاخه های این ورزش شوند. تمامی بازی های هاکی که در سالن انجام می شوند باید از دو تیم شش نفره تشکیل شده باشند و دو نیمه بیست دقیقه ای زمان دارند تا مهارت های فرا گرفته خود را نشان دهند. این افراد همانند رشته ورزشی فوتبال در زمین مستقر می شوند تا در مقابل یکدیگر به رقابت بپردازند که هدف تمامی افراد هدایت توپ به سمت دروازه حریف همراه با چوب دستی است.


انواع هاکی


حتما شما هم برای تحقیق در مورد ورزش هاکی موجود در سایت های اینترنتی با انواع هاکی آشنا شده اید. اما ما در این بخش می خواهیم شما را بیشتر با انواع هاکی آشنا کنیم تا به خوبی متوجه شوید بازی هاکی چیست. از طرفی با دانستن انواع هاکی می توانید در همین ابتدای راه مسیر خود را مشخص کنید و چی بهتر از این که تکلیف تان روشن شود؟ به همین منظور ما در ادامه به شرح کامل انواع هاکی پرداخته ایم که عبارت هستند از :
• هاکی داخل سالن
• هاکی روی چمن
• هاکی روی یخ
• هاکی رولر
• اسکیت هاکی
• هاکی روی یخ معلولان

 

کلاس هاکی چیست


درباره هاکی روی چمن


هاکی روی چمن یکی از پرطرفدار ترین زیر شاخه های این رشته ورزشی مهیج می باشد چون هاکی روی چمن یک ورزش گروهی می باشد و علاقه مندان عزیز می توانند با دوستان و آشنایان خود گروه شان را تشکیل دهند. برای هاکی روی چمن دو تیم باید تشکیل شوند که تعداد شان باید به بیست و یک نفر برسد تا بر روی زمین چمن این بازی روی هدف خود که وارد کردن یک توپ کوچک به وسیله چوب هاکی به دروازه حریف است تمرکز کنند.
مسابقات این نوع از هاکی هر چهار سال یک بار انجام می شود بنابراین زمان کافی برای کسب مهارت های لازم را خواهید داشت. هاکی روی چمن یا روی زمین های معمولی باید بدون هیچ پستی و بلندی انجام شود تا فرد دچار آسیب نشود. زمین های چمن هاکی به شکل مربع هستند که به اندازه های ۵۵ × ۴/۹۱ متر خط کشی می شوند. میدان هاکی روی چمن یک خط مرکزی دارد که به وسیله آن زمین به دو نیمه مساوی تقسیم می شود.


درباره هاکی روی یخ


هاکی روی یخ یکی دیگر از پرطرفدار ترین زیر شاخه های این رشته ورزشی می باشد که حتما در تحقیق در مورد ورزش هاکی موجود در سایر سایت های اینترنتی متوجه این امر شده اید. این زیر شاخه از ورزش هاکی هم تیمی است و باید حتما بر روی یخ انجام شود بنابراین بیشتر در فصل های سرما و یخبندان ها قابل اجرا است که همین موضوع بر محبوبیت بیشتر این نوع از هاکی دامن زده است.
جالب است حین دانستن هاکی چیست بدانید که هاکی یکی از چهار بازی اصلی در آمریکای شمالی است که لیگ فوق حرفـه ‌ای آن کـه به لیگ برتر مشهـور است و بـا نـام لیگ ملی هاکی و بـرای زنـان بـا نـام لیگ ملی هاکی زنان دارای محبوبیت و طرفداران زیادی است. با انتخاب این نوع از هاکی می توانید در فصل های سرد زمستان به مناطق برفی بروید و در کنار ورزش کردن تفریح هم بکنید و چی بهتر از این؟

آموزش هاکی چیست


وسایل مورد نیاز برای هاکی


• کلاه هاکی
کلاه هاکی یکی از وسایل مورد نیاز برای این بازی می باشد که شامل بند های چرمی است. برخی از کلاه های هاکی قفسه ای برای محافظت از سر دارند که دارای سایز ها و اندازه های متفاوتی است.
• محافظ گردن
محافظ گردن برای ورزش هاکی از پلاستیک و صفحات محکم ساخته شده و درون آن بسیار نرم است. این وسیله برای جلوگیری از ضربات تیغه ی اسکیت است تا از گردن شما حین بازی مراقبت کند.
• محافظ شانه
محافظ شانه ترکیبی است از جلیقه ای با قطعاتی در پشت کمر و جلوی بازیکن که دارای تسمه های چرمی محکم کردن جلیقه است. این محافظ دارای سرپوشی است که از محافظ نرم یا محافظ سخت پوشیده شده است.
• محافظ آرنج
محافظ آرنج ساعد ها و بازو ها را می پوشاند. این محافظ از ضربات وارده توسط پوک، ضربات حاصل از تنه زدن بازیکنان به هم و کوبیده شدن بازیکنان به دیواره ی زمین محافظت می کند.
• دستکش
دستکش های هاکی از لایه های خیلی نازک چرمی درست شده اند که کف دست و انگشتان تان را خواهد پوشاند و برای قسمت بیرونی دست ضخامت زیاد و قابل توجهی در نظر گرفته شده است.
• شلوار
شلوار هاکی که اندازه ی آن ها تا زانوی بازیکنان است قسمت لگن را می پوشاند و این شلوار دارای صفحاتی است که مفصل تان را کاملا می پوشانند.

برای مطالعه مطلب آموزش اسکی در وبلاگ ورزشی آسان اسپرت کلیک کنید.


نحوه بازی هاکی بر روی یخ


پس از دانستن در خصوص اینکه وسایل هاکی چیست نوبت به دانستن در خصوص نحوه بازی هاکی بر روی یخ می رسد. با دانستن نحوه بازی هاکی بر روی یخ یا حتی اسکیت هاکی چیست دیدتان نسبت به این رشته ورزشی باز تر خواهد شد و خواهید فهمید که در این رشته ورزشی باید چه کاری انجام دهید. در هاکی ایران که بر روی یخ انجام می شود افراد باید به دو تیم تقسیم شوند که هر یک از آن ها باید دارای 6 فرد باشد.
بازیکنان دو تیم در حالی که میدان مسابقه یخ بسته است باید تلاش کنند با سرعت اما دقت زیاد از این طرف به آن طرف حرکت کنند تا پوک را به چوب دستی های هاکی ایران خود به سمت دروازه تیم مقابل برسانند. در نهایت هم با توجه به مهارت هایی که در اسکیت هاکی چیست یا اسکیت بر روی یخ چیست یاد گرفته اند باید با پاس های تند به یکدیگر بتوانند آن را وارد دروازه تیم مقابل کنند. مدت بازی هاکی روی یخ ۶۰ دقیقه ست که در سه مرحله ۲۰ دقیقه ای انجام می شود.

تکنیک هاکی چیست


درباره چوب هاکی


چوب یکی از تجهیزات مهم این رشته ورزشی است که در هاکی ایران حتما باید بهترین جنس از آن را داشته باشید. چوب های هاکی به طور کلی از مواد کامپوزیت هستند و شرکت های تولیدی آن ها اقدام به تولید این چوب ها در ابعاد و اندازه های مختلف کرده است تا هر فرد با توجه به نیاز و کار خود اقدام به خریداری آن ها کند.
برای اینکه چوب هاکی تان زود نشکند بهتر است به انعطاف پذیری آن حین خرید دقت کنید چون تنها دانستن اینکه اسکیت هاکی چیست نمی تواند شما را به قله های موفقیت برساند. چوب های پیشرفته تر این رشته ورزشی از گرافیت ساخته می شوند تا فرد حین بازی قدرت و دقت بالا تری داشته باشند اما هزینه این جنس چوب کمی بالا است.


درباره زمین هاکی


زمین هاکی باید حتما محکم، یک دست و ضربه پذیر باشد تا بازیکن بتواند به بهترین نحو ممکن بر روی آن مانور دهد و مهارت های فرا گرفته خود را اجرا کند. بهترین جنس زمین هاکی پارکت است اما موارد دیگری هم مانند اپوکسی، سیمان و آسفالت مناسب می باشد.
ابعاد زمین هاکی به صورت استاندارد باید حداکثر 25.555 متر باشد. گوشه های زمین هاکی هم باید کمانی از دایره به شعاع حداقل 6 متر و حداکثر 7 متر مربع باشد. حتما به یاد داشته باشید که پشت و اطراف دروازه باید فنس قرار بگیرد تا از اصابت توپ به تماشاچیان جلوگیری شود.

برای ثبت نام کلاس هاکی و رزرو پیست هاکی به سایت آسان اسپرت مراجعه کنید.


هاکی روی یخ زنان چه زمان تاسیس شد؟


هاکی روی یخ زنان از ابتدای به وجود آمدن این رشته ورزشی وجود نداشته و چندین سال است که هاکی روی یخ زنان برای بانوان علاقه مند به این رشته ورزشی به وجود آمده است. در حقیقت پس از تاسیس مدرشه عالی ورزش در هاکی ایران برای دانشجویانی که در رشته تربیت بدنی فعالیت می کنند واحد های تخصصی هاکی روی یخ زنان هم ایجاد شد. به مرور زمان با فعالیت بانوان در این رشته ورزشی و افزایش آن اولین دوره مسابقات هاکی روی یخ زنان با حضور 5 تیم در سال 1353 برگزار شد.
در پایان هم دانشجویان مدرسه عالی ورزش توانستند مقام اول این دوره از هاکی روی یخ زنان را به خود اختصاص دهند و برنده مسابقه باشند. در سال ۱۳۷۴ هم اولین دوره کلاس مربی گری هاکی ویژه دانشجویان فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی دانشگاه تربیت معلم از سوی حوزه معاونت ورزش بانوان برگزار شد و در پایان به شرکت کنندگان کارت مربی گری درجه ۳ برای هاکی روی یخ زنان اهدا شد.

مربی هاکی


زمان بازی و وقت های اضافه در هاکی


وقتی متوجه شوید هاکی چیست و چگونه برای بانوان پدید آمده نوبت به کسب اطلاعات در خصوص زمان ها و وقت های اضافی در این بازی می رسد. تمامی زیر شاخه های این رشته ورزشی در دو نیمه که هر نیمه بین 15 تا 25 دقیقه زمان دارد برگزار می شود. بین دو نیمه بازیکنان می توانند دو دقیقه وقت استراحت داشته باشند.
اگر به هر دلیلی در پایان بازی هر دو تیم مساوی شوند پس از یک استراحت دو دقیقه ای هر دو تیم به مدت زمان 5 دقیقه برای زدن گل طلایی تلاش می کند و در نهایت تیمی که اولین گل را بزند پیروز میدان است. اگر پس از 5 دقیقه باز هم نتیجه مسابقه بین دو تیم مساوی باشد هر یک از تیم ها می تواند چهار عدد پنالتی بزند تا برنده مشخص شود.

شما میتوانید خرید لوازم اسکی را در فروشگاه سایت آسان اسپرت انجام دهید.


جمع بندی نهایی


در جمع بندی نهایی این مطلب سعی کردیم اطلاعات مفیدی در خصوص هاکی ایران در اختیارتان قرار دهیم تا با استفاده از آن ها نیازی به تحقیق در مورد ورزش هاکی در سایت های اینترنتی نا معتبر نداشته باشید. همچنین در ادامه نگاهی به زمان ها و نحوه تاسیس هاکی روی یخ برای بانوان پرداختیم تا بدانید بانوان هم همانند اقایان در زمان های مقرر این بازی می توانند در زیر شاخه محبوب شان فعالیت کنند. در سخن اخر این مطلب امیدوار هستیم مطالب فوق در این خصوص برایتان مفید بوده باشد و با بهره بردن از آن ها اوقات خوشی برای خود رقم بزنید.

نوشته قبلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *