معرفی کامل ورزش بسکتبال (Basketball) + توضیح قوانین

کلاس بسکتبال

در جامعه مدرن امروزی کمتر کسی وجود دارد که اهل ورزش کردن نباشد و اگر کسی هم باشد در پایان این مقاله حتما به سمت یک رشته ورزشی ترغیب خواهد شد چرا که زندگی بدون سلامت و شادابی امکان پذیر نیست و این سلامت و شادابی تنها با فعالیت در یک رشته ورزشی به وجود می آید. هیچوقت برای ورزش کردن دیر نیست و اگر شما هم در بین هزاران رشته ورزشی سردرگم شده اید و نمی دانید کدام را انتخاب کنید کافیست در ادامه با ما همراه باشید. در این مقاله وبلاگ ورزشی ما به طور کلی به خلاصه قوانین بسکتبال، فواید این ورزش و همه چیز در مورد بسکتبال پرداخته ایم. ورزش بسکتبال همانند ورزش والیبال یا فوتبال به صورت دو تیم چند نفره تشکیل شده است. در این ورزش همانند والیبال بازیکنان باید توپ را با دست خود حمل کرده و شروع به بازی می کنند. با گذشت زمان و پیشرفت در این بازی شما حتی به مسابقات جهانی نیز می توانید راه پیدا کنید.

گذری به تاریخچه ورزش بسکتبال در دنیا


در تاریخچه این ورزش یک پزشک کانادایی به نام جیمز نای اسمیت به کشور امریکا مهاجرت کرد و اقامت امریکا را گرفت. با گذشت زمان وقتی دکتر اسمیت در سال 1891 در دانشگاه ورزشی اسپرینگ فیلد به دانشجویان خود درس می داد رئیس این دانشگاه از اقای اسمیت درخواست کرد که یک ورزش ابداع کند تا به وسیله آن دانشجویان امریکایی امادگی جسمانی خود را برای شروع مسابقات میدانی فوتبال، هاکی و بیسبال در فصل های تابستان و بهار حفظ کنند.
دکتر اسمیت همواره به دنبال ورزشی بود که به صورت تیمی و همراه با توپ باشد و از طرفی دیگر هیچ خشونت و برخورد های خشنی در آن وجود نداشته باشد از این رو ورزشی به نام بسکتبال را اختراع کرد. این ورزش جذاب و مهیج با گذشت قرن های طولانی به یکی از بهترین و پر طرفدار ترین ورزش های جهانی تبدیل شده است. کشور کانادا اولین کشوری بود که این ورزش درون ان راه پیدا کرد و به تدریج این ورزش جذاب در دیگر کشور های جهان نیز رواج پیدا کرد.

بسکتبال در جهان


تاریخچه بسکتبال در ایران


بسیاری از مراجع رسمی تاریخچه ورود این ورزش جذاب به ایران را سال 1280 عنوان کرده است. با گذشت زمان فردی به نام فریدون شریف زاده برای اولین بار این ورزش را به دانش اموزان خود در شهر البرز معرفی و اموزش داد و به مرور دیگر مربیان نیز در شهر های مختلف به این ورزش مهیج پرداختند. از اولین سال های ورود این ورزش در ایران در سال 1310 نیز توسط کارکنان سفارت خانه ها دیده شده است. پس از سپری شدن سال ها فدراسیون بسکتبال ایران در سال 1324 تاسیس شد.
اولین حضور این ورزش در میدان های بین المللی در بازی های المپپیک لندن در سال 1324 بود. این ورزش همانند ورزش فوتبال روز به روز در حال افزایش تماشاچی می باشد و افراد زیادی روز به روز برای تماشای این ورزش به استادیوم ها مراجعه می کنند. در بازی های کشوری نهایت ظرفیت تماشاچی برای این بازی 1500 صندلی و در مسابقات قاره ای و بین المللی حدود 800 نفر می باشد.

آشنایی با ورزش بسکتبال


در آشنایی با ورزش بسکتبال باید گفت که این ورزش از دو تیم شش نفره تشکیل شده که هر دو تیم باید با لمس توپ توسط دستان خود آن را در سبد مخصوص بیندازند. در آشنایی با ورزش بسکتبال یک توپ و دو سبد وجود دارد که هر سبد برای یک تیم بوده و همانند دروازه بازی به حساب می آید. این ورزش هیجانی در چهار دوره ده دقیقه بین دوتیم که 5 بازیکن ان درون زمین می باشند انجام می شود.
در این بازی هیجانی که سالانه در کشور های زیادی برگزار می شود یک تیم از زمین خود که به زمین دفاع معروف است به سمت زمین تیم دیگر یا زمین حریف حمله می کند تا از 24 ثانیه ای که توپ را در اختیار کامل خود دارد تمام استفاده را کرده باشد و در نتیجه ضربه ای قوی به سمت بسکت پرتاپ کرده و به مرور با جمع آوری امتیاز از این طریق برنده این ورزش شوند.

مسابقه بسکتبال

آگاهی از زمان بازی بسکتبال


در این بخش از مقاله به زمان بازی بسکتبال به طور کامل خواهیم پرداخت. زمان بازی بسکتبال چهار دوره ده دقیقه ای مفید می باشد که به هر کدام از این ده دقیقه ها یک کوارتر گفته می شود. اکنون در زمان بازی بسکتبال برای بعضی از افراد سوال پیش می اید که زمان مفید چیست؟ زمان مفید زمانی می باشد که توپ از زمین خارج شده و زمان در این شرایط متوقف می شود و با شروع دوباره بازی زمان محاسبه می شود. در زمان بازی بسکتبال بازیکنان دو تیم در بین دو کوارتر می توانند دو دقیقه استراحت کنند.
استراحت بین کوارتر دوم و سوم برخلاف قبلی 15 دقیقه می باشد. هر تیم وقتی توپ را در دست گرفت باید در هشت ثانیه توپ را از خط مرکز زمین عبور دهد و وارد زمین حریف خود کند. تیمی که در پایان چهار کوارتر امتیاز بیشتر از حریف خود کسب کرده باشد برنده است اما اگر مساوی شوند پنج دقیقه وقت اضافی به هر دو تیم داده می شود در اصل تا زمانی که هر تیم چهار کوارتر از دیگر حریف خود بیشتر داشته باشد پنج دقیقه وقت اضافی داده می شود.

زمین بسکتبال به چه صورت است؟


زمین بسکتبال در تورنمنت های المپیک و قهرمانی جهان دارای 28 متر طول و 15 متر عرض می باشد اما سالن قانونی برای تمرین و بازی باید 7 متر ارتفاع و نور کافی داشته باشد. در زمین بسکتبال محل تماشاچیان و تابلو های تبلیغاتی باید با خط کشی زمین کم کم 2 متر فاصله داشته باشد. عرض زمین بسکتبال با خطوط کنار زمین 5 سانتی متر بوده و به گونه ای باید رسم شود که کاملا قابل رویت باشد. از طرفی دیگر دایره ای به شعاع 1.80 متر در مرکز زمین رسم می شود و با یک خط عرضی زمین بسکتبال به دو قسمت مساوی تقسیم می شود.

تجهیزات مورد نیاز برای این ورزش هیجانی


اصولا به طور کلی هر ورزش تجهیزاتی دارد که مختص به خود بوده و این ورزش هیجانی نیز از این قاعده مسنثنا نیست. در ادامه برخی از مهم ترین تجهیزات این ورزش را همراه با چکیده ای از توضیحات برای شما شرح داده ایم تا بیشتر از پیش با این ورزش جذاب و تیمی اشنا شوید. این تجهیزات عبارتند از :
• لباس : لباس هم برای زنان و هم برای مردان یک بلوز بی استین و شلوارک است که در جلوی بلیز نام تیم و در پشت ان نام بازیکن نوشته شده است.
• تخته : تخته این ورزش مستطیلی شکل بوده و طول ان 1.80 و عرض ان 1.20 متر می باشد که محل قرار گیری ان در بالای زمین و در انتهای دو میدان است.
• حلقه : حلقه این ورزش نیز در فاصله 30 سانتی متری قاعده تخته به ان متصل می شود. قطر این حلقه 45 سانتی متر و ارتفاع توری که به شکل سبد به ان متصل می شود 30 سانتی متر است.
گذر زمان و تغییرات توپ بسکتبال
در دو سال اولی که توپ بسکتبال ساخته شد فقط برای بازی از ان استفاده می کردند اما چون این توپ از وزن کمی برخوردار بود در سال 1894 اولین توپ بسکتبال توسط یک کارخانه تولید شد. با گذشت زمان در سال 1937 یک توپ بسکتبال دیگر که بزرگ تر و سبک تر بود وارد بازار شد. در سال 1949 نیز توپی ساخته شد که از اخرین تغییرات برخوردار بود و با گذشت سال های طولانی هنوز هم از همان توپ برای بازی استفاده می شود.
توپ بسکتبالی که امروزه بازیکنان از ان استفاده می کنند از توپ های معمولی بزرگ تر بوده و ان را از چرم، پلاستیک یا لاستیک می سازند و هنگام بازی و استفاده توسط دستگاه مخصوصی ان را باد می کنند. محیط این توپ از لحاظ صحیح و قانونی باید حداقل 75 سانتی متر و حداکثر 78 سانتی متر باید باشد. این نکته را هم باید گفت که این توپ سنگین ترین و بزرگ ترین توپ در بین بازی های تیمی می باشد.

خرید توپ بسکتبال را می توانید از فروشگاه ورزشی آسان اسپرت انجام دهید.

بازی بسکتبال

انواع خطاها در ورزش بسکتبال چیست؟


این ورزش نیز همانند سایر ورزش های دسته جمعی گروهی مانند فوتبال، تنیس، والیبال، فوتسال و … دارای خطاهایی می باشد که هر بازیکن در صورت مرتکب شدن آن توسط داور کارت قرمز یا زرد دریافت خواهد کرد. برخی از مهم ترین این خطاها عبارتند از :
• خطای شخصی : شارژ کردن، دفاع از پشت سر، تماس با دست، نگه داشتن، استفاده غیر قانونی از دست ها، هل دادن و … در تمامی حالات بازیکن مرتکب خطا شده است.
• خطای طرفین : این خطا وقتی می باشد که دو بازیکن مخالف روی یکدیگر در یک زمان انجام می دهند.
• خطای فنی : این خط بدون برخورد و تماس بازیکن می باشد و جریمه این خطا پرتاپ ازاد با مالکیت توپ از وسط زمین می باشد.
• خطای تیمی : در هر ده دقیقه اگر یک تیم خطاهایش بیشتر از چهار عدد باشد خطای تیمی محسوب می شود.
• خطای غیر ورزشی : این خطا به طور عمد روی یک بازیکن هم با توپ و هم بدون توپ انجام می شود.

بررسی انواع پرتاپ در بسکتبال


همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد این ورزش 12 نفره با دست انجام می شود و توپ در دست بازیکنان انقدر منتقل می شود تا در تور افتاده و منجر به کسب امتیاز برای تیم مد نظر شود از این رو پرتاپ های مختلفی در این ورزش وجود دارد که در ادامه آن ها را برای شما شرح داده ایم :
• پرتاپ شوت : برای این پرتاپ بازیکن باید حالت عدد T بگیرد یعنی دست چپ در کنار توپ و دست راست روی توپ قرار گیرد و هنگام پرتاپ پاها باید به عرض شانه باز شوند.
• پرتاپ سه گام : در این روش پرتاپی وقتی به نزدیک حلقه تیم مقابل رسیدیم باید در حال دویدن 3 گام برداشته و توپ را به داخل حلقه پرتاپ کنیم.
• پرتاپ به وسیله تخته : برای این پرتاپ باید رو به روی حلقه قرار بگیرید و با مربع روی تخته توپ را به داخل سبد بیندازید.

قوانین بسکتبال

ورزش بسکتبال چند داور دارد؟


تعداد داوران کلی این ورزش پنج عدد می باشد. از این پنج داور سه عدد در کنار زمین ایستاده و هر یک وظیفه و مسعولین خاصی دارند که انجام می دهند و دو داور دیگر درون زمین قرار گرفته و روی بازی نظارت می کنند. همچنین یک نفر به عنوان ثبت کننده امتیاز ها و خطاها و یک فرد هم وقت نگه دار می باشد.

سالن بسکتبال را از طریق سایت آسان اسپرت رزرو نمایید .

بسکتبال خیابانی چیست؟


این ورزش کلا یک نوع بوده و هست اما بعضی از جوانان و نوجوانان با رواج این بازی در فضاهای باز و ازاد گویی یک نوع جدید از این ورزش را خلق کرده اند. این نوع بسکتبال در زمین هایی اجرا می شود که سر باز هستند. قوانین این نوع بسکتبال همانند نوع عادی آن بوده و تنها تغییرات جزئی مانند محل بازی دارد. این نوع از ورزش به دلیل عادی و معمولی بودن آن حتی از قوانینی که در سالن ها نیز استفاده می شود برخوردار نمی باشد.

خلاصه قوانین بسکتبال در یک نگاه


هر ورزشی از یک قاعده و قانون پیروی می کند و در صورت عدم رعایت آن توسط سازمان فیفا بازخواست می شوید و این ورزش نیز از این قاعده پیروی می کند. در ادامه این مقاله به مهم ترین و اصلی ترین این قواعد به صورت خلاصه قوانین بسکتبال را برای شما نام برده ایم برای اگاهی کامل در مورد هر یک از قوانین کافیست به اینترنت مراجعه کنید.
• قوانین زمانی
• قانون دبل
• قانون رانینگ
• قانون سه ثانیه
• قانون بیست و چهار ثانیه
• قانون هشت ثانیه
• قانون نیمه

توپ بسکتبال

مهم ترین فواید ورزش بسکتبال


هیچ ورزشی در دنیا وجود ندارد که برای بدن و روح انسان مضر باشد به عبارت دیگر این ما هستیم که رد صورت عدم رعایت حرکات یا انجام ان ها به خود اسیب می رسانیم از این رو قبل از شروع به فعالیت در یک رشته ورزشی ابتدا باید به طور کامل در مورد آن ورزش تحقیق کنید. در این بخش مهم ترین فواید ورزش بسکتبال را به صورت خلاصه و چکیده برای شما شرح داده ایم :
• شادابی و نشاط
• پرورش و تقویت توان بدنی
• افزایش قدرت تمرکز و تصمیم گیری در فرد
• تقویت عمل های روانی مانند اعتماد به نفس
• کسب تعادل روانی
• سلامت دستگاه قلب و عروق
• سوزاندن کالری
• تقویت سیستم ایمنی بدن

سایت آسان اسپرت

رزرو سالن بسکتبال
نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *