پینت بال از کجا آمد؟

پینت بال یکی از ورزش های گروهی است و متشکل از دو تیم می باشد. هریک از نفرات تیم ها تفنگ هایی مخصوص به این بازی را دارند که توسط آن ها به افراد تیم رقیب شلیک می کنند. پینتبال ورزشی بسیار هیجان انگیز است و در فضاهای باز انجام می شود. گلوله هایی که از تفنگ ها شلیک می شوند، گلوله هایی پر از رنگ هستند.

اولین بازی ورزش پینتبال در دنیا در سال 1981 توسط گروهی دوستانه و 12 نفری در نیوهاپ شایر انجام شده است. حدود 25 سال بعد از آن ورزش پینتبال با سرعت زیادی در جهان گسترش یافت و در حال حاضر در بیشتر کشورهای جهان برگزار می شود. این ورزش یکی از کم خظر ترین ورزش ها شناسایی شده است.

پینت بال

ورزش پینتبال در ایران در سال 1380 وارد شده است. این بازی از کشور کانادا وارد ایران شده است. برای اولین بار این بازی در باشگاه تفریحی و سرپوشیده ی مجموعه ی انقلاب شروع به فعالیت نموده است. لیگ حرفه ای این ورزش در ایران در سال 1387 تأسیس شده است. تیم ملی پینتبال ایران در 4 دوره ی متوالی قهرمان آسیا شده است و این قهرمانی با حمایت انجمن پینتبال و فدراسیون ورزش های همگانی صورت گرفته است.

ابعاد و ویژگی های زمین پینت بال

از آن جهت که امنیت بازیکنان باید در بازی پینت بال حفظ شود و میزان خطرات احتمالی کاهش یابد، زمین پینت بال باید کاملا صاف و هموار باشد و هیچ گونه شیبی نداشته باشد. ابعاد زمین پینت بال 33 × 55 متر می باشد و کناره های زمین باید با وسیل ای توری و کاملا مورد تأیید انجمن می باشد محصور گردد تا امنیت بازی حفظ شود. جنس زمین پینت بال می تواند از چمن های مصنوعی یا طبیعی، ماسه ی بادی و خاک و شن باشد.

 
رزرو پینت بال

موانعی نیز برای بازی در زمین پینت بال وجود دارد. تعداد این موانع در زمین پینت بال 25 عدد می باشد. این مانع ها باید با فاصله ی یک ونیم متر از خطوط زمین فاصله داشته باشند. همچنین خطوط زمین پینت بال نیز باید یک ونیم متر از تور های زمین فاصله داشته باشد. موانعی که در زمین بازی قرار می گیرند به دو دسته ی موانع طبیعی و موانع مصنوعی تقسیم می شوند.

تجهیزات و تفنگ پینت بال

تجهیزات مختلف بازی و تفنگ پینت بال در اکثر باشگاه های پینت بال وجود دارد و در اختیار بازیکنان قرار می گیرد. واضح است که مهم ترین وسیله در این بازی تفنگ پینت بال می باشد. تفنگ بازی پینتبال به دو دسته ی مکانیکی و الکترونیکی تقسیم می شود. قسمت های مختلف تفنگ بازی پینتبال شامل بدنه ی تفنگ، لوله، هاپر و محفظه ی هوا است. تفنگ بازی پینتبال قابلیت شلیک توپ ها تا 324 کیلومتر در ساعت را دارا می باشد.

تفنگ پینت بال برای از هوای فشرده شده در محفظه ی هوا برای شلیک گلوله های رنگی استفاده می کند. گلوله های رنگی برای تفنگ پینت بال از ترکیب از ترکیب ژلاتین خوراکی و رنگ های خوراکی و طی فرآیند هایی پیچیده وطبق استاندارد های بین المللی تهیه می شوند. اگر این گلوله های رنگی با پوست و یا قسمتی از بدن برخورد داشته باشد به این علت که کاملا از مواد طبیعی تهیه شده است هیچ مشکلی را برای فرد ایجاد نمی کند.

رزرو پینتبال

گلوله های رنگی بازی که توسط تفنگ پینت بال شلیک و بعد پاشیده می شود به راحتی توسط آب از روی لباس و پوست بدن پاک می شود. در رابطه با گلوله های رنگی تفنگ پینت بال بازیکنان باید این مورد را مد نظر داشته باشند که اگر مقداری از رنگ گلوله ها وارد دهان آن ها شد هیچ نگرانی ندارد زیرا از مواد کاملا طبیعی و خوراکی تهیه شده اند.

لباس پینت بال چگونه است؟

لباس بازی پینتبال با توجه به اینکه بازی به صورت حرفه ای انجام شود و یا اینکه برای تفریح انجام شود فرق می کند. در برخی از بازی ها که در زمین های بزرگ و در محیط های طبیعی انجام می شود، بازیکنان برای استتار از لباس پینتبال نظامی استفاده می کنند. در برخی دیگر از بازی هایی که در زمین های کوچکتر و با موانع مصنوعی انجام می شود بازیکنان می توانند لباس پینت بال مختلف بر تن کنند. در هر صورت لباس پینت بال باید به گونه ای باشد که شدت برخورد توپ پینتبال را کم کند.

پینت بال

لباس پینت بال که برای بازی های حرفه ای تهیه می شود به شکل لباس های یکسره است. این لباس ها از هرگونه آسیب و خراشیدگی احتمالی از بدن بازیکن محافظت می کنند. علاوه بر لباس بازی پینت بال که به صورت یکسره است، بازیکنان از زانو بند، آرنج بند و ماسک نیز استفاده می کنند تا میزان آسیب های احتمالی را به حداقل برسانند. همچنین برای این ورزش بازیکنان از کفش مخصوص و دستکش نیز استفاده می کنند.

همانطور که اشاره کردیم یکی از یکی از تجهیزات مهم از دسته ی لباس پینت بال ماسک می باشد. ماسک این بازی به گونه ای طراحی شده است که از هرگونه آسیب در ناحیه ی سر، صورت و چشم ها جلوگیری کند. پس ماسک یا همان محافظ صورت باید در همه ی لحظات بازی روی صورت باشد تا مشکلی برای بازیکنان به وجود نیاید.

در نهایت پوشیدن لباس پینتبال و استفاده از سایر تجهیزات مانند ماسک، کفش مناسب، زانو بند، آرنج بند و … برای جلوگیری از آسیب هایی مه ممکن است اتفاق بیفتد لازم است. همچنین اگر گلوله های رنگی پینتبال به بدن برخورد کند درد زیادی از طرف بازیکن حس می شود که این لباس ها تا حد زیادی این فشار درد را می گیرد و خنثی می کند.

بازی پینتبال
رزرو باشگاه پینت بال

چه موارد ایمنی را در بازی پینتبال رعایت کنیم تا آسیب نبینیم؟

  • در طول بازی به هیچ وجه ماسک را از صورت خود بر نداریم.

  • اگر قصد شلیک نداریم، دست خود را از روی ماشه ی تفنگ بر داریم.

  • ضامن تفنگ یا همان دستگاه بازی را تا زمانی که بازی شروع نشده است، روشن نگه داریم.

  • اگر با حریف خود فاصله ای کمتراز 3 متر داریم به او شلیک نکنیم.

  • اگر در فاصله ای کمتر از 3 متر و نزدیک به حریف مجبور به شلیک هستیم، به نقاطی مثل شت سر، پاها و ران بازیکن شلیک نکنیم. دراین مواقع بهتر است به کفش و یا ماسک بازیکن شلیک نماییم.

  • به نکات داور گوش کنیم.

  • سعی کنیم در بازی به یک حرف بیش تر از دو بار شلیک نکنیم. حتی با یک بار شلیک کردن حریف از بازی خارج می شود و بار دوم را تنها برای اطمینان بیشتر می توانیم شلیک کنیم.

پینت بال

قوانین بازی پینتبال شامل چه مواردی است؟

  • زمانی که توپ به بازیکن اصابت می کند، لازم است خودش این مورد را مطرح نماید.

  • رنگی که بر اثر برخورد گلوله به لباس پاشیده می شود نباید پاک شود.

  • احترام با نظرات داور اجباری است.

  • از محیط تعیین شده برای بازی نباید خارج شد.

  • توجه کامل به اطراف از قوانین بازی می باشد.

  • داشتن مهمات اضافی لازمه ی بازی بهتر است.

پینتبال

با توجه به موارد گفته شده نتیجه می گیریم که بازی پینت بال از مهیج ترین ورزش های گروهی است و طرفداران زیادی دارد. از این ورزش برای تفریح بسیار استفاده می شود و لحظات خوش را برای بازیکن ایجاد می کند. همچنین برای اینکه بازیکن هیچ گونه آسیبی نبیند لازم است تا تمامی موارد ایمنی گفته شده را رعایت نماید.

رزرو باشگاه پینت بال

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *