لیست بهترین و محبوب ترین تکنیک های والیبال (2020)

کلاس والیبال

والیبال یکی از جذاب ترین ورزش های گروهی است که طرفداران زیادی در بین جوانان و نوجوانان دارد. به علت پرهیجان بودن این ورزش همیشه استقبال بالایی در مورد آموزش بهترین تکنیک والیبال از سوی دوستداران این ورزش صورت میگیرد. در این مطلب به بررسی بهترین تکنیک والیبال می پردازیم و با هم بررسی میکنیم که مهمترین تکنیک در والیبال چیست پس لطفا تا انتهای مطلب از وبلاگ ورزشی همراه ما باشید.


مختصری از تاریخچه ی والیبال


قبل از بررسی تکنیک والیبال و و اینکه مهمترین تکنیک در والیبال چیست بد نیست با تاریخ چه ی آن بطور مختصر آشنا شویم. در سال 1985 یک معلم آمریکایی با نام ویلیام.جی. مورگان از ترکیب دو بازی تنیس و بستکبال بازی شکب ابتدایی والیبال را اختراع کرد و آنرا مینونت نام گذاشت. در ابتدا تکنیک والیبال چندان پیشرفته نبود و فقط منحصر به رد توپ از تور بود و حتی توپ آن به دلیل سنگینی زیاد باعث زده شدن افراد از این ورزش می شد. در سال های بعد توسط دکتر آلفرد هاستلر گسرتش یافت و والیبال نام گذاری شد و با گسترش تنکنیک ها و قوانین به مرور به کشور های دیگر صادر شد.

تنیک والیبال

آموزش تکنیک های والیبال حرفه ای


بازیکنان حرفه ای توانایی بدن را با تکنیک والیبال ترکیب میکنند. جدای اینکه چقدر با استعداد هستید، والیبال داخل سالن یا والیبال ساحلی بازی میکیند، اگر به دنبال حرفه ای شدن هستید باید بدانید مهمترین تکنیک در والیبال چیست و چطور باید آنهار را به نحو درست اجرا کرد. تکینک والیبال در 6 زمینه شامل تکنیک پنجه در والیبال، ساعد، اسپک، سرویس، آبشار، دفاع روی تور میباشد. تکنیک های والیبال حرفه ای شامل انواع پاس، توپ گیری با یک دست، سرو، تمارین تحت فشار، شیرجه، توپ گیری و … است که در این مطلب به بررسی برترین های تکنیک والیبال و آموزش والیبال میپردازیم.

 

آموزش تکنیک پنجه در والیبال


به دلیل اینکه پنجه مهم ترین و پرکاربرد ترین تکنیک والیبال است که به دفعات در کار گروهی استفاده میشود، آموختن انواع تکنیک های پنجه در والیبال برای همه ی والیبالیست ها اهمیت دارد. اگر شما تکنیک های پنجه در والیبال را به طور درست فرا بگیرید و بتوانید توپ را با سرعت و دقت به نقطه مورد نظر انتقال دهید به راحتی میتوانید در والیبال پیشرفت کنید. در هنگام فراگیری تکنیک های پنجه در والیبال نحوه ی قرار گیری بدن، وضعیت دست ها اهمیت دارد. این تکنیک از دو مرحله ی دریافت و ارسال تشکیل شده است:

• دریافت توپ: این قسمت از تکنیک های پنجه در والیبال برای زمانی است که توپ در میدان دید بازیکن قرار میگیرد و به سمت بازیکن می آید. در این هنگام برای دریافت توپ بازیکن باید کمی به روی پاهای خود نشست کند ( زانو ها را خم کن ) و دستان را کمی باز و آرنج را به سمت جلو ببرد و شبیه کمان کشیده شده آماده ی اجرای تکنیک پنجه در والیبال می شود.
• ارسال توپ پس از دریافت: مرحله ی دوم از تکنیک پنجه ی در والیبال ارسال توپ بعد از دریافت آن است. هنگام ارسال توپ باید بدن به سمت جلو متمایل باشد. سر رو به بالا و وزن بدن باید کمی به روی پنجه ی پای جلو انداخته شود. به عبارتی هنگام دریافت باید پاها موازی باشد و هنگام ارسال توپ باید کمی به سمت جلو متمایل شد. البته در صورتی که پاس هوایی و با پرش باشد باید به هوا بپرید و کامل از زمین جدا شد.
انواع ارسال توپ توسط تکنیک پنجه در والیبال را میتوان در جهت های پاس به پشت، پاس پرشی، پاس به بغل و … داد.
فقط توجه داشته باشید که هنگام اجرای تکنیک های پنجه در والیبال باید نحوه ی قرارگیری دستان شما طوری باشد که از فضای ایجاد شده از کنار هم قرار گرفتن انگشتان اشاره و دست شما یک شکل مثلث یا الماس تشکیل شده باشد. همچنین هنگام اجرای تکنیک پنجه در والیبال نباید ضربه را با نوک انگشتان دست زد و باید با قسمت های میانی انگشت به نیمه ی پایینی توپ ضربه زد.

تکنیک پنجه در والیبال

روش اجرای تکنیک ساعد در والیبال


از تکنیک ساعد در والیبال برای دفاع یا انتقال توپ هایی که با سرعت و قدرت زده میشود استفاده می شود. این تکنیک نسبت به تکنیک پنجه دقت کمی دارد اما در حرکات دفاعی پرکاربرد تر است و میتوان با افزایش مهارت ، دقت این تکنیک را بسیار افزایش داد. مانند تکنیک قبل تکنیک ساعد نیز به دو قسمت دریافت و ضربه تقسیم میشود.
هنگام دریافت توپ: برای اجرای تکنیک ساعد در والیبال پاها را موازی عرض شانه ها باید باز کرد و کمی زانو ها را خم کرد . بدن باید عمود به پاها باشد و شکم را به سمت تو برد . شانه ها باید رها باشد و 4 انگشت دست بصورت ضربدری به روی هم قرار گرفته باشد و شست دست ها نیز روی انگشتان و کنار هم قرار گرفته باشد .
بهترین نقطه برای اجرای تکنیک ساعد در والیبال ماهیچه های دست می باشد که برای ضربه ی بهتر ماهیچه های ساعد باید مچ دست را کمی هم رو به پایین و به بیرون چرخاند تا استخوان ساعد از مسیر توپ به کنار برود .
• هنگام ضربه به توپ: مرحله ی دوم تکنیک ساعد در والیبال ضربه و ارسال توپ به منطقه ی دلخواه است که بلافاصله بعد از مرحله ی اول انجام میشود. در هنگام اجرای این تکنیک والیبال باید کمی زانو هایی که در قسمت یکم خم شده بودند را صاف کرد و بدن را کمی رو به جلو متمایل کرد ( مرکز ثقل بدن را کمی رو به جلو و بالا برد). همچنین ساعد ها توپ را به سمت بالا هل میدهد. فراموش نکنید که هنگام ضربه به توپ اگر ساعد ها را زیاد بالا بیاورید توپ را بجای جلو به سمت پشت سرتان انتقال می دهید.
برای تمرین انفرادی این تکنیک والیبال می توانید از دیوار کمک بگیرید. بدین صورت که روبروی دیوار بایستید و به سمت دیوار با ساعد خود به توپ ضربه بزنید و در برگشت دفاع کنید.

تکنیک ساعد در والیبال

تکنیک اسپک در والیبال ، تکنیکی زیبا و قدرتی


یکی دیگر از بهترین تکنیک های والیبال حرفه ای، تکنیک والیبال اسپک یا آبشار است. تکنیک اسپک در والیبال جزو تکنیک هایی است که به دلیل نقش تعیین کننده ای که دارد برای تماشاگران و همچنین بازیکنان بسیار مهم است . هرجا که بنا باشد اسپکی زده شود طرف مقابل آن یک دفاع روی تور قرار دارد . پس درست، تکنیکی و قدرتی زدن این ضربه برای افزایش احتمال موفقیت بسیار مهم است . تکنیک اسپک در والیبال بعد از پاس توسط پاسور زده میشود . در برخی از موارد خود پاسور هم میتواند نسبت به زدن ضربه ی آبشار اقدام نماید. هر تکنیک اسپک در والیبال دارای چهار مرحله ی اصلی است:
• حرکت سه گام: برای اینگه به توپ و ضربه بتوان شتاب بیشتری داد میتوان قبل از پرش سه گام برداشت و به بدن شتاب رو به جاو داد. این حرکت کمک میکند علاوه بر نیرویی که دستتان به توپ وارد میکند ، بخشی از نیروی وزن بدن هم به توپ منتقل شود.
• پرش: در هنگام اجرای تکنیک اسپک در والیبال انتظار داریم توپ از روی تور رد شود. پس برای اینکه بتوانید به ارتفاع مناسب برای ضربه زدن برسید باید بپرید . در برخی از موارد ضربه ی اسپک یا آبشار از همین مرحله و بدون طی کردن مرحله ی اول اجرا میشود.
• ضربه: بعد از گرفتن شتاب و ارتفاع مناسب در دوحالت قبلی ، نسبت به زدن ضربه اقدام میکنیم . ضربه ی اسپک را در سه حالت اسپک قدرتی ، اسپک سرعتی و اسپک جای خالی زده میشود . هنگام ضربه باید کاملا بدن کشیده و انتقال قدرت از کتف انجام گیرد. آرنج دست خم شده (زاویه ی حدود 45 درجه) و دست بالای سر قرار گیرد. همچنین چون در هنگام اجرای اسپک مدافعین حریف روی تور هستند برای فریب دادن آنها میتوان از چرخش مچ استفاده کرد تا جهت توپ را نتوانند دورست تشخیص دهند.

تکنیک اسپک در والیبال

چند نکته ی مهم درمورد اجرای ضربه ی اسپک


توجه داشته باشید هنگام اجرای ضربه باید از ابتدا تا انتها نگاه شما به توپ باشد . اگر نگاه شما از توپ برگردد ممکن است نقطه ی ای که ضربه به آن وارد شود را نتوانید خوب تشخیص دهید و ضربه ی شما هدر رود. همچنین هنگام اجرای تکنیک اسپک در والیبال نباید مضطرب و در شک باشید چرا که احتمال اشتباه را بالا می برد. همچنین اگر هنگام اجرای ضربه توپ شما اصطلاحا تور میشود ( به تور می نشیند و از تور رد نمیشود ). به دلیل ارتفاع کم پرش شما است و برای حل این مشکل باید ارتفاع پرش خود را بیشتر کنید.
هنگام زدن اسپک توجه داشته باشید که فاصله ی افقی بین دست شما و توپ بیشتر از 1 دست باشد . چرا که اگر توپ نسبت به شما عقب تر باشد ضربه خوب قدرت نمی گیرد و باعث کشیدگی مهره های کمر میشود ( چون برای رسیدن به توپ به عقب خم می شوید ). اگر هم توپ در جلوی دستان شما و با فاصله باشد برای ضربه زدن باید به جلو خم شوید که تسلط و انتقال قدرت را با مشکل مواجه می کند.

برای ثبت نام در کلاس والیبال کلیک کنید.

 

بهترین روش اجرای تکنیک سرویس در والیبال


یکی دیگه از تکنیک های والیبال حرفه ای، ضربه ی سرویس میباشد . از ضربه ی سرویس برای به جریان انداختن یک رالی و دور جدید در بازی استفاده می شود. شاید تکنیک سرویس در والیبال آسان به نظر بیاید ولی یکی از مهمترین تکنیک ها در والیبال حرفه ای است که تیم ها بخش عمده ی از زمان تمرین خود را به زدن ضربه ی سرویس اختصاص می دهند . سرویس یا آبشار ضربه ای است که با سرعت حدودی 80 کیلومتر بر ساعت زده میشود و طبق تحقیقات تیمی که سرویس بهتری می زند 50 درصد احتمال برد بیشتری دارد .در ادامه به اختصار به بررسی انواع تکنیک سرویس در والیبال می پردازیم:
• سرویس معمولی: در این نوع سرویس به راحتی توپ را به بالای سر انداخته و با کف دست به قسمت زیرین توپ میزنیم که معمولا کم استفاده میشود. هنگام شروع این سرویس در صورتی که چپ دست هستید پای راست و درصورتی که راست دست هستید پای چپ را به جلو باید بگذارید . قبل به بالا انداختن توپ کمی زانو های خود را خم کنید و هنگام بالا انداختن و ضربه زدن کمی بدن خود را به سمت بالا و جلو هل بدهید تا شتاب بیشتری به توپ بدهید.
• سرویس آبشاری: یکی دیگر از تکنیک سرویس در والیبال سرویس آبشاری یا تنیسی است. این نوع سرویس متداول را در روش های ثابت ،در حال حرکت و بطور پرشی می توان زد . که سرویس پرشی پرکاربرد ترین است . در سرویس آبشاری پرشی کمی زانو هارا خم کرده و با پرتاپ توپ به سمت بالا ، به سمت بالا پرش کرده و به توپ ضربه میزنیم . هنگام زدن ضربه بدن باید بطور محدب و رو به جلو باشد تا قدرت این تکنیک سرویس در والیبال بیشتر شود.
تا اینجا با مهمترین روش های سرویس زدن آشنا شدیم . حال به بررسی چند مدل از سرویس که در والیبال های حرفه ای زده میشود میپردازیم:
• سرویس پاولوفی: یکی از تکنیک های والیبال حرفه ای است که برای غافلگیری تیم حریف و بلا فاصله بعد از سوت داور زده میشود.
• سرویس چرخشی: نوعی از سرویس است که بازیکن در توپ چرخش رو به جلو ایجاد میکند تا زودتر به زمین بخورد و نقطه ی نشست آن قابل تشخیص نباشد . این نوع سرویس جزو سرویس های پرشی می باشد.
• سرویس ملخی: سرویسی که به نظر میرسد قرار است به تور بنشیند ولی به طور عجیبی از روی تور عبور میکند.
• سرویس موجی: این سرویس طوری زده میشود که تا آخرین لحظه نقطه ی به زمین نشستن توپ مشخص نباشد و رد توپ قابل تشخیص نباشد و …

تکنیک سرویس در والیبال

چگونه تکنیک های والیبال خود را ارتقا بخشیم؟


در بخش های قبل باهم با مهترین تکنیک های والیبال حرفه ای آشنا شدیم و دانستیم که مهمترین تکنیک در والیبال چیست. اما برای موفقیت در این ورزش باید به تقویت بدن هم بپردازید. مخصوصا عضلاتی که مستقیم درگیر ضربات هستند مانند عضلات پا، عضلات کتف، شانه و کمر، زانو و مچ پا را باید بشدت تقویت کنید. همچنین برای اینکه تکنیک والیبال را بتوانید درست تر انجام دهید لازم است تمارین استقامتی بالایی داشته باشید تا بدن شما در حین مسابقه از نظر انرژی کم نیاورد.

کلاس والیبال

 

جمع بندی


در این مطلب به بررسی تکنیک های والیبال حرفه ای پرداختیم و باهم بررسی کردیم که مهمترین تکنیک در والیبال چیست؟ و چطور باید زده شود و هنگام ضربه زدن به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم. امیدواریم مطالب این مقاله آسان اسپرت اطلاعات کامل درباره تکنیک والیبال را به شما انتقال داده باشد.

 خرید توپ والیبال

رزرو سالن والیبال
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *