نقش مدارس فوتبال در ارتقا مهارت و تکنیک

کلاس فوتبال

مدرسه فوتبال در کشورهای پیشرفته

در حال حاضر در کشورهای پیشرفته آموزش فوتبال به صورت علمی درآمده است و بهبود و افزایش آمادگی مهارتی بازیکنانی که در آکادمی ها، مدارس و کلاس های فوتبال ثبت نام می کنند در درجه اول اهمیت قرار گرفته است. کشورهای مختلف برای بالا بردن سطح آمادگی مهارتی و استعداد تکنیکی نونهالان خود، فعالیت های وسیعی را آغاز کرده اند به طوری که روز به روز بر تعداد مدرسه فوتبال، کلاس های آموزشی و آکادمی های حرفه ای فوتبال افزوده می شود، به طوری که علاوه بر وجود مدارس و کلاس های فوتبال باشگاه های حرفه ای و آماتور در کشورهای صاحب نام، مدارس و آکادمی های خصوصی فوتبال در این ورزش پرطرفدار سرمایه گذاری کرده اند. جالب است که نسل گذشته و جدید فوتبالیست های بزرگ دنیا مانند زیدان، رونالدینیو، مایکل اوون، فرانچسکو توتی، کاکا، ژاوی، مسی، اینیستا، رونالدوی پرتقالی و ده ها ابر ستاره ی ورزش فوتبال پرورش یافته ی آکادمی های فوتبال بوده اند و در دو دهه گذشته مدرسه فوتبال های بزرگ دنیا مانند مدرسه فوتبال آژاکس و بارسلونا خدمات زیادی به ورزش فوتبال کرده اند.

اینستا در کودکی

نظر بازیکنان و مربیان بزرگ در مورد آموزش کودکان در مدارس فوتبال

اریکسون سرمربی سوئدی سابق تیم ملی انگلستان معتقد است:

شرط لازم برای بازیکن بهتر و برتر بودن داشتن تکنیک و مهارت بالاست و اگر بازیکنی مهارت های پایه را در مدرسه فوتبال به درستی آموزش ببیند، در آینده می توان در قالب ها و تاکتیک های مختلف از مهارت آنها بهره مند شد.

برای ثبت نام کلاس فوتبال کلیک کنید.

روبرتو کارلوس بازیکن افسانه ای تیم ملی برزیل و باشگاه رئال مادرید بیان می کند:

تکنیک استعداد ذاتی است که تمام قواعد بازی را بر هم می زند. بنابراین، تفاوت هایی را بین بازیکنان به وجود می آورد و مهارت های فردی به تنهایی با راه حل های غیر منتظره به وضعیت های پیچیده پایان می بخشد. او با ذکر خاطره فینال لیگ قهرمانان فصل 2001-2002 می گوید در آن شب بازی گره خورده بود و لورکوزن در خیلی از دقایق فشار زیادی رو تحمیل می کرد. وقتی در صحنه گل دوم توپ را به درون محوطه جریمه ارسال کردم انتظار نداشتم زیدان آنگونه به توپ ضربه بزند، آن تصمیم در یک لحظه از سوی کسی گرفته شد که یکی از با استعدادترین و تکنیکی ترین بازیکنان تاریخ فوتبال بود. با تکنیک و نبوغ فردی زیدان و در کمتر از یک ثانیه بزرگترین جام باشگاهی فوتبال را به دست آوردیم و این اهمیت تکنیک و استعداد را در فوتبال نشان می دهد. البته این سخن از بازیکنان برزیل که مبدا تکنیک و خلاقیت های فردی هستند دور از انتظار نبود.

 

زیدان

کارلوس در مورد مدارس فوتبال می گوید:

امروزه مدارس فوتبال به صورت علمی کار می کنند و برنامه های فوق العاده منظمی بر آنها حاکم است. تنها نکته منفی که در مدارس فوتبال امروزی می بینم توجه کمتر به تکنیک فردی بازیکنان است که اگر بازیکنان فوتبال پایه خود در ارتقای تکنیک و مهارت های فردی شان تلاش کنند این نقص نیز برطرف خواهد شد.

کریستیانو رونالدو در مورد تفاوت مدارس فوتبال 20 سال قبل و امروز می گوید:

مدارس فوتبال امروزی به مراتب منظم تر و با امکانات و برنامه های بهتری هستند ولی یک موضوع در مدارس فوتبال گذشته وجود داشت آن هم آزادی عمل بیشتر به بازیکنان بود. من در اسپورتینگ تقریبا آزاد بودم که تکنیک و مهارت های خودم را در بازی نشان دهم و همان آزادی عملی که در آن تیم داشتم درهای پیشرفت در فوتبال را برای من باز کرد ولی امروزه مربیان فقط تاکید بر کار تیمی دارند و به نظر من این با روحیه ی بازیکنانی که خلاقیت فراوانی دارند همسو نیست.

کارلو آنجلوتی در زمینه آموزش در مدرسه فوتبال بیان می کند:

یادگیری مهارت های فوتبال در سنین رشد بهتر صورت می گیرد. همچنین منظور از تکنیک اعمال حرکتی مخصوص بازی فوتبال است که موجب بازی صحیح و هدفمند می شود. او با ذکر مثالی اینگونه بیان می کند: بازی و حرکات پائولو مالدینی رو که نگاه می کردیم هم در زمانی که با او همبازی بودم و هم زمانی که مربی او بودم حیرت زده می شدم که چگونه با این سرعت بازی خوانی می کند و در جای درست قرار می گیرد. همیشه برای من سوال بود آیا مالدینی تحت تاثیر آموزش آکادمی میلان اینگونه رشد یافته یا نبوغ بیش از اندازه ی اوست که به یاریش می آید. هر چه که بود می توانستم هدفمندی را در حرکات این بازیکن افسانه ای ببینم و اعتقاد من بر این است که او در دوره ی نونهالی آموزش های صحیح دیده که اینگونه بدون لحظه ای درنگ حرکات درست را در زمان درست انجام می دهد.

اسکولاری مربی سابق تیم ملی برزیل ملقب به فیل بزرگ می گوید:

تکنیک ها در فوتبال ابزار داد و ستد به شمار می روند و بازیکنی بهتر است که تکنیک بهتر و بیشتری داشته باشد.

 

مدرسه فوتبال

مدرسه فوتبال آری یا خیر؟

هوارد و همکارنش در استرالیا تحقیقی انجام داد که نتایج جالبی در پی داشت. او و همکارانش آزمون های مهارتی از 30 بازیکن که در مدرسه فوتبال آموزش دیده بودند و 30 بازیکن که در کوچه و خیابان تمرین می کردند به عمل آورد. مهارت ها شامل روپایی، حمل توپ، دریبل کردن، پاس دادن، دریافت و کنترل بود. نتایج نشان داد میانگین نمرات بچه های مدرسه فوتبال به مراتب بالاتر از بازیکنان خیابانی بود و این نشان می دهد اگر مدارس فوتبال کارشان را درست انجام بدهند خلاقیت و مهارت بازیکنان نیز پیشرفت می کند.

ویلیامز تحقیق مشابهی در آمریکا انجام داد و مهارت های شوت کردن، دریبل کردن را در بین دو گروه بازیکنان مدرسه فوتبال (16 نفر) و بازیکنان خیابانی (16 نفر) بررسی کرد نتایج نشان داد میانگین دریبل کردن آنها تقریبا برابر است ولی بازیکنان مدرسه فوتبال در مهارت شوت زدن بهتر عمل کردند.

بازیکن نونهال

گسلر در تحقیقی در انگلستان از 50 بازیکن فوتبال دختر و 50 بازیکن پسر آزمون هایی را به عمل آورد نتایج تحقیق و آزمون هایش نشان داد:

در همه ی مهارت های دویدن با توپ، چرخیدن با توپ، سر زدن و شوت زدن میانگین نمرات پسران بهتر و کیفیت تکنیکی بالاتر داشتند.

هیسلینگ این تحقیق را در هلند روی بازیکنان دختر و پسر و بازیکنان خیابانی انجام داد و نتایج نشان داد مهارت بازیکنان پسر بهتر از دختر بود. و نتیجه جالب اینکه مهارت شوت زدن و چرخیدن با توپ بازیکنان دختر  که در مدرسه فوتبال آموزش دیده بودند، بهتر از بازیکنان پسر فوتبال خیابانی بود.

با توجه به صحبت های مربیان و بازیکنان بزرگ و نتایج تحقیقات مختلف می توان نتیجه گرفت که آموزش در مدارس فوتبال می تواند مهارت های بازیکنان را به نحو مطلوبی ارتقا دهد. از این رو سایت آسان اسپرت با معرفی کلاس های فوتبال، مدارس و آکادمی های حرفه ای فوتبال در تهران و شهرستان امکان ثبت نام در این کلاس ها را برای عزیزان علاقه مند فراهم نموده است.

کلاس فوتبال

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *