پیلاتس چیست؟ | آشنایی با اصول ورزش پیلاتس بهمراه فواید

کلاس پیلاتس

آیا شما هم به دلیل مشغله های فراوان زندگی از ورزش غافل شده اید؟ آیا شما هم نمی دانید چه ورزشی را در خانه می توانید انجام دهید؟ پاسخ همه ی سوال های شما پیش ماست. ما ورزش پیلاتس در خانه را به شما پیشنهاد می کنیم زیرا در خانه بدون هیچ تجهیزات و هزینه ای می توانید این ورزش را انجام دهید. در هنگام انجام حرکات این ورزش باید تمرکز داشته باشید و با استفاده از وزن بدن و جاذبه زمین بدن خود را درگیر انجام حرکات کنید. این ورزش به دلیل حرکات کنترل شده و درگیر کردن جسم و روح بین بدن و مغز انسان هارمونی فیزیکی ایجاد می کند. از طرفی دیگر این ورزش می تواند به کاهش وزن، کمر درد، ساخت ماهیچه و … در فرد کمک های زیادی کند. این ورزش برای هر سن و جنسیتی مناسب است و تنها برای خانم ها نمی باشد. کافیست در ادامه با ما همراه باشید تا به طور کلی با تمامی ویژگی های این ورزش هیجانی و جذاب آشنا شوید.

 

پیلاتس چیست؟


این ورزش جذاب و هیجانی توسط فردی به نام ژوزف که متولد المان بود ابداع شد زیرا این فرد اعتقاد داشت سلامت جسمی و ذهنی با یکدیگر ارتباط های نزدیکی دارند. روش این فرد در ابتدا تحت تاثیر ورزش های دیگری مانند ژیمیناستیک، بوکس و کشتی فرنگی بود. این ورزش با تاکید بر قدرت مرکزی بدن برای بهبود سلامت عمومی و تندرستی فرد تلاش می کند. از طرفی تمرینات این ورزش هم بر روی تشک در خانه و هم با دستگاه در باشگاه های ورزشی انجام می شود.
در تعریف کلی تر برای این ورزش می توانیم بگوییم پیلاتس مجموعه ای از حرکات است که با تمرکز همزمان بر روی جسم و ذهن فرد مقاومت فرد را افزایش می دهد تا ماهیچه های تثبیت کننده ی بدن تقویت شوند. در ابتدای شروع این ورزش اگر بیماری خاصی دارید حتما باید با پزشک خود در مورد نحوه انجام حرکات و مناسب بودن آن ها برای بدنتان مشورت کنید.

ورزش پیلاتس
انواع ورزش پیلاتس


بسیاری از ورزش های هوازی و قدرتی که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده اند به چند دسته تقسیم می شوند و این ورزش نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. ورزش پیلاتس به دو دسته کلی تقسیم می شود که عبارت اند از :
• پیلاتس استات
یکی از روش های جدید این ورزش پیلاتس استات می باشد که از سال 1988 اغاز شده است. این نوع از پیلاتس بیشتر برای خانم های باردار و افراد مجروح می باشد که توسط متخصصین اندام برای بازسازی مهره ها و ستون فقرات ابداع شده است.
• پیلاتس کنترل بدن
این نوع از پیلاتس روی کنترل و بازسازی بدن تمرکز می کند و بسیاری از متخصصین این نوع از پیلاتس را بیشتر برای افرادی که جراحت دارند توصیه می کنند.


لوازم مورد نیاز در انجام ورزش پیلاتس


انجام این ورزش هیجانی همان طور که قبلا گفته شد هم در خانه و هم در باشگاه امکان پذیر است و از انجایی که بسیاری از افراد به دلیل مشغله های کاری و درسی فراوان خود توانایی رفتن به باشگاه را ندارند ما پیلاتس در خانه را به آن ها پیشنهاد می کنیم. اما به طور کلی برای انجام این ورزش باید در ابتدا لوازم مورد نیاز ان را تهیه کنید. در ادامه برخی از مهم ترین لوازم مورد نیاز برای انجام این ورزش چه در خانه و چه در باشگاه را برای شما مطرح کرده ایم :
• با دستگاه
اگر می خواهید این ورزش را در باشگاه های ورزشی انجام دهید به وسایل خاصی مانند ریفورمرها، صندلی ها ، کادیلاک ها و استوانه های مخصوص نیاز دارید. همچنین ریفورمر تختی است که یک بستر کشویی دارد و تعدادی طناب به دو سرش متصل هستند.
• با تشک
اگر می خواهید این ورزش را در خانه همراه دوستان و خانواده خود انجام دهید باید یک تشت یا کف پوش نرم برای خود تهیه کنید. زیرا انجام حرکات این ورزش روی تشت لذت بخش تر می باشد و تنوع بالایی هم دارد.

خرید لباس ورزشی زنانه را می توانید از فروشگاه ورزشی آسان اسپرت انجام دهید.

پیلاتس
ورزش پیلاتس در خانه


انجام حرکات این ورزش همه فن حریف هم در خانه و هم در باشگاه میسر است. دلیل استفاده کلمه همه فن حریف برای این ورزش به علت قدرت، تعادل بالا و انعطاف پذیری می باشد زیرا این ورزش در تغییر و اصلاح فرم بدن نیز غوغا می کند. این ورزش امروزه انقدر در دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده که هیچ باشگاهی نیست کلاس های پیلاتس را نداشته باشد. از طرفی به دلیل مشغله های کار شما می توانید ورزش پیلاتس در خانه را به راحتی انجام دهید.
ورزش پیلاتس در خانه بدون هیچ وسیله ورزشی و هزینه ای می باشد و تنها به وزن بدن شما احتیاج دارد چی از این بهتر؟ از طرفی دیگر برای نتیجه گرفتن بیشتر از ورزش پیلاتس در خانه فقط باید پشتکار و تمرکز داشته باشید تا در زمانی کوتاه به اندام ایده آل خود برسید. در ادامه تمامی تمرینات ورزش پیلاتس در خانه را که بتوانید بدون هیچ وسیله‌ ای از ورزش خود لذت ببرید را به شما آموزش خواهیم داد.

 

پیلاتس در خانه


انواع حرکات ورزشی پیلاتس در خانه


در ادامه چند حرکت این ورزش هیجانی و جذاب را همراه با نحوه انجام آن برای شما مطرح کرده ایم. مهم ترین حرکات این ورزش عبارت است از :
• حرکت چرخش دایره ‌ای پا ها
نحوه انجام حرکت
روی زمین دراز بکشید و دست هایتان را در کنار بدن روی زمین قرار دهید. سپس زانوی پای چپ را خم کرده و روی زمین گذاشته و پای راست خود را از زمین بلند کنید و بالا ببرید و به حالت دایره وار بچرخانید.
• حرکت یک صد
نحوه انجام حرکت
ابتدا دراز بکشید و سرتان را بالا بگیرید. سپس هر دو پا را بلند کرده و به سمت سقف ببرید، پاها را تا نیمه پایین آورده و خطی نگه دارید. دست ها را در کنار بدن نگه داشته و به حالت ضربان دار بالا و پایین ببرید.
• کشش تک پا
نحوه انجام حرکت
روی زمین دراز کشیده و نگاهتان به سقف باشد. هر دو پا را داخل شکم جمع کرده و به سینه خود بچسبانید. سپس دست ها را روی ساق پا قرار داده و سرتان را از زمین بردارید و هر بار یکی از پاها را با دست داخل شکم جمع کنید
• حرکت دوچرخه خوابیده
نحوه انجام حرکت
روی زمین دراز بکشید و هر دو پا را تا نزدیک قفسه سینه بالا بیاورید. دست ها را پشت سر قرار داده و سر خود را بالا نگه دارید. سعی کنید به صورت ضربدری شانه چپ خود را به زانوی پای راست نزدیک کنید.
• حرکت قیچی
نحوه انجام حرکت
برای انجام این تمرین روی زمین دراز کشیده و سر خود را روی زمین قرار دهید. پای راست خود را بالا آورده و دست‌ها را پشت پای راست قرار دهید. پای خود را به سمت صورت نزدیک نموده و سرتان را بالا بیاورید. سپس پاها را عوض کرده و این بار پای چپ خود را بالا بیاورید.

پیلاتس و لاغری


خیلی از افراد سوال هایی مرتبط با لاغری در ذهن خود دارند که ایا پیلاتس و لاغری با یکدیگر در ارتباط هستند؟ در پاسخ به سوال این افراد باید گفت بله پیلاتس و لاغری با یکدیگر ارتباط دارند اما این ورزش همانند سایر ورزش های هوازی مثل دویدن، شنا، ایروبیک برای کاهش وزن موثر نبوده و فرد کالری کمتری می سوزاند. از طرفی دیگر باید گفت که اگر کلاس ها و حرکات پیلاتس و لاغری را به صورت مرتب انجام دهید شاهد کاهش وزن خود خواهید بود.
همچنین انجام دادن حرکات این ورزش به صورت مرتب و منظم یکی از بهترین راه ها برای تثبیت سبک زندگی سالم است. در این بخش یک پیشنهاد شگفت انگیز برای افرادی که به دنبال لاغری و کاهش وزن با استفاده از این ورزش هستند داریم. اگر می خواهید از تناسب اندام خود لذت ببرید و هیچ گونه چربی اضافی در بدنتان نداشته باشید کافیست در کنار این ورزش یک رژیم غذایی سالم که دارای پروتئین، غلات کامل، میوه ها و سبزیجات و … است داشته باشید.

پیلاتس و لاغری

ورزش پیلاتس برای چی خوبه؟

از آنجایی که این ورزش در سر تا سر جهان طرفداران زیادی دارد این افراد سوال های زیادی هم در مورد این ورزش هیجانی و مفرح دارند. سوال هایی اعم از ورزش پیلاتس برای چی خوبه؟ در پاسخ سوال ورزش پیلاتس برای چی خوبه باید گفت که نه تنها این ورزش بلکه سایر رشته های ورزشی نیز برای سلامتی بدن مفید هستند. اما افرادی که درد های مفصلی و … دارند حتما در انجام بعضی از حرکات باید با دکتر خود مشورت کنند.
آیا شما هم نمی دانید ورزش پیلاتس برای چی خوبه؟ این ورزش بهترین گزینه برای کاهش درد های کمر و گردن می باشد زیرا این ورزش با حرکات کششی خود درد های این ناحیه را به مرور تسکین می دهد. همچنین این ورزش به مرور زمان عضلات مرکزی شما مانند ستون فقرات را تقویت و استوار می کند به همین دلیل دیگر نیاز نیست در هنگام نشستن در یک جمع قوز داشته باشید. یکی دیگر از ویژگی های این ورزش تقویت عضلات کف لگن می باشد که خانم های باردار با انجام این ورزش زایمانی راحت و آسان خواهند داشت.

پیلاتس چیست را اینجا مطالعه کنید.


ورزش پیلاتس برای چه افرادی مناسب نیست؟


این ورزش هیجانی به دلیل حرکات کششی، قدرتی و عضلانی برای تمام افراد در هر سن و جنسیتی مناسب می باشد. زیرا حرکات این ورزش آرام هستند و هر فرد با کنترل آن به راحتی می تواند ورزش کند. اما برای بعضی از افراد مسن یا افرادی که جراحاتی در بدنشان دارند حتما باید در نحوه انجام حرکات تحت نظر یک دکتر باشند. در ادامه برخی از افرادی که نباید این ورزش را انجام دهند برای شما مطرح کرده ایم :
• ورزش پیلاتس برای چه افرادی مناسب نیست؟ افرادی که جراحی یا سکته کردن یا درد در قفسه سینه دارند.
• ورزش پیلاتس برای چه افرادی مناسب نیست؟ افرادی که بیماری صرع یا ام اس دارند.
• ورزش پیلاتس برای چه افرادی مناسب نیست؟ افراد مبتلا به پوکی استخوان
• ورزش پیلاتس برای چه افرادی مناسب نیست؟ افرادی که دارای مشکلات کلیوی هستند.
• ورزش پیلاتس برای چه افرادی مناسب نیست؟ افرادی که دیابت دارند.
• ورزش پیلاتس برای چه افرادی مناسب نیست؟ افرادی که دارای دیسک کمر و دیسک گردن می باشند.
• ورزش پیلاتس برای چه افرادی مناسب نیست؟ افرادی که زانو درد یا هر نوع درد مفصلی دارند.

فواید پیلاتس برای خانم ها


آیا می دانید فواید پیلاتس برای خانم ها چیست؟ فواید پیلاتس برای خانم ها تنها تناسب اندام و کاهش وزن نیست بلکه فواید پیلاتس برای خانم ها فراتر از زیبایی می باشد. از مهم ترین فواید این ورزش بهبود درد کمر و بیشتر کردن تراکم استخوان ها می باشد. در ادامه به طور کلی به تمامی فواید این ورزش پرداخته ایم کافیست ما را دنبال کنید. فواید این ورزش عبارت است از :
• تقویت کردن سیستم ایمنی بدن
• بالا بردن قوای بدن
• ازاد کردن افکار منفی و بد از ذهن و فکر
• تسکین دهنده درد های مهره ای مانند کمر درد
• رفع قوز بدن و ایستادن بهتر
• سبب کشیدگی در ظاهر اندام می شود
• به وجود اوردن شکمی صاف و کمری باریک
• ایجاد تعادل در اندام های بدن
• تحرک مفاصل
• انعطاف پذیری ستون فقرات
• حجیم دار شدن فضای ریه
• افزایش قابلیت تنفس و بهبود آن
• تقویت سیستم قلبی و عروقی
• بهبود خواب فرد
• از بین بردن درصد جراحت یا اسیب پذیری
• کاهش استرس، عصبانیت و خستگی
• شادابی و نشاط در فرد

فواید پیلاتس

عوارض پیلاتس چیست؟


در کنار مزایای گفته شده این ورزش برای خانم ها و آقایان خیلی از افراد می پرسند که عوارض پیلاتس چیست؟ در پاسخ به سوال عوارض پیلاتس چیست ابتدا باید به یک نکته اشاره کنیم. هیچ ورزشی در دنیا وجود ندارد که برای یک فرد مضر باشد و به عبارت دیگر عوارض داشته باشد بلکه ما خود انسان ها هستیم که در صورت عدم آگاهی و اشتباه انجام دادن حرکات به خود آسیب می رسانیم. این ورزش نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در صورت اشتباه انجام دادن حرکات آسیب هایی مانند :
• کشیدگی عضلات
• روی هم افتادن رباطها
• گرفتگی و اسپاسم عضلات
• آسیب دیدگی مفاصل
شما را تهدید می کند. پس در ابتدای شروع این ورزش حتما حرکات را تحت نظر یک مربی انجام دهید و پس از یاد گرفتن می توانید در خانه اقدام به انجام آن ها به صورت انفرادی کنید.

جمع بندی نهایی


در جمع بندی نهایی این مقاله وبلاگ ورزشی  شما به طور کلی با پیلاتس و لاغری، مزایای این ورزش، معایب این ورزش؛ انواع آن، وسایل مورد نیاز و … آشنا شدید. همچنین دریافتید که هیچ وقت برای ورزش کردن دیر نیست و حتی در خانه با یه عالمه مشغله کاری هم می توانید شروع به ورزش کردن کنید. در پایان امیدوار هستیم مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد و با بهره گیری از آن نهایت لذت را برده باشید.

سایت آسان اسپرت

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *