والیبال ایران | نقاط قوت و ضعف

واليبال ایران از رشته هاي جذاب و پرطرفدار است و با توجه به نتایج تحقيقات، بعد از ورزش فوتبال در سیاست های برنامه ریزان صنعت ورزش جایگاه ویژه ای دارد. سابقة والیبال ایران بسيار طولاني است. رونق چشمگير اين رشتة ورزشي بين سال هاي 1342-1350 بوده است.

 

در مناطق جغرافيايي كشور، به ويژه در شمال غرب، شمال شرق و نواحي مركزي به اين ورزش توجه ويژه اي شده است. در دهة اخير، با توجه به حمايت همه جانبة فدراسيون واليبال ایران ، عناوين قهرماني در مسابقات نوجوانان و جوانان در سطوح آسيايي و جهاني به دست آمده است.  ولي عناوين كسب شده در سال هاي گوناگون، ناهمگون و ناپايدار بوده است. اگرچه تعداد ورزشكاران اين رشته كم است، سطوح مهارتي آن ها نسبتا خوب است و بيشتر بازيكنان بازی والیبال ایران از استان هاي تهران، مازندران و آذربايجان هستند.

والیبال ایران

تعداد بازيكنان تیم ملی واليبال ایران در سطوح قهرماني و حرفه اي در ردة بزرگسالان بسيار اندك است و با توجه به حمايت چند باشگاه، همواره جمعيت زيادي از علاقه مندان ورزش واليبال از ادامة فعاليت و بازي در باشگاه ها باز مي مانند. از طرف ديگر، هدايت و پشتيباني نرم نظام گونه، قاعده مند و متكي بر اصول علمي در مسير رشد و توسعة اين رشته انجام نشده است. برنامه نظام مند در ابعاد واليبال تفريحي، قهرماني، حرفه اي و آموزشي در جامعة ورزشي شكل نگرفته است و پشتیبانی برای بازیکنان زبده و نخبه در وضعيت کمی مناسبي قرار ندارد.

حلقه هاي مسير ترقي بازی واليبال ایران گسسته و نامشخص است.

تیم والیبال ایران

تیم ملی والیبال ایران در مسابقات لیگ ملت های والیبال در سال های اخیر با درخشش خود ثابت کرده آینده ی درخشانی برای این رشته می توان تصور کرد. در سال 2014 تیم ملی والیبال ایران توانست با کسب مقام ششم بهترین رکورد خود را در این لیگ رقم بزند.تیم والیبال ایران در مسابقه والیبال ایران با سطوح مختلف عملکرد خوبی در سال های اخیر داشته است.

لیگ والیبال ایران

برنامه لیگ والیبال ایران به این صورت است که تیم ها در دو دور رفت و برگشت با یکدیگر بازی کرده و تیمی که بیشترین امتیاز را کسب میکند به عنوان قهرمان در برنامه لیگ والیبال ایران اعلام میشود.لیگ والیبال ایران از اعتبار نسبتا متوسطی در جهان ورزش برخوردار است و اغلب بازیکنان خوب خارجی جذب تیم های لیگ میشوند.

کلاس والیبال

اشکال والیبال ایران کجاست؟

بحث استعداديابي و مراكز و نهادهاي حمايت كنندة مسير ترقي ورزشكاران از سطوح آماتور تا سطح بالاي مهارتي در برخي موارد مبهم است. وضعيت منابع انساني دست اندركار واليبال از قبيل مربي، داور، پرسنل و غيره مشخص نيست. ابعاد واليبال تفريحي، قهرماني، آموزشي و حرفه اي به لحاظ برنامه ريزي و سياست گذاري و مراكز حمايت كنندة آن ها به وضوح روشن نيست. بحث حمايت كنندگان مالي و امكانات و تجهيزات آن به صورت كمي مشخص نشده است. نحوه سياست گذاري متمركز يا غير متمركز آن بنا به استعداد محلي نامعلوم است. بررسي استانداردها و نحوة ارزيابي عملكرد با تكيه بر شاخص ها به درستي تعيين نشده است. به اهميت واليبال آموزشي، به ويژه در مدارس كمتر پرداخته شده است.

کلاس والیبال

دیگر کشورها چه کرده اند؟

 در كشورهاي ديگر براي توسعة واليبال در سطح ايالتي و كشوري تحقيقات زيادي انجام شده است؛ به طور مثال برنامة استراتژيك انجمن واليبال كوئينزلند در استراليا به طراحي برنامة راهبردي براي سال های 2005 تا 2020 پرداخته است. در اين طرح روي بخش هاي مشاركتي، بازاريابي، تجاري و بازرگاني و ساختار اداري و تشكيلاتي ورزش واليبال كار شده است. در انگلستان طرح توسعة ورزش انجام شده است كه بهبود فناوري اطلاعات، افزايش نيروي انساني، توسعة باشگاه ها و تعامل باشگاه ها و مدارس از مهم ترين اهداف آن بوده است. در کانادا برنامه ریزان دانشگاهی برنامه راهبردی برای ارتقای کیفی و کمی والیبال بین دانشگاهی برای سال های 2007 تا 2019 طراحی کردند.

با رونق چشمگير واليبال در استان ها نظر برنامه ريزان واليبال مي تواند به سوي استان هاي فعال جلب شود تا با شناخت وضع موجود ورزش واليبال كشور راه كارهاي اجرايي با رويكرد علمي تدوین نمایند.

متاسفانه تعداد تشكيلات فعال والیبال در استان ها اندك است كه خود از از دلايل عدم پيشرفت واليبال در بسياري از استان هاست. با توجه به وضعیت نامطلوب فعلی زیر ساختی، می بایست فدراسیون والیبال و باشگاه های حرفه ای کشور با برنامه ریزی مناسب و اصولی زمینه توسعه والیبال در سطوح پایه را فراهم نمایند، چرا که با توجه به سطوح پایه در همه جوانب اعم از تاسیس باشگاه ها، مدارس و کلاس والیبال، توجه به آموزش مربیان در سطوح مختلف، ساخت سالن ها و زمین های والیبال، در اختیار گذاشتن امکانات استاندارد: توپ، تور و …. و با وجود استعدادهای انسانی بسیار غنی کشور می توان انتظار قهرمانی در تمام سطوح جهانی و در همه رده های سنی را داشت.

آسان اسپرت به منظور ترویج والیبال و هدایت علاقه مندان به والیبال، اقدام به معرفی کلاس ها، مدارس و باشگاه های والیبال ایران نموده است..

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاه‌

تدوین مدل استعدادیابی والیبال در ایران - آسان اسپرت | سامانه ارائه آنلاین خدمات ورزشی

[…] داشته باشیم که برای رشد والیبال، مدیران و مسئولان والیبال کشور می بایست به مدارس […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *