بررسی ابعاد و مشخصات زمین هندبال استاندارد

هندبال یکی از ورزش های گروهی است و توسط دو تیم با تعداد اعضای هفت نفر انجام می شود. در این بازی از دست ها برای پاس دادن و شوت کردن توپ استفاده می شود. بازی هندبال انواع مختلفی دارد که شامل عناوین هندبال داخل سالنی، روی چمن، ساحلی، چکی، آمریکایی و گیلیک می باشد. هر یک از تیم ها در این بازی باید یک دروازه بان داشته باشند و تنها دروازه بان است که می تواند در محوطه ی دروازه حضور داشته باشد. البته بازیکنان مهاجم هندبال نیز می توانند در این محوطه حضور داشته باشند به شرط آن که قبل از محوطه پرش خود را آغاز کرده باشند.

بازی هندبال در دو نیمه و هر کدام به مدت 30 دقیقه انجام می شود و زمان استراحت بین دو نیمه 10 الی 15 دقیقه می باشد. پس از پایان نیمه ی اول تیم ها باید زمین خود را تعویض نمایند. توپ ورزش هندبال دارای 3 سایز مختلف می باشد که ویژگی های هر کدام را در ادامه بررسی می کنیم:
توپ هندبال سایز 1: این توپ مخصوص کوکان بزرگ تر از 8 سال است که محیطی بین 50 تا 52 سانتی متر دارد. همچنین وزن توپ 290 تا 330 گرم می باشد.
توپ هندبال سایز 2: این توپ مخصوص بازی بانوان بزرگ تر از 14 سال و پسران نوجوان بین 12 تا 16 سال می باشد. محیط توپ 54 تا 56 سانتی متر و وزن آن 325 تا 375 گرم است.
توپ هندبال سایز 3: این توپ مخصوص بازی آقایان 16 سال به بالا است که محیطی بین 58 تا 60 سانتی متر و وزنی بین 425 تا 475 گرم دارا می باشد.

تا اینجا مواردی را در مورد کلیاتی از بازی هندبال بررسی کردیم، در ادامه ی مقاله قصد داریم ابعاد سالن هند بال، کفپوش سالن هند بال و مواردی دیگر در مورد سالن و زمین ورزش هندبال را بررسی کنیم.


مشخصات و ابعاد سالن هند بال:


ابعاد سالن هندبال نیز مانند دیگر زمین ها و سالن های ورزشی توسط فدراسیون بین المللی هندبال تعیین شده است. ابعاد سالن هند بال باید دارای زمینی مستطیل شکل 40 × 20 متر باشد و توسط یک خط میانی به دو قسمت برابر تقسیم شود. این ابعاد سالن هند بال توسط فدراسیون بین المللی این ورزش تعیین شده است. سایر ویژگی های مربوط به ابعاد سالن هند بال را در ادامه نام می بریم:

  • همه ی خطوط رسم شده در زمین بازی هندبال باید واضح و به یک رنگ باشند.
  • زمین بازی هندبال باید با یک خط عرضی به دو نیمه ی مساوی تقسیم شود.
  • همه ی خطوط رسم شده در زمین هندبال به جز خط دروازه باید دارای ضخامت یکسان باشند و خط دروازه باید ضخامت بیشتری داشته باشد.
  •  در ابعاد سالن هند بال باید این نکته در نظر گرفته شود که دور تا دور زمین بازی هندبال باید محوطه ای به پهنای یک متر داشته باشد. این منطقه باید عاری از هر گونه مانعی باشد تا هنگام پرتاپ توپ هیچ گونه مزاحمتی ایجاد نکند.
کلاس هندبال

خطوط مهم در زمین  هندبال و ابعاد سالن هند بال شامل خطوط زیر است:

  • خط ضربه ی آزاد

  • خط محوطه ی دروازه

  • خط دروازه بانی

  • خط علامت پنالتی

خط ضربه ی آزاد:

خط ضربه ی آزاد به صورت نیم دایره است که این خط در فاصله ی 9 متری دروازه هندبال قرار دارد. پرتاب آزاد باید در هر نقطه ای از این خط انجام شود. خط ضربه ی آزاد با نقطه چین مشخص می شود. در صورتی که خطایی خارج از محوطه ی دروازه صورت بگیرد، تیمی که خطا نکرده است یا به گونه ای خطا روی آن تیم صورت گرفته است می تواند یک ضربه ی آزاد داشته باشد.

خط محوطه ی دروازه:

خط محوطه ی دروازه بین خط ضربه ی آزاد و خط دروازه رسم می شود و به شکل نیم دایره می باشد. این خط در فاصله ی 6 متری از دروازه رسم می شود و بر خلاف خط ضربه ی آزاد به صورت پیوسته است.

زمین هندبال

خط دروازه بانی: خط دروازه بانی در واقع خطی است که حرکات دروازه بان را در حین ضربات پنالتی محدود می کند. این خط در فاصله ی 4 متری دروازه هندبال رسم می شود و دروازه بان در مقابل ضربه ی پنالتی اجازه ندارد از این خط خارج شود.
خط علامت پنالتی: خط علامت پنالتی در فاصله ی 7 متری از مرکز دروازه رسم می شود. در صورتی که تیم مدافع در محوطه ی دروازه دچار خطا شود، تیم مهاجم یک ضربه ی پنالتی دریافت می کند و این ضربه باید از این علامت پرتاب شود.
علاوه بر خطوطی که نام بردیم در زمین هندبال تیر های دروازه نیز وجود دارند. تیر های عمودی و افقی دروازه جنسی از چوب و یا آلومینیوم دارند. تیرهای دروازه باید با رنگ هایی رنگ آمیزی شوند که با رنگ زمین و تیرهای دیگر موجود در زمین در تضاد باشند تا به خوبی قابل تشخیص باشند. البته رنگ هر دو دروازه باید کاملا یکی باشد و تفاوتی نداشته باشند. تور دروازه ها نیز باید به تیر ها کاملا محکم وصل باشد و همچنین تور ها باید به گونه ای باشد که توپ هند بال از تور عبور نکند.

کلاس هندبال

آموزش هندبال

مناسب ترین کفپوش سالن هندبال:

ورزش هندبال یکی از بازی های پر تحرک است و در این بازی برخورد های فیزیکی بین بازیکنان اتفاق می افتد. حفظ سلامتی بازیکنان و امنیت مسابقه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. به همین منظور در اکثر سالن های ورزشی مانند سالن بسکتبال، سالن والیبال و همچنین زمین هندبال از کف پوش های زیر فوم دار با درجه ی ضخامت مناسب استفاده می شود. کفپوش زمین هندبال نیز معمولا از جنس هایی است که هیچ صدمه ای به بازیکنان وارد نکند و همچنین هیچ تداخلی در روند بازی ایجاد نکند.
سطح کفپوش سالن هند بال باید کاملا صاف و هموار باشد تا هیچ مشکلی را در روند بازی ایجاد نکند. اگر سطح کفپوش سالن هند بال صاف و هموار نباشد ممکن است که موجب افتادن بازیکنان و برخورد آن ها با کفپوش سالن هند بال را در پی داشته باشد. از این رو اختلالاتی در روند بازی ایجاد خواهد شد. همچنین با برخورد بازیکنان به کفپوش سالن هند بال ممکن است آسیب های جسمی به بازیکنان وارد شود. از این رو باید جنس کفپوش سالن هند بال مرغوب و مناسب باشد تا هیچ اختلالی در روند بازی هندبال ایجاد نشود و همچنین صدمات ناشی از آسیب ها و برخوردهای احتمالی به بازیکنان کاهش یابد.

ویژگی های بازی هندبال

در مورد ویژگی های بازی هندبال باید گفت که هندبال از جمله ورزش های گروهی است که تیم ها با وارد کردن توپ به درون دروازه کسب امتیاز می کنند.هندبال هم چون سایر ورزش های دیگر فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد.از جمله:

  •  بهبود آمادگی جسمانی
  • بهبود آمادگی روانی
  • افزایش سرعت عكس العمل
  •  شادابی

برای اطلاع از ویژگی های توپ هندبال به فروشگاه ورزشی آسان اسپرت مراجعه و لوازم مورد نیاز این بازی مهیج را بصورت اینترنتی خریداری نمایید.

هندبال

رزرو و اجاره سالن هندبال:

همانطور که گفتیم ورزش هندبال در سالنی مستطیل شکل به ابعاد 20 × 40 متر انجام می شود. این ابعادی است که از سمت فدراسیون بین المللی ورزش هندبال تعیین شده است. افرادی که قصد بازی هندبال را دارند می توانند رزرو و اجاره سالن هند بال را برای انجام بازی انجام دهند. برای اجاره سالن هند بال بازیکنان می توانند انواع سالن های ورزشی را در اینترنت سرچ کنند و ویژگی های آن ها را با یکدیگر بررسی کنند. قبل از اجاره سالن هند بال بازیکنان می توانند عکس سالن ها را در سایت ها ببینند و بر اساس معیار های مورد نیاز برای اجاره سالن هند بال اقدام نمایند.

در زمان اجاره سالن هند بال بازیکنان باید به مواردی مانند داشتن بوفه، رختکن، جنس کفپوش سالن هند بال، مبلغ اجاره سالن هند بال، محدوده ی مکانی سالن هند بال، پارکینگ و سایر ویژگی ها توجه نمایند. بازیکنان هند بال می توانند رزرو و اجاره سالن هند بال مورد نظر خود را به صورت اینترنتی نیز انجام دهند و به راحتی سالن مورد نظر خود را رزرو نمایند.

رزرو آنلاین سالن هندبال

در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی را در مورد ابعاد سالن هند بال، کفپوش سالن هند بال و نحوه ی رزرو و اجاره سالن هند بال بررسی کنیم و در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم از مباحث این مقاله لذت برده باشید.در مقالات بعدی اطلاعات درباره ویژگی های توپ هندبال و …به شما ارائه خواهیم کرد.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *