بهترین زمین والیبال چه ویژگی دارد؟

کلاس والیبال

یکی از ورزش ها و بازی های گروهی پر طرفدار در جهان، ورزش والیبال می باشد. این ورزش در سال 1895 در آمریکا ابداع شده است و بعد ها در دیگر کشور های دنیا گسترده شده است. تقریبا تمامی گروه های سنی می توانند این بازی را انجام دهند و برای انجام این ورزش تنها به توپ و تور والیبال نیاز می باشد. این ورزش به انواع مختلف مانند والیبال سالنی و والیبال ساحلی تقسیم بندی می شود. در این مقاله قصد داریم نکاتی را در مورد زمین این ورزش یعنی ابعاد زمین بازی والیبال، اجاره سالن والیبال و کفپوش زمین بررسی کنیم.

والیبال
Player bouncing volleyball ball

ابعاد زمین والیبال چقدر است؟

همانطور که گفتیم بازی والیبال در انواع مختلفی انجام می شود. ابعاد زمین والیبال برای بازی های سالنی طبق قوانین فدراسیون بین المللی این بازی 18 × 9 متر تعیین شده است. این ابعاد برای بازی های داخل سالن والیبال است و ابعاد زمین برای والیبال ساحلی متفاوت می باشد. دور تا دور ابعاد زمین ورزش والیبال را منطقه ی آزاد محاصره کرده است. منظور از منطقه ی آزاد فضایی است که از هر ضلع زمین ورزش والیبال حداقل 3 متر فاصله داشته باشد. طبق قوانین بین المللی در مسابقه های رسمی و جهانی منطقه آزاد باید از طول زمین بازی 5 متر و از عرض زمین بازی 6.5 متر فاصله داشته باشد. در بازی های بین المللی فضای بازی آزاد نیز باید حداقل 12.5 متر از سطح زمین، ارتفاع داشته باشد.

زمین والیبال

علاوه بر ابعاد این زمین  اطلاعاتی در مورد خطوط زمین این بازی نیز باید بدانید. خطوط مختلفی وجود دارند که ابعاد زمین والیبال را مشخص می کنند. خطوط مرزی، خط مرکزی، خط حمله و خط محدود کننده ی مربی سایر خطوطی هستند که ابعاد زمین ورزش والیبال را مشخص می کنند.

خطوط مرزی:

منظور از خط های مرزی دو خط جانبی و دو خط انتهایی هستند که منطقه ی بازی را مشخص می کنند. این خطوط دقیقا درون منطقه ی بازی رسم می شوند و روی خط ها نیز دقیقا جزو منطقه ی بازی است.

خط مرکزی:

خط مرکزی خطی است که زمین بازی را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند. خط مرکزی دقیقا در زیر تور بازی و میان دو خط جانبی رسم می شود.

خط حمله:

منظور از خط حمله، خطی است که لبه ی آن در فاصله ی 3 متری از خط مرکزی زمین قرار دارد که منطقه ی جلویی را مشخص می کند. خط حمله در هر دو نیمه ی زمین بازی والیبال وجود دارد.

خط محدود کننده مربی:

این خط در امتداد خط حمله تا خط عرضی زمین و با فاصله ی 1.75 متر موازی با خط جانبی رسم می شود. این خط منطقه ای را که مربی می تواند در آن حضور داشته باشد را مشخص می کند.

رزرو زمین والیبال

حال که ابعاد زمین والیبال سالنی را بررسی کردیم نوبت به آن رسیده است که ابعاد زمین والیبال ساحلی را بررسی نماییم. زمین ورزش والیبال ساحلی شامل منطقه ی بازی و منطقه ی آزاد می باشد. زمین ورزش والیبال ساحلی مستطیلی به ابعاد 8 × 16 متر می باشد که توسط منطقه ی آزاد به فاصله ی 3 متر محاصره شده است. ارتفاع فضای بازی آزاد در والیبال ساحلی باید حداقل 7 متر باشد. این مقادیر برای بازی های بین المللی و رسمی کمی تفاوت دارد.

کلاس والیبال

مناطق زمین ورزش والیبال:

زمین ورزش والیبال دارای مناطق مختلفی است. منطقه ی جلویی، منطقه ی سرویس، منطقه ی تعویض، منطقه ی تعویض بازیکن ازاد و منطقه ی گرم کردن انواع مناطق مختلف زمین این بازی هستند.

منطقه جلویی: در هر نیمه ی زمین  منطقه ی جلویی توسط دو خط مرکزی و خط حمله مشخص می شود. منطقه ی جلویی علاوه بر محدوده ی درون بازی تا انتهای مرز منطقه ی آزاد امتداد دارد.

منطقه سرویس: منطقه ی سرویس پشت خطوط عرضی زمین است و محدوده ای با عرض 9 متر است. این منطقه با دو خطی به طول 15 سانتی متر مشخص می شود. این خط ها در امتداد خط های جانبی زمین و با فاصله ی 20 سانتی متری از آن ها رسم می شود.

منطقه تعویض: منطقه ی تعویض با امتداد خطوط حمله تا میز داوری مشخص می شود.

منطقه تعویض بازیکن: منطقه ی تعویض بازیکن در واقع بخشی از منطقه ی آزاد است که طول آن برابر با فاصله ی خط حمله تا خط عرضی زمین است.

منطقه گرم کردن: بر اساس قوانین فدراسیون بین المللی بازی والیبال برای مسابقه های جهانی و رسمی منطقه های گرم کردن فضایی 3 × 3 متر هستند که در دو طرف نیمکت ذخیره و خارج از منطقه ی آزاد قرار دارند.

انواع کفپوش زمین والیبال:

کفپوش زمین والیبال باید کاملا صاف و یک دست باشد تا هیچ گونه خطری را برای بازیکن و هیچ اختلالی را برای بازی ایجاد نکند. بر اساس قوانین بین المللی این بازی کفپوش زمین والیبال برای بازی های رسمی و جهانی باید ازجنس چوب و یا مواد مصنوعی مورد تأیید فدراسیون باشد. کفپوش زمین باید حتما دارای رنگ روشنی باشد تا مورد تأیید فدراسیون بین اللملی این ورزش باشد. علاوه بر رنگ کفپوش زمین والیبال، خطوط درون زمین نیز باید حتما از رنگ روشن و سفید باشد و رنگ کفپوش زمین والیبال و منطقه ی آزاد باید رنگی روشن و غیر از رنگ سفید باشد.

اجاره زمین والیبال

کفپوش زمین والیبال برای فضا های باز و فضا های سر پوشیده با یکدیگر متفاوت می باشد. معمولا در سالن های سر پوشیده از کف پوش های دارای فوم استفاده می شود. این نوع کف پوش ها معمولا قابلیت ضربه گیری خوبی دارند و احتمال آسیب های احتمالی برای بازیکنان را بسیار کم می کند. قابل شستشو بودن، سطح صاف و لیز نبودن از سایر ویژگی های کف پوش های زیر فوم دار می باشد.

برای ثبت نام کلاس والیبال کلیک کنید.

رزرو زمین والیبال به صورت آنلاین:

اگر قصد اجاره زمین والیبال را داشته باشید به راحتی و به صورت آنلاین می توانید این کار را از طریق وب سایت های مختلف مانند آسان اسپرت با قیمت های مناسب انجام دهید. برای اجاره زمین والیبال می توانید به صورت آنلاین انواع ویژگی های زمین ها را بررسی نمایید و سایر ویژگی های آن ها را با یکدیگر مقایسه کنید. از این طریق می توانید رزرو خود را به صورت اینترنتی انجام دهید و از خدمات مختلف آن بهره مند شوید. با آسان اسپرت می توانید به راحتی رزرو زمین والیبال مورد تأیید خود را به صورت آنلاین انجام دهید.

رزرو سالن والیبال
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *