0 تا 100 ورزش تنیس (Tennis) + اصول و قوانین

کلاس تنیس

عادت به ورزش کردن اگر در کسی وجود داشته باشد آن فرد از سلامت جسمی و روحی مناسبی برخوردار خواهد بود برای مثال سلامت جسمی فردی که دائم در رشته های مختلف ورزشی فعالیت می کند با فردی که سالی یک بار هم فعالیت ورزشی ندارد کاملا متفاوت خواهد بود. یکی از ورزش های بسیار هیجانی و جذاب که در این مقاله قصد داریم همه چیز در مورد آن بدانیم ورزش تنیس می باشد. امروزه این ورزش در بین رشته های مدرن ورزشی قرار گرفته است. این ورزش اولین بار از کشور انگلستان آمد در حقیقت انگلیس اولین کشوری بود که طرفداران بسیار زیادی را جذب این رشته ورزشی کرد در حالی که این اتفاق برای اولین بار در لندن در سال 1877 اتفاق افتاد. دلیل محبوبیت این ورزش ساده بودن می باشد چرا که شما در هر مکانی که حضور داشته باشید با دو عدد راکت تنیس و یک عدد توپ تنیس با دوستان و اقوام خود می توانید به این بازی هیجانی بپردازید و از اوقات فراغت خود نهایت لذت را ببرید.

ورزش تنیس

نگاهی به تاریخچه بازی تنیس

در ابتدا قبل از آموزش تنیس خاکی یا تنسی روی میز می خواهیم نگاهی کوتاه با تاریخچه این ورزش هیجانی و جذاب داشته باشیم. تاریخچه اصلی این ورزش به قرن های دوازده و سیزده میلادی و کشور فرانسه بر می گردد اما فردی به نام هاری جم این ورزش را برای اولین بار در شهر لمینگتن انگلستان به مردم معرفی کرد. در زمانی که این فرد ورزش تنیس را به مردم معرفی کرد خصوصیات آن ورزش با تنیس امروزی تفاوت های بسیاری داشت.
با گذشت زمان در سال 1877 برای اولین بار در تمام دنیا مسابقه این ورزش در زمین های مخصوصی در باشگه ویمبلدون برگزار شد. هم اکنون در این باشگاه با گذشت سال های متعدد نیز بزرگ ترین مسابقات تنیس در ان برگزار می شود. در تاریخچه این ورزش تنیس از اصلی ترین ورزش های راکتی می باشد که پینگ پنگ، گلف و بدمینتون نیز از این ورزش سر چشمه گرفته اند.

آموزش تنیس

همه چیز در مورد تنیس خاکی

در این بخش شما را با همه چیز در مورد تنیس خاکی آشنا خواهیم کرد اما قبل از دانستن همه چیز در مورد تنیس خاکی ابتدا باید بدانیم تنیس چه جور بازی است؟ این ورزش را هم تنهایی و هم به صورت دو نفره می توانیم بازی کنیم در حقیقت هدفه ایجاد این بازی پرتاپ توپ به طرف مقابل یا یار خود می باشد تا جایی که یکی از این دو نفر نتواند توپ را مهار کند و ببازد.
خب اکنون نوبت دانستن همه چیز در مورد تنیس خاکی می باشد. در تنیس خاکی به دلیل نرم بودن خاک زمین بازی وقتی توپ با زمین برخورد کند به داخل زمین فرو خواهد رفت در نتیجه سرعت کم می شود. با کم شدن سرعت باعث می شود که توپ با ارتفاع بیشتری نسبت به بقیه زمین ها بالا بیاید. یکی از مزایای این ورزش در زمین های خاکی داشتن زمان بیشتر برای حرکت کردن می باشد.

تنیس خاکی

آموزش تنیس خاکی گام به گام

این بازی جذاب و هیجانی از سه ست تشکیل شده است که هر کس دو ست را ببرد برنده خواهد بود. در اصل ما شش ست خواهیم داشت که در ست اخر باید حداقل دو امتیاز بین دو حریف تفاوت داشته باشد تا برنده اعلام شود. در آموزش تنیس خاکی همه افراد چه مبتدی و چه حرفه ای از چهار ضربه استفاده می کنند. این چهار ضربه عبارتند از : فورهند، بک هند، والی و سرویس می باشد که اگر این چهار ضربه را به طور کامل بلد باشید به راحتی می توانید با حریف خود مبارزه کنید.
در اینجا به چکیده ای از آموزش تنیس خاکی خواهیم پرداخت اما برای اگاهی بیشتر کافیست به مطالعه قوانین تنیس خاکی pdf بپردازید تا برنده میدان شوید. در ضربه فورهند با استفاده از یک دست کافیست راکت را در راستای بدن خود بچرخانید و به توپ ضربه بزنید یا در ضربه بک هند با استفاده از دو دست کافیست راکت را درحالیکه پشت دست مسلط شما رو به تور است به جهت مخالف بگردانید. در ضربه والی که قدرت مند ترین ضربه است تنها کافیست کمی بچرخید و قبل از اینکه توپ به زمین بخورد راکت را زیر ان برده و توپ تنیس را پرتاب کنید.

تنیس خاکی

همه چیز درباره تنیس روی میز

در بخش همه چیز درباره تنیس روی میز شما این ورزش را به راحتی یاد خواهید گرفت. برای دانستن همه چیز درباره تنیس روی میز باید گفت که فردی که بازی را شروع می کند جوری باید به راکت ضربه بزند که توپ به وسط زمین خورده و پس از عبور از روی تور به نیمه حریف وارد شود. در همان ابتدای شروع کار وقتی حریف نیز با راکت خود به توپ ضربه بزند و توپ وارد محوطه شما شود و بتوانید ان را مهار کنید تازه بازی شروع می شود.
به این ترتیب وقتی دو طرف بتوانند توپ را مهار کنند بازی تا جایی ادامه پیدا می کند که یک فرد موفق به مهار توپ نشده و در نتیجه طرف مقابل یک امتیاز کسب می کند. همان طور که گفته شد وقتی هر فرد با راکت به توپ ضربه میزند و توپ به نیمه زمین خورده و سپس از روی تور رد می شود اگر هر گونه خطای کوچکی را مرتکب شوید توسط داور مشاهده می شود. برای بررسی بیشتر قوانین تنیس خاکی pdf یا روی میز کافیست به این مقاله مراجعه کنید.

مشخصات زمین بازی تنیس

این ورزش هیجانی در یک زمین مستطیلی شکل انجام می شود و معمولا طول این زمین 23 متر و عرض آن 8 متر می باشد که این اندازه در بعضی از زمین ها متفاوت بوده و گاهی پهن تر یا طولانی تر هم می باشد. در اطراف این زمینه محوطه ای برای افتادن توپ تنیس قرار داده شده است. متخصصان این زمین را به دو قسمت مساوی تقسیم می کنند و یک ناحیه را برای پایان بازی قرار می دهند که حدودا 1.7 متر می باشد.
همچنین زمین تقسیم شده را با خط های مختلف از یک دیگر جدا می کنند در ادامه هر قسمت از این دو بخش را به دو قست تقسیم کرده که این بخش برای سرویس می باشد. زمین این ورزش نیز از خاک رس بوده و به همین علت کمی نرم می باشد و بازیکنان به راحتی می توانند روی آن بازی کنند.

نکات مهم قبل از خرید راکت تنیس


ورزش تنیس که امروزه در سراسر جهان طرفداران مخصوص به خود را دارد کافیست دو راکت و یک توپ داشته باشید تا ساعت ها دور یک میز با دوستان و اشنایان خود سرگرم شوید اما از طرفی بسیاری از داوران برای دانستن از قدرت یا ضعف یک بازیکن به راکت او توجه می کنند پس انتخاب یک راکت خود بسیار مهم می باشد. یک راکت مناسب باید سطح صافی داشته و از خطوط عمودی و افقی در روی خود تشکیل شده باشد.
راکت های موجود در بازار معمولا 185 سانت طول و 80 سانت عرض دارند. در حقیقت اندازه و شک راکت باید جوری باشد که طرز ایستادن یا حتی حرکت بازیکن در حین بازی را تغییر ندهد. امروزه راکت های جدید و زیبایی وارد بازار شده اند که توسط بازیکن می شود ان ها را به سلیقه خود کوتاه یا بلند کنید.


آشنایی با ویژگی های توپ تنیس


هر ورزشی که با توپ انجام می شود انتخاب صحیح توپ می توانید مسیر بازیکن را عوض کند از این رو می توان گفت که در ورزش تنیس انتخاب لوازم جانبی مانند توپ بسیار مهم می باشد و در صورت انتخاب غلط ممکن است شانس برنده شدن در بازی را از دست بدهید. توپ تنیس در حالت معمولی باید کروی شکل و قطر آن 40 میلی متر باشد همچنین وزن مناسب برای توپ 2.7 گرم است.
توپ های تنیس معمولا از یک توپ پلاستیکی همراه با روکش نمدی پرز دار ساخته می شود. در حقیقت جنس مناسب برای توپ این ورزش باید از سلولوئید یا مواد پلاستیکی مشابه آن باشد و رنگ مناسب برای توپ سفید مات یا نارنجی مات بدون انعکاس نور می باشد و معمولا هیچ گونه درز یا شکافی بر روی آن ها نباید وجود داشته باشد.

خرید راکت تنیس را می توانید از فروشگاه ورزشی آسان اسپرت انجام دهید.

توپ تنیس

فواید و مزایای بازی Tennis برای روح و جسم


همه ما می دانیم که ورزش کردن پیر و جوان ندارد و در هر سنی که باشیم می توانیم در رشته مورد علاقه مان ورزش کنیم و بدنی سالم و خوش اندام داشته باشیم. بدن انسان با ورزش کردن انرژی های لازم را دریافت می کند و در طول روز انرژی زیادی خواهیم داشت در اصل ورزش کردن باعث نشاط و شادابی اندام های ما می شود در ادامه برخی از مهم ترین فواید این ورزش را برای شما شرح داده ایم :
• تحریک حرکات دست
• افزایش طول عمر
• زیبایی اندام
• بهبود عملکرد مغز
• کاهش خطر مرگ
• از بین رفتن بیماری های قلبی و عروقی
• از بین رفتن بیماری های دیابتی
• کاهش پوکی استخوان
• چابکی بالا
• تعادل بدنی
• بهبود هملکرد ماهیچه های بدن
• تقویت سیستم ایمنی بدن
• افزایش سرعت و قدرت فیزیکی
• انعطاف

جهت رزرو زمین تنیس و مطالعه آموزش تنیس کلیک نمایید.


بازی Tennis چند داور دارد؟


پس از بررسی در مورد این ورزش هیجانی نوبت به بررسی تعداد داوران و نحوه عملکرد آن ها در این ورزش مهیج می شود. در این ورزش به طور کامل 12 داور وجود دارد که این داوران در صندلی های مخصوص خود در بیرون از زمین بازی نشسته اند. این داوران عبارتند از : داور شبکه، داور کناری، داور مرکزی، داور سرویس، داور پرتاب و … که در ادامه به وظایف هر کدام از آن ها به طور خلاصه می پردازیم.
• داور صندلی : وظیفه این داور هدایت و رهبری مسابقه بوده و امتیاز دو بازیکن را حین بازی اعلام می کند. این داور در طول بازی حتی می تواند بازیکنان را عوض کرده، پنالتی بگیرد، اخطار یا کارت قرمز بدهد.
• داور شبکه : وظیفه این داور چک کردن می باشد در اصل این فرد چک می کند توپ در هنگام بازی دو بازیکن به تور برخورد کرده است یا خیر و در صورت لزوم نیز از یک دستگاه الکترونیکی برای این کار کمک می گیرد.
• داور توپ : در این بازی دو داور توپ داریم که وظیفه آن ها مراقبت می باشد که ایا توپ پرتاپ شده از سر بازیکنان از خط سرویس خارج نشده باشد.
• داور خط : در تنیس نیز دو داور خط داریم که این دو داور در دو طرف زمین قرار می گیرند تا سرویس های وارد شده را شناسایی کنند.

تنیس


مفاهیم کاربردی در ورزش Tennis چیست؟


برای آشنایی بیشتر با یک ورزش باید در مورد مفاهیم کاربردی ان بدانیم برای مثال وقتی در تلویزیون فوتبال را تماشا می کنیم چند مفاهیم کاربردی مانند پنالتی و افساید را می دانیم از این رو در ورزش تنیس نیز ما چند مفاهیم کاربردی را برای شما فراهم کردیم تا بیشتر از پیش با این ورزش هیجانی اشنا شوید.
• بریک : به معنی پاسخ دادن مناسب به سرویس بازیکن مقابل می باشد.
• بک هند : زمانی از این مفهوم استفاده می کنیم که پشت دست فرد رو به جلو باشد.
• درایو : در پشت زمین قرار گرفتن می باشد.
• فورهند: زمانی که کف دست شما رو به جلو باشد.
• آمورتی : زمانی از این اصطلاح استفاده می کنیم که توپ چرخش داشته و به تور نزدیک باشد.
• نت : زمانی که توپ به تور برخورد می کند و در زمین حریف می افتد از این مفهوم استفاده می کنیم.
• امتیاز بریک : زمانی از این مفهوم استفاده می کنیم که نزدیک است حریف بازی را ببرد.


نحوه امتیاز دهی در بازی Tennis

نحوه امتیاز دهی داوران در این بازی به صورت 15، 30، 45 می باشد و زمانی که یکی از دو بازیکن برنده شو به او 15 امتیاز می دهند. در ست های بعدی امتیاز بازیکن باید به 30 و 40 برسد. اگر در ست دوم این بازی هر دو بازیکن دارای 40 امتیاز باشند باید انقدر بازی کنند تا اختلاف امتیازات آن ها به عدد دو برسد.تنیس

تجهیزات مورد استفاده برای ورزش Tennis

تجهیزات مورد استفاده برای این ورزش مانند سایر ورزش ها سخت نبوده و داوران نیز سخت نمی گیرند. برای مثال در این بازی به بازیکنان نمی گویند چه لباسی بر تن داشته باشند و تنها باید یک لباس ساده بر تن داشته باشند که به راحتی بتوانند بازیکنان در آن حرکت کنند علاوه بر این به یک راکت و یک توپ برای شروع بازی نیاز داریم.

وبلاگ ورزشی  | سایت آسان اسپرت

رزرو زمیین نتیس
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *