کالری سوزی در ورزش یوگا

کلاس یوگا

ورزش یوگا یکی از ورزش های جسمی و ذهنی است که بسیاری از افراد این ورزش را به منظور یافتن آرامش انجام می دهند. ورزش یوگا در هند و توسط هندوها ایجاد شده است. این ورزش دارای ابعاد ورزشی و کاربردی می باشد. Yoga با روح درونی انسان، جهان و ارتباط این دو سر و کار دارد. کلاس یوگا می تواند روح انسان را تقویت کند و کمک کند تا انسان از لحاظ روحی به خداوند نزدیک تر شود و درک بالایی از خود و خداوند داشته باشد.
از لحاظ تاریخی سیر تحولات ورزش یوگا به مراحل مختلفی تقسیم بندی شده است که شامل عصر ودایی، دوران پیش از کلاسیک، دوران کلاسیک، دوران بعد از کلاسیک و دوران مدرن است. آموزش یوگا در واقع شامل گروه معینی از تمرین ها نیست بلکه شامل بسیاری از فنون و احوال باطنی مختلف است و سیر و سلوک کامل را برای انسان در بر دارد.

یوگا

رسیدن به آرامش با آموزش ورزش یوگا

کلاس یوگا و آموزش یوگا فواید زیادی را در بر دارد. از یوگا و لاغری گرفته تا آرامش ذهنی و انعطاف پذیری برخی از فواید آموزش یوگا می باشد. برخی از حرکات Yoga را بدون اینکه به کلاس یوگا بروید می توانید با مطالعه ی این مقاله آموزش ببینید و آرامش را در خود افزایش دهید. لازم به ذکر است که آموزش یوگا شامل 300 حرکت مختلف می باشد که در ادامه برخی از آن ها را بررسی می کنیم:
• وضعیت آسان (سوکهاسانا)
• وضعیت کوه (تادآسانا)
• وضعیت سگ سر پایین
• وضعیت کبرا
• تکنیک نفس عمیق
وضعیت آسان: سوکهاسانا یا همان وضعیت آسان یکی از تمرین های بسیار مناسب برای آموزش یوگا و یادگیری این ورزش می باشد. برای انجام این تمرین لازم است به حالت چهار زانو و در وضعیتی بنشینید که مچ پاهایتان زیر زانوهایتان قرار بگیرد. در این حالت کمر باید کاملا صاف باشد و دست هایتان روی زانوهایتان قرار بگیرد. کف دست ها نیز می تواند به حالت بالا و یا پایین نگه داشته شود. این تمرین آرامش را در فرد ایجاد می کند و باعث تقویت کمر نیز می شود.

آموزش یوگا

وضعیت کوه: یکی از تمرین هایی که برای مبتدیانی که به تازگی آموزش یوگا را شروع کرده اند وضعیت تادآسانا است. با انجام این تمرین آمادگی برای تمرین های بعدی و مشکل تر Yoga در فرد ایجاد می شود. برای انجام این تمرین لازم است که در وضعیتی بایستید که کمر و سر شما کاملا صاف باشد و بتوانید با بالا برد زانو ها عضلات باسن را منقبض نمایید. همچنین لازم است که دست هایتان را موازی بدنتان نگه دارید و وزن خود را روی انگشت های پا بالا ببرید. لازم است که به مدت 7 تا 10 ثانیه در این وضعیت بمانید و سپس از وضعیت رها شوید. این تمرین یوگا برای بهبود وضعیت بدن مؤثر است و همچنین عضلات ران و مچ پاها را تقویت می کند. از دیگر فواید این تمرین تسریع حرکات ستون فقرات و بهبود عملکرد دستگاه گوارش، دستگاه تنفس و دستگاه عصبی می باشد.
وضعیت سگ سر پایین: در این تمرین بدن مانند سگی که سر پایین دارد و به سمت جلو خم شده است، قرار می گیرد. یکی از تمرین های آسانی که به افراد مبتدی پیشنهاد می شود همین تمرین سگ سر پایین می باشد. برای انجام این تمرین باید روی دست ها و پاهای خود قرار بگیرید، باسن خود را بلند کنید تا دست و پاهایتان به صورت صاف و مستقیم قرار بگیرند. شانه ها باید در امتداد دست ها باشند و پاهایتان باید در راستای باسن قرار بگیرند. به شکم خود نگاه کنید و این وضعیت را چند ثانیه طول دهید. بعد از چند ثانیه از این وضعیت رها شوید و دوباره این تمرین را از سر بگیرید.

وضعیت کبرا: یکی دیگر از تمرین های Yoga که در کلاس یوگا به افراد مبتدی آموزش داده می شود و بسیار مفید است همین وضعیت کبرا است. برای انجام این تمرین روی شکم خود دراز بکشید و کف دست هایتان را روی زمین و کنار شانه هایتان قرار دهید. سپس قسمت فوقانی بدن خود را بلند کنید و به بالا نگاه کنید. تا جایی که می توانید از زمین بلند شوید و ران ها، باسن و انگشت های پاهای خود را به یکدیگر فشار دهید. ان وضعیت را چند ثانیه ادامه دهید و سپس رها کنید.
تکنیک نفس عمیق: نفس عمیق یکی از تمرین های تنفسی برای افراد مبتدی است. برای انجام این تمرین در کلاس یوگا باید به حالتی بنشینید که کمرتان به دیوار و یا وسیله ای تکیه داشته باشد و کاملا صاف باشد. سپس باید با بینی تنفس کنید و با دهان و همراه با صدای آه بیرون دهید. این روش یکی از تمرین هایی است که اکسیژن خون را افزایش می دهد، گرفتگی بینی و قفسه ی سینه را باز می کند و همچنین باعث افزایش اشتها نیز می شود.
تمریناتی که در این بخش بررسی کردیم برای افراد مبتدی بسیار مناسب است و فواید بسیاری را برای این افراد دارا می باشد. پس اگر تا به حال Yoga نکرده اید و به این ورزش علاقه مند هستید می توانید با 5 تمرین فوق این ورزش را شروع نمایید. همچنین می توانید به کلاس یوگا بروید تا حرکات را زیر نظر مربی انجام دهید و تمرین های بیشتری را فرا بگیرید.

وضعیت های یوگا

ورزش یوگا و لاغری چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

سوالی که در ذهن خیلی از افراد وجود دارد این است که آیا یوگا و لاغری با یکدیگر ارتباط دارند و اصلا این ورزش باعث لاغری می شود و یا خیر؟
در جواب باید گفت که ورزش یوگا علاوه بر این که آرامش جسم و ذهن را ایجاد می کند در لاغری نیز بسیار نقش دارد. یوگا و لاغری زمانی که به طور مداوم صورت گیرد نتایج مطلوبی را برای فرد خواهد داشت. معمولا کاهش وزن زمانی صورت می گیرد که میزان کالری دریافتی فرد از میزان کالری مصرفی کمتر باشد. هر فردی زمانی که ورزش می کند انرژی بیشتری را نیز مصرف خواهد کرد. با ورزش کردن میزان کالری مصرفی بدن بیشتر می شود و در نتیجه لاغری صورت می گیرد. پس سوزاندن کالری نقطه ی عطفی میان ورزش یوگا و لاغری است.

کلاس یوگا

ورزش یوگا چه فوایدی دارد؟

ورزش یوگا نیز مانند تمامی ورزش ها فواید بسیار زیادی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:
• تقویت و افزایش اعتماد به نفس
• یادگیری تنفس درست
• آگاه شدن از حالات بدن
سوزاندن کالری و لاغر شدن
• قوی تر شدن عضلات بدن
از بین رفتن استرس
• بهبود گردش خون
• بهبود سلامت دستگاه گوارش
• تقویت سیستم ایمنی بدن
• افزایش آستانه تحمل درد
• افزایش متابولیسم
• جلوگیری از پیری زودرس
• بهبود خواب و …

کلاس یوگا تهران

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *