صفر تا صد ورزش بدمینتون + اصول و قوانین

کلاس بدمینتون

ورزش بدمینتون یکی از بازی های هیجان انگیز است که محبوبیت و طرفداران زیادی دارد. ابزار های ورزش بدمینتون راکت و توپ مخصوص این بازی می باشد. این بازی ابتدا از کشور هند آغاز شده است و بعد ها توسط افسران انگلیسی به کشور انگلستان رفته است. با گسترش ورزش بدمینتون در دیگر کشور ها فدراسیون جهانی  بدمینتون نیز در سال 1936 تأسیس شد. نخستین اعضای اتحادیه ی بین المللی Badminton از کشورهای کانادا، دانمارک، انگلستان، فرانسه، ایرلند، ولز، اسکاتلند، نیوزلند و هلند بودند. امروزه در فدراسیون جهانی Badminton بیش از 150 کشور عضویت دارند.

ورزش بدمینتون در ایران برای اولین بار توسط پرسنل شرکت نفت انگلستان و در مسجد سلیمان انجام شد. تیم ملی ایران برای اولین بار در سال 1974 در بازی های آسیایی شرکت نمود. در این بازی تیم ملی ایران از میان 12 تیم رتبه ی هشتم را در این مسابقه کسب نمود.

آموزش بدمینتون

تجهیزات مورد نیاز برای ورزش بدمینتون

توپ بدمینتون، راکت بدمینتون، لباس و کفش مخصوص از تجهیزات مورد نیاز ورزش بدمینتون می باشد. شاتل یا همان توپ بازی از مواد طبیعی و یا مواد مصنوعی ساخته می شود. سر توپ از جنس چوب پنبه است و دارای لایه ی چرمی می باشد. توپ مخصوص این بازی باید دارای 16 پرک باشد که به پایه وصل هستند. لازم به ذکر است وزن توپ بدمینتون بین 37.4 تا 50.5 گرم می باشد.

راکت بدمینتون دارای 3 نوع می باشد. راکت بدمینتون سبک، راکت سنگین و راکت بدمینتون متوسط از انواع راکت مخصوص این بازی هستند. سطح این راکت ها باید مسطح و عاری از هرگونه شیب اضافی و یا برجستگی باشد. راکت Badminton معمولا از جنس چوب و یا فلز می باشد. قسمت های مختلف این راکت شامل دسته، میله، سه راهی و صفحه ی راکت می باشد.

مطابق قوانین بین المللی، لباس این بازی باید سبک و آزاد باشد تا بازیکنان بتوانند به راحتی حرکات بدمینتون را اجرا و بازی کنند. لباس های ویژه این بازی به گونه ای طراحی می شوند که قابلیت تبادل حرارتی بدن ورزشکار را داشته باشند.

خرید راکت تنیس را در فروشگاه ورزشی آسان اسپرت انجام دهید.

بدمینتون

کفشی که بازیکن در هنگام بازی به پا دارد، اگر در سالن ورزشی است باید کف پلاستیکی صاف داشته باشد و اگر در فضای باز است باید دارای کف آجدار باشد. در هر حالت کفشی که در بازی استفاده می شود باید با قوانین بین المللی مطابق باشد. همچنین پوشیدن جوراب های ضخیم برای بازیکن نیاز می باشد تا از پاهای او محافظت شود.

مشخصات راکت بدمینتون حرفه ای

زمانی که می خواهید خرید راکت بدمینتون را انجام دهید باید بدانید که یک راکت خوب، مناسب و با کیفیت چه ویژگی هایی دارد. انعطاف پذیری راکت، نوع صفحه ی راکت، جنس راکت، مرکز تعادل (بالانس راکت)، وزن راکت و … از ویژگی هایی است که در هنگام خرید راکت باید به آن ها توجه داشته باشید.

صفحه ی راکت مخصوص این بازی به دو شکل بیضی و مربع موجود است. راکت های بیضی شکل قدرت را بیشتر متمرکز می کنند و راکت های مربع شکل صفحه ی بزرگتری دارند. نوع راکت انتخابی در بازی شما بسیار تأثیر گذار است. مرکز ثقل راکت های بیضی شکل معمولا متمایل به پایین است ونقطه ی مؤثر این راکت ها معمولا کوچک تر و متمرکز تر می باشد. به دلیل تمرکز نیرو  و دقت این راکت ها عده ای طرفدارشان هستند. یکی از خصوصیات راکت های مربع شکل این است که منطقه ی مؤثر بزرگتری دارند که برای ضربه های خارج از منطقه ی مؤثر بسیار مناسب هستند. راکت های مربع شکل از دهه ی 90 به بعد عمومیت یافتند.

راکت بدمینتون

جنس راکت بدمینتون اگر از آلومینیوم سبک و یا استیل باشد برای بازی کردن بسیار مناسب می باشد. راکت هایی از جنس فیبر کربنی و یا آیرو دینامیک برای بازی های حرفه ای بسیار مناسب هستند زیرا این راکت ها بسیار سبک می باشند. پس اگر می خواهید به صورت حرفه ای بازی کنید این نوع راکت ها را خریداری کنید.

در زمان بازی هرچه مرکز ثقل راکت از دسته ی راکت دور تر باشد بازیکن زمانی که به توپ ضربه می زند احساس می کند سر راکت سنگین تر شده است. این نوع راکت ها عمومیت بیشتری پیدا کرده اند و نیروی گشتاور بیشتری به توپ وارد می کنند. راکت هایی که مرکز ثقلشان پایین تر است مانور پذیر تر هستند. با توجه به این نکات هر بازیکنی باید با توجه به سطح مهارتش در بازی نوع راکت خود را انتخاب کند.

بدمینتون

راکت Badminton با وزن های مختلفی در بازار موجود است. وزن این راکت ها بین 80 تا 95 گرم است. وزن راکت تعیین کننده ی این موضوع است که بازیکن باید با چه سرعتی راکت را حرکت دهد. راکت های سبک را به راحتی می توان تکان داد و جا به جا کرد اما باید توجه داشت که راکت های سبک تعادل کمتری دارند. در مقابل راکت های سنگین انرژی بیشتری ذخیره می کنند و عملکرد خوبی در انتقال نیرو به توپ دارند.

راکت ها از نظر تعادل و استراتژی نیز به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. دسته بندی راکت ها به چهار گونه ی کنترلی، ترکیبی، قدرتی (تهاجمی یا حمله ای) و سرعتی تقسیم بندی شده است. با توجه به ویژگی های گفته شده برای راکت بدمینتون هر بازیکنی که قصد خرید راکت را دارد باید با توجه به سطح بازی برای خرید راکت تصمیم گیری نماید.

برای اطلاع از مشخصات کلاس بدمینتون و کلاس آنلاین بدمینتون و رزرو زمین تنیس به سایت آسان اسپرت مراجعه نمایید.

ابعاد و نوع زمین ورزش بدمینتون

زمین این بازی به شکل مستطیل است. طول زمین بازی 13.4 متر است و عرض زمین بازی با توجه به این که چند نفره بازی صورت می گیرد متفاوت است. عرض زمین این ورزش در بازی های تک نفره 5.30 متر و در بازی های دو نفره 6.10 متر می باشد. خطوط زمین بازی به عرض 4 سانتی متر کشیده می شود و این خطوط جزو زمین به حساب نمی آیند. ارتفاع پایه های تور موجود در زمین ورزش نیز 155 سانتی متر می باشد. این بازی در سالنی با زمین صاف و سبز رنگ انجام می شود و دلیل رنگ سبز این است که نور را به چشم بازیکن منعکس نکند.

رزرو زمین بدمینتون

سانس بدمینتون و امتیازهای بازی

در زمان شروع مسابقه برای مشخص شدن شروع کننده ی بازی و انتخاب زمین داور مسابقه قرعه کشی انجام می دهد. بازیکنی که در قرعه کشی برنده می شود، بازی را شروع می کند. همچنین بازیکنی که برنده شده است می تواند مالکیت زمین را انتخاب کند. از شروع سانس بدمینتون هر بازیکنی که بتواند توپ را در زمین حریف زمین بزند امتیاز کسب می کند. در هر سانس بدمینتون و یا هر ست بازی کسی که زودتر به امتیاز 21 برسد، برنده است. اگر دو بازیکن در امتیاز 20 مساوی شوند، برنده ی بازی کسی می شود که بتواند در ادامه ی بازی 2 امتیاز از رقیب خود جلو بیفتد. اگر بازی ادامه پیدا کند و بازیکنان در امتیاز 29 نیز مساوی شوند بازیکنی که زودتر به امتیاز 30 برسد برنده ی بازی می شود.

برای هر سانس ، بازیکنی که ست قبلی برنده شده است، اولین سرویس را در ست بعدی می زند. در واقع زننده ی اولین سرویس و شروع کننده ی ست جدید در سانس همان برنده ی ست قبلی است. در هر سانس  هر بازیکنی که موفق شود 2 ست از 3 ست بازی را ببرد برنده ی بازی است. در ضمن پس از پایان هر ست زمین بازی باید تعویض شود.

مطلب بدمینتون چیست را در وبلاگ ورزشی آسان اسپرت مطالعه نمایید.

انواع مختلف ورزش Badminton

  • تک نفره آقایان

  • تک نفره بانوان

  • دو نفره آقایان (دوبل)

  • دو نفره بانوان (دوبل)

  • بازی مختلط (1 آقا و 1 خانم (دوبل)

بدمینتون

خطاهای ورزش بدمینتون

مواردی که نام می بریم برخی از رایج ترین خطاهای این بازی می باشد، برای مثال:

  • خواباندن توپ خارج از محوطه ی بازی

  • عبور توپ از داخل تور

  • برخورد توپ به دیواره های زمین بدمینتون و سقف سالن بازی

  • 2 بار ضربه زدن به توپ

  • ایجاد صدا جهت تداخل در تمرکز حریف هنگام اجاری حرکات بدمینتون

  • افتادن توپ بر روی زمین بدمینتون قبل از عبور از روی توپ

  • برخورد توپ با لباس و یا بدن بازیکن

  • سرویس اشتباه و …

کلاس بدمینتون

تأثیرات ورزش بدمینتون برای سلامتی

بازی بدمینتون نیز مانند سایر ورزش ها فوایدی برای بدن دارد. در ادامه برخی از فواید بازی بدمینتون برای بدن ورزشکار را بیان کرده ایم:

  • مؤثر در چربی سوزی و کاهش وزن

  • مناسب برای تناسب اندام

  • افزایش قدرت بدنی

  • مؤثر در سلامت جسم و روان

  • افزایش طول عمر

  • افزایش سوخت و ساز بدن

  • افزایش تمرکز

  • مؤثر بر روی عملکرد قلب

  • کنترل فشار خون و …

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *