رشته کشتی چیست؟ همه چیز در مورد ورزش کشتی

یکی از بهترین و جذاب ترین رشته های ورزشی در سر تا سر دنیا کشتی می باشد که افراد زیادی حتی خانم ها در آن فعالیت می کنند. کمی قبل تر فعالیت بانوان در این رشته ورزشی امکان نداشت و دلیل آن این بود که این رشته ورزشی یک رشته خشن می باشد که برای خانم ها مناسب نیست اما امروزه خانم ها در کنار آقایان در این رشته ورزشی فعالیت می کنند. البته توصیه می شود از سنین جوانانی و نوجوانی به سراغ این رشته ورزشی بروید چون بدن در این سن عاری از چربی است و انعطاف پذیری بالا می باشد. از طرفی کشتی نیاز به حداقل امکانات دارد و هر کسی به راحتی می تواند در این رشته ورزشی با توجه به سن، وزن، قد، قابلیت های جسمانی و … فعالیت کند. اما باید اطلاعات مفیدی در خصوص این رشته ورزشی داشته باشید و بدانید کشتی چیست که برای دانستن کشتی چیست دیگر لازم نیست به سراغ تحقیق درباره ورزش کشتی بروید. چون ما در ادامه به شرح مختصر این رشته ورزشی پرداخته ایم تا بدون نیاز به تحقیق درباره ورزش کشتی بدانید کشتی چیست.

نگاهی به تاریخچه ورزش کشتی


برای اینکه بدانید کشتی چیست و اطلاعات مفیدی از این رشته ورزشی به دست آورید ابتدا باید بدانید تاریخچه ورزش کشتی چیست. تاریخچه ورزش کشتی شاید می توان گفت به دوران هایی بر می گردد که انسان ها برای حفاظت و دفاع خود در برابر حیوانات از قدرت بدنی شان استفاده می کردند. از این رو می توان گفت هزاران سال پیش هم انسان ها از این رشته ورزشی در زندگی خود بهره می بردند اما آن زمان دانش کافی در خصوص این رشته ورزشی نداشتند و حتی نمی دانستند که این عمل شان یک رشته ورزشی می باشد.
همچنین در تاریخچه ورزش کشتی می توان گفت این رشته ورزشی یکی از باسابقه ترین رشته های ورزشی می باشد که در نزد ملل مختلف از دوران باستان به شکل های مختلف برگزار شده است. تقریبا می توان گفت هیچ شهر و قبیله ای از همان زمان های دور نبوده که از کشتی در زندگی خود بهره نبرد. چون در اوقات فراغت یا حتی جنگ ها به طور طبیعی و غریزی از ورزش کشتی استفاده می شده است. از این رو با نگاهی به تاریخچه ورزش کشتی می توان گفت کشتی یکی از کهن ترین ورزش های دنیاست که نقش و نگار های آن حتی بر روی دیواره غارها هم نمایان است. با این وجود و نگاهی به تاریخچه ورزش کشتی می توان گفت مسابقه های این ورزش در سال 1896 برای اولین بار برگزار شد.

کشتی

ورزش کشتی چیست؟

ورزش کشتی یکی از قدیمی ترین و فراگیر ترین ورزش های دنیا می باشد و همان طور که در تاریخچه ورزش کشتی بیان شد در دوران ما قبل تاریخ هم وجود داشته است. چون شواهد زیادی از ورزش کشتی در تمامی تمدن ها پیدا شده که بر وجود این ورزش در زمان های بسیار دور تاکید دارد. برای اینکه بهتر بدانید کشتی چیست باید بگوییم که کشتی ورزشی می باشد که دو انسان به طور کاملا غیر مسلحانه با یکدیگر گلاویز می شوند.

به همین منظور هر یک از این افراد برای به زمین زدن دیگری یا بی تعادل کردن دیگری تلاش می کنند تا برنده میدان شوند. این رشته ورزشی به عنوان یک رشته ورزشی رزمی در تمام دنیا شناخته شده که مسابقه های آن بر روی یک تشک گرد انجام می شود. هر یک از افرا با انجام حرکت های مختلف و با رعایت اصول این رشته ورزشی باید تلاش کنند تا حریف شان جوری ضربه فنی شود که امتیاز کافی برای برنده شدن را به دست آورد.

آموزش جودو را نیز در وبلاگ ورزشی اسان اسپرت یاد بپیرید.

کشتی حرفه ای چیست؟

این رشته ورزشی همانند سایر رشته های ورزشی دارای سطح ها و سبک های مختلفی می باشد که یکی از آن ها کشتی حرفه ای است. اکنون کمی کنجکاو شده اید که کشتی حرفه ای چیست و چه تفاوتی با کشتی معمولی دارد. در پاسخ به این سوال تان که مشتی حرفه ای چیست باید بگوییم کشتی حرفه ای یکی از سطح های کشتی می باشد که ترکیبی از رقابت های هنگام مسابقه و نمایش پیش از مسابقه است.
در دانستن اینکه کشتی حرفه ای چیست جالب است بدانید نام دیگر این نوع کشتی کشتی کج می باشد. پس از دانستن اینکه کشتی حرفه ای چیست اگر به سراغ آن بروید شاهد این خواهید بود که کشتی حرفه ای دارای عناصری از کشتی کج و سناریو های مختلف بین کشتی گیر ها می باشد. در کشتی کچ فنون گلاویزی و ضربات مختلفی اجرا می‌ شود که از انواع کشتی و روش‌ های جنگی در سراسر دنیا برداشت شده ‌اند.

کشتی حرفه ای چیست

اهمیت ورزش کشتی در ایران

اهیمت ورزش کشتی به مدال آور بودن این رشته ورزشی برای کشور ایران در رقابت المپیک و میادین جهانی برمیگردد.اهمیت ورزش کشتی در مناطق شمالی کشور بسیار پررنگ تر میباشد تا جایی که والدین از همان سنین پایین فرزندان خود را در کلاس های کشتی ثبت نام میکنند تا زیر نظر بهترین مربی کشتی آموزش دیده و به کشتی گیری ماهر و حرفه ای برای رقابت در میادین بین المللی تبدیل شوند.

نگاهی به انواع ایرانی رشته کشتی

رشته کشتی به طور کلی دارای دو نوع می باشد که در تمام دنیا هر فرد علاقه مند باید به سراغ یکی از آن ها برود. اما جالب است بدانید رشته کشتی در کشور ما زیاد است و هر فرد علاقه مند علاوه بر دو نوع کشتی که در ادامه به آن می پردازیم می تواند به یکی از این رشته کشتی ها بپردازد. البته این رشته کشتی هایی که در ادامه می خواهیم برای شما مطرح کنیم مختص به شهر های مختلف ایران می باشد. انواع ایرانی رشته کشتی به صورت محلی در شهر های ایران عبارت است از :
• کشتی لوچو
• کشتی با چوخه
• کشتی گیله مردی
• کشتی زوران پاتوله
• کشتی لری
• کشتی جنگ یا زوران
• کشتی بغل به بغل
• کشتی آشیرما
• کشتی گرش
• کشتی عربی
• کشتی کمربندی
• کشتی لشکرکشی
• کشتی کج گردان
• کشتی دسته بغل

قوانین کشتی چیست

کشتی آزاد چیست؟

کشتی آزاد یکی از انواع کشتی می باشد که پس از دانستن کشتی چیست می خواهیم به آن بپردازیم تا علاقه مندان عزیز به این رشته ورزشی رزمی جهت خود را مشخص کنند. کشتی آزاد همانند کشتی فرنگی می باشد اما هدف اصلی آن چسباندن شانه حریف به تشک می باشد تا منجر به ضربه فنی یا همان برد سریع شود. در کشتی آزاد هیچ فردی اجازه گرفتن پای حریف را ندارد و باید از پای خود به تنهایی استفاده کند.
براساس قوانینی که برای کشتی آزاد توسط مقررات بین المللی تعیین شده است هر کشتی گیر مجاز به هر گونه گرفتن، ضربه زدن و پرتاب کردن ملایم حریف می باشد در صورتی که این موارد سلامت حریف را به خطر نیندازد. همچنین در کشتی آزاد استفاده حرکاتی مانند لگد زدن، مشت زدن، کله زدن و گرفتن دوبنده ممنوع است و نقض هر یک از قوانین منجر به اخطار دادن به کشتی گیر می شود که با گرفتن سه اخطار کشتی گیر از ادامه مسابقه محروم خواهد شد.

کشتی فرنگی چیست

کشتی فرنگی چیست؟

کشتی فرنگی نیز یکی دیگر از انواع کشتی می باشد که در سده نوزده میلادی در کشور فرانسه ابداع شد. در کشتی فرنگی هیچ فردی حق استفاده از پای خود برای به زمین زدن حریف ندارد و همچنین گرفتن پایین کمر حریف به طور کلی در کشتی فرنگی ممنوع می باشد.
قوانین و مقررات کشتی فرنگی طبق مقررات بین المللی همانند کشتی آزاد می باشد و هیچ فرقی در انجام درست یا انجام غلط آن ندارد. همچنین در کشتی فرنگی هر حرکت و ضربه این که سلامتی فرد حریف را به خطر بیندازد ممنوع است و در صورت انجام آن مجازات خواهید شد.

برای خرید ساک ورزشی به فروشگاه ورزشی آسان اسپرت مراجعه کنید.

اصطلاحات تخصصی کشتی چیست؟

هر رشته ورزشی دارای یک سری اصطلاحات تخصصی می باشد که هر فرد با دانستن آن ها می تواند یک قدم به سمت حرفه ای شدن نزدیک شود. به همین دلیل ما در ادامه به شرح مختصر مهم ترین و شایع ترین صطلاحات کشتی پرداخته ایم تا هر فردی که به دنبال حرفه ای شدن در این رشته ورزشی است با دانستن آن ها قدمی به سمت موفقیت نزدیک شود. مهم ترین اصطلاحات تخصصی این رشته ورزشی جذاب و هیجانی رزمی برای علاقه مندان عزیز عبارت است از :
• بار انداز در کشتی چیست : بارانداز اصطلاحی می باشد که فرد با کمک گرفتن از دو دست خوب حریف را خاک کرده است.
• فیتیله پیچ در کشتی چیست : فیتیله پیچ اصطلاحی می باشد که فرد با قرار دادن دست های خود در بین پاهای حریف آن را به زمین زده است.
• کول انداز در کشتی چیست : کول انداز اصطلاحی می باشد که فرد با دست هایش دست حریف را بگیرد و از بالای شانه به زمین بزند.
• یک خم در کشتی چیست : یک خم اصطلاحی می باشد که کشتی گیر یک پای حریف را بگیرد و با یک زیر خم فرد را به زمین بزند.
• دو خم در کشتی چیست : دو خم اصطلاحی می باشد که کشتی گیر دو پای حریف را بگیرد و با دو زیر خم او را به زمین بزند.
• پل شکن در کشتی چیست : پل شکن اصطلاحی می باشد که به خارج شدن از حالت پل می گویند.
• عقربک در کشتی چیست : عقربک اصطلاحی می باشد که فرد در حال چرخاندن حریف و انجام دادن فن بار انداز است.
• درخت کن در کشتی چیست : درخت کن اصطلاحی می باشد که کشتی گیر از یر دو خم حریف را از زمین به طور کامل بلند کند.
• خاک کردن در کشتی چیست : خاک کردن اصطلاحی می باشد که حریف را جوری بر روی تشک بنشانیم که سه عضو از بدنش بر روی تشک باشد.

اصطلاحات کشتی چیست

قوانین کشتی چیست؟

پس از دانستن اینکه کشتی آزاد چیست، کشتی فرنگی چیست، رشته کشتی و … نوبت به دانستن قوانین کشتی چیست می رسد تا دیگر لازم نباشد به سراغ تحقیق درباره ورزش کشتی بروید. برای دانستن قوانین کشتی چیست ابتدا باید بدانید این بازی در دو زمان سه دقیقه ای برگزار می شود که هر یک از افراد بین این دو زمان اجازه 30 ثانیه استراحت دارند. در هر دو رقابت کشتی چه آزاد و چه فرنگی در صورتی که یک کشتی گیر با اختلاف 7 امتیاز از رقیب خود پیشی بگیرد کشتی قطع شده و او برنده ی مسابقه اعلام می شود.
از طرفی اگر یک کشتی گیر در یکی از دو زمان مسابقه یک فن 5 امتیازی یا دو فن 3 امتیازی اجرا کند کشتی قطع شده و او برنده ی مسابقه اعلام می شود. همچنین در قوانین کشتی باید بدانید اگر کشتی گیری در اجرای یک فن ناموفق باشد و بدون هیچ تحرکی به کار ادامه دهد کشتی قطع می شود و امتیازی تعلق نمی گیرد.

برای ثبت نام در کلاس کشتی و رزرو سالن کشتی به سایت آسان اسپرت مراجعه نمایید.

فواید کشتی برای بدن کشتی گیران

پس از دانستن برخی از مهم ترین قوانین کشتی که فرد کشتی گیر حین بازی باید انجام دهد نوبت به کسب اطلاعات در خصوص فواید ورزش کشتی که ورزشی جذاب و بسیار مفید برای بدن کشتی گیران می رسد. با دانستن فواید ورزش کشتی بی شک مشتاق تر از قبل به دنبال فعالیت در این رشته ورزشی خواهید رفت. به همین دلیل ما در ادامه همانند قوانین کشتی مهم ترین فواید کشتی را هم مطرح کرده ایم که عبارت هستند از :
• افزایش اعتماد به نفس
• افزایش قدرت بدن
• تقویت قدرت اعتدال
• افزایش انعطاف پذیری
• افزایش سوخت و ساز بدن
• تقویت مفاصل
• بهبود خواب
• رهایی از افسردگی و استرس

مزیای کشتی چیست

معایب کشتی برای بدن کشتی گیران

همان طور که نگاهی به مهم ترین فواید کشتی برای بدن کشتی گیران کردیم باید نگاهی هم به معایب کشتی کنیم تا اطلاعاتتان در خصوص این رشته ورزشی تکمیل شود. البته اگر سر به هر سایتی برای تحقیق درباره ورزش کشتی بزنید متوجه می شوید که این رشته ورزشی دارای معایب نیست بلکه خود ما در صورت انجام یک حرکت و یا رعایت نکردن قوانین کشتی به خود آسیب میزنیم. به همین دلیل در ادامه به شرح مختصر معایب کشتی برای بدن کشتی گیران پرداخته ایم که عبارت هستند از :
• کشیدگی عضلات و تاندون ها
• خون مردگی نواحی گوناگون بدن
• بیماری پوستی و قارچ
• اسیب به سر و صورت
• بروز اسیب هایی در زانو

جمع بندی نهایی

در جمع بندی نهایی این مطلب همان طور که مشاهده کردید سعی کردیم اطلاعات مفید و جامعی در خصوص این رشته ورزشی رزمی در اختیارتان بگذاریم تا نیازی به تحقیق درباره ورزش کشتی برای فعالیت در این رشته ورزشی جذاب و هیجانی نباشد. همچنین نگاهی هم به مهم ترین فواید و معایب این رشته ورزشی کردیم تا مشتاق تر از قبل به دنبال کلاس های این رشته ورزشی در باشگاه های رزمی بروید و مهارت های لازم را یاد بگیرید.
در سخن اخر این مطلب ابتدا باید توصیه کنیم به هیچ وجه ورزش کردن را از برنامه های کاری یا حتی درسی خود حذف نکنید چرا که برای داشتن جسمی سالم و ذخیره آن در آینده باید ورزش کرد. در سخن اخر این مطلب همچنین امیدوار هستیم مطالب فوق در خصوص کشتی آزاد، کشتی فرنگی؛ انواع محلی رشته کشتی، قوانین کشتی، اصطلاحات کشتی به همراه فواید و معایب آن برایتان مفید بوده باشد و نهایت بهره را برده باشید.

نوشته قبلی
نوشته بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *