معرفی ریز به ریز تکواندو [Teakwondo] + اصطلاحات

امروزه همه ما شاهد افزایش تکنولوژی و به روز شدن جامعه هستیم و همواره باید در تلاش باشیم تا از تکنولوژی و جامعه مدرن عقب نمانیم از طرفی برای ادامه حیاط و یک زندگی لذت بخش همگی به بدنی سالم و سلامت نیاز داریم اما بدنی سالم پیدا کردنی نیست بلکه ساختنی است. امروزه ورزش های زیادی وجود دارند که با کمی گشت و گذار در سایت های اینترنتی به طور کلی از تمام ویژگی های آن ها مطلع خواهید شد. یکی از جذاب ترین و قدیمی ترین ورزش ها در ایران و جهان تکواندو می باشد. این ورزش جذاب و مهیج طرفداران بسیاری را در سر تا سر دنیا به خود جذب کرده و این طرفداران جوانان و نوجوانان می باشند. اگر شما هم به دنبال یک ورزش رزمی پر هیجان می گردید که راحت و ساده باشه و به بدنتان اسیب هایی وارد نکند ما تکواندو را به شما پیشنهاد می کنیم. در ادامه این مقاله وبلاگ آسان اسپرت به طور کلی در مورد تاریخچه تکواندو، اصطلاحات آن، سبک های آن و … به طور کامل پرداخته ایم کافیست با ما همراه باشید تا با این ورزشش رزمی مهیج آشنا شوید.

ورزش تکواندو

نگاهی به تاریخچه تکواندو


در تاریخچه تکواندو سر نخ هایی وجود دارد که این سر نخ ها در دیوار یک ارامگاه نقاشی شده و یک پادشاه کره ای به نام گوگوریو بین 37 سال قبل میلاد و سال 66 میلادی این ارامگاه را ساخته است. در تاریخچه تکواندو روی دیوار این آرامگاه نشان می دهد که دو نفر به صورت غیر مسلح رو به روی یکدیگر ایستاده اند و فرم ایستادن آن ها همانند این ورزش می باشد.
علاوه بر این طرح در تاریخچه تکواندو نقاشی های دیگری روی دیوار وجود دارند که در حال شکستن چند اجر هستند و لباس های انان همانند لباس این ورزش می باشد. این شواهد نشان از وجود ورزشی به نام تکوانده در کشور کره را می دهد در اصل شما نمونه ها و تاریخچه تکواندو را در تمام سابقه های پادشاهان دیگر در طول قرن های مختلف وجود داشته است.


روز جهانی تکواندو چه روزی می باشد؟


در ابتدای مقاله متوجه شدیم که این ورزش رزمی از کره جنوبی پدید آمده است. به دلیل اهمیت بالا و پر طرفدار بودن این ورزش یک روز در سر تا سر دنیا برای آن جشن گرفته می شود و به آن روز جهانی تکواندو گفته می گویند. در حقیقت روز جهانی تکواندو از سال 2006 به وجود آمده و سال قبل روز جهانی تکواندو در مرکز سئول در کره جنوبی جشن گرفته شد.
تاریخ دقیق روز جهانی تکواندو در ایران روز 13 شهریور می باشد و امسال به دلیل کبیسه بودن آن 14 شهریور جشن گرفته شد. در این روز افراد تلاش می کنند این رشته پر طرفدار ورزشی المپیکی را به مردم معرفی کنند تا افراد بیشتر جذب این ورزش رزمی مهیج شوند. در کشور ما جوانان زیادی هر ساله مدال های پر افتخاری کسب کرده اند که باعث سر افرازی کشورمان بوده است.

روز جهانی تکواندو


تعریف تکواندو و آگاهی در مورد تکواندو چیست؟


در این بخش از مقاله می خواهیم به تعریف تکواندو پرداخته و بدانیم تکواندو چیست؟ در ابتدا وقتی سراغ یک ورزش مانند تکواندو می روید یک سوال در ذهن شما شکل می گیرد و از خود می پرسید تکواندو چیست؟ در جواب تکواندو چیست و تعریف تکواندو باید گفت که این ورزش یکی از منظم ترین و علمی ترین ورزش رزمی کره ای می باشد که به افراد چیزی بیشتر از مهارت مبارزه یاد می دهد.
در تعریف تکواندو باید گفت که نظم و ترتیبی که در این ورزش وجود دارد به وسیله آموزش بدن و ذهن روش های تقویت روح و بالا بردن سطح زندگی را به جوانان یاد می دهد و با کمک این ورزش جوانان می توانند شیوه درست زندگی را فرا بگیرند. در دنیای مدرن امروز این ورزش به یک ورزش جهانی تبدیل شده که در بازی های رسمی المپیک جوانان زیادی در این ورزش با یکدیگر رقابت می کنند.

تکواندو در المپیک


انواع سبک های تکواندو


این ورزش رزمی مهیج سبک های مختلفی دارد که هر کس در ابتدای فعالیت در این ورزش باید با سبک های آن آشنا شود. مبارزه های این ورزش در مقایسه با سایر رشته های ورزشی رزمی از سطح حفاظتی ویژه ای برخوردار می باشد. سبک های تکواندو بسیار زیاد هستند و در این بخش تنها به مهم ترین سبک های تکواندو پرداخته ایم. مهم ترین سبک های تکواندو عبارتند از :
• کیوروگی : این سبک تکواندو یکی از شیوه های تمرین کردن برای حضور در مسابقه می باشد که با قوانین و شرایط ویژه ای انجام می شود. در این سبک مسابقه در سه راند دو دقیقه برگزار می شود که دو تکواندوکار بر روی تشت رفته که یک داور وسط و چهار داور در اطراف تشت ایستاده و بر مبارزه نظارت می کنند.
• پومسه : در این سبک تکواندوکاران از حرکات، ضربات پا، مشت، تکنیک های ایستادن و نحوه قرار گیری در جواب حمله فرد مهاجم استفاده می کنند. این سبک از مهم ترین هنر های رزمی این ورزش می باشد و هر حرکت پومسه و فرم بر اساس منطق و فلسفه ایجاد می شود.
• هان ما دانگ : این سبک از این ورزش به نوعی دفاع شخصی بوده و افراد در این سبک اقدام به شکستن اشیاء و اجسام سخت می کنند. این سبک تنها برای افراد حرفه ای بوده و یک فرد برای شکستن اجسام باید تمرینات زیاد، تمرکز، قدرت و اعتماد به نفس بالایی داشته باشد.

مطالب آموزش تکواندو و بهترین کلاس های تکواندو و آشنایی با 7 مربی برتر تکواندو ایران را در وبلاگ ورزشی اسان اسپرت مطالعه بفرمایید.


گذری به اصطلاحات تکواندو


هر ورزشی مانند فوتبال از اصطلاحات مختلفی مانند کرنر، افساید و … بهره می برد و این ورزش نیز همانند سایر ورزش ها بوده و از اصطلاحاتی بهره می برد. در این بخش از مقاله تمامی اصطلاحات تکواندو را براش شما شرح داده ایم. اصطلاحات تکواندو عبارتند از :
• چاریوت-توجه
• کیون نِه-تعظیم
• پارو-برگشت
• شویو-آزاد
• هیوشی-زمان استراحت
• کیهاب-فریاد
• جونبی-آماده
• شی جا-شروع
• کالیو-جدا شدن
• گِسو-ادامه
• گومَن-پایان (توقف)
• هِسَن-می توانید بروید
آسیب های ورزش تکواندو
اصولا در هر ورزشی اگر حرکات یا تمرینات را به اشتباه انجام دهیم باعث اسیب فیزیکی به بدنمان می شود و این ورزش هم از این قاعده مسنثنا نیست. بیشتر آسیب های فیزیکی این ورزش حین مسابقه ایجاد شده و در زمان تمرین اسیب جدی وارد نخواهد شد. معروف ترین آسیب هایی که در حین مبارزه فرد دچار ان می شود پارگی یا له شدگی در اعضای مختلف بدن می باشد.
از دیگر آسیب های این ورزش می توان به پپیچ خوردگی در ناحیه پا، اسیب های زانو و شکستگی اشاره کرد یعنی نا شایع ترین این آسیب ها شکستگی در اندام های مختلف بدن مانند دست، پا، زانو و مچ ها می باشد. اکثر این آسیب ها در افرادی که وزن آن ها بالای 65 و 75 کیلوگرم است ایجاد می شود. به طور کلی در صورت رعایت قوانین و قاعده این ورزش از آسیب های بسیار کمی برخوردار خواهید بود.

تکواندو چیست


چکیده ای از خطاهای این ورزش جذاب


ورزش های گروهی مانند فوتبال، فوتسال، والیبال، بسکتبال و … همگی قوانینی دارند که در صورت عدم رعایت آن مرتکب خطا شده اید و این ورزش نیز همانند ورزش های گروهی قاعده های خاصی دارد که در صورت عدم پیروی از آن ها مرتکب خطا خواهید شد. پشت سر، پشت گردن، پشت کمر و حتی کمر به پایین خطای عمد می باشد.
همچنین ضربه زدن به طور صحیح و اصولی در صورت، کنا صورت و از گردن تا کمر امتیاز دارد و اگر فردی به طور صحیح ضربه بزند امتیاز کسب خواهد کرد. البته در این ورزش هنگام ضربه زدن باید ضربه طوری باشد که صدای آن به گوش داور برسد و اگر با یک پا به حریف خود ضربه بزنید به طوری که ان فرد دیگر قادر به ادامه بازی نباشد داور به آن فرد ناک اوت اعلام می کند.


نگاهی کوتاه به فلسفه کمربند های رنگی تکواندو


حتما شما هم در گوشه و کنار اینترنت یا جمع های دوستانه خود شنیده اید که یک فرد در این ورزش کمربند مشکی یا فلان رنگ را دارد و برای شما سوال پیش آمده که چه فلسفه و قانونی پشت رنگ کمربند های این ورزش وجود دارد. در این بخش از مقاله نگاهی کوتاه به فلسفه رنگ کمربند های این ورزش رزمی می اندازیم. اساسا شش رنگ کمربند برای این ورزش وجود دارد که این رنگ ها عبارتند از :
• کمربند سفید : نشان دهنده بی گناهی است و افراد در این مرحله هیچ چیزی از این ورزش نمی دانند.
• کمربند زرد : با گرفتن این رنگ از کمربند متوجه می شویم که فرد در حال آموزش های ابتدایی می باشد.
• کمربند آبی : در این رنگ از کمربند فرد آموزش های لازم را دیده و به حد مطلوبی رسیده است.
• کمربند سبز : در این رنگ ینی فرد در حال پیشرفت کردن در آموزش هایی که به او داده شده است می باشد.
• کمربند قرمز : نشان دهنده خط می باشد و در این بخش فرد باید مراقب حریف خود باشد و او را دور نگه دارد.
• کمربند سیاه : این رنگ از کمربند نشان می دهد فرد تمامی مهارت های لازم را دیده و فرا گرفته و نشان دهنده نفوذ ناپذیر بودن به این فرد است.

کمبرند تکواندو


وزن مناسب برای مردان و زنان در این ورزش چیست؟


چه مردان و چه زنان همواره در تلاش هستند تا در بالاترین گروه وزنی فعالیت کنند برای مثال یک فرد 72 کیلویی در تلاش هست تا دو کیلو از وزن خود را کم کرده و در دسته 69 کیلوگرمی ها قرار بگیرد زیرا اگر بخواهد در دسته 80 کیلوگرمی ها باشد و با ان ها مسابقه بدهد جزو وزن های پایین به حساب می اید. دسته بندی وزن ها در این ورزش بدین صورت است :
• مردان و زنان منهای 58 کیلوگرم : پایین تر از 58 کیلوگرم
• منهای 49 کیلوگرم : پایین تر از 49 کیلوگرم
• منهای 68 کیلوگرم : پایین تر از 68 کیلوگرم
• منهای 57 کیلوگرم : پایین تر از 57 کیلوگرم
• منهای 80 کیلوگرم : پایین تر از 80 کلیوگرم
• منهای 67 کیلوگرم : پایین تر از 67 کیلوگرم
• به اضافه 80 کیلوگرم : بالا تر از 80 کیلوگرم
• به اضافه 67 کیلوگرم : بالا تر از 67 کیلوگرم

کلاس تکواندو تهران


بررسی قوانین تکواندو خلاصه و جامع


این ورزش رزمی کره ای در سه دوره دو دقیقه ای برگزار می شود که در بین هر کدام از این دوره ها فرد می توانید استراحت کند. در هنگام شروع بازی نیز باید از وسایل ایمنی مانند ساق پا، محافظ دندان و دهان، محافظ سر و حتی محافظ لگن حتما استفاده کنید. از این ها که بگذریم نوبت به قوانین تکواندو می رسد این ورزش همانند سایر ورزش ها دارای قوانینی می باشد که در صورت عدم رعایت ان ها ممنوعیت ها و مجازات هایی برای شما در نظر گرفته می شود. در ادامه برخی از مهم ترین قوانین تکواندو را برای شما نام بردیم. قوانین تکواندو عبارتند از :
• جیروکی، چاگی
• عبور از خط مرزی
• تاخیر یا دوری کردن برای مبارزه
• گرفتن یا حتی هل دادن حریف خود
• ضربه به پایین کمر
• دست زدن به صورت حریف
• بلند کردن پا برای جلوگیری از حمله
• حمله به حریف افتاده


داشتن رژیم غذایی مناسب در طول تمرینات و مسابقه


داشتن رژیم و برنامه غذایی مناسب نه تنها در طول مسابقه بلکه در تمرین نیز بسیار مهم و ضروری است. خیلی از افراد با این اشتباه به وعده های غذایی خود اهمیت نمی دهند اما اصولا افراد ورزش کار اگر از لحاظ مواد مغذی، انرژی و مایعات تامین باشند نتیجه بسیار عالی از مسابقات خود خواهند گرفت. در اصل تمرکز یک فرد روی غذاهای مغذی غنی از قند مانند پاستا، برنج، نان، میوه جات و محصولات لبنی طعم دار می باشد تا برای عضلات خود مقادیر سوخت مورد نیاز را فراهم کند.
همچنین غذاهای پروتئینی و کم چرب دیگر نیز مانند گوشت خام، مرغ، ماهی، تخم مرغ ومنابع گیاهی باید به این غذاها برای برقراری تعادل غذایی و تمرکز بیش تر و بهتر در وعده های غذایی استفاده شود. علاوه بر این بهتر است یک ورزشکار 2-1 ساعت قبل از تمرین خود یک وعده ی غذایی غنی از کربوهیدرات را استفاده کند تا در هنگام بازی از انرژی کافی برخوردار باشد. با داشتن یک برنامه غذایی صحیح و اصولی به راحتی می توانید در مسابقات برنده شوید چرا که شما با غذاهای سالم بدن خود را تقویت کرده اید.

سایت آسان اسپرت

خرید لباس ورزشی را در فروشگاه ورزشی آسان اسپرت انجام دهید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *