0 تا 100 تاریخچه ورزش تیراندازی + فواید

کلاس تیراندازی

ورزش کردن شامل هر فعالیتی می باشد که با هر کس آن را می توانید انجام دهید و لذت ببرید. ورزش ها انواع مختلفی دارند و هر کس با توجه به علایق خود یک رشته ورزشی را انتخاب کرده و در ان شروع به فعالیت می کند. حتی در بسیاری از اوقات خیلی از افراد نه تنها وقت خود بلکه هزینه خود را هم برای تماشای یک تیم ورزشی اختصاص می دهند. همچنین ورزش امروزه همانند یک وسیله می باشد که در ان افراد زیادی همانند دوست به یک تیم تبدیل می شوند و با یکدیگر همکاری می کنند. ورزش ترکیبی از فعالیت های عادی، معمولی، مهارت های فردی یا حتی تفریح و سرگرمی می باشد. یکی از ورزش هایی که در این مقاله وبلاگ ورزشی آسان اسپرت به آن می خواهیم بپردازیم ورزش تیراندازی است. این ورزش هیجان انگیز و مهیج از زمان های بسیار دور وجود داشته و امروزه حتی به یک ورزش جهانی تبدیل شده که در سراسر دنیا طرفداران مخصوص به خود را دارا می باشد.تیراندازی

نگاهی به تاریخچه ورزش تیراندازی


مطالعه تاریخچه ورزش تیراندازی همانند انجام تیراندازی برای بسیاری از افراد جالب می باشد. اگر به خواهیم بدانیم قدیمی ترین ورزش چیست بدون درنگ اسم تیراندازی در ذهن همه ی ما شکل می گیرد. تاریخچه ورزش تیراندازی به سال های بسیار دور یعنی تاریخ وجود بشر و انسان بر می گردد. شاهد هایی که رفته رفته از ورزش تیراندازی صحبت می کردند تاریخچه ورزش تیراندازی را به عصر سنگ نسبت داده اند. حدود 20000 سال قبل از میلاد مسیح انسان های اولیه ای در مصر زندگی می کردند.
این انسان ها برای تیراندازی از تیر و کمان بهره می بردند که تاریخچه ورزش تیراندازی با استفاده از تیر و کمان به زمانی حدود 5 هزار سال پیش از شروع اولین نشانه های جنگاوری روی کره زمین بر می گردد. با گذشت زمان وقتی چینی ها ژاپنی ها را با ورزش تیراندازی اشنا کردند تاثیر بسیار زیادی روی مردم اسیای شرقی گذاشت. اشوریها و پارتها از جمله افرادی بودند که در توسعه این ورزش رزمی قدم های بلندی برداشتند.

تاریخچه تیراندازی در جهان در یک نگاه


با گذشت زمان در 12000 سال قبل از میلاد مسیح افراد بسیار زیادی برای شکار و جنگ از تیر و کمان های سبک برای تیراندازی استفاده می کردند. با روی کار امدن سلسه چو افراد در زمین های بازی مسابقه های تیراندازی را حتی با اهنگ و موسیقی انجام می دادند و تیر اندازی متمدن چین از قرن ششم به کشور ژاپن نیز معرفی شد. با گذشت زمان افراد ساکن در خاورمیانه به وسیله تیر و کمان به تکنیک های جالبی دست پیدا کردند.
در تاریخچه تیراندازی در جهان ان ها با استفاده از کمان های اشوریها، پارتیها، اتیلا، هان و تیرانداز های ترکیه ای در جنگ ها پیروز می شدند. پس از گذشت سال ها سازمان اصلی تیراندازی بین المللی با نام فدراسیون تیراندازی در سال 1931 در لهستان با حضور هفت کشور ( فرانسه، چک، لهستان، مجارستان، سوئد، ایتالیا و امریکا ) تاسیس شد. پس از تاسیس این سازمان دیگر مسابقات زیر نظر اتحادیه رسمی برگزار می شد و از این طریق این ورزش به المپیک نیز راه پیدا کرد.

تاریخچه تیراندازی

تاریخچه تیر اندازی در ایران


در تاریخچه ورزش تیراندازی باید گفت که در قرن های بسیار دور یا همان عصر سنگی محبوبیت ورزش تیراندازی به قدری بود که حتی شاعران هم از آن یاد کرده اند. استفاده از تیر و کمان برای ورزش در تاریخچه تیر اندازی در ایران به زمان پیامبر اسلام و شکل گیری دین اسلام بر می گردد. با سپری شدن سال ها تاریخچه تیراندازی در ایران به زمان سلسله ی صفویان برگشت و در زمان این سلسله تیراندازی در ایران به طور رسمی گسترش پیدا کرد و افراد زیادی از این ورزش استقبال کردند. در زمان صفویان به جای استفاده از تیر و کمان وسیله ای به نام تفنگ رواج زیادی پیدا کرد. با گذشت زمان به وسیله تشکیل پیمان سنتو بین کشور های ایران، پاکستان، امریکا و ترکیه هر ساله مسابقه های جذاب و مهیجی در این کشور ها برگزار می شود. پس از سال های متعدد تاریخچه ورزش تیراندازی در ایران به نام اتحادیه ورزشی تیراندازی شروع به فعالیت کرد و در سال 1337 فدراسیون این ورزش مهیج در ایران تحت نظر سازمان تربیت بدنی و ورزش به طور رسمی فعالیت خود را اغاز کرد.

تاریخچه تیراندازی با کمان

با تاریخچه ورزش تیراندازی تا به اینجا متوجه قدیمی بودن این ورزش مهیج شدیم اما در این بخش نوبت به تاریخچه تیراندازی با کمان می رسد. در تاریخچه تیراندازی با کمان باید بدانید که تیر و کمان هایی با شیار های کم عمق در پایه در کشور دانمارک پیدا شد که متخصصان باور دارند مربوط به دهه 1940 می باشد حتی کمان های قدیمی تری در موزه های بعضی از کشور ها وجود دارد.
در تاریخچه ورزش تیراندازی گفته شده است که این کمان ها 8000 سال سن دارند و تیر های این کمان از استخوان حیوانات یا سنگ ساخته شده است. تاریخچه ورزش تیراندازی با کمان در مصر نشان می دهد که قبل از ظهور سلسله هایی مانند چو تیر و کمان هایی در این کشور وجود داشته است. بیش از 8000 سال پیش در تاریخچه ورزش تیراندازی این ورزش از الاسکا شروع شد و به امریکا رفت و آرام آرام به یکی از مهم ترین مهارت های نظامی در سر تا سر جهان تبدیل شد.

تیراندازی با کمان

تاریخچه ورزش تیراندازی با تفنگ بادی


تیراندازی با تفنگ بادی یکی از جدید ترین رشته های تیراندازی می باشد که امروزه در برنامه فدراسیون جهانی نیز گنجانده شده است. این رشته ورزشی جدید در اوایل قرن بیستم با تفنگ بادی در بسیاری از کشور ها رواج یافت و افراد زیادی از آن استقبال کردند اما به یک رشته بین المللی تبدیل نشده بود تا اینکه در سال 1958 فردی به نام کارل اگوست لارسن این رشته را به فدراسیون جهانی معرفی کرد.
در سومین دوره از بازی های اسیایی تیراندازی با تفنگ بادی در سه وضعیت اجرا شد. در این مسابقه 80 تیرانداز در قالب 18 تیر حضور پیدا کردند. در سال های ابتدایی معرفی این رشته تنها 40 تیر شلیک می شد اما از سال 1981 تعدا شلیک تیر برای مردان 60 عدد شد و در نتیجه این رشته هم ردیف سایر رشته های تیراندازی قرار گرفت. وزن کلی تفنگ بادی 5 کیلوگرم می باشد که در آن از ساچمه 4.5 نیز استفاده می شود.

تیراندازی چیست؟


ورزش تیراندازی که امروزه در سر تا سر جهان مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است یک ورزش رقابتی بوده و بر اساس دقت، سرعت، تصمیم گیری و تمرکز به وسیله تفنگ یا تپانچه انجام می شود. این ورزش مهیج در اصل رابطه مستقیمی با قدرت تمرکز دارد و خیلی از افراد صرفا برای افزایش سطح تمرکز خود به سمت این ورزش کشیده می شوند. البته اگر به دنبال تفریح و سرگرمی هستید به جای تفنگ با استفاده از تیر و کمان نیز می توانید برای شکار خود از این ورزش استفاده کنید. امروزه تیراندازی به یکی از اصیل ترین رشته های ایرانی به دلیل تاریخچه طولانی مدت خود تبدیل شده و جوانان زیادی در حال آموزش دیدن این ورزش مفرح و جذاب هستند.

تیراندازی با تفنگ

فواید ورزش تیراندازی با تفنگ


تیراندازی علاوه بر با کمان، با تفنگ نیز یک ورزش مهم و مفید بوده که برای آموزش آن باید تحت نظر مربی های متخصص قرار بگیرید. در این بخش می خواهیم کمی در مورد فواید ورزش تیراندازی با تفنگ صحبت کنیم. مهم ترین فواید ورزش تیراندازی با تفنگ افزایش تمرکز و مهارت تعیین هدف می باشد. در ادامه برخی از دیگر فواید ورزش تیراندازی با تفنگ را شرح دادیم :
• رفع خستگی و نشاط
• ترکیب منابع فیزیکی و روانی هنگام تمرکز روی هدف
• حس اعتماد به نفس و موفقیت
• افزایش و مهارت و قدرت بدنی
• تقویت عضلات بدن

انواع رشته های تیراندازی به رسمیت شناخته شده


در این بخش قصد داریم به انواع رشته های تیراندازی بپردازیم که توسط فدراسیون بین المللی ورزش های تیراندازی به رسمیت شناخته شده است این رشته ها عبارتند از :
• تفنگ : تفنگ یک اسلحه گرم یا یک سلاح بادی می باشد که در ان یک لوله خاندار وجود دارد اما در حقیقت تفنگ به سلاح های بلندی گفته می شود که برای نگهداری آن به دو دست نیاز داشته باشید.
• تپانچه : تپانچه از تفنگ کوچک بوده و به راحتی می توانید ان را در هر مکانی با خود حمل کنید همچنین در مقایسه با تفنگ دارای برد و مقایسه کمتری می باشند.
• تفنگ ساچمه زنی : در این نوع تفنگ که بیشتر در شکار مورد استفاده قرار می گیرد وزن کل ساچمه نباید از 24 گرم بیشتر باشد همچنین قطر تفنگ ساچمه نباید از 2.6 میلی متر بیشتر باشد. برد این تفنگ ها به طور کلی 50 متر در نظر گرفته شده است.

رشته های مختلف تیراندازی به چند بخش تقسیم می شوند؟


رشته های مختلف تیراندازی در سر تا سر دنیا به دو بخش کلی، داخل سالن و اهداف پروازی در خارج از سالن تقسیم می شوند.
داخل سالن :
• 50 متر تفنگ درازکش مردان
• 50 متر تفنگ سه وضعیتی
• 10 متر تفنگ بادی مردان
• 50 متر تپانچه مردان
• 50 متر تفنگ بادی زنان
• 10 متر تفنگ بادی زنان
• 25 متر تپانچه زنان
• 10 متر تپانچه بادی زنان
خارج از سالن :
• تراپ مردان
• تراپ دوبل مردان
• اسکیت مردان
• تراپ زنان
• تراپ دوبل زنان
• اسکیت زنان

تفنگ بادی

ورزش تیراندازی در چه وضعیت هایی برگزار می شود؟


ورزش تیراندازی در رده های مختلف و رشته های مختلف تنها در سه وضعیت خوابیده، زانو زده و ایستاده برگزار می شود که در ادامه به توضیح هر یک پرداخته ایم :
• خوابیده : در این وضعیت تیرانداز اسلحه خود را نباید روی هیچ چیزی قرار دهد. در این وضعیت قسمت ساعد راست یک تیرانداز باید یک زاویه 30 درجه ای با افق ایجاد کند.
• زانو زده : در این وضعیت تیرانداز اگر راست دست باشد می تواند انگشت ها، زانوی پای راست و کف پای چپ خود را روی زمین قرار دهد و تیرانداز اگر چپ دست بود این حالت را برعکس باید اجرا کند.
• ایستاده : در این وضعیت تیرانداز باید در حالت ایستاده تفنگ را در هر دو دست خود نگه داشته و انتهای تفنگ روی شانه قرار بگیرد همچنین دست چپ تیرانداز ممکن است توسط سینه یا لگن حمایت شود.


عوامل موثر در تیراندازی چیست؟


اجرا و رعایت هر کدام از عواملی که در ادامه ذکر می شود به میزان بسیار زیادی در تیراندازی و برنده شدن شما در یک مسابقه تاثیر گزار است البته قبل از شروع هر چیزی داشتن روحیه مناسب و آرامش، به دور از استرس و فکر های منفی لازم و ضروری می باشد و مهم ترین عوامل تیراندازی در ادامه ذکر شده است :
• چک کردن سلاح و لوازم تیراندازی
• حالت گیری درست و صحیح بدن
• تنفس عمیق
• نشانه گیری
• کشیدن ماشه
• دید تکمیلی

شلیک با تفنگ

تفاوت زنان و مردان در نحوه تیراندازی


ورزش تیراندازی هم برای زنان و هم برای مردان چه با تفنگ یا تپانچه بادی در فاصله ده متری انجام می شود. تیراندازی در مسابقه برای مردان 60 تیر و برای زنان 40 تیر می باشد. زمان 60 تیری که مردان باید بزنند 105 دقیقه است همچنین تیر های قلق نیز در این زمان زده می شوند و اما زمان 40 تیری که خانم ها باید بزنند 75 دقیقه می باشد.

سخن پایانی


در ابتدای مقاله در مورد تاریخچه ورزش تیراندازی در ایران و جهان برای شما به طور کامل شرح داده شد همچنین تاریخجه تیراندازی با تیر و کمان یا تفنگ بادی برای علاقه مندان به این ورزش هیجانی و جذاب گفته شد اما اگر شما هم به این رشته ورزشی علاقه دارید باید به یک مربی کاربلد و حرفه ای مراجعه کنید. بعضی از افراد بدون مراجعه به مربی های متخصص همراه دوستان خود اقدام به یادگیری این رشته ورزشی مهیج می کنند و تنها اطلاعاتی چکیده از قواعد این ورزش دارند در صورتی که این ورزش از قاعده و قانون هایی همانند سایر رشته های ورزشی پیروی می کند که تنها با مراجعه به باشگاه ها و مربی های متخصص از آن ها مطلع خواهید شد. در سخن پایانی این مقاله امیدواریم بهره بسیاری از گفته های فوق ببرید و اطلاعاتی مفید کسب کرده باشید.

برای ثبت نام در کلاس تیراندازی و کلاس آنلاین تیراندازی و مشاهده اطلاعات باشگاه تیراندازی به سایت آسان اسپرت مراجعه کنید.

مطالب تیراندازی چیست و آموزش تیراندازی را در وبلاگ اسان اسپرت بخوانید.

خرید ساک ورزشی را در فروشگاه آسان اسپرت انجام دهید.

 

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *