حرفه ای شدن مدارس فوتبال

کلاس فوتبال

فوتبال بدون شک جذاب ترین و پرطرفدارترین ورزش دنیا است. بیشتر مردم جهان در اندک مدت شیفته فوتبال می شوند. در سواحل برزیل، در کوچه های تنگ مراکش، زیر آفتاب سوزان مکزیک، پای آتشفشان وزووی در ناپل، در فرانسه و در همه جای دنیا افسون توپی گرد و بی رنگ و رو به صورت های مختلف ما را شیفته خود می کند. میلیون ها جوان و بزرگسال همواره این احساس را دارند که خود را با بازیکنان برجسته ای چون پله، پلاتینی یا مارادونا مقایسه کنند، چرا که فوتبال ورزش مورد علاقه ی همگان است.

در کشور ما ایران نیز فوتبال از رایج ترین و پرطرفدارترین ورزش ها بوده و در مقایسه با تمام رشته ها بیشترین تعداد ورزشکار را به خود اختصاص می دهد. در سده اخیر فوتبال به تدریج از یک ورزش صرف به یک پدیده تاثیرگذار در بسیاری از زمینه های زندگی روزمره جوامع بشری تبدیل شده است و حوزه های مختلفی مانند سیاست، هنر، دانش، فرهنگ و فناوری را تحت تاثیر قرار داده است.

فوتبال به طور دائم در حال توسعه است و کشورهایی در آن موفق شده اند که در رشد آن از اطلاعات علمی روز دنیا استفاده کرده اند. در سال های اخیر کودکان و نوجوانان ایران توجه و گرایش بسیاری به فوتبال داشته اند، از این رو خیل عظیم جوانان پا به توپ ظرفیتی بسیار قابل توجه برای حضور جدی و برتر فوتبال کشور ما در سطح قاره ای و فراقاره ای و دستیابی به عناوین در خور و شان را فراهم آورده است. گفته می شود کشور ما نسبت به کشورهای دیگر در سطح قاره آسیا طرفداران بیشتری دارد و از این جهت با کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای صاحب نام در فوتبال رقابت می کند.
اگر بخواهیم این رقابت به برتری بی انجامد و فوتبال ما بیش از پیش رشد کند، ناگزیر باید اشکالات کمی و کیفی آن را از راه آموزش بهتر و آموزش پایه برطرف کنیم. برای دستیابی به این هدف آموزش فوتبال پایه و آموزش مربیان زبده لازم است و خود این ملزومات به برنامه ریزی اصولی و سرمایه گذاری های جدی نیازمند است. از دهه 80 در کشور به دلیل افزایش دستمزد بازیکنان فوتبال و حضور آنها در صدر اخبار روزنامه ها و رسانه های ملی و بین المللی علاقه کودکان و خانواده های آنها به فوتبال رشد چشمگیری داشت تا جایی که خیلی از پدر و مادرها نیز در سال های اخیر حاضر به سرمایه گذاری روی فرزندان خود برای تبدیل شدن به ستاره های فوتبال هستند.

این علاقه باعث به وجود آمدن بازاری بزرگ در حوزه آموزش فوتبال شد که در یکی دو سال اخیر به گونه ای رشد کرده که سرمایه گزاران، تجار و بازاریان زیادی در صدد استفاده از این فرصت برای بهره مند شدن از سود کلان آن شدند. البته در کنار سرمایه گزارانی که فقط با هدف کسب سود کلان وارد حوزه آموزش فوتبال شدند، شرکت ها، باشگاه ها و افرادی بودند که با هدفی روشن و بر مبنای اصول علمی و اقتصادی در بخش آموزش فوتبال سرمایه گذاری کردند و از این رو امروزه سطح شهرهایی مانند تهران پر است از تبلیغات مختلف مدارس فوتبال که بیشتر آنها هم داعیه ی ارتباط با بزرگترین باشگاه های فوتبال دنیا مانند رئال مادرید و منچستریونایتد دارند که البته پر واضح است با توجه و دقت اندکی بی اساس بودن این ادعاها مشخص خواهد شد.
ولی متاسفانه به دلیل نبود نظارت از سوی مراجع ذی ربط این مراکز و مدارس فوتبال مشغول به کار هستند و مانورهای تبلیغاتی دروغین آنها در سطح شهر به چشم می خورد و کودکان و نوجوانان از گزند این تبلیغات در امان نیستند. و چه بسیار خانواده هایی که با آرزوی ستاره فوتبال شدن فرزندانشان میلیون ها تومان پول و وقت و سرمایه و استعداد حرام این باشگاه نکرده اند.
بیشتر بخوانید: چرا مدارس فوتبال اهمیت دارند؟
در کشور ما فقط در مرحله صدور مجوز باشگاه و مدارس فوتبال کمی نظارت وجود دارد و عمده ی گیر و گرفتاری سرمایه گذاران صرف گرفتن مجوز می شود و بعد از صدور مجوز دیگر نه کسی سراغ مدارس فوتبال را می گیرد و نه نظارتی بر کار آنها انجام می شود گرچه به خاطر اتفاقات اخیر از جمله کشته شدن برخی از شاگردان مدارس فوتبال در سفرهایی که برای برگزاری مسابقات آموزشگاهی اتفاق افتاد، توجه رسانه های زیادی جلب شد ولی این قضیه هم مانند دیگر بخش های ورزش به حال خود رها شده و به نظر می رسد نظارت و بازرسی بر مدارس فوتبال از عهده فدراسیون، وزارت ورزش و هیئت های ورزشی استانی خارج شده است.
در کشورهایی اروپایی و صاحب فوتبال در دنیا سازوکارها روشن، مشخص و منظم است. چشم اندازی روشن پیش روی والدین و فرزندان آنها در مورد آینده ورزشی شان قرار دارد و سیر حرکت کودکان از گام اول تا حرفه ای شدن مشخص است. مدارس حرفه ای فوتبال همانطور که از نامشان مشخص است حرفه ای هستند. این مدارس حرفه ای فوتبال زیر نظر باشگاه های حرفه ای هستند که در لیگ فوتبال حرفه ای کشورشان فعالیت می کنند.

AITC disability Amputee and Cerebal Palsy teams AFC Arsenal and BHAFC at AmEx Stadium during the Albion in the Community event on 27MAY2016

مدرسه فوتبال در کشورهای صاحب فوتبال مانند هلند، آلمان، انگلستان، اسپانیا و …صرفا به منظور درآمد زایی و ایجاد شغل برای مربیان و کارکنان مدارس فوتبال تاسیس نشده اند، نگاه این کشورها علاوه بر رشد استعدادهای کشورشان نگاه پشتوانه ای برای باشگاه های حرفه ای کشورشان است. ارقام نجومی دستمزدها و تبلیغات بازیکنان فوتبال که در اخبار و جراید اعلام می شود، پاداش تمام تلاش و کوششی است که در ساختار حرفه ای کشورهای صاحب فوتبال وجود دارد. باشگاه های حرفه ای فوتبال با تاسیس مدارس حرفه ای فوتبال علاوه بر تقویت آینده تیم های خود، از سود سرشار فروش بازیکنان به دیگر کشورها بهره مند می شوند و جالب است که لغت حق رشد که در یکی دو سال اخیر به گوش مدیران ورزشی ما خورده است سال هاست که در سیستم پرورش و رشد بازیکنان فوتبال کشورهای صاحب فوتبال وجود دارد.
راجرز مدیر سابق مدرسه فوتبال؛

پایه و اساس مدرسه فوتبال حرفه ای را چشم انداز و برنامه ریزی صحیح زیر نظر باشگاه حرفه ای می داند.

اگر مدرسه فوتبال ارتباط صحیحی با باشگاه های حرفه ای نداشته باشد ممکن است به بی راهه برود و همچنین برای مدارس فوتبال به منظور جذب استعدادهای برتر و رشد بهتر آنها ارتباط با باشگاه های حرفه ای ضروری است. این در حالی است که تعداد محدودی از مدارس فوتبال در ایران زیر نظر باشگاه های حرفه ای اداره می شوند. بیشتر مدارس فوتبال در ایران بدون برنامه و ساختار مدون و دور از چارچوب های موجود در فوتبال مدرن در حال فعالیت هستند و فقط جنبه پر کردن اوقات فراغت آن هم در فصل تعطیلی مدارس را دارند. از علاقه مردم، کودکان و نوجوانان به فوتبال نمی توان جلوگیری نمود از اینرو تا قبل از آسیب های جدی تر در حوزه آموزش فوتبال باید چاره ای اندیشید.
بیشتر بخوانید: استعدادیابی فوتبال؛ مسیری برای بهبود این حوزه

آسان اسپرت به عنوان رسانه ای کوچک و متخصص در حوزه ورزش به دنبال راهکاری برای بهبود وضعیت آموزش فوتبال در کشور است. یکی از فعالیت ها و رسالت های مهم آسان اسپرت، معرفی مدارس فوتبال به علاقه مندان است. در حال حاضر آسان اسپرت به صورت عمومی مدارس فوتبال و امکانات آنها را معرفی کرده و اطلاعاتی کلی در اختیار علاقه مندان قرار می دهد تا حداقل با شناختی کلی افراد علاقه مند بتوانند کلاس ها و مدارس ورزشی مورد نظرشان را پیدا کنند. علاقه مندان می توانند به صورت حضوری و یا تماس با کلاس های مورد نظرشان اطلاعات بیشتری کسب نموده و در صورت تمایل در کلاس های ورزشی ثبت نام نمایند. امید است جامعه ی ورزش کشور با اتکا بر توان علمی و استفاده از تجارب کشورهای توسعه یافته و هماهنگی مراجع ذی ربط با بخش خصوصی وضعیت فعلی آموزش فوتبال را بهبود بخشند.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *