اگر مایکل جردن سمج نبود!!!!

“من بیش از ۹۰۰۰ پرتاب را خراب کردم، تقریبا ۳۰۰ بازی را شکست خوردم، ۲۶ بار ضربه های سرنوشت ساز بازی را خراب کردم (و اعتماد دیگران را با اشتباه در پرتاب شکستم). من در تمام زندگی، مدام شکست خوردم و به همین علت است که موفق شدم”.
در نگاه اول به اعداد و ارقام بالا شاید فکر کنیم این نتایج یه آدم بازنده ست، ولی در اصل این آمار و ارقام نتیجه کار یکی از بهترین بسکتبالیست های تاریخ است. بله     مایکل جردن
تو دوره ای که آکادمی ها و مدارس بسکتبال به صورت حرفه ای و امروزی نبودن و بازی کردن و ورزش محدود به کوچه و خیابان و در یک سطح بالاتر دانشگاه ها می شد، بچه ها با آزمون و خطاهای زیاد با ممارست و سماجت، تمرین و تمرین مایکل جردن می شدن. حالا اگه کسی به اندازه ی مایکل جردن سمج نباشه نتیجه چی میشه؟ در دنیای مدرن امروز که کسی حال و حوصله شکست خوردن و نداره چه کنیم؟
اگه می خوای بسکتبالیست بشی در آموزشگاه فلان ثبت نام کن. در آموزشگاه ما راه و رسم لبرون جیمز  شدن را بیاموز، اول استعدادیابی بعد حرکت…با 500 هزارتومان بسکتبالیست شو و هزاران تبلیغات دیگر.  هر روز شاهد این دست تبلیغات از سوی آموزشگاه ها، مدارس و آکادمی های بسکتبال هستیم. و متاسفانه اینقدر آکادمی ها و آموزشگاه ها در امر آموزش ضعیف کار کردن که مردم احساس می کنند بسکتبالیست حرفه ای شدن غیرقابل دستیابیه.

پل توماس در سال های بین 1985 تا 1995 همین معضل را گریبان گیر آکادمی های بسکتبال در ایالات متحده آمریکا می دانست. او معتقد بود در آن سال ها آکادمی های بسکتبال و آموزشگاه ها فقط جنبه مالی آموزش را دنبال می کردند و خدمات آموزشی با کیفیت پایین ارائه می کردند. البته در آمریکا مربیان دانشگاهی به این قضیه ورود کردند و جلوی تبلیغات دروغ موسسات، پانسیون ها و آکادمی های بسکتبال را گرفتند و به وضعیت آموزش پایه در آکادمی های بسکتبال سر و سامان بخشیدند، همان چیزی که نیاز امروز جامعه بسکتبال کشور است. روز به روز شاهد افزایش تعداد پانسیون ها و آکادمی های بسکتبال هستیم ولی در بهبود وضعیت کیفی این آموزشگاه ها چیزی مشاهده نمی شود.
گرچه در این بین آموزشگاه ها و آکادمی های بسکتبالی هستند که منطبق با استانداردها عمل کرده و همین باشگاه ها هستند که بازیکنان تیم ملی را تغذیه می کنند.
آگوست پین مربی بسکتبال پایه در مورد پیشرفت بسکتبال در آمریکا می گوید:
بنای پیشرفت در بسکتبال پایه از علاقه استعدادها به بسکتبال شروع شد. در ادامه زمین های بسکتبال زیادی در سطح شهر و پارک ها دایر شد. بسکتبال در بین مردم و مدارس همه گیر شد و تیم های دانشگاهی اقدام به اهدای بورسیه به بازیکنان بسکتبال کردند. باشگاه های حرفه ای تاسیس و مربیان زبده در امر استعدادیابی و علم تمرین پرورش یافتند. بسکتبال به صورت علمی پیشرفت کرد. صنعت پوشاک ورزشی البسه و تجهیزات پیشرفته ی تولید و ابداع نمود. رسانه ها پوشش خبری گسترده ای دادند و فوق ستاره های بسکتبال در آسمان ایالات متحده آمریکا شروع به درخشیدن کردند.
با دقت در نظرات آگوست پین به شاخص های مهمی در امر توسعه بسکتبال خواهیم رسید:
1-استعدادیابی بسکتبال 2-توسعه اماکن، زمین و سالن های بسکتبال 3-بسکتبال آموزشگاه ها و دانشگاه ها 4-باشگاه داری حرفه ای (لیگ حرفه ای) 5-علم بسکتبال (تمرین، مربیان و …) 6-سخت افزار بسکتبال (البسه و تجهیزات) 7-رسانه ای شدن بسکتبال 8-الگوسازی (ستاره سازی).
بیشتر بخوانید: آکادمی بسکتبال؛ راهکاری بلند مدت
آکادمی های بسکتبال اگر خواهان موفقیت در آموزش بسکتبال هستند استفاده از تجارب موفق سایر کشورها را باید مد نظر قرار دهند. دغدغه آسان اسپرت پیشرفت و توسعه ورزش در همه ابعاد آن است. در راستای این امر آسان اسپرت کلاس ها، آکادمی و باشگاه های فعال در آموزش بسکتبال را معرفی می نمایید. این معرفی صرفا به منظور ارائه اطلاعات کلی این کلاس ها می باشد و علاقه مندان می توانند در بخش کلاس های ورزشی، اطلاعات تماس آکادمی های بسکتبال را دریافت و با تماس یا حضور در این آکادمی ها کلاس های مورد نظر خود را انتخاب کنند. امید است با همراهی شما عزیزان بتوانیم در راستای توسعه آموزش حرفه ای بسکتبال عمل نماییم.
” او ضربه های زیادی را از دست داد اما آنقدر به بسکتبال علاقه داشت که تلاش هایش را ادامه می داد و هرگز متوقف نمی شد. او تمام مسابقاتش را برنده نشد اما می دانست شکست هایش گام هایی عادی برای رسیدن به موفقیت هستند و به همین علت هرگز تسلیم نشد”
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *