بهترین زمین های بسکتبال دنیا کدامند؟

کلاس بسکتبال

یکی از ورزش های گروهی و دسته جمعی ورزش بسکتبال است. این ورزش سرعت عمل و تحرک بالایی را نیاز دارد. این ورزش در سال 1891 میلادی توسط فردی به نام جیمز نای اسمیت پایه گذاری شد. زادگاه این ورزش کشور آمریکا است. جیمز نای اسمیت یک پزشک کانادایی بوده است که به ایالت متحده آمریکا مهاجرت می کند. نای اسمیت در دانشگاهی در ایالت ماساچوست آمریکا تدریس می کرده است. در آن زمان رئیس دانشگاه از او می خواهد که ورزشی را اختراع کند که دانشجویان بتوانند در فصل های سرد سال در سالن ورزش کنند.

زمین بسکتبال

دکتر نای اسمیت ورزش های زیادی را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که ورزشی اختراع کند که توپ در آن نقش داشته باشد، به صورت گروهی انجام شود، اصل رقابت در آن رعایت شود، بر پایه ی مهارت استوار باشد و هیچ گونه خشونت و برخوردهای سخت بدنی در آن وجود نداشته باشد. از این رو دکتر نای اسمیت موفق شد ورزش بسکتبال را اختراع و پایه گذاری کند. برخی از مقررات اولیه ی ورزش بسکتبال به شرح زیر می باشد:

  • بازیکنان حق نداشتند که توپ را از دست یکدیگر بربایند.

  • بازیکنی که توپ را در اختیار داشت نباید با توپ راه می رفت یا می دوید.

  • هل دادن و هر نوع خشونتی ممنوع بود.

  • فقط بازیکنانی که توپ را در دست نداشتند، می توانستند به اطراف بدوند.

  • بازیکنی که توپ را در دست داشت باید توپ رابه طرف یاران خود پرت می کرد، تا توپ به آن ها برسد.

مشخصات توپ بسکتبال خوب

قطعا جنس توپ بسکتبال کیفیت آن را مشخص می کند. توپ های این بازی معمولا از جنس های مختلفی تهیه می شود. متداول ترین موادی که برای تهیه توپ استفاده می شود سه نوع زیر می باشد:

  • لاستیک

  • چرم مصنوعی

  • چرم اصل

توپ بسکتبال

توپ از جنس لاستیک: توپ هایی که از جنس لاستیک تهیه می شوند، برای زمین هایی سخت مانند زمین های خیابانی بسیار مناسب هستند. این توپ ها در مقایسه با توپ هایی از جنس چرم قیمت ارزان تری دارند و به همین دلیل است که طرفداران زیادی در بسیاری از کشور های دنیا دارند.

توپ از جنس چرم مصنوعی: توپ هایی که از چرم مصنوعی ساخته می شوند در مقایسه با توپ هایی از جنس پلاستیک کیفیت بهتری دارند و در نتیجه گران تر هستند. برای تهیه ی چرم مصنوعی، تکنولوژی بالا و هزینه ی زیادی لازم می شود ازاین جهت است که گران تر هستند. این توپ ها برای بازی های سالنی و برای بازی های خیابانی مناسب می باشند.

توپ از جنس چرم طبیعی و اصل: با دوام ترین توپ ها، توپ هایی هستند که از جنس چرم اصل می باشند. از این توپ ها برای بازی های فوق حرفه ای استفاده می شود و تنها برای بازی هایی که در داخل سالن انجام می شود کاربرد دارند.

 
توپ بسکتبال

سایز استاندارد توپ بسکتبال برای رده های سنی و بانوان و آقایان متفاوت است. توپ بسکتبال دارای 5 سایز مختلف است که شامل سایز 3، سایز 4، سایز 5، سایز 6 و سایز 7 می باشد.

توپ سایز 3: این توپ برای کودکان دختر و پسر با رده ی سنی 4 تا 6 سال مناسب می باشد. بسکتبال برای کودکان این سنی، بسکتبال مینی نیز نامیده می شود. توپ سایز 3 دارای محیط 56 سانتی متر و وزن 280 گرم می باشد.

توپ سایز 4: این توپ برای دختران و پسران 6 تا 9 سال مناسب است. محیط این توپ 65 سانتی متر و وزن آن 400 گرم است.

توپ سایز 5: سایز رسمی و مناسب جوانان همین سایز است. دختران و پسران 9 تا 11 سال باید از توپ سایز 5 استفاده کنند که دارای محیطی 69-70 سانتی متر و وزنی بین 470 تا 500 گرم دارا است.

توپ سایز 6: این توپ سایز رسمی و مناسب بانوان دبیرستانی و دانشگاهی و بازیکنان حرفه ای است و بانوان باید از 12 سالگی به بعد از توپ سایز 6 استفاده کنند که دارای محیطی حدودا 73 سانتی متر و وزنی بین 510 تا 570 گرم است.

توپ سایز 7: در واقع توپ سایز 7، سایز رسمی و مناسب آقایان دبیرستانی، دانشگاهی و بازیکنان حرفه ای است و پسر ها باید از سن 15 سالگی از این توپ استفاده کنند. محیط این توپ حدودا 75-78 سانتی متر است و وزن آن 620 تا 650 گرم می باشد.

ابعاد زمین بسکتبال چقدر است؟

ابعاد زمین بسکتبال برای تورنمنت های المپیک و قهرمانی جهان دارای 28 متر طول و 15 متر عرض می باشد. علاوه بر ابعاد زمین که مشخص شده هستند و مقداری استاندارد دارند سالن بسکتبال نیز باید قنونی باشد. یک سالن ورزشی مختص این ورزش باید حداقل 7 متر ارتفاع و نور کافی ومناسب را برای انجام بازی و مسابقات داشته باشد. خط کشی ابعاد زمین بسکتبال باید با جایگاه تماشاچیان و تابلوهای تبلیغاتی حداقل 2 متر فاصله داشته باشد. خطوطی که برای مشخص کردن ابعاد زمین بستکبال کشیده می شود، باید دارای عرض 5 سانتی متر باشد و کاملا مشخص و قابل دیدن باشد.

از دیگر نکات برای ابعاد زمین بسکتبال این است که فاصله ی خط پرتاب آزاد تا خط انتها باید 5.80 متر باشد. علاوه بر ابعاد زمین بسکتبال مهم است که هر یک از المان های موجود در زمین بازی اندازه ها و فاصله های مشخصی را داشته باشند. ارتفاع حلقه تا زمین باید 3.05 متر باشد، فاصله ی مرکز تا خط پرتاب باید 6.25 متر باشد و مربع وسط تخته باید 45×59 سانتی متر باشد. همچنین طبق استاندارد ها فاصله ی لبه ی تخته تا حلقه باید 30 سانتی متر باشد. طول تخته 1.80 متر، عرض تخته 1.20 متر و ارتفاع تخته 2.75 متر است.

پس از بررسی ابعاد زمین بسکتبال حال نوبت به بررسی حلقه می رسد. جنس حلقه ی بازی بسکتبال از جنس فلز است و رنگ آن نارنجی می باشد. قطر داخلی حلقه 45 سانتی متر، ضخامت حلقه 2 سانتی متر و فاصله ی حلقه تا تخته 15 سانتی متر می باشد. تور این بازی که به حلقه وصل است، دارای رنگ سفید می باشد و از جنس نخ پنبه ی چند لایه است. بلندی تور بازی بسکتبال 60 سانتی متر است.

زمین بسکتبال

جنس کفپوش زمین بسکتبال:

پس از بررسی ابعاد زمین بسکتبال نوبت به آن رسیده است که جنس کفپوش زمین بسکتبال را بررسی کنیم. در هر محیط ورزشی مهم ترین و حیاتی ترین المان کفپوش زمین می باشد. از این جهت کفپوش زمین بسکتبال نیز اهمیت بالایی دارد. در واقع در همه ی محیط ها اهمیت کفپوش خیلی زیاد است و کفپوش زمین بسکتبال نیز از این این موضوع مستثنی نیست. اگر هر محیطی برای مثال محیط خانه را با هر نوع کفپوش مقاومی پوشش دهیم هرگز نمی توانیم این را برای کفپوش زمین بسکتبال نیز انجام دهیم.

کفپوش زمین بسکتبال باید به گونه ای باشد که مانع از انجام صحیح و اصولی حرکات ورزشی نشود و حتی به درست انجام دادن حرکات نیز کمک کند. کفپوش های پی وی سی نوعی از کفپوش زمین بسکتبال هستند. کفشپوش پی وی سی کاربرد های زیادی در زمین های ورزشی دارد. این کفپوش از جنس لاستیکی با عنوان پی وی سی است که لایه ی زیرین آن از فوم سختی تشکیل شده است. در واقع ترکیب فوم و پی وی سی باعث شده است که برای کفپوش زمین بسکتبال گزینه ی مناسبی باشد.

کیفیت کفپوش زمین بسکتبال بسیار مهم است از این جهت که کمترین اختلاف در هموار بودن زمین می تواند بازی را تحت تأثیر قرار دهد. نوعی دیگر از کفپوش ها که برای بازی بسکتبال مورد استفاده قرار می گیرد کفپوش های چوبی هستند. یکی از کفپوش های چوبی مخصوص بازی بسکتبال از چوب افرا تهیه می شود. این کفپوش به دلیل ساختار محکم و فشرده ی چوب افرا برای زمین های بسکتبال بسیار مناسب می باشد. چوب افرا در برابر شکستن بسیار مقاوم است و از این جهت کارایی بسیار زیادی دارد. برای کفپوش زمین های بسکتبال حرفه ای تنها چوب افرا درجه یک و بدون گره و زدگی مناسب می باشد.

رزرو زمین بسکتبال

اجاره زمین بسکتبال به صورت اینترنتی:

در صورتی که قصد اجاره زمین بسکتبال را داشته باشید می توانید به راحتی و به صورت اینترنتی اجاره زمین بسکتبال را انجام دهید. زمانی که قصد اجاره ی زمین بسکتبال را دارید قطعا ویژگی های زیادی برایتان اهمیت دارد. اینکه اجاره زمین بسکتبال رو باز را انجام دهید و یا اجاره زمین بسکتبال سالنی به خود شما و گروه ورزشی شما بستگی دارد. قطعا زمان اجاره زمین بسکتبال امکاناتی مانند پارکینگ، بوفه، سرویس بهداشتی، رختکن، تهیه هوا، دوش، کمد و … بسیار اهمیت دارد. اگر اجاره زمین بسکتبال را به صورت اینترنتی انجام دهید می توانید زمینی کاملا باب میل و مشخصات مدنظرتان انجام دهید.

رزرو آنلاین زمین بسکتبال
رزرو سالن بسکتبال
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *