توپ فوتبال جام جهانی از 1930 تا 2018

کلاس فوتبال
از محبوب ترین ورزش های تیمی می توان به ورزش فوتبال اشاره کرد. بازی فوتبال با دو تیم که هر کدام شامل 11 نفر هستند انجام می شود. این بازی با یک توپ فوتبال و بر روی زمین چمن انجام می شود. زمین چمن می تواند طبیعی و یا مصنوعی باشد. بازیکنان فوتبال موقیعت های تعیین شده ای را در بازی دارند که شامل یک دروازه بان و چند مهاجم، هافبک و مدافع می باشند. ترتیب چینش بازیکنان در زمین توسط سرمربی انجام می شود. هدف از بازی فوتبال گل زدن می باشد. معنی گل زدن در این بازی شوت توپ مخصوص فوتبال در دروازه ی حریف است.
فوتبال
ورزش پرطرفدار فوتبال

جنس توپ فوتبال از چیست؟

یکی از مهمترین بخش های بازی فوتبال مربوط به توپ مخصوص بازی فوتبال است. جنس توپ های فوتبال معمولا از چرم و یا مواد بسیار مناسب می باشد. مواد اصلی تشکیل دهنده ی توپ مخصوص فوتبال شامل دو ماده ی اصلی می باشد. این دو ماده ی اصلی که تکشیل دهنده ی توپ های فوتبال هستند pvc و pu هستند. pvc  مخفف واژه ی پلی وینیل کربنات است و استفاده ی این ماده در جنس توپ مخصوص فوتبال باعث می شود تا این توپ ها ضد سایش باشند. در واقع خاصیت ضد ساییدگی را در جنس توپ فوتبال عهده دار می باشد. به کار رفتن این ماده در جنس توپ های فوتبال پر اهمیت است زیرا این توپ یکسره در معرض ساییدگی و خراش قرار دارد.
توپ فوتبال
pu  ماده ی دیگری است که در جنس توپ های فوتبال به کار رفته است. pu  در واقع مخفف واژه ی پلی اورتان می باشد که برای ایجاد انعطاف پذیری در جنس توپ فوتبال به کار می رود. جنس توپ فوتبالی که از pu است، دارای سطح نرم تر و لطیف تری می باشد. به کار بردن این ماده در جنس توپ باعث دارای مزایای می باشد. قدرت انعطاف و واکنش گرایی توپ در مواقعی که با پای بازیکن برخورد می کند حس بهتری از کنترل و ضربه را در او ایجاد می کند که همین مورد یکی از مزایای آن می باشد. همچنین این ماده ی pu در مقایسه با ماده ی pvc قابلیت ضد آب بودن بهتری را دارا است.

ابعاد توپ فوتبال چه استانداردی دارد؟

توپی که در بازی فوتبال مورد استفاده قرار میگیرد با توجه به رنج سنی بازیکنان سایز های مختلفی دارد. بازیکنان فوتبال که سنی زیر 8 سال دارند باید از توپ سایز 3 برای بازی فوتبال استفاده کنند. این سایز توپ، کوچکترین سایز توپ برای بازی فوتبال می باشد. ابعاد توپ  مخصوص فوتبال با سایز 3 محیطی بین 23 و 24 اینچ را دارا می باشد. اگر ابعاد توپ مخصوص فوتبال به این شکل باشد، این توپ وزنی بین 310 تا 340 گرم دارد.
توپ های فوتبال
بازیکنان فوتبال که سن آن ها زیر 11 سال است باید از توپی با سایز 4 برای بازی استفاده کنند. ابعاد توپ با سایز4، محیطی بین 25 تا 26 اینچ را دارا است. اگر ابعاد توپ فوتبال اینگونه باشد، وزن توپ بین 310 تا 370 گرم است. تفاوت ابعاد توپ سایز 3 و توپ سایز 4، حدودا 2 اینچ می باشد.
بازیکنان فوتبالی که سنی بیشتر از 12 سال دارند باید از توپ سایز 5 استفاده کنند. ابعاد توپ فوتبال سایز 5، دارای محیطی با 27 الی 28 اینچ می باشد. درواقع ابعاد توپ مخصوص فوتبال سایز 5، معادل 68.58 الی 71.12 سانتی متر است. اگر ابعاد توپ فوتبال اینگونه باشد، وزن توپ بین 397 الی 454 گرم می باشد. اختلاف ابعاد توپ سایز 5 با اختلاف ابعاد توپ فوتبال سایز 4، 2 اینچ می باشد. همچنین اختلاف ابعاد توپ  سایز 5، با اختلاف ابعاد توپ فوتبال سایز 3 حدودا 4 اینچ است. فشار هوای درونی توپ بین 8.8 تا 16.2 پی سی ای است.
توپ فوتبال
توپ استانداردی که در بازی های فوتبال ازآن استفاده میشود نیز دارای سایز 5 است. ابعاد توپ مخصوص فوتبال استاندارد فیفا محیطی بین 68 تا 70 سانتی متر را دارا است و وزنی حدود 410 تا 450 گرم را دارد. ابعاد توپ مخصوص فوتبال سایز 5 استاندارد فیفا قطری بین 22 تا 23 سانتی متر را دارا است. در این صورت شعاع توپ 11 تا 11.5 سانتی متر می باشد.

کلاس فوتبال

ویژگی های توپ فوتبال جام جهانی

جام جهانی فوتبال هر 4 سال یک بار در یکی از کشورهای دنیا برگزار می شود. جام جهانی فوتبال یکی از مهمترین رخدادهای ورزشی است که از سال 1930 میلادی برگزار می شود. بازی های جام جهانی توسط فیفا، یعنی فدراسیون جهانی فوتبال برگزار می شود. حضور ایران در جام جهانی در سال های 1978، 1998، 2006، 2014 و 2018 اتفاق افتاده است.

برای ثبت نام کلاس فوتبال کلیک کنید.

توپ فوتبال جام جهانی هر دوره با دوره های قبلی متفاوت می باشد. توپی که در بازی های فوتبال استفاده می شود از طرح های سیاه و سفید یکسان و یا چندگوش تشکیل شده است. توپ جام جهانی صرفا مشخصات گفته شده را ندارد و متمایز از سایر توپ ها می باشد. توپ  جام جهانی طراحی ها و مشخصه های خاص خود را دارا است و هر ساله این طراحی ها متفاوت هستند. از سال 1930 تا سال 2018 تعداد بازی های فوتبال جام جهانی 21 بازی می باشد.
توپ جام جهانی
توپ جام جهانی 2018
توپ جام جهانی از سال 1930 تا سال 2018 همیشه طراحی های متمایز داشته است و در هیچ سالی طراحی تکراری برای توپ جام جهانی به چشم نمیخورد. هر ساله برند آدیداس اسپانسر توپ جام جهانی می شود. اسپانسر آخرین توپ جام جهانی که در کشور روسیه برگزار شد نیز آدیداس بوده است. آدیداس این توپ را با نام تل استار 18 رونمایی کرده بوده است. توپ جام جهانی در سال های قبل نام هایی مانند برازوکا، جابولانی، تیم گئیست، فیورنووا، تری کالر، کواسترا، اتروسکار و … شامل می شود.
رزرو زمین چمن
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *