آموزش شطرنج از 0 تا 100 به زبان ساده (100% تضمینی)

کلاس شطرنج

شطرنج یک ورزش کاملا ذهنی و فکری می باشد که برای بازی کردن با آن حتما باید از تمرکز بالایی برخوردار باشید. خیلی از افراد تنها اسم بازی شطرنج را شنیده اند و تا به حال شطرنج بازی نکرده اند و از سختی های آن هراس داشته اند اما باید گفت که با یادگیری اصول و قوانین این بازی می توانید به یک شطرنج باز قهاری تبدیل شوید. از طرفی دیگر خیلی از افراد تنها برای سرگرمی و تفریح شروع به این بازی می کنند و این افراد با اصول و مفاهیم اصلی این ورزش هیجانی آشنا نشده اند از این رو لذت واقعی را تجربه نخواهند کرد. بازی شطرنج یکی از معروف ترین و پر طرفدار ترین بازی های فکری و معمایی در جهان می باشد که حتی افراد پیر هم عاشق این بازی هستند. در مورد بازی شطرنج اطلاعات زیادی را از گوشه و کنار اینترنت می توان کسب کرد اما در این مقاله ورزشی ما با یک شیوه آسان شطرنج را به طور کلی همراه با قوانین شطرنج به شما آموزش خواهیم داد. برای آموزش شطرنج کافیست در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی صفحه شطرنج


قبل از شروع بازی شطرنج و آموزش شطرنج ابتدا باید بلد باشید صفحه شطرنج را بچینید. صفحه این بازی هیجانی یک مربع هشت در هشت می باشد که یکی در میان به رنگ سفید و مشکی است و در کل 64 عدد خانه دارد. از این 64 عدد 32 عدد از خانه ها به رنگ سفید و 32 عدد دیگر از این خانه ها به رنگ مشکی هستند. اگر دو نفره بخواهید این بازی را انجام دهید باید از 32 خانه استفاده کنید و 16 خانه را به رنگ سفید و 16 خانه را به رنگ مشکی اختصاص دهید.
در آموزش شطرنج همه چیز به توان تحلیل و تمرکز ذهن شما بستگی دارد و با تمرکز بالا و تحلیل مناسب می توانید برنده این بازی باشید. آموزش شطرنج در ستون های آن بدین صورت است که ستون های عمودی این بازی با حروف الفبا A تا H و ستون های افقی این بازی با اعداد 1 تا 8 چیده شده اند. پس از معرفی صفحه شطرنج شما قدم اول برای شروع این بازی هیجانی را برداشته اید.

قوانین شطرنج

آشنایی با مهره های شطرنج و قیمت صفحه آن


برای آموزش شطرنج و مهره های آن باید 16 عدد مهره سفید در 16 خانه ردیف یک و دو و 16 عدد مهره مشکی در 16 خانه ردیف هفت و هشت قرار دهید. در آموزش شطرنج و مهره های آن در اصل باید صفحه شطرنجتان طوری چیده شده باشد که اولین خانه سمت راست در صفحه هر دو کسانی که مشغول بازی هستند سیاه باشد. پس از آشنایی با مهره های شطرنج شما دومین قدم برای شروع و آموزش شطرنج را برداشته اید.
از نحوه چینش مهره ها که بگذریم خیلی از افراد سوال هایی در مورد قیمت صفحه شطرنج دارند. در پاسخ به سوال این افراد باید گفت که قیمت صفحه این بازی هیجانی و جذاب به کیفیت و نوع صفحه انتخابی شما بستگی دارد که قیمت انواع صفحه های بازی شطرنج از 20 تومان شروع می شود و تا دو ملیون تومان ادامه خواهد داشت و در شطرنج همه چیز بسته به انتخاب شماست.

اطلاعات ده ها مربی شطرنج و دوره های آنان را در سایت آسان اسپرت مشاهده کنید.

چه جوری صفحه شطرنج را باید چید؟


پس از آموزش شطرنج در مورد مهره ها و صفحه آن سوالی به وجود می آید و آن سوال نحوه چینش مهره ها در صفحه می باشد. وقتی صفحه شطرنج خود را باز می کنید در واقع تعدادی خانه مربع شکل به رنگ های سیاه و مشکی جلوی شما نمایان می شود. پس از مشاهده صفحه شطرنج خود باید بدانید که مهره های این بازی طبق یک قانون چیده شده اند و شطرنج باز ها همگی از این قانون باید پیروی کنند. مهره های شطرنج عبارتند از پیاده یا سرباز، فیل، اسب، رخ، وزیر و شاه.
آموزش شطرنج و چینش آن ها بدین صورت می باشد که شما در ردیف دوم ابتدا باید سرباز ها را به ترتیب بچینید و پس از چینش سرباز ها در گوشه دو طرف دو عدد رخ قرار می دهید و بعد از آن از دو طرف اسب، بعد دو عدد فیل باید قرار دهید. از طرفی دیگر شاه سفید رنگ باید روی مربع سفید و شاه مشکی رنگ باید روی مربع مشکی قرار بگیرد و وزیر نیز باید در مربع باقیمانده باشد.

چیدمان شطرنج

آموزش شطرنج مبتدی


در آموزش بازی شطرنج زمان بسیار اهمیت دارد. وقتی این بازی به صورت مسابقه بین دو نفر باشد باید در زمانی محدود بازی خود را تمام کنند و در این بازی هر کس زودتر تایم خود را تمام کند بازنده خواهد بود. ساعت شطرنج نیز دارای قیمت می باشد که قیمت آن از 50 تومان تا 400 هزارتومان است و هر کس مزابق سلیقه خود برای ساعت هزینه خواهد کرد. در آموزش شطرنج مبتدی هر کدام از شش مهره ها به صورت متفاوت حرکت می کنند و یک مهره نمی تواند از روی مهره دیگر رد شود یا جای مهره دیگر را بگیرد.
به عبارتی دیگر در آموزش شطرنج مبتدی وقتی یکی از مهره ها بیرون باشد مهره دیگر می تواند جای او را بگیرد و در ادامه جوری حرکت کند که بتواند از خود به بهترین نحو ممکن دفاع کند. در آموزش شطرنج مبتدی حرکت مهره سرباز تا حدودی غیر معمولی است و مهره سرباز فقط می تواند به سمت جلو حرکت کند همچنین به صورت اریب مانند به ان حمله شود. مهره سرباز حق یه خانه جلو رفتن را دارد و هنگام شروع بازی برای یک بار می تواند دو خانه به جلو برود.

شطرنج حرفه ای

آموزش شطرنج حرفه ای


در آموزش شطرنج مبتدی تنها نحوه حرکت سرباز را به شما آموزش دادیم اما در اموزش شطرنج حرفه ای به شما نحوه حرکت تمامی مهره ها را اموزش خواهیم داد.
• نحوه حرکت شاه :
در اموزش شطرنج حرفه ای باید بدانید که مهم ترین مهره در این بازی مهره شاه می باشد اما از طرفی ضعیف ترین است زیرا این مهره فقط به یک خانه می تواند در هر جهت حرکت کند. در حقیقت شما شاه را تا حد امکان نباید وارد بازی کنید چون وقتی این مهره راه دفاع از خود نداشته باشد کیش می شود.
• نحوه حرکت وزیر :
در اموزش شطرنج حرفه ای نحوه حرکت وزیر بدین صورت این که این مهره می تواند به طور مستقیم در هر جهت حرکت کند همچنین این مهره قدرتمند ترین مهره در شطرنج می باشد. این مهره نمی تواند از مهره هایی که در جلوی آن هستند عبور کند.
• نحوه حرکت رخ :
این مهره می تواند برای خود هر چند خانه که دوست دارد حرکت کند اما نکته این مهره این است که فقط مجاز به حرکت رو به جلو، عقب و چپ و راست می باشد. در حقیقت رخ ها مهره های قدرتمندی هستند و می توانند نقش مهمی در مراقبت از مهره های دیگر داشته باشند.
• نحوه حرکت فیل :
این مهره می تواند هر تعداد خانه ای که دوست دارد را به حالت اریب طی کند با این شرط که این مهره باید فقط روی خانه ای باشد که همرنگ خودش یعنی سیاه یا سفید و از طرفی دیگر باید روی همان رنگ بماند.
• نحوه حرکت اسب :
مهره اسب با مهره های دیگر یک تفاوت کوچک دارد. این مهره باید دو خانه را در یک جهت طی کند و نوع حرکت این مهره باید به صورتL باشد. این مهره تنها مهره ای در شطرنج است که می تواند از سایر مهره ها نیز عبور کند.

آموزش شطرنج کودکان


لقب بازی شطرنج مادر ورزش ها می باشد زیرا این ورزش هم از نظر روحی و هم از نظر شخصیتی برای هر انسانی از پیر تا جوان مفید می باشد. این بازی فکری همانند سایر بازی ها و ورزش ها تاکتیک هایی دارد که با یادگیری آن ها و استفاده به موقع از آن می توانید به یک شطرنج بازی قوی و حرفه ای تبدیل شوید. این بازی رده سنی ندارد و شما با هر سنی می توانید مشغول این بازی شوید.
برای آموزش شطرنج کودکان ابتدا باید به این نکته اشاره کرد اگر یک کودک مسئولیت پذیر می خواهید باید او را با بازی شطرنج آشنا کنید. اکنون سوالی در ذهن مادران شکل می گیرد که آموزش شطرنج کودکان چگونه است؟ برای آموزش شطرنج کودکان به هیچ عنوان عجله نکنید و ابتدا از حرکات آسان برای شروع این بازی بهره ببرید. از آنجایی که گفته شد شطرنج سن و سال نمی شناسد حتی کودکان پنج ساله هم می توانند شطرنج را فرا بگیرند.

کلاس شطرنج تهران

خرید شطرنج را از طریق فروشگاه ورزشی آسان اسپرت انجام دهید.

آموزش تکنیک های شطرنج


در این بخش قصد داریم به آموزش تکنیک های شطرنج بپردازیم. هدف از بازی کردن برنده شدن می باشد و هیچ کس از بازنده شدن خوشش نمی آید. با رعایت و دانستن چند تکنیک مهم و اساسی می تواند برنده این بازی هیجانی باشید کافیست اطلاعاتی مفید از این تکنیک ها داشته باشید. یکی از تکنیک های مهم و اساسی این بازی کیش و مات کردن می باشد. کیش و مات به معنی بیرون کردن مهره های حریف از صفحه و کناره گیری می باشد.
وقتی شاه حریف ما نتواند خودش را نجات دهد کیش می شود. برای کیش کردن شاه سه راه وجود دارد. راه های کیش کردن شاه عبارتند از :
• آن را از حالت کیش دربیاوریم و حرکتش دهیم.
• راه کیش را با مهره دیگر ببندیم.
• به مهره ای که شاه را کیش کرده، حمله کنیم.
اگر حریف شما نتواند از کیش و مات شدن فرار کند بازی تمام خواهد شد. از طرفی دیگر برای کیش نشدن خود باید مهره شاه تان را به قسمت هایی ببرید که امن باشد به علاوه تمرکز خود را بالا ببرید تا مهره هایتان را از دست ندهید که در کیش و مات کردنتان مهم خواهد بود.

شطرنج

اثرات مثبت بازی شطرنج برای سلامت ذهن و روح


بسیاری از بازی ها هستند که علاوه بر جسم روی ذهن و روح فرد تاثیرات بسیار مثبتی می گذارند و یکی از این ورزش ها که تاثیرات بسیار مثبت روحی و شخصیتی روی فرد می گذارد شطرنج است. این بازی بهترین ورزش برای مفز می باشد. در ادامه برخی از مهم ترین فواید این بازی هیجانی را برای شما مطرح کرده ایم. اثرات مثبت این بازی برای سلامت ذهن و روح عبارت است از :
• ارتقای رشد مغز
• تمرین هر دو نیم کره مغز
• افزایش ضریب هوشی
• کمک به جلوگیری و پیشگیری از بیماری آلزایمر
• رشد خلاقیت
• بهبود مهارت خواندن
• بهبود مهارت حل مسئله
• بهبود حافظه
• آموزش برنامه ریزی و دور اندیشی
• مهارت های شناختی و ارتباطی
• بهبود یافتن سکته و ناتوانی
• کمک به توان بخشی و درمان
• تقویت و ایجاد اعتماد به نفس
• جلوگیری از اتلاف وقت

برای ثبت نام در کلاس شطرنج حضوری و کلاس شطرنج و رزرو سالن شطرنج از خدمات آسان اسپرت استفاده نمایید.

فواید شطرنج

قوانین شطرنج


هر بازی حتی بازی های بچه ها نیز از قوانینی بهره می برند و شطرنج نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد. قوانین شطرنج همانند آموزش بازی شطرنج بسیار راحت می باشد به طوری که با یک بار مطالعه تمامی قوانین را فرا خواهید گرفت. قوانین شطرنج خاص هستند و اگر کسی بار اول آن ها را ببیند فکر می کند منطقی نیست اما این قوانین برای هیجانی شدن بازی لازم هستند. در ادامه نگاهی کوتاه به قوانین شطرنج کرده ایم :
• باید اولین حرکت شاه باشد.
• باید اولین حرکت رخ باشد.
• هیچ مهره ای نباید بین شاه و رخ حرکت کرده باشد.
• شاه نباید کیش را رده کرده باشد و باز هم به بازی ادامه دهد.

آموزش شطرنج

بررسی قوانین شطرنج به زبان ساده


• چگونه سربازها را ارتقا دهیم؟
مهره سرباز یک توانایی منحصر به فرد دارد و این توانایی این است که اگر مهره سرباز به گوشه ای برود می تواند در بازی به یک مهره دیگر تبدیل شود. به همین علت در بررسی قوانین شطرنج به زبان ساده بعضی از افراد فکر می کنند که مهره سرباز را می توانند فقط جایگزین مهره های خارج شده کنند در صورتی که این فکر درست نبوده و این مهره حتی می تواند نقش مهره وزیر را هم بازی کند. همچنین باید گفت که تنها مهره سرباز می تواند از این قانون بهره ببرد.
• چگونه در شطرنج قلعه داشته باشیم؟
یکی دیگر از قوانین منحصر به فرد این بازی هیجانی ساختن قلعه است. در بررسی قوانین شطرنج به زبان ساده این قانون به فرد اجازه می دهد که دو کار را با یک حرکت انجام دهد. این قانون زمانی مورد استفاده است که مهره شاه را دو خانه به سمت چپ یا راست حرکت دهیم و سپس از گوشه کناری به سمت راست شاه را دوباره بیاوریم.

 

آموزش کامل شطرنج

آموزش کامل شطرنج به صورت حرفه ای و تخصصی نیاز به مربی مجرب دارد.سایت آسان اسپرت این امکان را فراهم کرده تا شما بتوانید اطلاعات چندین مربی مجرب و فوق حرفه ای شطرنج کشور را مشاهده و جهت آموزش کامل شطرنج در دوره های آنلاین این اساتید شرکت نمایید.کلاس ها به صورت عمومی ،نیمه خصوصی و خصوصی برگزار می شوند و شما بدون نیاز به مراجعه حضوری می توانید فنون کامل این بازی و تکنیک های آن را فرا بگیرید.

جمع بندی نهایی


در جمع بندی نهایی این مقاله سایت آسان اسپرت به طور کلی با قوانین، فواید و نحوه بازی شطرنج آشنا شدید همچنین دریافتید که آموزش بازی شطرنج نه تنها برای بزرگسالان بلکه برای نوجوانان و کودکان نیز سخت و دشوار نمی باشد. در پایان امیدوار هستیم از مطالب فوق نهایت بهره را برده باشید و مطالب ذکر شده برای شما مفید باشد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *