همه چیز درباره زمین چمن های ورزشی (قسمت اول)

برای بسیاری مردم ورزش ها به لحاظ ملی بودن و سیاست دارای اهمیت زیادی هست. گاهی اوقات ورزش ها میتوانند توجه جهان را در غالب بازی های المپیک، جام جهانی و… به سمت کشور میزبان جلب کنند. اما یک جزء حیاتی معمولا نادیده گرفته می شود، زمین بازی و زمین چمن های ورزشی.در این قسمت راهنمای جامع زمین چمنهای ورزشی ارائه می شود.

 

مراحل ساخت زمین چمن مصنوعی

مراحل ساخت زمین چمن مصنوعی عبارت است از:

  • زیرسازی
  • شن ریزی
  • پهن کردن و اجرای چمن مصنوعی
  • پخش کردن و مرتب کردن رول ها
  • پخش کردن شن
  • خط کشی

 

 

بهترین گزینه های بذر چمن برای زمینه های مختلف ورزشی چیست؟

زمین بازی زمانی توجه ورزشکاران و هواداران را به خود جلب میکند که آنچه باشد که باید. مدیریت حرفه ای چمن ورزشگاه ها یک علم و هنر دقیق است که در پشت صحنه کار میکند تا برای ورزشکاران بهترین شرایط زمین چمن های ورزشی را فراهم آورد، از این جهت مهم است که بدانیم کدام بذر و گیاه مناسب کدام ورزش است.

زمین چمن
زمین فوتبال

بهترین دانه چمن برای زمین های فوتبال

در حالی که چمن مصنوعی به آرامی محبوبیت خود را در بین میادین ورزشی پیدا کرده، هنوز هم بازیکنان معتقدند چمن طبیعی بهتر از چمن مصنوعی  است. مطالعات نشان میدهد که میزان آسیب دیدگی در زمین چمن طبیعی پایین تر از چمن مصنوعی است. زمین چمن طبیعی خنک تر از چمن مصنوعی هستند.

زمین چمن مصنوعی
زمین فوتبال

برخلاف دیگر ورزش ها، ارتباط زیادی بین توپ و زمین فوتبال وجود ندارد و همین امر اجازه استفاده گسترده تر از گیاهانی با ثبات کمتر را فراهم میکند. در شمال ایالات متحده، سه نوع گیاه سردسیر وجود دارد که عمدتا به عنوان چمن ورزشگاه ها استفاده می شود:

  • Kentucky bluegrass
  • Tall fescue
  • Perennial ryegrass

در جنوب گیاه bermudagrass بیشتر به عنوان چمن زمین فوتبال استفاده می شود. گیاه Tall fescue بیشتر در آب و هوای انتقالی مورد استفاده قرار میگیرد. در شمال ترکیب 80 به 20 چمن زمین فوتبال از نوع Kentucky bluegrass و Perennial ryegrass ترکیبی ایده آل است.

رزرو چمن طبیعی
رزرو زمین چمن مصنوعی

مراحل ساخت زمین چمن طبیعی فوتبال

متدهای زیادی برای کاشت زمین چمن طبیعی فوتبال وجود دارد که استفاده از هرکدام آن ها به بودجه و سطح اهمیت ورزشگاه برمیگردد. بعد از مرحله خاکبرداری ،نصب تونل های زهکشی از مهترین مراحل ساخت زمین چمن های ورزشی مانند فوتبال است. زمین چمن های ورزشی طبیعی نیازمند آب یاری صحیح و فراوان هستند.

بهترین دانه چمن برای زمین تنیس

تنیس را میتوان در خاک، چوب، بتن، سنگ و دیگر سطوح بازی کرد با این حال برخی از مشهورترین بازی های تنیس از جمله Wimbledon در چمن بازی می کنند. به طور سنتی زمین های چمن تنیس در اقیانوس های شمالی ترکیبی از 70 درصد Perennial ryegrass و 30 درصد creeping red fescue بوده است. اگرچه اخیرا برای 100 درصد سطوح از Perennial ryegrass استفاده می شود.

چمن مصنوعی
زمین تنیس

گیاه Creeping bentgrass نیز برای چمن زمین های ورزشی مثل تنیس و زمین های تنیس معمولی انتخاب می شود.

“این گیاه معمولا در اندازه 1/4 اینچ نگه داری می شود.”

در جنوب bermudagrass بار دیگر بهترین انتخاب برای چمن زمین های ورزشی است.

راهنمای جامع زمینهای ورزشی را در ویدیو های زیر مشاهده نمایید.

مطالعه قسمت دوم
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *