زومبا (Zumba) چیست؟ | مضرات و فوایدی ورزش زومبا

کلاس زومبا

خیلی از افراد تا به امروز هیچ گونه ورزشی انجام نداده اند به عبارت دیگر در هیچ رشته ورزشی مشغول به فعالیت نبوده اند. این افراد با افزایش سن خود به انواع بیماری ها دچار شده و از شادابی و نشاط کافی برخوردار نیستند، به نظر شما علت چیست؟ بله علت فعالیت نکردن و لذت نبردن در هیچ گونه از رشته های ورزشی می باشد. هنوز هم دیر نیست و اگر شما هم به دنبال یک ورزش هیجانی و مهیج هستید ما ورزش زومبا را به شما پیشنهاد می کنیم. حال سوال پیش می آید که زومبا چیست؟ امروزه ورزش زومبا علاوه بر کمک به سلامتی یکی از داغ ترین و مهم ترین روش های کم کردن وزن نیز می باشد. در حقیقت ورزش زومبا به دلیل دارا بودن حرکات رقص و هوازی باعث چربی سوزی در بدن می شود. این ورزش یک ورزش هیجانی و چالش برانگیز بوده و به تمامی افراد در کاهش وزن کمک خواهد کرد همچنین با زومبا می توانید ماهیچه ها و بدن خود را سفت کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به طور کامل بدانید زومبا چیست؟

ورزش زومبا

نگاهی به تاریخچه ورزش زومبا


این ورزش هیجانی و جذاب در سال 1990 توسط یک ورزشکار کلمبیایی برای اولین بار در کلمبیا به وجود آمد و با گذشت زمان این ورزش در سر تا سر دنیا مورد استقبال مردم زیادی قرار گرفت و توسعه پیدا کرد. طبق آمار های رسمی اکنون در 185 کشور جهان و بیش از 14 میلیون دختر و پسر جوان و نوجوان در کلاس های آموزشی این ورزش مفرح شرکت کرده و آموزش می بینند.
فردی به نام سوچتا پل مربی و تنها متخصص تحصیل کرده این ورزش مهیج در کشور هند بود که برای اولین بار در کلاس خود به سراغ ماشین رفت و یک موسیقی لاتین را پلی و در کلاس خود پخش کرد سپس حرکات رقص لاتین را با حرکات ایروبیک قاطی کرد و ورزش زومبا را به وجود آورد. در حقیقت اولین کلاس رسمی زومبا توسط این فرد برگزار شد و پس از آن زومبا به سایر کشور های جهان رواج پیدا کرد.

برای ثبت نام کلاس آنلاین زومبا ثبت نام کنید.

رقص زومبا چیست؟


در این بخش قصد داریم بفهمیم زومبا چیست؟ زومبا ورزشی تلفیقی از حرکات هوازی و رقص می باشد که با گام ها و حرکات آسان و سریع انجام می شود. در بخش زومبا چیست باید گفت که زومبا مانند ورزش ایروبیک از حرکات ریتمیک و تکراری تشکیل شده که ماهیچه های اصلی و بزرگ بدن را درگیر خود کرده و باعث چربی سوزی و سفت شدن این عضلات می شود.
فرد در این ورزش از تحرک بالایی برخوردار می باشد از این رو به دلیل تحرک فراوان یکی از بهترین روش های موجود برای چربی سوزی و کاهش وزن می باشد که چربی های اضافه بدن تان را آب کرده و در زمانی کوتاه می توانید به تناسب اندام دلخواه خود برسید. در ادامه رقص زومبا چیست باید بدانید که شما در این ورزش نیاز به توانایی یا مهارت مورد قبول و خاصی ندارید و با پلی کردن موسیقی که لذت آن را بیشتر می کند می توانید شروع به انجام حرکات زومبا کنید.

آموزش رقص زومبا

تاثیر زومبا و افسردگی بر روح


پس از بررسی زومبا چیست نوبت به تاثیر زومبا و افسردگی بر روح و روان می رسد. به احتمال بسیار زیاد شما هم از تاثیرات ورزش بر روی روح و روان و همچنین درمان بیماری افسردگی شنیده اید در حقیقت وقتی یک فرد به صورت منظم و مداوم روزانه در هر رشته ورزشی فعالیت می کند با گذشت زمان خلق و خوی بهتری پیدا می کنند. هنگامی که یک فرد در هر رشته ورزشی شروع به فعالیت می کند بدن او ماده ای به نام اندروفین ازاد می کند.
اندروفین همانند مورفین احساس ارامش و کاهش درد را به بدن القا می کند در اصل همگی ما وقتی یک بار شروع به ورزش کرده ایم احساس شادابی و نشاط به ما دست داده است و آن حس ناشی از ازاد شدن همین ماده می باشد. همچنین از تاثیر زومبا و افسردگی می توان به کاهش استرس، رها شدن از اضطراب و افسردگی، افزایش اعتماد به نفس و همچنین بهبود خواب اشاره کرد.

مضرات ورزش زومبا چیست؟


در بخش های قبلی این مقاله در مورد زومبا چیست صحبت کردیم در این بخش نوبت به مضرات ورزش زومبا می رسد اما در ابتدا باید گفت که همه ی ورزش ها دارای فواید بسیاری هستند و اگر درست و صحیح انجام نشوند ممکن است برای بدن مضر باشد. در اصل هیچ ورزشی دارای خاصیت مضر بودن نمی باشد و این ما هستیم که باعث اسیب به خود می شویم. در ادامه به برخی از مهم ترین مضرات ورزش زومبا پرداخته ایم :
• انجام حرکات هوازی همان طور که در ابتدای زومبا چیست گفته شد باعث کاهش وزن می شود و در صورت رهایی و عدم ادامه آن فرد ممکن است با بازگشت وزن و چاقی مواجه شود.
• در حین انجام حرکات زومبا ایرانی به دلیل تحرک فراوان در صورت اشتباه انجام دادن یک حرکت باعث اسیب رساندن به خود می شویم.
• رقص زومبا ایرانی برای افرادی که پوکی استخوان دارند یا سن آن ها بالا می باشد کاملا مضر بوده و از انجام ان باید خودداری کنند.
• خانم هایی که تمایل به زومبا ایرانی یا زومبا رقص ندارند به سمت این ورزش نباید بروند چون برای آن ها خسته کننده خواهد بود.

زومبا بانوان

فواید ورزش زومبا چیست؟


فواید این ورزش هیجانی و مهیج قبل از نام بردن آن ها به دو بخش کلی جسمی و روحی تقسیم می شود. از نظر جسمانی این ورزش با کالری سوزاندن زیاد باعث چربی سوزی و در نهایت تناسب اندام ما می شود و از جنبه روحی نیز این ورزش نشاپ آور بوده و باعث حس سرزندگی و شادابی در فرد می شود. در ادامه برخی از مهم ترین فواید ورزش زومبا برای بدن را برای شما نام برده ایم :
• چربی سوزی و تناسب اندام : این ورزش با درگیر کردن ماهیچه های ران، پا، شکم، پهلو و … سریعا شروع به چربی سوزی می کند به طوری که در یک جلسه می توانید 1000 کالری بسوزانید.
• انعطاف پذیری بدن : به دلیل حرکات ترکیبی زیاد در این ورزش انعطاف بدنی شما بالا می رود همچنین از زود خسته شدن عضلات بدنتان جلوگیری می کند.
• شادی و نشاط آور بودن : به دلیل اهنگ و حرکات جذاب در این ورزش خلق و خوی شما بهتر از قبل خواهد شد و با این ورزش می توانید به جنگ استرس و افسردگی بروید.
• کمک به عملکرد قلب : این ورزش به دلیل حرکات هوازی خود به جذب اکسیژن بیشتر کمک کرده و با تنظیم ضربان قلب شما قوی تر خواهد شد.

بررسی انواع مختلف ورزش زومبا


ورزش هیجانی و هوازی زومبا به دو نوع کلی زومبا رقص و زومبا فیتنس تقسیم می شود که در ادامه به طور کلی به هر دو آن ها می پردازیم :
زومبا رقص : همان طور که از اسم این نوع زومبا مشخص می باشد در این نوع مربی شروع به انجام حرکات رقص می کند. در حقیقت در این نوع زومبا شما از حرکات قدرتی استفاده نمی کنید و به وسیله حرکات ساده رقص شروع به این ورزش ساده و مهیج می کنید.
زومبا فیتنس : در زومبا فیتنس از حرکات های هوازی و قدرتی استفاده می شود به عبارت دیگر حرکات زومبا فیتنس کپی شده از ورزش ایروبیک می باشد و تفاوت این ورزش با ایروبیک در هماهنگی دست و پا، چرخش یا ضربه زدن با قسمت میانی بدن می باشد. همچنین در انجام حرکات قدرتی این ورزش از دمبل می توانید استفاده کنید.

مطلب زومبا چیست را در وبلاگ ورزشی اسان اسپرت بخوانید.

حرکات زومبا

رقص زومبا چیست و آموزش گام به گام آن


در بخش های ابتدایی این مقاله به زومبا چیست به طور کامل پرداختیم اکنون به رقص زومبا چیست می خواهیم بپردازیم تا پیش از پیش عاشق این ورزش جذاب شوید. ورزش زومبا تلفیقی از رقص های قدم به قدم، منسجم، ضربات قوی لاتینی و تمرین های ورزشی می باشد که یک ایروبیک زیبا و گروهی را ایجاد می کند. شما در این ورزش همراه با دوستان خود پس از یادگیری حرکات حتی در خانه می توانید به این ورزش بپردازید.
در ورزش زومبا شما تنها به رقص یا انجام حرکات ورزشی نمی پردازید بلکه در زومبا شما همگی حرکات را به صورت اهسته یا تند زیر نظر مربی خود به صورت گروهی همراه با آهنگ انجام می دهید. به طور کلی ورزش زومبا یک ورزش یکپارچه بوده که بیشتر حرکات آن هوازی می باشد و با مراجعه به باشگاه های شهر خود به راحتی می توانید این ورزش را در عرض چند جلسه به خوبی فرا بگیرید.

کلاس زومبا

ثبت نام در کلاس زومبا از طریق سایت آسان اسپرت امکان پذیر است.بهترین مربی زومبا را نیز در سایت آسان اسپرت پیدا کنید.

با زومبا رقص به جنگ استرس بروید


اگر شما هم جزو افردی هستید که زود عصبی می شوید یا دیگر عادات بدی در رفتار خود دارید به جای رفتن به دکتر و پیگیری راه های مختلف دیگر برای بهبود خلق و خوی خود ما ورزش زومبا را به شما پیشنهاد می کنیم. با زومبا شما می توانید به جنگ استرس و عادات بد رفتاری خود رفته و به مرور آن ها را بهتر کنید. ورزش زومبا یک ورزش اجتماعی و گروهی است که باعث ازاد شدن اندروفین و شادابی و نشاط می شود.
حتی اگر دوست ندارید به باشگاه بروید همراه دوستان خود می توانید در خانه و هر جای دیگری که دوست دارید یک اهنگ بگذارید و از طریق اینترنت حرکات این ورزش هیجانی و مهیج را فرا بگیرید. همچنین این ورزش خطرات سلامتی شما را کاهش داده و با انجان ان به صورت منظم شاهد تغییر در حال و حوصله خود خواهید بود و چی از این بهتر؟

زومبا چیست

لاغری و تناسب اندام با زومبا ایرانی


اصولا ورزش کردن علاوه بر مزایای زیاد باعث کالری سوزاندن در فرد می شود و اقا یا خانم بودن ان هم فرقی نخواهد داشت. اما اگر فردی صرفا برای چربی و سوزی و لاغری خود به یک ورزش مراجعه می کند زومبا بهترین گزینه است. ورزش های دیگری مانند والیبال، فوتسال، بکستبال، اسکیت و … وجود دارند که از این طریق هم می توانید به تناسب اندام خود برسید.
اما در ورزش زومبا شما بیشتر از ورزش های دیگر می توانید چربی سوزی کنید. ورزش زومبا برای ریه ها و قلب بسیار مفید بوده و در هر ساعت شما با این ورزش می توانید کم کم 450 کالری بسوزانید. با انجام این ورزش روزانه و به طور منظم هر روز تا 1000 کالری می توانید چربی سوزی کنید و به اندام خود فرم دلخواهتان را دهید.

خرید الپتیکال را در فروشگاه ورزشی آسان اسپرت انجام دهید.

نکاتی برای شروع کلاس های ورزش زومبا


پس از بررسی های لازم و آگاهی از زومبا چیست در این بخش از مقاله نکاتی برای شروع کلاس های ورزش زومبا را برای شما بازگو می کنیم. اگر به تازگی تصمیم گرفته اید در این رشته جذاب فعالیت ورزشی خود را شروع کنید باید به جای ثبت نام در کلاس های پیشرفته در کلاس های مبتدی این ورزش ثبت نام کرده و به مرور زمان پس از مسلط شدن روی حرکات و رقص های زومبا می توانید در کلاس های پیشرفته آن ثبت نام کنید.
حتی این ورزش برای افراد مسن و دارای سن بالا نیز کلاس هایی با نام های گلد زومبا و آکوا زومبا در نظر گرفته که در این کلاس ها تمامی حرکات زومبا ساده تر و راحت تر می باشد. از دیگر نکات شروع ورزش زومبا گرم کردن بدنتان می باشد. در ابتدای شروع حرکات این ورزش باید حرکات نرمشی و در آخر حرکات کششی را انجام دهید تا با گرفتگی عضلات و درد های مفصلی رو به رو نشوید.

جمع بندی


در جمع بندی این مقاله وبلاگ آسان اسپرت متوجه شدیم که ورزش زومبا از سایر رشته های ورزشی مانند فوتبال، والیبال، بسکتبال، اسکیت، تنیس و … فواید بیشتری مانند چربی سوزی، بهبود عملکرد قلب، کاهش اضطراب، از بین بردن افسردگی را دارد که در کمتر ورزشی می توانیم همه این فواید را پیدا کنیم. از طرفی دیگر به طور کامل متوجه شدیم که زومبا چیست و انواع آن را به طور کامل فرا گرفتیم.
در آخر اگر شما هم به دنبال کاهش وزن یا از بین بردن افسردگی خود هستید ما زومبا را به شما پیشنهاد می کنیم و با گذشت چند جلسه  از کلاس زومبا شاهد تغییر عادات رفتاری، خلق و خور، سلامت جسمی خود خواهید بود. کافیست با همراه داشتن کفش ورزشی مناسب با یکی از دوستان خود به نزدیک ترین باشگاه اطراف محل زندگی خود مراجعه کرده و در کلاس زومبا ثبت نام کنید.همچنین می توانید در بهترین کلاس های آنلاین زومبا سایت آسان اسپرت به صورت اینترنتی شرکت نمایید.

سایت آسان اسپرت

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *