مرثیه ای برای یک استعداد

فوتبال چنان در تار و پود جامعه ی معاصر تنیده شده که تصور کردن روزی بدون شنیدن خبری از این ورزش و بازیکنان آن امری محال به نظر می رسد. در نفوذ و اثرگذاری جهانی پدیده فوتبال همین بس که شباهت ظاهری به فوق ستاره ای مانند لیونل مسی سرنوشت جوان ایرانی رضا پرستش را به گونه ای رقم زده که شاهد حضور وی در رویدادهای جهان ورزش و حتی خبرهای از حضور وی در برخی پروژه های سینمایی هستیم. 

به دلیل جذابیت بسیار زیاد ورزش فوتبال و همچنین برد رسانه ای و تبلیغاتی که حول ستاره های فوتبال وجود دارد، کودکان و جوانان بسیاری شب را با رویای فوتبالیست شدن به خواب می روند و روزنامه ها، جراید و وب سایت های مختلف در سالیان اخیر پر شده است از تیترها و خبرهای استعدادهای فوتبالی که در گوشه و کنار ایران برای رسیدن به آرزوهایشان دست و پا می زنند:

  • درخواست پسر ۷ ساله شیرازی از محمد صلاح بازیکن مصری باشگاه لیورپول برای بازی در آکادمی این باشگاه

  • امیر حسین حاجی‌زاده خردسال اردبیلی استعدادیاب های اروپا را حیرت زده کرد

  • آریا گرجی پور نابغه 9 ساله فوتبال ایران

  • مهارت های فوتبالی آرات….

  • تنها با گذشت چند روز از پخش چند ثانیه‌ای هنرنمایی کودک ایرانی در یک برنامه تلویزیونی سایت اسپانیایی AS به انتشار فیلمی از کودک 9 ساله ایرانی پرداخته و از وی به عنوان یکی از ستارگان آینده فوتبال جهان نام برده است

 

 هر روزه قصه ی علاقه کودکان این مرز و بوم به ورزش فوتبال شنیده می شود و هر بار حکایتی عجیب و افسانه ای از استعداد های بچه های ایران می شنویم. از داستان آدرین بیگ لوی 6 ساله که آرزوهایش را در محله ملک آباد در نزدیکی جاده قزل حصار دنبال می کند و به همراه پدر شبانه-روز تمرینات سختی را انجام می دهد تا شاید روزی جای در جای پای ستاره مورد علاقه اش آرتور ویدال شیلیایی بگذارد. علاقه این کودک به فوتبال و آرتور ویدال باعث شده استعدادهایش با سرعت بیشتری شکوفا شود به گونه ای که با انتشار گوشه ای از استعدادهای این کودک با انگیزه و پرتلاش در فضای مجازی به زعم کارشناسان نوید ظهور ستاره ای جدید در فوتبال ایران را می دهد.

 

در دهدشت (کهگیلویه و بویر احمد)، گوشه ای دیگر از این سرزمین کهن دیبالای ایرانی (امیر محمد)  در حال تلاش و تمرین است تا شاید استعداد فوق العاده و همت بزرگش روزی او را در بین بزرگان فوتبال قرار دهد. دیبالای ایرانی که با ضربه ای زیبا صدای آرزوهایش را به گوش خدای فوتبال رساند، تا آنجا که دیبالای اورجینال ستاره آرژانتینی تیم فوتبال یوونتوس از هنر این کودک ایرانی به وجد آمد و پیراهن امضا شده اش را برای امیر محمد ارسال کرد. ضربه ای به توپ برای نشان دادن استعداد کم نظیر امیر محمد به جهان فوتبال کافی بود!!!!!

*می تراود مهتاب،  

می درخشد شب تاب*

ضربه ای که در عین زیبایی برای کودکان این سرزمین دردآور است. ضربه ای که شاید تلنگری باشد برای مسئولان و مدیران کشور…گرچه که سالیان درازی است که امید رخت بربسته است… و فرزندان این سرزمین برای برآورده شدن آرزوهایشان چشم به استعدادیاب های بین المللی دوخته اند و به لطف فضای مجازی در عصر جدید زودتر از هر زمانی در هر نقطه ای از دنیا چشمان تیزبین استعدادیابان به دنبال یافتن ستاره های آینده جهان فوتبال هستند.

شاید دل خوش بودن کودکان و جوانان کشور به نشان دادن استعداد هایشان در فضای مجازی به امید دیده شدن، در دوره ای که استعداد های ناب این سرزمین در کشورهای دیگر غرق می شوند پر بیراه نباشد و صد حیف و صد کاش …… از *گرجستان*

نیما یوشیج در شعر *آی آدم ها* وضعیتی را به تصویر می کشد که بی شباهت با وضعیت امروز استعداد های کشور نیست:

ای آدم ها که بر ساحل نشسته شاد و خندانید
یک نفردر آب دارد می سپارد جان
یک نفر دارد که دست و پای دائم‌ میزند
روی این دریای تند و تیره و سنگین که می‌دانید
آن زمان که مست هستید از خیال دست یابیدن به دشمن
آن زمان که پیش خود بیهوده پندارید
که گرفتستید دست ناتوانی را
تا توانایی بهتر را پدید آرید
آن زمان که تنگ میبندید
برکمرهاتان کمربند
چه هنگامی بگویم من؟
یک نفر در آب دارد می‌کند بیهود جان قربان
آی آدمها که بر ساحل بساط دلگشا دارید
نان به سفره،جامه تان بر تن؛
یک نفر در آب می‌خواند شما را
موج سنگین را به دست خسته می‌کوبد
باز می‌دارد دهان با چشم از وحشت دریده
سایه‌هاتان را ز راه دور دیده
آب را بلعیده درگود کبود و هر زمان بیتابش افزون
می‌کند زین آبها بیرون
گاه سر، گه پا
آی آدمها
او ز راه دور این کهنه جهان را باز می‌پاید
می زند فریاد و امید کمک دارد

 

به راستی اشکال کار کجاست؟ مسئولیت و نقش فدراسیون، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در استعدادیابی ورزش چیست؟ مراحل قانونی تاسیس مدارس فوتبال و مراکز استعدادیابی چیست؟  سرنوشت استعداد های بی نظیر کشور چه می شود؟ رسالت مدیریت کلان ورزش کشور در مدیریت آکادمی های ورزشی چیست؟ و سوالات بسیاری که آسان اسپرت به عنوان رسانه تخصصی ورزش در مقالات آینده سعی به پاسخگویی و طرح درست آنها دارد…

 

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *