بهترین کلاس های تکواندو در ایران

کلاس تکواندو

تکواندو یکی از ورزش های رزمی و از رشته های ورزشی المپیک می باشد. Taekwondo یا همان کاراته ی کره ای، ورزش ملی کره ی جنوبی است. کلمه ی Taekwondo به معنای راه و روشی برای شکستن اجسام با دست و پا می باشد. ت کوان دو سه بخش اصلی تشکیل دهنده ی کلمه ی تکواندو هستند. “ت” به معنای ضربه زدن، دفاع کردن و شکستن توسط پا، “کوان” به معنای ضربه زدن، دفاع کردن و شکستن توسط دست و “دو” به معنای راه و روش می باشد. این ورزش در سال 1347 وارد ایران شده است. اولین کلاس تکواندو در سال 1349 ایجاد شده است. کمربند های تکواندو ترکیب رنگی مختلفی دارند که در ادامه ی مقاله به آن ها می پردازیم. نخستین مدال طلای ایران برای این ورزش در سال 1999 میلادی و توسط هادی ساعی و مجید افلاکی در مسابقات قهرمانی جهانی به دست آمده است.

کلاس تکواندو

رنگ ها و جایگاه های کمربند های تکواندو

دسته بندی کمربند های تکواندو یک رویکرد مشترک بین تمام افرادی است که ورزش Taekwondo را انجام می دهند. هر یک از رنگ ها نشانگر جایگاه مشخصی در این ورزش است. هر فردی برای رسیدن به هر مرحله باید کلاس تکواندو را بگذراند و آزمون هر مرحله را با موفقیت به سر انجام برساند. رنگ کمربند های تک وان دو مشخص می کند که هر فردی در چه مرحله ای از ورزش Taekwondo قرار دارد. کمربند سفید، کمربند زرد، کمربند سبز، کمربند آبی، کمربند قرمز و کمربند مشکی، رنگ کمربند های این ورزش را تشکیل می دهند. در ادامه رنگ ها و ویژگی های هر کدام از کمربند های این ورزش را کامل تر بررسی خواهیم کرد:

کلاس تکواندو تهران
کمربند سفید: قدم اول Taekwondo کمربند سفید است که بدون هیچ گونه آزمونی و در شروع این ورزش به دست می آید. کمربند سفید نشانگر صداقت، پاکی، صفا، صمیمیت، صلح و برادری می باشد. در این مرحله از ورزش بازیکنان هیچ چیزی در مورد این ورزش نمی دانند. در این مرحله ورزشکاران توانایی دفاع از خود را در برابر ضربه ها آموزش می بینند و این توانایی را کسب می کنند. همچنین ورزشکاران مهارتی را کسب می کنند که با کمک آن بتوانند ضربه هایی که از سمت حریف وارد شود را خنثی کنند. بعد از گذراندن این مرحله که حدودا 2 الی 3 ماه طول می کشد، بازیکن کمربند سفید با نوار های زرد دریافت می کند.
کمربند زرد: برای گرفتن کمربند زرد بازیکن باید آزمونی بدهد که در آن موفق به شکستن تخته هایی مخصوص با استفاده از قدرت دست و پا بشود. پس از موفقیت در آزمون و گذراندن کلاس تک وان دو به مدت 2 الی 3 ماه بازیکن می تواند کمربند زرد را کسب کند. کمربند زرد به عنوان خاک، آب و بارور کردن کمربند سفید می باشد. پس از کمربند زرد، کمربند زرد با نوار های سبز رنگ به دست می آید. در آزمون این مرحله بازیکن Taekwondo باید بتواند یک تخته ی 5 سانتی متری را با دست و یک تخته ی 2.5 سانتی متری را با پا بشکند. همچنین مبارزه ی تک مرحله ای یکی دیگر از مراحل آزمون برای کسب کمربند زرد با نوار های سبز می باشد.

کمربندهای تکواندو

کمربند سبز: کمربند سبز به عنوان جوانه ای است که از خاک می روید. برای کسب کمربند سبز فرد باید بتواند یک مبارزه ی تک مرحله ای و یک مبارزه ی آزاد انجام دهد. همچنین باید بتواند یک تخته ی 5 سانتی متری را با دست و پایش بشکند و علاوه بر این توانایی دفاع از خود را نیز داشته باشد.
به دست آوردن کمربند سبز با نوار های آبی در مرحله ی بعدی قرار دارد. برای به دست آوردن کمربند سبز Taekwondo با نوار های آبی ورزشکار باید بتواند از خودش در مقابل ضربه های چوب دفاع کند. همچنین باید بتواند یک تخته ی 5 سانتی متری را با دست و یک تخته ی 2.5 سانتی متری را با پرش بشکند. علاوه بر این بازیکن باید یک مبارزه ی تک مرحله ای و یک مبارزه ی آزاد را با موفقیت انجام دهد. کسب کمربند سبز با نوار های آبی حدودا 4 ماه زمان نیاز دارد.
کمربند آبی: کسب کمربند آبی بعد از کمربند سبز با نوار های آبی حدود 4 ماه طول می کشد. در آزمون این مرحله ورزشکار باید بتواند یک تخته ی 5 سانتی متری و یک تخته ی 2 سانتی متری را با یک ضربه ی چرخشی بشکند. مبارزه ی دو مرحله ای یکی دیگر از مراحل آزمون برای کسب کمربند آبی می باشد. کمربند آبی به عنوان آب، هوا و اکسیژن است که به جوانه کمک می کند تا ریشه بزند. بعد از کمربند آبی نوبت به کسب کمربند آبی با نوار های قرمز است. در این مرحله ورزشکار باید بتواند در برابر ضربه های چوب، چماق، چاقو و حریف های غیر مسلح از خود دفاع نماید. همچنین باید تخته های 5 سانتی متری را با یک ضربه و حرکت چرخشی بشکند. آموزش های این مرحله حدود 5 ماه زمان نیاز دارد.

کلاس تکواندو

کمربند قرمز: کمربند قرمز به معنای گلی است که شکفته است. برای کسب کمربند قرمز بازیکن باید بتواند چندین مبارزه ی آزاد را با موفقیت به سرانجام برساند. همچنین بازیکن باید بتواند تخته ی 7.5 سانتی متری را با یک ضربه بشکند. بعد از کسب کمربند قرمز Taekwondo نوبت به کمربند قرمز با نوار های مشکی است. در آزمون این مرحله باید دو تخته ی 7.5 سانتی متری توسط ورزشکار شکسته بشود. برای آموزش این مراحل حدود 5 ماه زمان نیاز است.
کمربند مشکی: کمربند مشکی بالاترین سطح و جایگاه در میان کمربند های این ورزش می باشد. برای کسب کمربند مشکی Taekwondo ورزشکار باید مبارزه های تک مرحله ای، دو مرحله ای و مبارزه های آزاد را با موفقیت به سرانجام برساند. طبق قواعد این ورزش همچنین ورزشکار باید از خود در برابر ضربه های چاقو، چماق و حریف های غیر مسلح خود دفاع نماید. علاوه بر این ورزشکاری که می خواهد رنگ مشکی کمربند های تک وان دو را بگیرد باید دو تخته ی 7.5 سانتی متری را با یک ضربه بشکند. برای رسیدن به رنگ مشکی کمربند های این ورزش، ورزشکار باید حدود 9 ماه در کلاس تکواندو آموزش ببنید و همچنین به طور متمرکز تمرین نماید.

ورزش تکواندو

مقررات و قوانین تکواندو:

Taekwondo نیز مانند تمامی ورزش ها دارای قوانین خاص و مخصوص به خود می باشد. قوانین تک وان دو شامل حرکات مختلف، خطا ها، فرم لباس و … می باشد. در ادامه ی این مطلب به بررسی قوانین تک وان دو می پردازیم:
• بازیکنان این ورزش لباسی به نام دوبوک به رنگ سفید و یا سیاه همراه کمربند دارند.
• کلاس تکواندو و یا مکانی که این ورزش در آن جا آموزش داده می شود به دوجانگ معروف است.
• تمرین های این ورزش معمولا پا برهنه انجام می شود ولی گاهی اوقات از کفش های رزمی نیز استفاده می شود.
• طبق قوانین این ورزش صدای ضربه ها باید به گوش داور برسد.
• بر اساس قوانین تکواندو این ورزش در سه دوره ی دو دقیقه ای انجام می شود.
• مدت زمان استراحت میان هر دوره، یک دقیقه می باشد.
• هیأت داوران این بازی از 4 داور تشکیل شده است.
• طبق قوانین تکواندو یک داور در وسط زمین است و 3 داور دیگر در جایگاه مخصوص و کنار زمین هستند.
• استفاده از وسایل ایمنی برای این ورزش طبق قوانین تکواندو الزامی می باشد.
• ضربات مشت در تکواندو جیروگی نام دارند.
• به ضربه های پا در تکواندو چاگی می گویند.
• بر اساس قوانین تکواندو توانایی حرکت اعضای بدن با حداکثر سرعت در هوا الزامی می باشد.
• گروه های وزنی مختلف برای خانم ها و آقایان در این بازی مشخص شده است.
• طبق قواعد این ورزش فرار از مسابقه و یا پشت کردن به حریف خطا محسوب می شود.
• بغل کردن و یا هل دادن حریف خطا محسوب می شود.
• ضربه زدن با دست به صورت حریف طبق قوانین تکواندو خطا به حساب می آید.
• زمین افتادن در Taekwondo خطا به حساب می آید.
• تظاهر به جراحت در Taekwondo خطا محسوب می شود.
• کمربند های تکواندو شامل رنگ های سفید، زرد، سبز، آبی، قرمز و مشکی هستند.
• برای ارتقای کمربند های تکواندو کلاس تکواندو و تمرینات به مدت زمان لازم نیاز است.
• ارتقای کمربند های تکواندو نیازمند موفق شدن در آزمون ها بر اساس قوانین تک وان دو می باشد.

تکواندو

ثبت نام در کلاس تکواندو:

چنانچه تمایل دارید با قوانین تکواندو بیشتر آشنا بشوید و کمربند های تکواندو را کسب نمایید می توانید در کلاس تکواندو شرکت کنید. با شرکت در کلاس تکواندو مهارت های لازم را فرا می گیرید و می توانید در آزمون های هر مرحله موفقیت کسب نمایید. کلاس تکواندو به ورزشکاران کمک می کند تا از کمربند سفید پس از گذراندن مراحل به کمربند مشکی برسند.

ثبت نام در کلاس های ورزشی

رزرو سالن رزمی
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *