آموزش شنا مبتدی تا حرفه ای به صورت گام به گام + تصویر

کلاس شنا


هرکسی باتوجه به سلیقه و علایقی که دارد به سراغ یک رشته ورزشی برای لاغری و تفریح می رود. به عبارتی دیگر خیلی از افراد دوست دارند به جای رفتن به باشگاه همراه دوستانشان به سراغ ورزش هایی بروند که تفریح و نشاط را باهم تجربه کنند. از این رو چی بهتر از شنا؟ حتما شماهم شنیده اید که شنا یکی از بهترین و هیجان انگیز ترین ورزش های تفریحی می باشد که هم فال است و هم تماشا. اما باید بدانید ورزش شنا همانند سایر رشته های ورزشی نیست و برای انجام آن نباید خودسرانه عمل کنید چون در صورت انجام این امر ممکن است مشکلات جبران ناپذیری برایتان پیش آید. از این رو به شما توصیه اکید می کنیم تنها به مطالب موجود در سایت های اینترنتی برای یادگیری این رشته ورزشی بسند نکنید و به سراغ یادگیری تکنیک ها و مهارت های تخصصی تر توسط مربیان این حوزه بروید. به همین دلیل در ادامه می خواهیم شما را با انواع حرکت های این رشته ورزشی مفرح آشنا کنیم تا اطلاعات مفیدی راجع به شنا داشته باشید. کافیست در ادامه با ما همراه باشید تا با آموزش شنا شما را از صفر کیلومتر بودن در بیاوریم.


سرگذشت شنا در کشور ایران


وقتی می خواهید به سراغ یک رشته ورزشی بروید باید نگاهی به تاریخچه و گذشته آن بیندازید. در قدیم این ورزش در مکان های که سرپوشیده بودند انجام می شد که به نام چال حوض معروف بود و به آن استخر نمی گفتند. اندازه این چال حوض ها که در حمام ها قرار داشتند بیشتر از ده متر نبود و افراد بیشتر برای بازی کردن به درون آن می رفتند. در کناره ها و اطراف این چال حوض ها سکوهایی قرار داشته که ارتفاع آن ها 2 الی 3 متر بوده و افراد از بالای آن به داخل آب می پریدند.
در این چال حوض ها هیچ قانونی برای بهداشت وجود نداشته و هرکسی قبل از حمام رفتن به درون آن ها می رفت و برای ساعت های طولانی درون آن می ماندند. همچنین بهتر است بدانید که تا سال 1314 در ایران هیچ استخری برای شنا وجود نداشته که به مرور زمان در اردوگاه نظامی اقدسیه یک استخر برای آموزش شنا ساخته شد. در اصل اولین استخری که برای آموزش مهارت های این رشته ورزشی ساخته شد در منظریه تهران بود که یک مربی بر آن نظارت می کرد.

آموزش شنا مبتدی

آموزش شنا مبتدی سخت است؟


ورزش شنا عبارت است یک سری مهارت ها برای شناور ماندن یا حرکت کردن بر روی آب که قصد داریم برای این امر آموزش شنا مبتدی را به شما بدهیم. وقتی می خواهید اقدام به آموزش شنا مبتدی کنید باید بدانید که هیچ فردی در کنار شما نباید باشد و اگر هم باشد هیچ دخالتی در روند یادگیری تان نباید کند. همچنین می توانیم بگوییم که با یادگرفتن و آموزش شنا مبتدی علاوه بر تقویت جسم و سرگرمی در مواقع ضروری می توانید جان خود و اطرافیانتان را نجات دهید.
حتی امروزه شاهد حیواناتی هستیم که به صورت غریزی شنا کردن را بلد هستند پس چرا ما اقدام به آموزش شنا مبتدی نکنیم؟ برای آموزش شنا مبتدی ابتدا باید به سراغ استخر های کم عمق بروید تا مربی انتخابی تان مهارت های ابتدایی روی آب ماندن و حرکت های پا را به شما آموزش دهد. پس از یادگیری این حرکت ها نوبت به یادگری حرکت های دست می رسد. همچنین باید بدانید که چون تازه کار هستید باید چگونگی هماهنگ کردن حرکت های دست و نفس کشیدن در زیر آب را تمرین کنید.

آموزش شنا حرفه ای با شیرجه


اگر بخواهید در هر استخری اقدام به آموزش شنا حرفه ای کنید به شما می گویند که به سراغ شیرجه بروید. در اصل یکی از بهترین و زیباترین مهارت های این رشته ورزشی شیرجه زدن در آب می باشد که یا از روی سکو و یا از روی تخته فنری باید انجام شود. از این رو در آموزش شنا حرفه ای باید بدانید که کلا دو نوع سکو داریم سکوی 10 متری و سکوی 5 متری. همچنین تخته 3 متری و تخته 1 متری داریم. اگر کنجکاو هستید در کنار آموزش شنا حرفه ای انواع شیرجه را هم بدانید باید بگوییم که به جای درستی آمده اید زیرا ما در ادامه انواع شیرجه را برای شما مطرح کرده ایم.
در اصل شیرجه زدن انواع مختلفی دارد که برای شیرجه رفتن وقتی از سکو یا تخته فنری جدا می شوید می توانید به بدن خود پیچ و تاب های زیبایی بروید تا حرکتتان زیبا تر جلوه دهد. اما به طور کلی انواع شیرجه عبارت است از : فرشته، شکسته، جمع باز، یک چرخ از جلو با یک پشتک، یک پشتک و نیم، شیرجه از عقب، یک مهتاب، شیرجه موازنه، بالانس شیرجه، شیرجه های پیچ.

آموزش شنا حرفه ای

آموزش شنا قورباغه


آیا به دنبال آموزش شنا کودکان هستید؟ آیا می خواهید به فرزندانتان آموزش شنا کودکان بدهید؟ کافیست به سراغ اموزش شنا قورباغه بروید زیرا این نوع از شنا کم فشارترین شنا برای کودکان شما می باشد که می توانید در استخر ها اقدام به آموزش شنا کودکان قورباغه کنید. برای انجام این حرکت ابتدا باید حرکت دست ها و پاهایتان را کنترل کنید. چون بسیاری از افراد یا کودکان دست هایشان را بسیار دورتر از بدنشان قرار می دهند که این امر در اموزش شنا کودکان و بزرگسالان اشتباه است.
برای انجام این حرکت بدنتان باید در یک مسیر مارپیچ مانند به سمت بالا و پایین برود. به طوری که سر و تنه شما بالا بیاید و نیمه پایینی بدن آن را دنبال کند. یک نکته را باید به افراد بزرگسالی که به دنبال یادگیری این حرکت شنا هستند بگوییم. افرادی که دچار مشکل در زانو یا پشت خود هستند باید سرعت خود را کاهش دهند تا به مفاصل شان آسیب نرسد. از این رو می توان این حرکت را یکی از بهترین حرکت های شنا برشمرد چون هم مناسب کودکان و هم مناسب بزرگسالان می باشد.

کلاس شنا

درباره مدارس شنا و شنا چیست در وبلاگ ورزشی آسان اسپرت مطالعه بفرمایید.

آموزش شنا پروانه


شنای پروانه در کنار زیباترین حرکت یکی از مشکل ترین حرکت های این رشته ورزشی می باشد که در بیشتر مسابقات افراد منتظر شنا پروانه رفتن شرکت کننده ها هستند. برای آموزش شنا پروانه شما باید حرکت های مبتدی را یاد بگیرید چون آموزش شنا پروانه یکی از سخت ترین حرکت ها و تخصصی ترین آن ها می باشد که افراد مبتدی نمی توانند آن را به خوبی انجام دهند.
برای آموزش شنا پروانه باید بدانید که حرکت پاها مانند حرکت دلفین در آب باید باشد و از کمر آغاز می شود. در این حرکت شنا دست ها نیز به طور هم زمان و از طرفین به سمت جلو پرتاب می شود درحالی که همزمان سر از آب بیرون آمده و هواگیری انجام می شود.آموزش شنا

آموزش شنا کرال


آیا دوست دارید آموزش شنا کرال را هم ببینید؟ آیا دوست دارید وقتی به استخر می روید آنقدر حرکت های زیبا بزنید که همه محو تماشای شما شوند؟ اگر این عقیده را دارید باید بگوییم که نگران نباشید زیرا ما در ادامه به شما آموزش شنا کرال را به طور کلی داده ایم تا شاهد پیشرفت های چشمگیر شما در این رشته ورزشی باشیم. آموزش شنا کرال و ویژگی های آن بدین صورت است که :
• وقتی دست تان از میان آب به بیرون است باید الگویی مانند یک S تغییر شکل یافته را دنبال کند.
• کشش دست تان باید در حالیکه از میان می گذرد شتاب پیدا کند و با ضربه ای محکم پایان یابد.
• از آنجایی که ساق پاهای هر فرد در مقایسه با بازوهایش نیروی رانشی چندانی تولید نمی کند در شنا کرال حرکت شلاقی پاها به طور مستقیم در پشت بدن قرار دارد.
• لگن و تنه تان را حین انجام این حرکت طوری بچرخانید تا آب را بشکافید.
• در حین انجام این حرکت سرتان را بیش از حد از آب بیرون نیاورید.

آموزش شنا کرال


آموزش شنا کرال پشت


یکی دیگر از حرکت های این رشته ورزشی محبوب در سراسر دنیا که محبوبیت فراوانی دارند شنا کرال پشت می باشد. آیا کنجکاو هستید بدانید حرکت شنا کرال پشت چگونه است؟ آیا فکر می کنید شنا کرال پشت مانند کرال معمولی است؟ آموزش شنا کرال پشت به جای اینکه مانند شنا کرال معمولی باشد بیشتر شبیه شنا قورباغه است. تنها تفاوت این نوع حرکت این است که به جای پایین بودن صورت فرد رو به بالا است. برای یادگیری این حرکت نیز همانند سایر حرکات لازم نیست نگران باشید زیرا ما به صورت خلاصه نحوه انجام این حرکت و ویژگی های آن را در ادامه برایتان توضیح داده ایم :
• در شنای کرال پشت تنفس آسان تر است زیرا دهان و بینی شما از آب جداست.
• در شنا کرال پشت متاسفانه نمی توانید ببینید به کجا می روید.
• شنا کرال پشت مانند کرال شکم باید با چرخاندن تنه و مفاصل لگن انجام شود.
• در انجام کرال پشت هنگام حرکت دادن دست ها به عقب و درون آب بازوهای تان باید در محل آرنج خم شده باشد.

خرید لوازم شنا از فروشگاه آسان اسپرت به صورت اینترنتی امکان پذیر می باشد.

فواید شنا برای بدن چیست؟


• به کار گرفتن تمام بدن
این ورزش مفرح و هیجان انگیز تمام عضلات شما را به کار می گیرد و از جمله آن ها می توانیم به عضلات دست و … اشاره کنیم.
• افزایش قدرت قلبی و عروقی
شنا جزو ورزش هایی است که سیستم قلبی و عروقی فرد را به کار می گیرد که نتیجه آن کاهش فشار خون و کنترل قند خون است.
• مناسب برای افراد آسیب دیده
کسانی که دارای درد مفصلی مانند آرتروز هستند شنا برایشان گزینه خوبی است چون آب به عضله ها و مفاصل فشار وارد نمیکند.
• کالری سوزاندن
شنا جزو یکی از بهترین ورزش ها برای کالری سوزی است و میزان کالری سوزی شنا به شدت ورزش و بدن فرد بستگی دارد.
• نشاط بخشی و شادابی
افرادی که حوصله ورزش کردن ندارند می توانند شنا را انتخاب کنند چون این ورزش نشاط بخش است و فرد را خسته نمی کند.
• افزایش کیفیت خواب
ورزش برای افرادی که به دنبال داشتن خواب بهتر هستند و بی خوابی دارند مناسب است زیرا آب بدن آن ها را آرام می کند.
• بهبود بخشیدن به روحیه
هر ورزشی باعث ترشح آندورفین می شود به همین دلیل با شنا می توانید روحیه و اعتماد به نفس خود را بهبود ببخشید.
• کمک به افرادی که آسم دارند
شنا توانایی ریه را افزایش میدهد و تنفس را کنترل میکند به همین دلیل هوای مرطوب استخر نشانه های بیماری آسم را کاهش می دهد.
• بهتر شدن شرایط بیماران MS با شنا
افرادی که MS دارند می توانند با شنا کردن شرایط بهتری پیدا کنند چون شنا درد را در این بیماران کاهش می دهد.فواید شنا

آسیب ها و صدمات ورزش شنا


یکی از معضلاتی که امروزه در این رشته ورزشی بسیار شده است آسیب ها و صدمات آن می باشد که همگی یا به غیر بهداشتی بودن محیط استخر و یا به دلیل عدم آگاهی کافی در مورد مهارت ها می باشد. اصلی ترین آُسیب هایی که به دلیل بهداشت اتفاق می افتد می توانیم به عفونت گوش، سینوس ها و دستگاه تنفسی اشاره کنیم. یلی از افراد نگران قارچ در استخر ها هستند اما باید به آن ها بگوییم که نگران نباشند چون با مایو پوشیدن دوش گرفتن در قبل و بعد از شنا در بدنتان باقی نمی مانند.
زگیل در کف پا نیز وقتی ایجاد می شود که در حین راه رفتن در استخر و دوش گرفتن دمپایی به پا نکنید. با بررسی این آسیب ها متوجه شدید که همگی در صورت عدم بهداشت اتفاق می افتند پس در این رعایت بهداشت فردی به استخر هایی بروید که از بهداشت عمومی آن مطلع هستید. رایج ترین آسیب هایی که در صورت عدم درست انجام دادن حرکات نام برده شده مانند کرال و … رخ می دهند عبارت هستند از :
• در رفتگی و یا شکستگی مچ دست
• صدمات و ضربات شانه
• رگ به رگ شدن قوزک پا
• آسیب دیدگی زانو
• درد جلوی ساق پا
• التهاب و تورم تاندون ها
• کشیدگی عضلات یا به اصطلاح رگ به رگ شدن عضلات

آموزش شنا کودکان


جمع بندی نهایی

در جمع بندی نهایی این مطلب سعی کردیم در حد توان شما را با حرکت های این رشته ورزشی مفرح و هیجانی آشنا کنیم تا اطلاعات جامعی از آن در سر خود داشته باشید. همچنین می خواهیم به شما دو توصیه مهم کنیم اولین توصیه مان این است که هیچوقت ورزش را از برنامه های روزانه خود حتی با یک عالمه مشغله کنار نگذارید چون با ورزش کردن هم از سلامت جسمی و هم از سلامت روحی برخوردا می شوید.
دومین توصیه ما این است که حتما برای حرفه ای شدن در این رشته ورزشی به سراغ باشگاه هایی بروید که بهداشتی عمومی را رعایت کرده باشند و مربی های حرفه ای بالا سر شما باایستند تا به انواع بیماری ها و آسیب های عنوان شده دچار نشوید. در سخن اخر این مطلب امیدوار هستیم مطالب فوق برایتان مفید بوده باشد و با بهره بردن از آن ها اوقات خوشی را برای خود و کودکانتان رقم بزنید.

 

برای ثبت نام در کلاس شنا تهران به سایت آسان اسپرت مراجعه نمایید.

خرید بلیط استخر
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *