آموزش کاراته از صفر تا صد + حرکات اصلی

کلاس کاراته

یکی از بهترین و جذاب ترین رشته های ورزشی رزمی کارته می باشد که خاستگاه پدید آمدن آن ژاپن می باشد. معنی کارا در این رشته ورزشی رزمی به معنای دست و معنی ته در این رشته ورزشی رزمی به معنای خالی می باشد که جمعا می توان گفت معنی کاراته دستان خالی می باشد. چندی پیش تنها این رشته ورزشی رزمی برای جوانان بود اما امروزه نوجوانان هم علاقه بسیاری به این رشته ورزشی رزمی پیدا کرده اند و خواهان یادگیری مهارت ها و تکنیک های آن هستند. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که می خواهید در این رشته رزمی فعالیت کنید و وارد مسابقات آن شوید باید اطلاعات مفیدی در خصوص آموزش کاراته داشته باشید. به همین دلیل ما در ادامه سعی کرده ایم در حد توان آموزش کاراته در حد لازم را به شما بدهیم تا حین ثبت نام در کلاس های کاراته اطلاعات مختصری از این ورزش رزمی داشته باشید.

تاریخچه کاراته در ایران


هنر رزمی کاراته تاریخچه ای بسیار دور و کهن دارد اما این رشته ورزشی رزمی در سال 1342 وارد کشور ما یعنی ایران شد. اولین فردی که در کشور ما توانست کمربند مشکی این رشته ورزشی را کسب کند اقای فرهاد وارسته بود. سبک هایی که در ایران ابتدا رواج پیدا کرد و جوانان به سراغ آن ها رفتند کان ذن ریو، شوتوکان و وادوریو بود اما به مرور زمان و گسترش بیشتر این رشته ورزشی سبک های دیگر هم وارد کشور ما شد.
جالب است بدانید امروزه حدود 47 سبک به طور رسمی در ایران وجود دارد و علاقه مندان عزیز به این رشته ورزشی رزمی در آن فعالیت می کنند. با گذشت زمان درسال 1351 آکادمی کاراته به عنوان اولین باشگاه رسمی کاراته در ایران کار خود را به صورت منسجم آغاز کرده و در سال 1352 تیم کاراته کشور ما شکل گرفت. امروزه فدراسیون کاراته متولی امور مربوط به سبک های آزاد کاراته نیز هست که به دو شکل رینگی و غیر رینگی فعالیت می کند.

کلاس آموزش کاراته

کاراته چیست؟


برای اینکه به سراغ آموزش کاراته برویم ابتدا باید اطلاعاتی در خصوص اینکه کاراته چیست داشته باشید. رشته ورزشی رزمی کاراته به جزایر جنوبی ژاپن به نام ریوکین که هم مرز چین می باشد بر می گردد. ویژگی های ورزشی ضربه با مشت، ضربه با پا، ضربه با زانو و آرنج و تکنیک های دست باز مربوط به این رشته ورزشی رزمی هستند. این رشته ورزشی شباهت زیادی به تکواندو دارد و حتی خیلی از افراد این دو را با یکدیگر اشتباه می گیرند.
درحالی که این رشته ورزشی رزمی بیشتر از ضربه هایی که با مشت و دست هستند استفاده می کند اما تکواندو از ضربه هایی که با پا هستند بهره می برد. به همین دلیل می توان گفت این رشته ورزشی رزمی یکی از پر هنر ترین هنر های رزمی ژاپن می باشد که تنها دفاع شخصی نیست. وقتی یک فرد به سراغ آموزش کاراته و یادگیری مهارت های لازم می رود می تواند در همان جلسات ابتدایی ذهن و جسم خود را با یکدیگر هماهنگ کنند.

آموزش کاراته از پایه براساس بخش ها


وقتی به دنبال آموزش کاراته از پایه هستید پس باید از پایه آموزش های لازم این رشته ورزشی رزمی را شروع کنیم. به همین دلیل در ادامه آموزش کاراته از پایه براساس بخش ها را برایتان مطرح کرده ایم تا به خوبی آموزش های لازم این رشته ورزشی را فرا بگیرید. در هر دسته ای که در ادامه می خواهیم مطرح کنیم آموزش کاراته از پایه به علاقه مندان عزیز داده می شود تا تکنیک های کاراته ملکه ذهن شان شود. آموزش کاراته از پایه براساس تقسیم بندی ها عبارت است از :
• کیهون ( تمرین با سازه ها، بلوک ها، ضربه مشت و ضربه با پا )
• کاتا ( فرم های قبل از تمرین مانند مواقع نزاع )
• کمیته ( مشت زنی )

آموزش کاراته مبتدی

آموزش کاراته در خصوص سبک ها


در آموزش کاراته پس از دسته بندی ها باید به سبک ها بپردازیم تا یک کاراته باز بدانید سبک های این رشته ورزشی چیست. در آموزش کاراته برای سبک ها باید بدانید سبک های اصلی این رشته ورزشی رزمی گوجو ریو، شوتوکان ریو، وادو ریو و شیتو ریو می باشند. هر یک از این چهار سبک کاراته تکنیک های خاص خود را دارند که بر اصول اصلی کاراته تکیه کرده اند. به همین دلیل ما در ادامه به صورت مختصر و جامع به شرح هر یک از این چهار سبک پرداخته ایم تا اطلاعات مفیدی در این خصوص داشته باشید.

سبک کاراته – گوجو ریو


سبک کاراته گوجو ریو یکی از سبک های این رشته ورزشی رزمی می باشد که در سال 1930 توسط فردی به نام چوجون میاگی ایجاد شده است. این سبک یعنی گوجو ریو شامل حرکات ضد حمله نیرومند در وضعیت‌ های تهاجی، حرکات دفاعی چرخشی و نرم در موقعیت‌ های دفاعی است. فردی که به سراغ این سبک از کاراته می رود از قدرت تنفس و مجموعه ای از حالت هایش باید استفاده کند تا انجام تکنیک های نرم و سخت ممکن شود.

آموزش کاراته حرفه ای

سبک کاراته – شوتوکان


سبک کاراته شوتوکان یکی دیگر از سبک های این رشته ورزشی رزمی می باشد که بسیاری از افراد از آن بهره می برند. این سبک از کاراته توسط فردی به نام شوتوکان ریو در سال 1938 ایجاد شد. این سبک از کاراته حالت‌ های متنوع و روش‌ های خطی استفاده می ‌کند و به هنرجو امکان وارد کردن ضرباتی شگفت انگیز به شکلی سریع و کارآمد را می ‌دهد. بنابراین هنرجو می توان از دست های خود، آرنج خود و یا زانو و پنجه های خود برای وارد کردن ضربه استفاده کند.

برای انواع لوازم ورزشی مانند کفش اسپرت به فروشگاه ورزشی آسان اسپرت مراجعه نمایید.

سبک کاراته – وادو ریو


یکی دیگر از سبک های این رشته ورزشی رزمی وادو ریو می باشد که در سال 1939 توسط فردی به نام هینوری اتوسکا ایجاد شد. این سبک از کاراته گویی شوتوکان است چون به ایجاد توازن میان حرکات می پردازد. به جای تمرکز بر تقابل‌ های رو در رو این سبک به هنرجو نحوه حرکت بدن برای جلوگیری از حملات را می‌ آموزد. چیزی هم که باعث تفاوت این سبک با دیگر سبک های کاراته می وشود استفاده کردن از حالت های ایستاده کوتاه تر می باشد.

کلاس کاراته تهران

سبک کاراته – شیتو ریو


یکی دیگر از سبک های این رشته ورزشی رزمی شیتو ریو می باشد که توسط فردی به نام کنوا مابونی در سال 1928 ایجاد شده است. تمرکز اصلی این سبک از کاراته بر ایجاد کردن ضربه های قدرتمند و دقیق می باشد. همچنین می توان گفت تاکید زیاد بر تکنیک در این سبک در پنجاه کاتایی مشخص است که این پنجاه کتا حرکات از پیش تعیین شده ای برای حمله و دفاع هستند. برای بهره بردن از این سبک حتما باید دقت داشته باشید که نیروی بدنی تان بالا باشد چون این سبک نیازمند نیرویی بالا است.

اطلاعات مربوط به ده ها مربی کاراته و دوره های آن ها را در سایت اسان اسپرت ببینید.

آموزش کاراته تخصصی

آموزش کاراته در خانه – فرم ایستادن یا داچی کاتا


برای آموزش کاراته در خانه می خواهیم فرم ایستادن یا داچی کاتا را به شما بدهیم که یکی از حرکات اولیه و پایه ای می باشد که یک کاراته باز باید بلد باشد. داچی کاتا در تمام انواع و اقسام کاراته متداول و رایج است چون در این حالت بدن فرد کاملا متعادل و ثابت می باشد بنابراین تاثیر حملات و دفاع به حداکثر می رسد.
در آموزش کاراته در خانه باید بدانید داچی به معنی ایستادن و مستقر شدن می باشد که ده ها نوع فرم ایستادن در این رشته ورزشی رزمی وجود دارد. به همین دلیل در ادامه برای آموزش کاراته در خانه سه حالت اصلی و مهم ایستادن را برایتان مطرح کرده ایم که عبارت هستند از :
• ایستادن به طرفین : کیبا داچی
• ایستادن به عقب : کوکوتسو داچی
• ایستادن به جلو : زنکوتسو داچی

آموزش کاراته ایرانی – ضربه با دست یا اوچی وازا


برای آموزش کاراته ایرانی می خواهیم به شما ضربه با دست یا اوچی وازا را مطرح کنیم. به طور کلی چه به سراغ آموزش کاراته ایرانی بروید تا خارجی باید بدانید تمرین ضربه های مختلف در کاراته باعث ثبات و تعادل می شود. به این منظور ما می خواهیم در آموزش کاراته ایرانی برخی از این ضربه ها را بررسی کنیم که ابتدایی ترین آن ضربه با دست یا اوچی وازا می باشد. قسمت اتصال دست و بازوها نقطه مهمی برای ایجاد ضربات مختلف کاراته محسوب می شود. ضربات کاراته معمولا با حمله کردن همراه هستند که در ادامه مهم ترین ضربات این رشته ورزشی رزمی را برایتان مطرح کرده ایم :
• مشت به جلو و عقب
• ضربه با قسمت خارجی دست جمع شده
• ضربه با نوک انگشتان
• ضربه با قسمت خارجی دست باز
• ضربه با کف دست
• ضربه با آرنج

آموزش کاراته مقدماتی

آموزش کاراته بانوان – ضربات پا یا کری وازا


در بخش دیگر این مطلب می خواهیم به آموزش کاراته بانوان در خصوص ضربات پا یا کری وازا بپردازیم. طبق بررسی های متخصصین در این حوزه ضربه های پا زیاد در این رشته ورزشی رزمی کارامد نیستند اما نقش مهمی در این رشته ورزشی رزمی دارند. در آموزش کاراته بانوان برای اینکه بتوانید یک ضربه پا موثر و قدرتمند بزنید باید از برآمدگی کف پا، پاشنه پا و پشت پا استفاده کنید.
در آموزش کاراته بانوان برای زدن ضربه می توانید از یک پا بر روی زمین یا هر دو پا در هوا استفاده کنید و جوری به حریف خود ضربه بزنید که پیروز میدان باشید. در آموزش کاراته بانوان باید بدانید می توانید از هر جهتی به پای حریف خود مانند جلو، پشت و طرفین ضربه بزنید. البته برای زدن یک ضربه پای خوب در کاراته باید به ویژگی هایی دقت کنید که در ادامه به شرح آن ها در آموزش کاراته بانوان پرداخته ایم و عبارت هستند از :
• سرعت و هدف گیری
• وضعیت باسن و پاهای کاملا ایستاده و صاف
• ثبات و تعادل کاملا در حین ضربه زدن و بعد از آن

برای ثبت نام در کلاس کاراته و سایر کلاس های رزمی و رزرو سالن رزمی در سایت آسان اسپرت کلیک نمایید.

برنامه آموزش کاراته – مشت زدن یا تسوکی وازا


مورد دیگری که باید در آموزش گام به گام کاراته به علاقه مندان این رشته ورزشی رزمی بپردازیم مشت زدن یا تسوکی وازا می باشد. مشت زدن در این رشته ورزشی رزمی شبیه زدن ضربه ها با دست می باشد اما باید گفت از مشت زدن در این رشته رزمی بیشتر از همه ضربه ها استفاده می شود. اگر به سراغ برنامه آموزش کاراته بروید خواهید دید که ابتدا مشت زدن آموزش داده می شود و طی جلسات دیگر بار ها و بار ها از شما خواسته می شود که آن را تکرار کنید.
نکته اصلی در برنامه آموزش کاراته ایجاد قدرت در ضربه زدن با مشت همراه با دو بند انگشت جلویی می باشد. به طور کلی از ضربه های مشتی که در این رشته ورزشی رزمی استفاده می شود یا برای تخریب کردن و یا برای دستیابی به یک هدف بزرگ می باشد که در برنامه آموزش کاراته تمامی این موارد به علاقه مند عزیز آموزش داده خواهد شد.

آموزش کاراته و دفاع شخصی

آموزش کاراته به کودکان – دفاع یا اوکه وازا


یکی از موارد مهم در کاراته که یک کاراته باز در نگاه اول و بعد از دانستن اینکه کاراته چیست باید بداند تا اقدام به تقویت خود در خصوص آن کند دفاع یا اوکه وازا می باشد. در آموزش کاراته به کودکان در اکثر مواقع چیزی به نام حمله کردن در این رشته ورزشی رزمی وجود ندارد بلکه به جای آن حرکات دفاعی موجود می باشد. به طور کلی از حرکات دفاعی در این رشته ورزشی رزمی برای محافظت از قسمت های مختلف بدن استفاده می شود و ما می خواهیم در آموزش کاراته به کودکان آن را بررسی کنیم.
در آموزش کاراته به کودکان باید بدانید اکثر تکنیک های دفاعی کاراته تکنیک های مربوط به بازو هستند که با یک مشت بسته یا دست باز انجام می شوند. اما زانوها و پاها هم می توانند برای دفاع کردن در این رشته ورزشی رزمی آموزش ببینند. زمان بندی در دفاع کردن یکی از مهم ترین مواردی می باشد که یک کاراته باز باید آن را بلد باشد چون زمان نقش مهمی در حرکات دفاعی ایفا می کند. همچنین بهتر است در آموزش کاراته به کودکان بدانید اگر دفاع در این رشته ورزشی رزمی به موقع انجام نشود هیچ فایده ای ندارد.کلاس های آموز کاراته در خانه ه کودکان و نوجوانان در سایت آسان اسپرت برگزار می شوند.

کاراته چیست را در وبلاگ ورزشی آسان اسپرت بخوانید.

اصطلاحات کاراته چیست؟


پس از آموزش های کاراته در خصوص ضربه ها نوبت به اصطلاحات کاراته می رسد تا اطلاعاتتان در این زمینه تکمیل شود. چون خاستگاه اصلی این رشته ورزشی ژاپن می باشد تمامی اصطلاحات نیز ژاپنی هستند و هر فرد کاراته باز باید آن ها را از بر باشد تا بتواند بازی خوبی در پیش بگیرد. به همین دلیل در ادامه مهم ترین و اصلی ترین اصطلاحات کاراته را مطرح کرده ایم که عبارت هستند از :
• کیو : کلاس
• ایچی : یک
• ایچی کیو : کلاس اول یا اولین درجه شاگردی
• کاراته : روش مبارزه با دست خالی
• شی هان : استاد مسلم یا استاد بزرگ
• سن سی : استاد یا مربی
• واکا سن سی : جانشین سن سی
• سمپای : شاگرد ارشد استاد
• دوجو : محل تمرین
• گی : لباس کاراته
• میگی : راست
• هیداری : چپ
• یوی : آماده

آموزش کاراته دخترانه در خانه ایرانی

آموزش کاراته دخترانه در خانه ایرانی در سایت آسان اسپرت به صورت آنلاین انجام میشود.دختران نوجوان می توانند با شرکت در کلاس آنلاین کاراته سایت آسان اسپرت فنون این رشته رزمی را از مجرب ترین مربی ها فرا بگیرند.اموزش کاراته دخترانه در خانه ایرانی و کلاس های آنلاین کاراته سایت آسان اسپرت از محبوب ترین دوره ها بوده و تا کنون 6 نفر از هنرجویانی که با کلاس آنلاین آموزش کاراته در خانه سایت اسان اسپرت همراه بودند موفق به اخذ کمربند زرد شده اند.

جمع بندی نهایی


در جمع بندی نهایی این مطلب سعی کردیم اطلاعات مفیدی در خصوص آموزش کامل کاراته به شما بدهیم تا با دیدی باز و جامع به سراغ این رشته ورزشی رزمی بروید. در سخن اخر این مطلب امیدوار هستیم مطالب فوق در این خصوص برایتان مفید بوده باشد و با بهره بردن از آن اوقات خوشی برای خود رقم بزنید.

رزرو سالن رزمی
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *