شنا چیست؟ [آموزش شنا + قوانین کامل]

کلاس شنا

شمایی که در کنار ورزش کردن به دنبال هیجان هستید باید به سراغ ورزش شنا بروید می دانید چرا؟ چون شنا ورزشی می باشد که برای شما هم فال است و هم تماشا. از طرفی دیگر فواید ماندن در آب استخر و خود ورزش شنا آنقدر برای بدن انسان زیاد است که خواه ناخواه به سمت آن کشیده می شود. اما اگر شنا کردن به صورت اصولی و با رعایت موارد مورد نیاز نباشد کمی خطرناک می شود و برای خود گویی دردسر درست کرده اید چون این ورزش نیز همانند سایر رشته های ورزشی می تواند آسیب های جبران ناپذیری به بدن برساند. از این رو باید در ابتدای راه به سراغ یادگیری تکنیک ها و مهارت های لازم این رشته ورزشی بروید و در این بین باید اطلاعات مفیدی از این رشته ورزشی هیجانی داشته باشید. به همین دلیل ما در ادامه سعی کرده ایم شما را تا حدودی با این رشته ورزشی آشنا کنیم و بدانید شنا چیست. از این رو اگر در ادامه با ما همراه باشید به اطلاعات مفیدی دست پیدا می کنید که خالی از لطف نیست.

ورزش هیجان انگیز شنا چیست؟


آیا می دانید شنا چیست؟ در پاسخ به سوال شنا چست شما باید بگوییم که شنا امروزه به یکی از رشته های ورزشی پر طرفدار تبدیل شده که افراد زیادی برای یادگیری آن و راه یافتن به مسابقات تلاش می کنند. اما برای برنده شدن و یاد گرفتن اصولی این ورزش ابتدا باید بدانید شنا چیست. شنا یک مهارتی است که به وسیله یادگیری آن می توانید بر روی آب به راحتی شناور بمانید و حرکت کنید. همچنین در پاسخ به شنا چیست باید بگوییم که در این رشته ورزشی هیچ کمک خارجی نیست و به تنهایی باید بر روی آب شناور یا در حال حرکت باشید.
حتی شمایی که به دنبال مسابقات نیستید باید بدانید که یاد گرفتن شنا و دانستن شنا چیست در مواقع اضطراری که خودتان یا افراد دیگر درون آب به صورت اتفاقی می افتند بسیار مهم و کارآمد می باشد از این رو شنا را برای این مواقع هم که شده یاد بگیرید. برای یادگیری شنا ابتدا باید به سراغ استخر های کم عمق بروید و به مرور وقتی مهارت های بیشتری از این رشته ورزشی فرا گرفتید به سراغ عمق های بیشتر بروید. همچنین در ابتدای راه شما باید توسط مربی های انتخابی تان شناور ماندن روی آب و سپس حرکت های پا را یاد بگیرید.

حرکت شنا


آگاهی از انواع شنا


برای اینکه بیشتر بدانید شنا چیست باید انواع شنا را هم بدانید. منظور از انواع شنا حرکات شنا مانند شنا آزاد، کرال سینه، کرال پشت و پروانه می باشد که در این بین شنا پروانه یکی از سخت ترین و دشوار ترین آن ها است. شنای آزاد که یکی از انواع شنا هست که به آن کرال جلو یا کرال استرالیایی هم می گویند هیچ محدودیتی برای چگونه حرکت کردن دست ها و پا هایتان وجود ندارد.
در این نوع حرکت شنا شما ابتدا باید سعی کنید که نصف بدن خود را بالای آب نگه دارید. همچنین باید گفت که این نوع حرکت یکی از ساده ترین و بهترین حرکت ها برای کسانی می باشد که می خواهند شنا را تازه شروع کنند و به همین دلیل ما اشاره ای به این نوع شنا کردیم تا چکیده ای در ذهنتان بابت آن شکل بگیرد.


انواع شنا در چه متراژ هایی انجام می شود؟


یکی از موارد دیگری که در بحث شنا چیست باید به آن توجه کنید یا بهتر است بگوییم اطلاعات داشته باشید متراژ های این نوع شنا ها یکی کرال پشت و … است. زیرا با دانستن متراژ های این نوع از حرکت های شنا شما بیشتر بر روی این رشته ورزشی تسلط پیدا می کنید. به همین دلیل ما در ادامه به بررسی متراژ های انواع حرکت شنا برای شما عزیزان پرداخته ایم :
• شنا کرال سینه در مسافت های 100 متر، 200 متر، 400 متر ، 800 متر و 1500 متر اجرا می شود.
• شنا قورباغه و پروانه در متراژ های 100 متر و 200 متر انجام می شود.
• شنا کرال پشت در 100 متر و 200 متر اجرا می شود.
• شنا آزاد در متراژ های 200 متر و 400 متر انجام می شود.

انواع شنا چیست


فواید شنا کرال سینه


فواید این نوع شنا به دلیل اینکه بر روی شانه، کتف، سینه، پشت کمر و دست ها تمرکز دارد بیشتر اعضای بدن را در بر می گیرد. به عبارتی ساده تر در این نوع حرکت مقاومت در برابر فشار آب باعث تقویت ماهیچه های قسمت های نام برده شده می شود. همچنین سرعت زیاد کرال سینه باعث می شود فرد کالری های بیشتری در حین انجام بسوزاند که نتیجه آن داشتن تناسب اندام می باشد.

خرید لوازم شنا از فروشگاه آسان اسپرت به صورت اینترنتی امکان پذیر می باشد.


فواید شنا کرال پشت


این نوع شنا به دلیل تکنیک های خاص خود باعث شیدگی ستون فقرات شما می شود. از طرفی چون در این حرکت لگن نیز دخیل هست استخوان های این ناحیه تقویت می شوند. در اصل شنا کرال پشت برای افرادی مفید است که در طول روز ساعت های طولانی بر روی صندلی به دلیل کار و … می نشینند. همچنین در این نوع شنا به دلیل تحرک کم فرد کالری کمتری می سوزاند.

برای ثبت نام در کلاس شنا تهران به سایت آسان اسپرت مراجعه نمایید.

کلاس شنا


فواید شنا پروانه


از مهم ترین فواید این نوع از حرکت شنا می توان به خوش فرم کردن بدن و منعطف کردن آن اشاره کرد چون شنا پروانه ماهیچه های زیادی از بدن را درگیر می کند. به همین دلیل شنای پروانه برای بالا بردن استقامت بدن، تقویت کردن عضله های شکم، سینه، کمر، بازو و ران ها بسیار مفید تر از آن چیزی است که فکرش را می کنید. همچنین به دلیل تحرک بالا در این حرکت شنا فرد کالری بالایی می سوزاند از این رو برای افراد چاق مناسب است.

تمرین شنا


فواید شنا قورباغه


در این نوع حرکت شنا چون پاها بیشتر از دست ها استفاده می شوند و تحت فشار هستند قوی تر می شوند. به عبارتی ساده تر عضله های ران و ساق پا در این حرکت به مرور زمان قوی می شوند. همچنین مقاومت کردن در برابر آب به خودی خود فشار مضاعفی برای حرکت فرد ایجاد می کند.


حرکت شنا – کرال سینه


کرال سینه یکی از حرکات شنا می باشد که در موضوع شنا چیست باید اشاره ای به آن کنیم تا اطلاعاتی مفید از آن هرچند کم در ذهنتان داشته باشید. به همین دلیل در ادامه چکیده ای از نحوه انجام این حرکت برای آگاهی بیشتر در مورد شنا چیست برایتان مطرح کرده ایم :
• بدن باید حالت کشیده داشته باشد.
• سر باید در خط رویش مو با آب تماس داشته باشد.
• طرز قرار گیری سر باید ثابت و در مرکز باشد.
• یکی از دست ها باید با شدت بیشتری به سمت جلو پرتاب شود.
• دستی که در داخل آب است باید به عقب برده شود تا سریع تر به سمت جلو بروید.


حرکت شنا – کرال پشت


یکی دیگر از حرکت شنا کرال پشت می باشد که در ادامه مانند کرال سینه در مورد آن اطلاعاتی برای شما قرار داده ایم تا اطلاعاتتان در موضوع شنا چیست تکمیل تر شود.
• قسمت سینه و سر فرد باید بر روی آب باشد.
• صورت فرد باید به سمت آسمان باشد.
• دست ها به طور یکی در میان به سمت عقب و بالای سر فرود می آید.
• دست ها باید کاملا صاف از آب خارج شود.
• مچ های دست در نزدیکی آب باید تغییر زاویه دهند.
• وقتی دست های وارد آب می شود باید تغییر زاویه داده شود و آرنج ها بشکنند.یادگیری شنا


فواید شنا برای بدن


در ابتدای مطالب اشاره کوچکی به فواید شنا کردیم اما همان طور که مشاهده کردید موارد گفته شده فواید این رشته ورزشی برای حرکت های مختلف او بود اما در این بخش می خواهیم شما را با فواید این رشته ورزشی به طور کلی برای بدن انسان آشنا کنیم. از این رو مهم ترین فواید کلی شنا برای بدن عبارت است از :
• برداشتن فشار از روی ستون فقرات چون شنا برای استخوان ها خوب است و مفاصل را سالم نگه می دارد.
• حرکت بیشتر عضلات بدن شما و کمتر شدن کشیدگی عضلات.
• تنفس صحیح را به شما یاد می دهد.
• استقامت بدن و قلب تان را افزایش می دهد.
• سوزاندن چربی های شکم، پهلو و …
• فرم گرفتن زیبای بدن
• تقویت پوست
• محافظت کردن از مفاصل
• افزایش انرژی مثبت
• کاهش و از بین برنده استرس
• تنظیم و کنترل فشار خون
• سالم نگه داشتن قلب
• بهتر شدن دستگاه تنفسی فواید شنا چیست


مضرات ورزش شنا چیست؟


وقتی ما به سراغ یک رشته ورزشی می رویم بیشتر برای سالم نگه داشتن بدنمان است مگر نه؟ از این رو می توان نتیجه گرفت که هیچ یک از رشته های ورزشی مانند شنا برای بدن مضر نیستند مگر در موارد خاص. برای مثال شنا هیچ گونه عوارضی برای فرد سالم ندارد و اگر فرد دارای بیماری هایی مانند دیابت کنترل نشده، صرع، تشنج، داشتن ضربان قلب غیر عادی و … باشد ممکن است مشکلاتی برایش به وجود بیاید.
همچنین به غیر از غرق شدگی که به علت یادگیری و عدم داشتن مهارت های لازم است ممکن است در محیط استخر به عفونت گوش، سینوزیت، نای و ریه ها و حلق و بینی تان دچار عفونت شود و اگر آب استخری که مراجعه می کنید ناسالم باشد ممکن است به بیماری های پوستی دچار شوید. از این رو می توان نتیجه گرفت که خود ورزش شنا دارای معایب نیست بلکه محیط یا عدم آگاهی از وضعیت بدنی خودتان باعث به وجود آمدن عوارض آن می شود.


آشنایی با شنا قورباغه


یکی از قدیمی ترین و رایج ترین نوع های شنا شنا قورباغه می باشد. شنا قورباغه به دلیل نفس گیری های راحتش برای افرادی که مبتدی هستند مناسب است. چون در این نوع شنا بدن فرد در حالت افقی بر روی آب قرار می گیرد و دست ها نیز در یک راستا به سمت جلو هستند. در این نوع شنا برای حرکت کردن در آب باید هر دو دست ها به طور همزمان آب را از کناره ها به سمت عقب هل بدهند چون با شکافته شدن آب فرد تنها می تواند به سمت جلو حرکت کند.
وقتی در این نوع شنا دست های فرد به سمت پایین می رود سر او بالا می آید و می تواند نفس بکشد. از این رو وقتی حرکت دست و پاهای فرد انجام می شود گویی یک قورباغه در آب است و به همین دلیل نام این حرکت را قورباغه گذاشته اند. همچنین می توان گفت که شنا قورباغه شنایی است که باعث می شود فرد به هنگام خالی شدن زیر پایش بر روی آب قرار بگیرد و راحت نفس بکشد و این نوع شنا نسبت به انواع شنا های دیگر فشار کمتری به شانه ها وارد می کند. شنا قورباغه


قوانین شنا برای علاقه مندان


بد نیست در موضوع شنا چیست کمی هم در مورد قوانین شنا بدانید تا اطلاعاتی که کسب کرده اید تکمیل تکمیل شود. ابتدایی ترین قوانین شنا این است که شناگر باید مسابقه خود را از همان خطی که توسط مربی استارت زده شده شروع کند و به پایان برساند. یکی دیگر از قوانین شنا که مربوط به شنا آزاد است این می باشد که شناگر می تواند بر روی کف استخر باایستد اما اگر راه برود اخراج می شود.
همچنین عبور کردن از خط یا همان طناب شنا و ورود به خط شنای حریف دیگر مجاز نمی باشد و شناگری که این عمل را انجام داده توسط مربی اخراج خواهد شد. همچنین در حین مسابقه هیچ شناگری اجازه ندارد اشیایی به تن کند یا از وسایلی استفاده کند که باعث افزایش سرعت، غوطه وری یا استقامت او می شوند در غیر این صورت مرتکب خطا شده است و توسط مربیان و داوران طبق قوانین شنا مجازاتی برای او در نظر گرفته می شود.


بررسی انواع مسابقات شنا


شنای امدادی نوعی شنا می باشد که در مسابقات شنا چهار نفر به صورت گروهی که همانند امداد هستند مسیر مسابقه را طی می کنند. شنای استقامت نوعی مسابقات شنا در مسافت های بسیار طولانی است که در آب های آزاد انجام می شود. شنای مختلط نیز یکی دیگر از مسابقات شنا است که در آن از چهار نوع شنای مختلف مانند کرال سینه، کرال پشت، قورباغه و پروانه استفاده می ‌شود. شنای آزاد نیز نوعی دیگر از مسابقات شنا است که شناگر برای طی کردن مسیر مسابقه مجاز است از تمامی شناهای موجود استفاده کند. البته برای هر طول استخر باید یک شنا را انتخاب کند و تا آخر آن طول همان شنا را انجام دهد.

مسابقه شنا


جمع بندی نهایی


در جمع بندی نهایی این مطلب سعی کردیم شما را تا جایی که می توانیم با شنا آشنا کنیم تا بدانید شنا چیست. در حقیقت بر این آمدیم تا با آشنا شدن شنا چیست شما را قدمی به این ورزش هیجان انگیز نزدیک تر کنیم. در پایان امیدوار هستیم مطالب فوق در خصوص شنا چیست برایتان مفید بوده باشد و نهایت بهره را برده باشید.

مطالب مدارس شنا و آموزش شنا را در وبلاگ ورزشی آسان اسپرت بخوانید.

خرید بلیط استخر
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *